طلاق توافقی

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

طلاق توافقی جزو شایع ترین طلاق های به وقوع پیوسته در کشورمان می باشد که زن و مرد با توجه به توافقی که با یکدیگر انجام داده اند، از هم جدا می شوند.

در طلاق توافقی، زوجین به این نتیجه رسیده اند که دیگر امکان ادامه زندگی بین آن ها وجود ندارد و تحت هر شرایطی باید از یکدیگر جدا شوند.

در بسیاری از روابط زوجیت، اختلاف و درگیری میان زن و شوهر بسیار بالا است و حتی امکان سازش بین آن ها وجود ندارد. در این صورت طرفین جز طلاق راهی ندارند که می توانند از طریق دادگاه اقدام به طلاق کنند.

زمانی که زن و شوهر با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند، بهتر است به صورت مسالمت آمیز اقدام به حل و فصل آن نمایند. چنانچه اختلاف بین آن ها از این روش برطرف نشد، می توانند به مشاوران متخصص در امور خانواده مراجعه کنند.

البته در مورد کلیه طلاق ها از جمله طلاق توافقی، زوجین می بایست قبل از طی کردن مراحل دادرسی در دادگاه، به مراکز مشاوره امور خانواده مراجعه کنند. مطابق قانون حمایت خانواده، حضور در جلسات مشاوره ای برای طرفین الزامی می باشد و کسی نمی تواند به جای آن ها در جلسات مزبور حضور پیدا کند.

زمانی که زوجین به جلسات مشاوره مراجعه می کنند، اگر تصمیم آن ها برای طلاق جدی نباشد و یکی از طرفین بابت جدایی مردد باشد، وقت رسیدگی مجدد در نظر گرفته می شود.

هدف از برگزاری جلسات مشاوره ای این است که تا حد زیادی از تصمیم زوجین برای طلاق جلوگیری شود.

در صورتی که زن و شوهر از تصمیم خود منصرف نشوند، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر شده تا از این طریق بتوانند دادخواست طلاق را به ثبت برسانند.

مطابق رویه قضایی تا زمانی که گواهی مزبور صادر نشده باشد، امکان ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود ندارد.

دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده فرستاده می شود تا بررسی های لازم در این زمینه صورت گیرد. مدیر دفتر دادگاه در وهله اول اقدام به بررسی دادخواست طلاق می کند و در صورت تکمیل بودن آن اقدام به تعیین وقت رسیدگی کرده و زوجین می بایست در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند.

در نهایت دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند که زوجین از طریق آن می توانند طلاق را در دفتر خانه به صورت رسمی به ثبت برسانند.

لازم به ذکر است که ثبت طلاق در محضر و جاری شدن صیغه طلاق منوط به داشتن حکم طلاق است. مطابق قانون تا زمانی که گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه صادر نشده باشد، جاری شدن صیغه طلاق تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نمی باشد.

در قانون ایران، مراحل نسبتا طولانی برای طلاق در نظر گرفته شده است و زوجین به راحتی و ظرف مدت زمان کوتاهی نمی توانند از یکدیگر جدا شوند.

در ارتباط با مدت زمان طلاق توافقی نمی توان اظهار نظر قطعی کرد ولی معمولا در مقایسه با انواع دیگر طلاق در مدت کوتاه تری دادگاه گواهی مربوطه برای جدایی زن و مرد را صادر می کند.

طلاق

آشنایی بیشتر با طلاق توافقی

در قانون ایران طلاق به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود اما سریع ترین روشی که زوجین می توانند به زندگی مشترک چندین ساله خود پایان دهند، طلاق توافقی است.

زن و شوهری که از ادامه دادن زندگی مشترک خود نا امید شده اند و به نوعی تمایلی به ادامه رابطه زناشویی با یکدیگر را ندارند، با تصمیم دو جانبه و توافق بر سر تمامی مسائل مالی و غیر مالی که در پروسه طلاق پیش می آید، تصمیم به طلاق توافقی می گیرند و برای این کار درخواست طلاق تحت عنوان طلاق توافقی می دهند.

طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیدا است، زن و مرد به صورت توافقی از هم جدا می شوند و هیچ کدام از طرفین مخالفتی در این زمینه ندارد.

در طلاق توافقی رضایت دو طرف شرط اصلی برای جدایی است در غیر این صورت طلاق به صورت توافقی نمی باشد.

در این نوع طلاق صرفا توافق در مورد جدایی بین زوجین انجام نمی شود بلکه باید در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان نیز توافق کلی صورت گیرد. در واقع تا زمانی که وضعیت و شرایط مسائل مزبور مشخص نشده باشد، امکان صدور حکم طلاق توافقی وجود ندارد.

نکته بسیار مهمی که در طلاق توافقی وجود دارد آن است که ارجاع به امر داوری در این زمینه وجود ندارد. در واقع روند کلیه طلاق ها به اینگونه است که قبل از ارجاع پرونده به دادگاه، موضوع طلاق مورد داوری قرار می گیرد و دادگاه بر اساس نظر داور یا داوران حکم مقتضی را صادر می کند. اما در طلاق توافقی مرحله ارجاع به داوری وجود ندارد.

مدت زمان طلاق توافقی

یکی از سوالات پرتکرار در ارتباط با روند طلاق توافقی این است که مراحل طلاق معمولا چه مدت زمان می برد؟ و یا از انجام مراحل ابتدایی طلاق تا زمان صدور حکم چه مدت زمانی به طول می انجامد؟ همانطور که گفته شد، در مورد طلاق توافقی نمی توان مدت زمان مشخصی را تعیین کرد و معیار ثابتی نیز در این زمینه وجود ندارد.

تصور اغلب افراد این است که در طلاق توافقی با توجه به توافقات انجام شده بین زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی، هر زمان که تمایل داشتند می توانند درخواست طلاق دهند و از هم جدا شوند.

باید به این نکته اشاره کرد که هر نوع طلاقی از جمله طلاق توافقی مراحل و مدت زمان خاصی دارد و طبیعتا ظرف مدت زمان 1 الی 2 روزه ثبت طلاق صورت نمی گیرد.

بسیاری از پرونده های طلاق بوده اند که پروسه آن ها مدت زمان زیادی به طول انجامیده است و هنوز تکلیف آن ها مشخص نشده است.

در واقع اغلب زوجینی که قصد جدایی دارند با تصور این که در طلاق توافقی زودتر به نتیجه می رسند، اقدام به این کار کرده و دادخواست طلاق را به دادگاه می دهند.

طلاق توافقی مانند سایر طلاق ها پروسه نسبتا طولانی دارد و برخلاف تصور اغلب زوجین در همان روز ثبت درخواست خود، حکم طلاق از سوی دادگاه صادر نمی شود.

در حال حاظر رویه طلاق در مقایسه با سال های گذشته فرق کرده است و زوجین باید در سامانه های طراحی شده توسط قوه قضاییه مانند ثنا عضویت داشته باشند.

سپس باید در جلسات مشاوره ای حضور پیدا کنند که تعداد این جلسات با توجه به نظر مشاوره تعیین شده و ممکن است تا چندین جلسه مشاوره برای زوجین در نظر گرفته شود.

در خوشبینانه ترین حالت می توان حداقل 3 ماه را برای انجام مراحل طلاق توافقی و صدور حکم دادگاه در نظر گرفت. گاهی اوقات تمام مراحل طلاق توسط زن و شوهر انجام شده است اما صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق ممکن است ظرف مدت زمان طولانی انجام شود.

طلاق

دلایل طولانی شدن مدت زمان طلاق توافقی

قاعدتا طلاق توافقی ظرف مدت زمان 1 هفته انجام نمی شود و زن و شوهری که با گمان امکان صدور حکم طلاق ظرف مدت زمان 1 الی 2 روز اقدام به درخواست طلاق می دهند، بهتر است در این زمینه اقدامی انجام ندهند اما در هر صورت دلایلی منجر به طولانی شدن روند طلاق توافقی می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

عدم مراجعه به موقع در جلسات مشاوره

حضور زوجین در جلسات مشاوره ای مرتبط با امور خانواده الزامی است. ماده 25 قانون حمایت خانواده در این زمینه بیان می کند: « در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.»

مراکز مشاوره خانوادگی به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و سعی در ایجاد صلح و سازش تشکیل شده اند. این مراکز باید در کنار دادگاه های خانواده ایجاد شوند.

عدم مراجعه به موقع زن و مرد در این جلسات می تواند منجر به طولانی تر شدن روند طلاق توافقی شود. زمانی که زوجین برای طلاق توافقی اقدام می کنند، تاریخ مشخصی برای حضور آن ها تعیین می شود تا در مهلت مقرر در جلسات مشاوره ای حضور پیدا کنند.

به منظور تسریع در روند طلاق توافقی بهتر است زوجین در تاریخ تعیین شده و بدون تاخیر به مراکز مشاوره امور خانوادگی مراجعه کنند.

تعیین وقت مجدد جلسات مشاوره

زمانی که زوجین برای انجام طلاق توافقی به مراکز مشاوره امور خانواده مراجعه می کنند، ممکن است بنا به نظر مشاوره مجدد جلسه رسیدگی تعیین شود.

در واقع اگر مشاور تشخیص دهد که تصمیم یکی از طرفین در مورد جدایی قطعی نمی باشد و همچنان مایل به ادامه زندگی می باشد، جلسه دیگری را تشکیل می دهد تا زوجین بتوانند در این مدت زمان تصمیم مناسبی بگیرند.

در هر صورت تعیین وقت مجدد جلسات مشاوره می تواند منجر به طولانی تر شدن روند رسیدگی به طلاق توافقی شود.

عدم ثبت دادخواست در زمان قانونی

ثبت دادخواست طلاق توافقی در زمان قانونی می تواند در تسریع روند رسیدگی به پرونده بسیار موثر باشد. زمان ثبت هر دادخواستی در دادگاه از جمله دادخواست طلاق توافقی 25 هر ماه تا یکم ماه بعدی است.

پس اگر 5 روز آخر ماه متقاضیان طلاق توافقی درخواست طلاق توافقی بدهند، روند رسیدگی به درخواست آن ها مدت زمان بیشتری طول می کشد.

تاخیر در صدور گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش در مورد کلیه طلاق ها مطرح است که از سوی دادگاه خانواده صادر می شود. در مواقعی ممکن است به دلایل مختلف صدور حکم طلاق با تخیر انجام شود که همه این موارد با توجه به تعداد پرونده های مطرح شده در شعب مختلف دادگستری می باشد.

طلاق توافقی حجم بالایی از پرونده های دادگاه خانواده را به خود اختصاص داده اند. به همین جهت تاخیر در صدور حکم طلاق یک امر بدیهی در رویه قضایی می باشد و این مورد نیز می تواند در طولانی شدن مدت زمان طلاق توافقی تاثیر گذار باشد.

البته صدور رای توسط دادگاه در کوتاه ترین زمان ممکن معمولا نمی تواند به نفع طرفین باشد و از این حیث باید در خصوص صدور حکم طلاق بررسی و اقدامات لازم صورت گیرد.

طلاق توافقی

انقضای مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش

از دیگر دلایل طولانی تر شدن روند طلاق توافقی، انقضای مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش است.  گواهی عدم امکان سازش به مدت 3 ماه اعتبار دارد.

به این صورت که زوجین ظرف مدت زمان سه ماه فرصت دارند تا از طریق گواهی مزبور به محضر مراجعه کرده و طلاق را به صورت رسمی ثبت کنند. بعد از انقضای مدت زمان گواهی مزبور، امکان مراجعه به دفتر خانه برای ثبت طلاق وجود ندارد و زوجین می بایست تمام مراحل طلاق توافقی را مجدد انجام دهند.

عدم حضور در جلسات مشاوره منجر به کوتاه تر شدن مدت زمان طلاق توافقی می شود؟

در طلاق توافقی، زوجین در خصوص جدایی به صورت کامل به توافق می رسند و با این فرض که حضور در جلسات مشاوره برای آن ها فایده ای ندارد، تصمیم به عدم شرکت در این جلسات می گیرند. اما به لحاظ قانونی حضور زوجین متقاضی طلاق در مراکز مشاوره امور خانواده ضروری می باشد.

در مورد حضور در جلسات مشاوره تفاوتی بین نوع طلاق نمی کند و هر دو طرف باید در جلسات حضور مستمر داشته باشند.

متاسفانه برخی افراد متقاضی طلاق چه از نوع توافقی چه غیر توافقی گمان می کنند با نرفتن به جلسات مشاوره قبل از طلاق می توانند به روند رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه سرعت بیشتری ببخشند اما غافل از این که حضور در جلسات مشاوره و دریافت گواهی مربوطه جزو مراحل اصلی در طلاق توافقی می باشد.

تعداد جلسات مشاوره در مورد طلاق توافقی معمولا 5 جلسه است که در شرایطی خاص ممکن است با توجه به نظر مشاور و عوامل دیگر تعداد جلسات مزبور افزایش پیدا کند.

چنانچه مشاوران این مراکز تشخیص دهند که دیگر تحت هیچ شرایطی امکان ادامه زندگی مشترک بین زن و مرد وجود ندارد، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر و برای یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال می کند تا از طریق آن برای دادگاه خانواده محل اقامت زوجین ارسال کنند تا با وجود آن دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش صادر کند و زوجین برای ثبت رسمی طلاق به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند.

تنها در یک صورت حضور در جلسات مشاوره برای زوجین الزامی نیست. در شرایطی که زوجین یا یکی از آن ها مقیم خارج از کشور باشد و تقاضای طلاق توافقی کنند، می توانند در جلسات مشاوره حضور پیدا نکنند.

با توجه به این که امکان حضور زن و شوهر در داخل ایران فراهم نمی باشد و از این جهت درخواست طلاق توافقی را دارند، هیچ اجباری برای شرکت آن ها در مراکز مشاوره ای امور خانواده نمی باشد.

مدارک لازم جهت ثبت طلاق توافقی

زمانی که زن و شوهر برای ثبت طلاق به محضر مراجعه می کنند، علاوه بر حکم طلاق می بایست یکسری از مدارک ضروری را در اختیار سردفتر قرار دهند. مدارک لازم جهت طلاق توافقی شامل موارد زیر می باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • سند ازدواج
  • گواهی بکارت زوجه
  • گواهی عدم بارداری

در صورت مفقود شدن سند ازدواج، زوجین باید به دفتر خانه ای که ازدواج خود را ثبت کرده اند مراجعه نمایند و رونوشت آن را تهیه کنند.

گواهی بکارت زوجه به این دلیل اخذ می شود که اگر قرار بر مطالبه مهریه خانم باشد و سلامت پرده بکارت وی نیز ثابت شود، مستحق دریافت نصف مهریه خواهد بود.

سلامت پرده بکارت خانم نشان دهنده عدم برقرار رابطه جنسی بین زن و شوهر می باشد که مطابق قانون در این شرایط به زوجه نصف مهریه تعلق می گیرد. گواهی مربوطه از پزشکی قانونی اخذ می شود.

ارائه گواهی عدم بارداری درمورد هر نوع طلاقی مطرح است و صرفا برای طلاق توافقی نمی باشد. گواهی مزبور ممکن است در جلسات دادگاه یا برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن در محضر لازم شود.

دادخواست طلاق توافقی

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست صورت می گیرد و باید با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تقدیم شود. در زمان تنظیم دادخواست طلاق توافقی باید تمام اطلاعات ضروری از قبیل مشخصات خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) درج شود و همچنین سند ازدواج و سایر مدارک لازم مانند گواهی بکارت و گواهی عدم بارداری نیز ضمیمه شود.

اصولا دادخواست نویسی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب انجام می شود و باید کلیه شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت شود. به همین جهت تنظیم دادخواست طلاق توافقی را می توانید به عهده سایت طلاق 24 قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن نحوه تهیه و تنظیم آن صورت گیرد.

طلاق 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع دادخواست طلاق نیز یاری نماید.

با توجه به این که تنظیم دادخواست مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد طلاق توافقی را کسب کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان درخواست طلاق را از این روش طرح کرد.

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با طلاق توافقی به صورت کاملا تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید.

در هر صورت برای کسب مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی و تنظیم انواع اوراق قضایی مرتبط با امور خانواده می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

طلاق توافقی

طلاق توافقی چه مدت طول می کشد؟

اصولا نمی توان برای انجام مراحل توافقی در دادگاه مدت زمان معینی را در نظر گرفت اما به طور معمول حداقل 45 روز طلاق توافقی به طول می انجامد.

چه عواملی می تواند منجر به طولانی شدن روند رسیدگی به طلاق توافقی شود؟

عواملی مانند عدم حضور به موقع در جلسات مشاوره، عدم ثبت دادخواست در زمان قانونی، تاخیر در صدور گواهی عدم امکان سازش می تواند باعث طولانی تر شدن روند رسیدگی به طلاق توافقی شود.

در چه صورتی زوجین می توانند برای انجام مراحل طلاق توافقی در جلسات مشاوره ای حضور پیدا نکنند؟

به طور کلی حضور در جلسات مشاوره ای برای انجام طلاق توافقی الزامی است اما اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند و در صورت تقاضای طلاق توافقی، حضور آن ها در این جلسات اجباری نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱