پیرامون طلاق

طلاق از مرد الکلی چگونه است؟

سوء مصرف الکل (AUD)، می تواند یکی از قابل توجه ترین دلایل از بین رفتن ازدواج ها بوده و تعاملات خانوادگی را ویران کند.

الکلیسم مسائل موجود در رابطه را دشوارتر می کند و مشکلات را به حدی می رساند که زوجین بهترین راه را طلاق و جدایی از فرد معتاد شده می پندارند.

البته که این نوع اعتیاد نیز مانند انواع دیگر، قابلیت درمان داشته و با اراده فردی به همراه مشاوره مناسب، می توان از آن رهایی یافت اما مسئله اینجاست که زمانی افراد به طلاق از مرد الکلی فکر می کنند که تمام این راه ها را رفته و نتیجه نگرفته اند.

به دلیل فراوانی این دلیل در طلاق زوجین، قصد داریم تا در ادامه متن علل مهم این موضوع و آسیب های وارده به هر رابطه را بررسی کرده و ببینیم که طلاق از مرد الکلی چگونه است.

مصرف الکل یک دام بزرگ برای گرفتاری افراد

مشاوران خانواده اذعان دارند که تقریبا هر روز، از زنانی که در مسیر طلاق هستند پیام هایی دریافت می کنند که چنین مضمون هایی را در خود دارند:

  • او شروع به نوشیدن بیشتر کرد و یک شب به خانه نیامد.
  • او گفت: من نمی توانم نوشیدن الکل را ترک کنم.
  • من تا زمانی که ازدواج کردیم متوجه نشدم که همسرم یک الکلی با مصرف بالا است.
  • چگونه می توانم از یک شوهر الکلی طلاق بگیرم؟
  • وقتی شوهرم الکلی است چگونه می توانم حضانت بچه ها را بگیرم؟

اعتیاد به الکل می تواند یک دور باطل در ازدواج باشد و اغلب منجر به طلاق شود. اگر ما در فضای وحشتناک ازدواج با فردی که الکل سوء مصرف می کند زندگی می کنیم، در نهایت در جستجوی منابعی در مورد اعتیاد به الکل و طلاق هستیم.

طلاق

مشکلات سوء مصرف الکل

هنگامی که شریک ازدواج ما از الکل سوء استفاده می کند، نه تنها به ازدواج آسیب می رساند، بلکه می تواند به فرزندان ما نیز آسیب برساند و بر اعضای خانواده به صورت گسترده تأثیر منفی بگذارد. سوء مصرف الکل همچنین می تواند مشکلاتی را بین فرزندان و همسری که الکل مصرف نمی کند و در بین خود کودکان هم ایجاد کند.

در بیشتر موارد فرد مصرف الکل را ابتدا از خانواده و بعد از دوستان خود آموخته است. این بدین معناست که مصرف ما می تواند راه و روش این کار را به فرزندانمان نیز بیاموزد و آینده آن ها را به تباهی بکشاند.

همچنین ممکن است همسر ما مصرف الکل را به دلیل درگیری یا تنش در رابطه در حین و پس از طلاق شروع کند.

در واقع هر دو شریک ممکن است با تشدید مشکلات شروع به نوشیدن بیشتر کنند. حقیقت این است که سوء مصرف الکل حل مسائل زناشویی را تقریبا غیرممکن می کند. در نهایت، الکل معمولا عامل اصلی طلاق می شود.

اغلب، نوشیدن الکل به صورت تفریحی شروع می شود، فرقی ندارد که فرد مجرد باشد یا متاهل. اگر این فرد به الکل اعتیاد پیدا کرده و زندگی او به سمت طلاق برود نیز، در طول طلاق، استفاده از الکل برای بی حس کردن دردی که احساس می کنیم، آسان است.

دوری عاطفی با مصرف الکل

هنگامی که یکی از همسران شروع به سوء مصرف الکل می کند، رابطه ناپایدارتر و بی‌ثبات‌تر می شود. اگر یکی از همسران بیش از حد مشروب الکلی می نوشد و همسر دیگر دائما در حال رسیدگی به امور زندگی است، هر دو همسر از زندگی مشترک کناره گیری کرده و از نظر عاطفی دور شوند.

وقتی الکل به بزرگ‌ترین مشکل در ازدواج ما تبدیل می شود، مشکلات دیگر نیز لاینحل جلوه می کنند.

اغلب همسر الکلی ما زمان بیشتری را با دیگر مصرف کنندگان الکل و زمان کمتری را با خانواده می گذراند. او دلایلی پیدا می کند که با دوستانی که بیش از حد الکل هم می نوشند، صحبت کرده و وقت خود را آن‌گونه بگذراند.

این دسته از افراد «الکلی‌های فعال» نامیده می‌شوند، زیرا اولویت آن ها بودن در جمع افرادی شبیه به خودشان است. در اصل به جای گذراندن وقت خود با خانواده، به سمت افراد و موقعیت هایی که به آن ها اجازه می دهد بیش از حد الکل بنوشند، جذب می‌شوند.

اغلب، همسرانی که مشکل سوء مصرف الکل ندارند، با دیدن این نوع رفتار در رنج خواهند بود. اگر چنین وضعیتی در مسافرت پیش آید، همسر سالم باید از همسر معتاد خود مراقبت کرده و گاهی حتی به خاطر رفتار ناشایست او، خجالت زده شود.

از آن جایی که فرد الکی کنترلی بر رفتار و صحبت های خود ندارد، چه بسا با الفاظ بدی همسرش را خطاب داده یا او را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

در نهایت تمامی این مسائل دست به دست هم می دهند تا این پرسش در ذهن زن شکل بگیرد که طلاق از مرد الکلی چگونه است.

بیماری جسمی با مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل نه تنها باعث خماری، سوء استفاده کلامی، رفتارهای پرخطر، بی حوصلگی و موارد دیگر می شود، همچنین می تواند در طول زمان مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

طبق گفته کلینیک مایو، «نوشیدن بیش از حد الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و مصرف کننده را مستعد ابتلا به بیماری می کند». لیست کاملی از بیماری های جسمی وجود دارد که ممکن است در هنگام سوء مصرف الکل اتفاق بیفتد.

این موارد بنا بر اعلام کارشناسان عبارت‌اند از:

  • بیماری های کبدی
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات قلبی
  • دیابت و عوارض آن
  • بروز مشکل در عملکرد جنسی و مشکلات قاعدگی
  • مشکلات چشمی
  • نقص هنگام تولد فرزند
  • آسیب های جدی در استخوان های بدن
  • عوارض عصبی
  • ضعیف سیستم ایمنی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • تداخلات دارویی و الکلی
  • و غیره.

مرد الکلی

رفتار خشونت آمیز یا کلامی/بدنی

همه الکلی ها خشن نیستند. همه الکلی ها به صورت کلامی یا فیزیکی آزاردهنده نیستند اما برخی قطعا چنین رفتاری را دارند و افزودن آزار کلامی یا فیزیکی به سوء مصرف الکل تقریبا همیشه موقعیتی را ایجاد می‌کند که در آن زن به طلاق از مرد الکی خود فکر کند.

طلاق به دلیل سوء مصرف الکل تقریبا همیشه شامل انواع دیگری از سوء استفاده نیز می شود. اگر آزار جسمی، عاطفی یا کلامی بخشی از رفتار همسرتان باشد، امنیت شما و فرزندانتان از اهمیت بالایی برخوردار است. اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

مسائل مالی

اگر همسرمان از الکل سوء استفاده می کند، مشکلات در چندین بخش از زندگی ما ظاهر می شوند. پرداخت نکردن به موقع صورت‌حساب‌ها یا قرض کردن پول های زیاد برای پرداخت این قبوض، ازدواج شما را تهدید می کند.

اگر حساب های مشترک دارید، بهتر است مدیریت مالی خانه را به عهده بگیرید. غیر این صورت ضررهای مالی جبران ناپذیری را متحمل می شوید.

همچنین سوء مصرف الکل اغلب باعث ایجاد مشکل در محل کار فرد نیز می شود. روزهای غیبت در محل کار به دلیل خماری یا سایر مشکلات سلامتی باعث می شود برخی از الکلی ها شغل خود را از دست بدهند.

در نهایت، ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد الکل، نتوانند شغلی پیدا کنند یا شغلی فعلی خود را حفظ کنند. در این مرحله طلاق از مرد الکلی به حفظ سلامت روح و روان شما کمک می کند. حتما تحمل چنین شرایطی بسیار سخت است.

آیا طلاق از مرد الکلی بهترین گزینه است؟

کارشناسان همیشه به ما می گویند که اعتیاد به الکل یک بیماری است. وقتی یک فرد الکلی به صورت کلامی، فیزیکی، عاطفی یا مالی ما را مورد آزار قرار می دهد، بیشتر اوقات این بیماری است که او را مجبور به انجام این عمل می کند.

این مسئله می تواند باعث شود ما به عنوان یک همسر در کنار او بمانیم و سعی کنیم که به جای تصمیم گیری عجولانه برای طلاق از مرد الکلی، او را به ترک این عادت و بهبود در این بیماری سوق بدهیم.

اکثر افراد زمان مواجه شدن با تصمیم طلاق همسرشان، هر کاری که می توانند انجام می دهند تا اعتیاد الکلی خود را ترک کنند.

بازگشت به دوران عاشقی، استفاده از مراکز توان‌بخشی، تحمل رنج و درد زمان ترک، محافظت از بچه ها و توانمندسازی خود بعد از ترک این اعتیاد، مجموعه فعالیت هایی است که فرد در نظر می گیرد.

حتی اگر گاهی اوقات متوجه می شویم که طلاق از مرد الکی بهترین کار برای همه است، بهتر است قبل از آن تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط کرده باشیم.

قبل از اینکه در نهایت از یک زن یا شوهر الکلی طلاق بگیرید، جدایی را امتحان کنید. جدایی به معنای طلاق نیست و صرفا می تواند یک دوری انتخاب شده نیز باشد. می توانید با انتخاب این گزینه زمانی را به فرد بدهید تا رفتار خود را اصلاح کرده و کمی در خلوت به آینده خود بیندیشد.

این دوره حتما می تواند برای شما استرس زا و ناخوشایند باشد اما اگر دلیل برای ترک همسرتان شود، ارزش امتحان کردن را دارد. در نهایت شما با فردی مواجه خواهید شد که اعتیاد به الکل را ترک کرده یا ادامه می دهد.

در این صورت، بعد از طی کردن این مسیر طولانی و عدم دستیابی به نتیجه مناسب، می توانید برای درخواست طلاق از مرد الکلی به دادگاه مراجعه کنید.

مشروبات الکلی

طلاق از مرد الکلی چگونه است؟

ماده 1130 قانون مدنی به صراحت اعلام می کند که اگر زن در زندگی خود احساس سختی کرده و ادامه آن شرایط باعث ضرر او می شود، می توان از دادگاه صالح تقاضای طلاق نماید.

توضیح این ماده در این خصوص به این شرح است که «زن می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود».

تبصره این ماده در بند 2 به وضوح توضیح می دهد که یکی از دلایل این عسر و حرج می تواند اعتیاد مرد باشد.

این بند توضیح داده است که «اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجددا به مصرف موارد مذکور روی آورده، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد».

همچنین زن می تواند با استفاده از شروط 12 گانه ضمن عقد که به امضا و تأیید مرد در آمده، حق خود را در زمان طلاق از مرد الکلی پیگیر کند. البته میان این شروط تنها شرط 2 و 7 قابل بررسی در این وضعیت هستند.

شرط دوم این مضمون به این مهم اشاره دارد که اگر مرد با سوء رفتار و عملکرد بد در معاشرت به زن خود رفتار کند، زن می تواند برای طلاق اقدام نماید.

شرط هفتم این موارد نیز اعلام کرده است که «ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند» می تواند دلیلی محکمه پسند برای طلاق زن باشد.

شوهر الکلی

البته برای بازگشت زوجین به زندگی، چندین جلسه مشاوره طراحی شده است تا آن ها بتوانند قبل از امضای طلاق نامه، فرصت مناسبی را برای تفکر بیشتر داشته باشند.

همانطور که در تبصره ماده 1130 قانون مدنی نیز توضیح داده شده، در صورتی که فرد مبتلا به اعتیاد الکلی نخواهد خود را از این شرایط رها کند، دادگاه حق زندگی بدون او را برای زن قائل است.

این مهم را هم به خاطر داشته باشید که با اثبات ضرر فرزند در این وضعیت، می توان حضانت او را از پدر الکی گرفت. مطابق با ماده 45 قانون حمایت از خانواده «رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاه ها و مقامات اجرایی الزامی است».

آیا می توان از همسر معتاد طلاق گرفت؟

بلی. با استفاده از اصل عسر و حرج می توان اثبات کرد که زندگی با فرد معتاد (در انواع مختلف) برای زن سخت بوده و او می توان دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد.

طلاق زن به دلیل اعتیاد مهریه را حذف می کند؟

خیر. مهریه حق طبیعی هر زنی است و سوء رفتار او موجب حذف مهریه از حقوق مالی وی نمی شود.

چگونه می توان حضانت فرزند را از پدر الکلی گرفت؟

می توانید با ارائه مدارک مستند به دادگاه ثابت کنید که پدر صلاحیت نگهداری او را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱