طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی چگونه دریافت می‌شود؟

مهریه و طلاق جز مهم ترین مباحث حقوق خانواده به شمار می روند و در حال حاضر بیشترین پرونده های دادگستری را به خود اختصاص می دهند. مهریه و طلاق تا حد زیادی به هم وابسته اند و یکی از مسائل مهم در زمان جدایی طرفین، مهریه خانم می باشد.

تفاوتی بین طلاق از جانب مرد و یا زن ندارد و در هر صورت مهریه باید پرداخت شود. مهریه یکی از حقوق قانونی و شرعی زن در دوران زندگی مشترک است که مرد متعهد به پرداخت آن می باشد.

در واقع در زمان عقد ازدواج زوج تعهد می کند که مهریه خانم را به میزان تعیین شده بپردازد.

البته نحوه پرداخت مهریه تا حدودی به نوع آن بستگی دارد و با توجه به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن آن شرایط کاملا متفاوت است.

نوع مهریه در زمان ثبت رسمی عقد ازدواج در محضر تعیین می شود و به همین جهت بهتر است تعیین آن به صورت توافقی بین زوجین صورت گیرد.

مهریه به شکل توافقی بین زوجین تعیین می شود و با توجه به عرف جامعه ما، سکه بهار آزادی معیار اصلی برای مهر خانم ها محسوب می شود. البته با توجه به شرایط و اوضاع فعلی اقتصادی جامعه ما، مهریه بالا تهدید جدی برای آقایان می باشد و عملا شرایط پرداخت مهر خانم ها بسیار دشوار شده است.

تعیین مهریه در ازدواج دائم و موقت شرایط خاصی دارد. در ازدواج موقت اگر مهریه تعیین نشود، عقد صورت گرفته باطل خواهد بود و اثر قانونی نخواهد داشت. اما اگر مهریه در زمان عقد ازدواج دائم تعیین نشده باشد، به لحاظ حقوقی مشکلی ندارد.

در هر صورت زوجین بهتر است نوع و شرایط پرداخت مهریه را در همان ابتدا عقد تعیین کنند تا در آینده مشکل خاصی برایشان به وجود نیاید.

مهریه تحت هیچ شرایطی ساقط نمی شود مگر آن که زوج تمایل به بخشش تمام یا قسمتی از آن داشته باشد. همچنین مرد نمی تواند از پرداخت مهریه همسر خود امتناع ورزد و با درخواست زوجه می بایست مبادرت به پرداخت آن نماید.

در قانون ایران به منظور پرداخت مهریه شرایطی خاصی در نظر گرفته شده است و تا حد زیادی به نفع زنان می باشد.

هنگامی که طرفین تصمیم به جدایی و در نهایت طلاق می گیرند، باید در مورد مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و غیره به توافق برسند و از این حیث پرداخت مهریه از اهمیت بسیار بالایی در زمان بعد از طلاق محسوب می شود.

طلاق می تواند از طرف مرد و زن یا به شکل توافقی صورت گیرد. موضوع بسیار مهمی که در طلاق توافقی مطرح می شود، نحوه و شرایط پرداخت مهریه زوجه است.

اصولا زمانی که بحث مهریه در طلاق توافقی مطرح می شود، بذل و بخشش مهریه از طرف زوجه به میان می آید که در این زمینه به اختیار زن بستگی دارد.

در طلاق توافقی مهریه یکی از موضوعات بسیار مهم می باشد که زوجین باید نسبت به آن آگاه باشند و در مورد آن به توافق رسیده و در نهایت تصمیم بگیرند.

مطابق قانون در طلاق توافقی مهریه می تواند به صورت کامل توسط زوجه مطالبه شده یا تمام و بخشی از آن بخشیده شود.

تعیین تکلیف مهریه در طلاق توافقی برعهده زوجین است و می توانند هر نوع توافقی در این زمینه داشته باشند. البته در ادامه مطالب به این موضوعات اشاره خواهیم کرد که در طلاق خلع و مبارات، زوجه برای راضی کردن همسر خود به طلاق بخشی از مهریه خود را می بخشد و حتی در مواردی اقدام به بذل تمام آن می کند.

مهریه در طلاق توافقی

درباره طلاق توافقی

همانطور که ذکر شد، طلاق می تواند به صورت توافقی یا از طرف هر کدام از زوجین انجام شود. طلاق توافقی ساده ترین نوع طلاق بین زوجین محسوب می شود و زن و مرد به راحت ترین شکل ممکن از هم جدا می شوند.

طلاق توافقی یعنی زن و مرد تصمیم می گیرند به شکل توافقی و بدون بروز مشکل خاصی از یکدیگر جدا شوند. در واقع در طلاق توافقی، هر دو طرف تصمیم به جدایی دارند و هیچ کدام مخالفتی با طلاق ندارند.

در قانون ایران صراحتا ذکر شده است که طلاق حقی مستقیم از جانب مرد است، اما به این معنا نیست که زن در این زمینه حقی نداشته باشد. در واقع در صورت وجود شرایط خاص، زن می تواند درخواست طلاق دهد و دادگاه نیز با تقاضای وی موافقت می کند.

در طلاق هایی که به شکل توافقی نمی باشد (یعنی طلاق یا از طرف زن و یا از جانب مرد است)، اصولا شرایط برای جدایی زوجین کمی دشوار می شود.

خصوصا اگر طلاق از طرف زوجه درخواست شده باشد، باید در محضر دادگاه ادله قابل قبولی برای جدایی ارائه دهد.

در بحث طلاق معمولا مردان تمایلی به این کار ندارند و شرایطی فراهم می شود که زنان برای این امر اقدام کنند. در واقع هیچ کدام از طرفین تمایل چندانی به ادامه زندگی با یکدیگر ندارند و به صورت مسالمت آمیز و توافقی از هم جدا می شوند.

طلاق توافقی زمانی رخ می دهد که زن و مرد به این باور رسیده اند که دیگر نمی توانند با هم زندگی کنند و یقینا ادامه زندگی برای آن ها با مشکل مواجه می شود. پس در نهایت تصمیم به جدایی از هم می گیرند.

انواع طلاق توافقی

در طلاق توافقی رضایت طرفین شرط اصلی برای جدایی است در غیر این صورت طلاق صورت گرفته توافقی محسوب نمی شود. در واقع هر دو طرف برای طلاق راضی هستند و بدون مشکل خاصی این امر صورت می گیرد.

در این طلاق زوجین به صورت توافقی تصمیم می گیرند تا ادامه زندگی مشترک خود را برای همیشه به اتمام برسانند.

طلاق توافقی نوعی طلاق خلع یا مبارات است. طلاق خلع و مبارات به صورت توافقی و با رضایت طرفین انجام می شود. در طلاق خلع، زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر خود دارد، مالی به شوهر می‌دهد تا او را طلاق دهد.

در واقع این مال می تواند تمام یا بخشی از مهریه باشد. زن در این شرایط حق طلاق ندارد و با بخشش حق و حقوق مالی خود شوهر خود را راضی به طلاق می کند.

با توجه به این که مهریه وظیفه ای سنگین برای مردان به شمار می رود، در صورت بخشش آن از سوی زوجه به طلاق رضایت می دهند. طلاق خلع نوعی طلاق توافقی به شمار می رود که با توافق زن و شوهر صورت می گیرد.

طلاق مبارات، به طلاقی گفته می شود که زن و شوهر هر دو از هم تنفر دارند. در این حالت هیچ کدام از طرفین تمایلی به ادامه زندگی ندارند. در این صورت زن می تواند با بذل و بخشش مهریه، شوهر را برای طلاق راضی کند.

طلاق مبارات به صورت توافقی بین زن و شوهر انجام می شود. در طلاق مبارات برخلاف طلاق خلع، طرفین از هم کراهت دارند و عوض نمی تواند بیشتر از مهریه زن باشد. در صورتی که در طلاق خلع، عوض می توان بیش تر از مهریه یا کمتر از آن باشد.

مهریه

توافق در مورد مهریه

هنگامی که زوجین قصد جدایی از هم به شکل توافقی را دارند، باید در مورد یک سری از مسائل مهم و ضروری به توافق برسند. مسائلی مانند مهریه، نفقه و حتی حضانت فرزندان در طلاق توافقی بسیار حائز اهمیت است و زوجین می بایست توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

مهریه جز مورد اصلی در به توافق رسیدن طلاق می باشد و تا زمانی که وضعیت آن بین طرفین مشخص نشده باشد، امکان جدایی زن و شوهر از هم وجود ندارد. در واقع در این شرایط امکان صدور حکم طلاق وجود ندارد.

در طلاق توافقی زن و مرد تنها در مورد جدایی به توافق نمی رسند بلکه باید تکلیف مهریه را نیز مشخص کنند. به بیان دیگر در طلاق توافقی صرفا توافق در ارتباط با نحوه جدایی طرفین از هم نمی باشد بلکه باید در خصوص موارد مذکور نیز توافق صورت گیرد.

زن و شوهر می توانند هر نوع توافقی در مورد مهریه داشته باشند که مطالبه کامل مهریه توسط زوجه و حتی بخشش تمام یا بخشی از آن قابل اجرا می باشد. در قانون هیچ منعی در خصوص توافق بر روی مهریه وجود ندارد و توافقات صورت گرفته در این زمینه بین زوجین امکان پذیر است.

البته اگر طلاق از طرف زن باشد و مرد تمایلی به این کار نداشته باشد، زوجه با بخشش مهریه رضایت همسر خود برای جدایی را جلب می کند. در این صورت طلاق به صورت توافقی انجام می گیرد.

بخشیدن مهریه در طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، زن می تواند به اختیار خود در طلاق توافقی مهریه خود را ببخشد که می تواند تمام یا بخشی از آن باشد. در روابطی که زوجه تنفر شدیدی از همسر خود داشته و قصد جدایی از او را دارد، با بخشش مهریه خود زوج را متقاعد به جدایی می کند. در واقع در این شرایط زن حق طلاق نداشته و در ازای بذل مهریه همسر خود را راضی به طلاق می کند.

لازم به ذکر است که در طلاق توافقی هیچ اجباری مبنی بر بخشش مهریه از طرف زوجه نمی باشد و با اختیار خود مبادرت به این عمل می کند.

در طلاق توافقی موضوع مهمی که وجود دارد آن است که طرفین در مورد مهریه به توافق برسند، خواه زوجه اقدام به بذل آن نماید یا هیچ بخششی در این زمینه وجود نداشته باشد.

در هر صورت اگر زوجه قصد بخشش مهریه خود را داشته باشد، بهتر است این موضوع را در دفاتر اسناد رسمی مطرح کند. در واقع زوجه باید در سند ذکر کند که مهریه را ابراء کرده یا بخشیده است. ذکر قید ابراء و بخشش مهریه ضروری می باشد.

طلاق توافقی در ازای حق طلاق

به لحاظ قانونی حق طلاق برای مردان می باشد اما در شرایط خاص می تواند این نوع حق در اختیار زنان قرار گیرد. به طور مثال اگر زوج اعتیاد داشته باشد و یا به صورت مکرر همسر خود را مورد ضرب و شتم قرار دهد، در این صورت حق طلاق برای زن ایجاد شده و می تواند درخواست جدایی دهد.

نکته بسیار مهمی که زنان در مورد بخشش مهریه باید به آن توجه کنند، بحث حق طلاق می باشد. در واقع مرد می تواند طی وکالت نامه ای حق طلاق را به همسر خود بدهد و در این صورت با در نظر گرفتن شرایط قانونی، زوجه می تواند تقاضای طلاق به دادگاه دهد.

در مورد حق طلاق باید گفت که این نوع حق طی وکالت نامه به زن منتقل شده و می تواند به اختیار خود هر زمان که تمایل داشت از زوج جدا شود. البته اگر در وکالت نامه مزبور شرطی خاص برای جدایی در نظر گرفته شده باشد، تا زمان تحقق شرط مذکور امکان جدایی برای زوجه وجود ندارد.

خانم ها در ازای بخشش مهریه خود می بایست حق طلاق را از همسر خود بگیرند تا در آینده مشکل خاصی در این زمینه برای آن ها به وجود نیاید. یکی از مزایای داشتن حق طلاق برای زنان این است که اگر مرد در هر صورت رضایتی بابت جدایی نداشته باشد، زوجه می تواند درخواست طلاق داده و از همسر خود جدا شود.

آیا امکان عدم پرداخت مهریه در طلاق توافقی وجود دارد؟

تصور اغلب افراد این است که در طلاق توافقی مهریه وجود ندارد. اما باید به این نکته اشاره کرد که مهریه در طلاق توافقی وجود داشته و اصولا تا زمانی که زوجه به خواسته خود اقدام به بخشش مهریه نکند، امکان اسقاط چنین حقی وجود ندارد.

در واقع زن می تواند به اختیار خود مهریه که حق قانونی خود می باشد را ببخشد یا به صورت کامل آن را مطالبه کند.

در هر حال امکان عدم پرداخت مهریه در طلاق توافقی وجود دارد و زوجه می تواند بدون دریافت مهریه از شوهر خود جدا شود. در واقع همان طور که جدایی طرفین به صورت توافقی صورت می گیرد، بذل و بخشش مهریه نیز به همین روال انجام می شود.

تا زمانی که زوجین در مورد شرایط مهریه به توافق نرسیده باشند، امکان طلاق و جدایی وجود ندارد. در واقع شرط اصلی در این نوع طلاق، توافق طرفین در خصوص مسائلی مانند مهریه نیز می باشد.

طلاق

مشاوره حقوقی در مورد مهریه در طلاق توافقی

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه مهریه به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

مهریه در طلاق توافقی شرایط خاص خود را دارد و زوجین در این زمینه باید به یک اجماع کلی برسند. در این نوع طلاق زوجه می تواند به صورت توافقی مهریه خود را ببخشد یا تمام آن را از همسر خود مطالبه کند.

در ارتباط با پرونده های مهریه و طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده مهریه وجود نداشته باشد.

در این صورت بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با مهریه، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد مهریه در طلاق توافقی و سایر مسائل مرتبط را کسب کرد. سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل مطالبه مهریه راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با مهریه در طلاق توافقی توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا می توانید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمائید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست مهریه و طلاق توافقی با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

داشتن اطلاعات حقوقی کافی در مورد مهریه در طلاق توافقی به زوجین خصوصا زوجه کمک شایانی می کند. به همین جهت برای دریافت مشاوره های حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کلیه خدمات حقوقی مربوط به مسائل مهریه و طلاق توافقی و سایر مسائل حقوقی در امور خانواده را با بهترین شرایط ممکن در اختیار شما قرار می دهیم.

در مورد شرایط مهریه در طلاق توافقی، توضیحاتی ارائه کردیم اما برای این که از نکات تخصصی و مهم در این زمینه و نحوه ی اجرایی آن بیشتر آشنا شوید، بهتر است به مشاور حقوقی مهریه در طلاق توافقی به سایت طلاق 24 مراجعه کنید.

مهریه

منظور از طلاق توافقی چیست؟

در طلاق توافقی زوجین برای جدایی رضایت دارند و به شکل کاملا توافقی از هم جدا می شوند.

شرایط مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

در طلاق توافقی زوجین باید در مورد مسائلی مانند مهریه به توافق برسند در غیر این صورت حکم طلاق صادر نمی شود.

آیا امکان بخشش مهریه در طلاق توافقی وجود دارد؟

بله، بخشش مهریه در طلاق توافقی امکان پذیر است. زوجه می تواند به اختیار خود تمام یا بخشی از مهریه را ببخشد و به لحاظ قانونی هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد.

راهکار مناسب برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد شرایط مهریه در طلاق توافقی چیست؟

برای کسب اطلاعات حقوقی لازم در مورد شرایط مهریه در طلاق توافقی به شما پیشنهاد می کنیم به سایت طلاق 24 مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱