طلاق توافقی

طلاق توافقی در اصفهان چگونه است؟

طلاق در قانون ایران انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها طلاق توافقی است. طلاق توافقی یکی از ساده ترین نوع طلاق در کشور ما محسوب می شود که از شرایط خاصی برخوردار است.

در این نوع طلاق زوجین به صورت کاملا توافقی از یکدیگر جدا شده و برای هم مشکل خاصی به وجود نمی آورند.

در طلاق هایی که از طرف زن می باشد، آقایان راضی به طلاق نبوده و رضایتی در این زمینه ندارند. از این حیث شرایط برای جدایی زوجین سخت می شود و زوجه باید اقدام به راضی کردن همسر خود به روش های مختلفی کند.

به طور مثال زوجه برای جلب رضایت زوج بابت طلاق اقدام به بخشش حق و حقوق قانونی خود مانند مهریه می کند و در این شرایط معمولا مردان راضی به طلاق می شوند. در نهایت زن و شوهر به شکل توافقی از هم جدا می شوند.

با توجه به این که مدت زمان طلاق توافقی در مقایسه با انواع دیگر طلاق کوتاه تر است، اغلب زوجین برای جدایی این نوع طلاق را انتخاب می کنند. رضایت طرفین در این نوع طلاق شرط اصلی برای جدایی است. تا زمانی که زن و مرد راضی به طلاق نباشند، طلاق از نوع توافقی نیست.

در طلاق توافقی، زوجین با توافقاتی که از قبل با هم انجام داده اند، تصمیم به جدایی گرفته و معمولا دادگاه ها نیز در این زمینه به تصمیم طرفین احترام گذاشته و حکم طلاق را صادر می کنند. زمانی که زن و مرد تمایلی به ادامه زندگی مشترک نداشته باشند، می توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند.

مراحل طلاق توافقی در قانون حمایت خانواده ذکر شده است و کلیه مراجع قضایی سراسر کشور مکلف به رعایت آن هستند.

البته اگر یکی از مراحل طلاق به صورت کامل طی نشود یا نواقصی در حین انجام مراحل طلاق وجود داشته باشد، دادگاه حکم طلاق را صادر نمی کند. تا زمانی که حکم طلاق از سوی دادگاه صادر نشود، امکان ثبت آن در محضر وجود ندارد.

زوجین می توانند در مورد وضعیت حقوق مالی زوجه بعد از طلاق توافقی نیز به توافق برسند. در واقع زن و مرد صرفا در ارتباط با جدایی به توافق نمی رسند بلکه باید تکلیف مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان را نیز تعیین کنند.

مهم ترین مرحله در کلیه طلاق ها از جمله طلاق توافقی، شرکت در جلسات مشاوره امور خانواده می باشد. مطابق قانون، زوجین متقاضی طلاق توافقی باید در مراکز مشاوره خانواده حضور پیدا کنند و جز مراحل الزامی طلاق به شمار می رود.

البته اگر زوجین در خارج از کشور بوده باشند و درخواست طلاق توافقی نیز ارائه کنند، حضور آن ها در جلسات مشاوره اجباری نیست. بلکه فرد دیگر مانند وکیل می تواند به جای آن ها در مراحل قانونی طلاق شرکت کند.

در صورتی که زوجین در جلسات مشاوره شرکت کردند اما از تصمیم خود در مورد طلاق منصرف نشدند، مرکز مشاوره به آن ها گواهی عدم انصراف از طلاق می دهد تا از طریق آن بتوانند دادخواست طلاق را به ثبت برسانند.

مطابق بخشنامه قوه قضاییه، ثبت طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدون گواهی مزبور امکان پذیر نمی باشد.

بخشنامه های صادره از سوی قوه قضاییه صرفا برای یک سری از استان های خاص نیست بلکه کلیه مراجع قضایی سراسر کشور موظف به رعایت آن ها می باشند.

آمار ثبت طلاق توافقی در اصفهان بسیار قابل توجه می باشد و سالانه حجم بالایی از این طلاق ها در کشور به وقوع می پیوندد. لازم به ذکر است که روند ثبت طلاق توافقی در اصفهان مانند سایر شهر های ایران است و تفاوتی از این جهت نمی کند.

طلاق

طلاق توافقی بائن است یا رجعی؟

آن چه امروزه در دادگاه های خانواده رواج یافته است، طلاق توافقی است. طلاق توافقی حجم بالایی از پرونده های دادگستری را به خود اختصاص داده است و آرای مختلفی نیز در این زمینه صادر شده است.

در قانون مدنی، طلاق به دو بخش کلی تقسیم بندی شده است: بائن و رجعی.

به موجب ماده 1145 قانون مدنی، در موارد ذیل طلاق بائن است:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
  2. طلاق یائسه
  3. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع بعوض نکرده باشد.
  4. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

در طلاق رجعی حق رجوع در مدت زمان عده در نظر گرفته شده است. در واقع اگر طلاق بین زوجین از نوع رجعی باشد، مرد می تواند در عده طلاق به همسر مطلقه خود مراجعه کند.

در قانون مدنی به طلاق توافقی اشاره نشده است ولی این نوع طلاق در قانون حمایت از خانواده ذکر شده است. در واقع در قانون مدنی چیزی به نام طلاق توافقی در مواد به صورت مجزا نداریم و فقط طلاقی با نام خلع و مبارات وجود دارد که قضات در بحث طلاق توافقی به آن ها استناد می کنند.

طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق بگیرد که این مال می تواند همان تمام یا بخشی از مهریه باشد.

در واقع طلاق خلع را می توان نوعی طلاق توافقی تلقی کرد و دادگاه ها طلاق توافقی را به لحاظ قانونی با مواد مربوط به خلع توجیه می کنند.

در طلاق خلع زن تمایل به طلاق دارد اما همسر او رضایتی بابت جدایی نداشته و به واسطه بخشش مهریه زوجه راضی به طلاق می شود. به بیان دیگر زوجین ابتدا در مورد طلاق به توافق نمی رسند اما در نهایت هر دو طرف رضایت به طلاق می دهند و می توان طلاق خلعی را نوعی طلاق توافقی تلقی کرد.

سوال اساسی که مطرح می شود این است که طلاق توافقی بائن محسوب می شود یا رجعی؟ با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، طلاق توافقی را می توان نوعی طلاق بائن برشمرد، هر چند که در این زمینه بین حقوقدانان اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.

مراحل طلاق توافقی در اصفهان

همانطور که گفته شد، مراحل انجام طلاق توافقی در اصفهان تفاوت خاصی با انجام مراحل طلاق در سایر استان های کشور نمی کند. رویه طلاق در تمام شهر های ایران یکسان است و باید تمام مراحل قانونی انجام شود.

در هر صورت مراحل طلاق توافقی در اصفهان به شرح زیر می باشد:

توافق زن و مرد

زن و مرد علاوه بر داشتن تفاهم درمورد جدایی، می بایست در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان به توافق کلی برسند. در ارتباط با طلاق توافقی صرفا توافق طرفین درمورد جدایی اهمیت خاصی ندارد بلکه گام اول و شاید مهمترین قدم برای طلاق، مشخص شدن شرایط مهریه و نفقه خانم و همچنین حضانت فرزندان می باشد.

درمورد مهریه باید به این نکته توجه داشت که زوجه می تواند مهر خود را ببخشد یا تمام آن را از همسر خود مطالبه کند.

در ارتباط با موضوع حضانت فرزندان نیز مطابق قانون تا هفت سالگی برعهده مادر است و بعد از آن تا سن بلوغ برعهده پدر می باشد. بعد از سن بلوغ فرزندان، زوجین می توانند در خصوص این مسئله به توافق کلی برسند.

تا زمانی که زن و مرد در مورد نحوه جدایی و مسائل بعد از طلاق با هم توافق نکنند، ثبت طلاق به صورت توافقی امکان پذیر نمی باشد.

شرکت در جلسات مشاوره خانواده

مراکز مشاوره خانوادگی به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و سعی در ایجاد صلح و سازش تشکیل شده اند. این مراکز باید در کنار دادگاه های خانواده ایجاد شوند.

اعضای مراکز مشاوره خانواده از کارشناسان رشته ‌ های مختلف مانند مطالعات خانواده، مشاوره، روان ‌پزشکی، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی انتخاب می‌شوند و حداقل نصف اعضای هر مرکز باید از بانوان متاهل واجد شرایط باشند.

بعد از توافق زن و مرد درمورد مسائل فوق در طلاق توافقی می بایست به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. در واقع قبل از آن که درخواست طلاق از طریق دادگاه انجام شود، طرفین باید به این مراکز مراجعه کنند.

مراکز مشاوره خانواده ضمن ارائه خدمات مشاوره ‌ای به زوجین، خواسته ‌های دادگاه را در مهلت مقرر اجراء و در موارد مربوط سعی در ایجاد سازش می‌ کنند.

مراکز مذکور در صورت حصول سازش به تنظیم سازش ‌نامه مبادرت و در غیر این صورت نظر کارشناسی خود در مورد علل و دلایل عدم سازش را به طور مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می‌کنند.

ماده 25 قانون حمایت خانواده در این زمینه بیان می کند: « در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.»

اگر در جلسات مشاوره ای، طرفین از تصمیم خود مبنی بر طلاق منصرف نشوند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آن ها صادر می شود.

طلاق

ثبت دادخواست طلاق توافقی

بعد از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق زوجین می توانند اقدام به ثبت دادخواست نمایند. ثبت کلیه دادخواست های حقوقی از جمله طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود.

دفاتر خدمات الکترونیک بدون اخذ گواهی مربوطه از طرفین نمی توانند دادخواست طلاق را به ثبت برسانند. به همین جهت صدور گواهی مزبور در ثبت دادخواست طلاق توافقی برای زوجین الزامی می باشد.

حضور در جلسات دادگاه

بعد از ثبت دادخواست، زوجین در جلسات دادگاه حضور پیدا می کنند. مدیر دفتر دادگاه بعد از بررسی دادخواست طلاق در صورت تکمیل بودن آن اقدام به تعیین وقت دادرسی می کند. زمان حضور زوجین در جلسات دادگاه از طریق پیامک به آن ها اطلاع رسانی می شود.

لازم به ذکر است که زوجین می بایست در سامانه ثنا عضویت داشته باشند تا مواردی مانند ابلاغ و اطلاع رسانی های لازم در مورد پرونده طلاق توافقی به آن ها داده شود.

در طلاق توافقی زوجین می بایست توافق انجام شده را به دادگاه اعلام کنند تا بر این اساس به درخواست آن ها رسیدگی شود.

صدور گواهی عدم امکان سازش

بعد از شرکت زوجین در دادگاه و ارائه ادله کافی در این زمینه، در نهایت دادگاه اقدام به صدور رای می کند. در واقع دادگاه رای طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند.

سپس زن و مرد می توانند از طریق این گواهی به محضر مراجعه کنند و طلاق را به شکل رسمی ثبت کنند.

مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

اعتبار گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق به مدت سه ماه می باشد. در واقع زوجین ظرف مدت سه ماه فرصت دارند از طریق گواهی مزبور به محضر مراجعه کرده و اقدام به ثبت رسمی طلاق کنند.

در نهایت با مراجعه به دفتر خانه و جاری شدن صیغه طلاق زن و مرد به صورت رسمی از هم جدا می شوند.

گفتنی است که امکان جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن در محضر بدون گواهی عدم امکان سازش وجود ندارد. تا زمانی دادگاه مجوز طلاق را صادر نکرده باشد، امکان مراجعه به دفترخانه برای جاری کردن صیغه طلاق وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در اصفهان

به منظور ثبت طلاق توافقی در اصفهان، زوجین باید یکسری از مدارک لازم را به دفتر خانه ارائه دهند. در صورتی که مدارک لازم برای طلاق توافقی ناقص باشد، امکان ثبت آن در محضر وجود ندارد.

به همین جهت زوجین می بایست اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق را در اختیار دفاتر ثبت ازدواج و طلاق قرار دهند.

مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی در اصفهان شامل موارد زیر می باشد:

  • اصل و رونوشت مدارک شناسایی زن و شوهر شامل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل سند ازدواج
  • برگه توافق نامه بین زوجین مبنی بر نحوه ی پرداخت یا بذل مهریه، نفقه و تعیین تکلیف حضانت فرزندان
  • ارائه نظرات مشاوران دادگاه خانواده
  • گواهی عدم بارداری
  • گواهی بکارت زوجه
  • برگه توافق نامه زوجین در مورد نحوه پرداخت مهریه یا بذل آن، نفقه و حضانت فرزندان
  • وکالت نامه محضری طلاق (در صورت وکالت در طلاق)

در صورت مفقود شدن اصل سند ازدواج، زوجین می توانند به دفتر خانه ای که ازدواج خود را ثبت کرده اند، مراجعه کرده و رونوشت سند را دریافت کنند. گواهی بکارت زوجه به این دلیل اخذ می شود که اگر قرار بر مطالبه مهریه خانم باشد و سلامت پرده بکارت وی نیز ثابت شود، مستحق دریافت نصف مهریه خواهد بود.

لازم به ذکر است که طلاق زن در دوره عادت ماهیانه صحیح نمی باشد. به همین سبب اگر زوجه در زمان طلاق در دوران عادت زنانگی باشد، امکان ثبت رسمی آن در محضر وجود ندارد و سر دفتر ثبت طلاق را به زمان دیگر موکول می کند.

اگر مرد وکالت در طلاق به همسر خود داشته باشد، وکالت نامه طلاق باید در زمان ثبت طلاق توافقی به محضر ارائه گردد. همچنین ارائه گواهی عدم امکان سازش از جمله مدارک ضروری برای ثبت طلاق توافقی است.

البته ارائه گواهی مزبور تنها برای ثبت طلاق توافقی مطرح نیست و برای ثبت کلیه طلاق ها در محضر باید به سر دفتر ارائه گردد.

همچنین توافق نامه زن و شوهر در مورد مسائل مالی و غیر مالی بعد از طلاق نیز باید به محضر ارائه شود. گواهی عدم بارداری در خصوص کلیه طلاق ها از زوجه اخذ می شود و صرفا به طلاق توافقی اختصاص ندارد.

طلاق توافقی

حکم طلاق توافقی بدون ثبت محضری

ثبت طلاق از دو بعد شرعی و قانونی مورد بررسی قرار می گیرد. به لحاظ شرعی حکم طلاق توافقی بدون ثبت محضری صحیح است اما به لحاظ قانونی چنین امری برای زوجین الزامی می باشد.

ثبت طلاق در محضر بر اساس قانون حمایت خانواده یک تکلیف و حکم قانونی تلقی شده است و برای طلاق بدون ثبت در محضر مجازات نیز در نظر گرفته شده است.

به موجب ماده 20 قانون حمایت از خانواده، ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی است. ثبت کلیه طلاق ها از جمله طلاق توافقی از طریق گواهی عدم امکان سازش یا حکم دادگاه در دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق صورت می گیرد.

بنابراین ثبت طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق یک تکلیف قانونی محسوب شده که در صورت عدم انجام آن مجازات خاصی نیز تعیین شده است. در واقع طلاق بدون ثبت محضری جرم انگاری شده است و مرتکبین آن به مجازات تعیین شده محکوم خواهند شد.

ماده 49 قانون حمایت خانواده در این زمینه بیان می کند: « چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.»

بنابراین در صورت خودداری از ثبت طلاق توافقی در محضر، مجازات حبس تعزیری درجه هفت و پرداخت جزای نقدی درجه پنج در انتظار زوج خواهد بود.

مطابق ماده مزبور، مجازات عدم ثبت طلاق در محضر برای مردان در نظر گرفته شده است و زنان به مجازات خاصی محکوم نمی شوند. همچنین مرد علاوه بر مجازات فوق به ثبت طلاق در دفتر خانه ملزم می شود. زن می تواند به واسطه عدم ثبت طلاق از سوی مرد، اقدام به طرح شکایت کیفری نماید.

مدت زمان طلاق توافقی در اصفهان

یکی از سوالات پرتکرار در ارتباط با روند طلاق توافقی این است که مراحل طلاق معمولا چه مدت زمان می برد؟ و یا از انجام مراحل ابتدایی طلاق تا زمان صدور حکم چه مدت زمانی به طول می انجامد؟ همانطور که گفته شد، در مورد طلاق توافقی در اصفهان نمی توان مدت زمان مشخصی را تعیین کرد و معیار ثابتی نیز در این زمینه وجود ندارد.

تصور اغلب افراد این است که در طلاق توافقی با توجه به توافقات انجام شده بین زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی، هر زمان که تمایل داشتند می توانند درخواست طلاق دهند و از هم جدا شوند.

باید به این نکته اشاره کرد که هر نوع طلاقی از جمله طلاق توافقی مراحل و مدت زمان خاصی دارد و طبیعتا ظرف مدت زمان 1 الی 2 روزه ثبت طلاق صورت نمی گیرد.

بسیاری از پرونده های طلاق بوده اند که پروسه آن ها مدت زمان زیادی به طول انجامیده است و هنوز تکلیف آن ها مشخص نشده است.

در واقع اغلب زوجینی که قصد جدایی دارند با تصور این که در طلاق توافقی زودتر به نتیجه می رسند، اقدام به این کار کرده و دادخواست طلاق را به دادگاه می دهند.

طلاق توافقی مانند سایر طلاق ها پروسه نسبتا طولانی دارد و برخلاف تصور اغلب زوجین در همان روز ثبت درخواست خود، حکم طلاق از سوی دادگاه صادر نمی شود.

در حال حاظر رویه طلاق در مقایسه با سال های گذشته فرق کرده است و زوجین باید در سامانه های طراحی شده توسط قوه قضاییه مانند ثنا عضویت داشته باشند. سپس باید در جلسات مشاوره ای حضور پیدا کنند که تعداد این جلسات با توجه به نظر مشاوره تعیین شده و ممکن است تا چندین جلسه مشاوره برای زوجین در نظر گرفته شود.

در خوشبینانه ترین حالت می توان حداقل 3 ماه را برای انجام مراحل طلاق توافقی و صدور حکم دادگاه در نظر گرفت. گاهی اوقات تمام مراحل طلاق توسط زن و شوهر انجام شده است اما صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق ممکن است ظرف مدت زمان طولانی انجام شود.

اصفهان

عدم حضور زوجین در طلاق توافقی

یکی از سوالات متداول در زمینه طلاق توافقی این است که حضور زوجین در تمامی مراحل طلاق الزامی است؟ فرد دیگری می تواند به جای زوجین در مراحل طلاق توافقی شرکت کند؟ آیا عدم حضور زوجین در یکی از مراحل طلاق منجر به عدم صدور حکم طلاق می شود؟

زن و مردی که قصد طلاق توافقی دارند، تا زمان صدور حکم طلاق از سوی دادگاه خانواده می بایست مراحل مختلفی را طی کنند. در اغلب مواقع زن و شوهر مستقیما در تمام مراحل طلاق توافقی شرکت می کنند که البته می توانند در این زمینه اقدام به اخذ وکیل نمایند تا وکیل به جای آن ها مراحل طلاق توافقی را انجام دهد.

بنابراین حضور زوجین در مراحل طلاق توافقی اجباری نمی باشد و وکیل می تواند مراحل طلاق را به جای زوجین انجام دهد. اما نکته بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که حضور در جلسات مشاوره برای زوجین الزامی می باشد و قانون طرفین را ملزم به حضور در این مرحله کرده است.

در واقع حتی اگر زوجین برای طلاق توافقی وکیل داشته باشند، باید شخصا در جلسات مشاوره ای حضور پیدا کنند و وکیل نمی تواند به جای آن ها در این مرحله شرکت کند.

بنابراین به جز جلسات مشاوره که حضور زوجین در آن الزامی است، سایر مراحل می تواند بدون حضور آن ها و توسط وکیل دادگستری انجام گیرد.

در مورد وکالت در طلاق با توجه به این که زوجه حق طلاق دارد، می تواند بدون حضور شوهر اقدام به طلاق نموده و مراحل طلاق بدون حضور وی انجام می شود. حتی زوجه می تواند بدون حضور زوج در دفتر خانه، طلاق را به صورت رسمی به ثبت برساند.

البته اگر زن از طرف همسر خود حق طلاق یا وکالت در طلاق نداشته باشد، نمی تواند بدون حضور زوج طلاق را در محضر ثبت کند. در این شرایط حضور شوهر در دفتر خانه برای ثبت طلاق الزامی است.

تنها در یک صورت حضور زن و شوهر در مرحله مراجعه به مراکز مشاوره خانواده الزامی نیست که مقیم خارج از کشور باشند. در شرایطی که زوجین در خارج از کشور باشند، می توانند انجام مرحله حضور در جلسات مشاوره ای را به عهده وکیل قرار دهند.

در واقع وکیل در جلسات مزبور به جای زن و مرد متقاضی طلاق توافقی شرکت کرده و گواهی عدم انصراف از طلاق را برای انجام مراحل بعدی طلاق اخذ می نماید.

آیا برای طلاق توافقی در اصفهان وجود وجود وکیل الزامی است؟

به طور کلی اخذ وکیل در پرونده های حقوقی به اختیار طرفین انجام می شود و هیچ الزامی قانونی در این زمینه برای طرفین وجود ندارد.

در واقع قانون طرفین دعوا را ملزم به گرفتن وکیل نکرده است و همه این موارد به اراده و اختیار دو طرف بستگی دارد. به همین سبب وجود وکیل برای طلاق توافقی در اصفهان الزامی نمی باشد.

داشتن وکیل در طرح دعاوی حقوقی مانند طلاق می تواند به طرفین دعوا کمک زیادی کند و با توجه به علم بالای وکلای متخصص در پرونده های خانواده، قطعا داشتن وکیل به نفع خواهان و یا خوانده دعوی است.

وکیل متخصص در دعاوی خانوادگی به خوبی می تواند موضوع پرونده را حل و فصل کند و در جریان دادرسی از موکل خود بهترین دفاع را انجام دهد اما ممکن است به دلایلی شرایط داشتن وکیل برای همه افراد فراهم نباشد که بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با امور خانواده، دریافت مشاوره حقوقی است.

بنابراین برای طلاق توافقی در اصفهان داشتن وکیل اجباری نیست و زوجین می توانند در این زمینه مشاوره های حقوقی لازم را اخذ کنند.

بسیاری از زوجین متقاضی طلاق توافقی توانسته اند از طریق مشاوره حقوقی مراحل طلاق توافقی را به خوبی انجام دهند و به نتیجه مورد دلخواه خود نیز رسیده اند.

طلاق

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی در اصفهان

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست صورت می گیرد و باید با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تقدیم شود. در زمان تنظیم دادخواست طلاق توافقی باید تمام اطلاعات ضروری از قبیل مشخصات خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) درج شود و همچنین سند ازدواج و سایر مدارک لازم مانند گواهی بکارت و گواهی عدم بارداری نیز ضمیمه شود.

اصولا دادخواست نویسی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب انجام می شود و باید کلیه شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت شود.

به همین جهت تنظیم دادخواست طلاق توافقی در اصفهان را می توانید به عهده سایت طلاق 24 قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن نحوه تهیه و تنظیم آن صورت گیرد.

طلاق 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع دادخواست طلاق نیز یاری نماید. با توجه به این که تنظیم دادخواست مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی در اصفهان

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد شرایط طلاق توافقی را کسب کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان درخواست طلاق را از این روش طرح کرد.

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی در اصفهان راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با نحوه ثبت طلاق توافقی در اصفهان به صورت کاملا تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید.

در هر صورت برای کسب مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی و تنظیم انواع اوراق قضایی مرتبط با امور خانواده می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شرایط طلاق توافقی در اصفهان چگونه است؟

به منظور انجام طلاق توافقی در اصفهان، زوجین باید مراحل مختلفی مانند حضور در مراکز مشاوره خانواده، ثبت دادخواست طلاق و غیره را انجام دهند.

برای ثبت طلاق توافقی در اصفهان چه مدارکی لازم است؟

به منظور ثبت طلاق توافقی در اصفهان مدارکی مانند سند ازدواج، گواهی عدم امکان سازش، گواهی بکارت و عدم بارداری، شناسنامه و کارت ملی زوجین و سایر مدارک دیگر باید به محضر ارائه گردد.

راهکار مناسب برای ثبت طلاق توافقی در اصفهان چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با ثبت طلاق توافقی در اصفهان می توانید به سایت طلاق 24 مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱