طلاق توافقی

مشاوره حقوقی طلاق توافقی

راهنمای مطلب

طلاق توافقی، رسیدن به یک تفاهم کامل و جامع بین زوجین برای متارکه و پایان بخشیدن به زندگی مشترک است.

در طلاق توافقی زن و مرد با هم به این نتیجه می‌رسند که دیگر قادر به ادامه این زندگی مشترک نیستند و در نهایت آرامش، ضمن انجام توافقات لازم بر سر تمام امور مالی زوجه همچون مهریه زوجه، نفقه او و اجرت المثل ایام زوجیت، با دنبال نمودن مراحل مختصر اداری، با مسالمت کامل و به دور از هرگونه تنش، از یکدیگر جدا می‌شوند.

معمولا از آن جهت که انجام پروسه طلاق توافقی، نسبت به سایر انواع آن (مانند طلاق به درخواست مرد یا طلاق به درخواست زن) مراحل کوتاه‌تری دارد  و در نهایت، گرفتن گواهی عدم امکان سازش از مرجع قضایی، زمان خیلی زیادی نمی‌برد، این شیوه جدایی و متارکه زوجین سال‌هاست که به طلاق شایع و رایجی مبدل کردیده و طبق آخرین آمار کسب شده از مراجع قضایی کشور، بیش از 40 درصد از پرونده‌های طلاق در محاکم کشور را طلاق به شیوه توافق زوجین و دریافت گواهی عدم امکان سازش به خود اختصاص داده است.

اغلب مردم در هنگام مواجهه با بسیاری از تنش‌های خانوادگی مثل طلاق، به جهات مختلف تمایل دارند که به جای عقد قرارداد وکالت با وکیل دادگستری، از خدمات دیگر سایت‌ها و مراکز حقوقی در زمینه مشاوره حقوقی طلاق استفاده نمایند.

از بهترین مزایایی که کسب مشاوره حقوقی طلاق به همراه دارد این است که با پرداخت مبالغ بسیار اندکی به عنوان حق‌المشاوره، به صورت کاملا کاربردی و دقیق، تمام راهکارهای حقوقی و مراحل لازم تا اتمام پروسه طلاق  و جاری شدن صیغه در دفترخانه، به متقاضیان ارائه خواهد شد.

در دسترس بودن مشاور حقوقی و به صرفه بودن و این نوع مشاوره‌ها از دیگر مزایای مشاوره حقوقی طلاق است که البته مشاوره حقوقی طلاق توافقی نیز از آن جمله است و می‌توان معایبی را نیز برای انجام مشاوره حقوقی طلاق بیان کرد، که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

برخلاف تصور عموم مردم به هیچ عنوان نیازی نیست که زوجه از حقوق مالی و غیرمالی برای گرفتن مجوز طلاق بگذرد و با یک توافق ساده به راحتی می‌توان در ضمن انجام پروسه طلاق، آن را نیز دریافت داشت.

پس همانطور که از نام این نوع طلاق پیداست، همه چیز به توافق زن و شوهر وابسته است و هر توافقی که زوجین با یکدیگر انجام دهند در محاکم قضایی لازم‌الاجرا خواهد بود.

در ادامه این مطالب ضمن بررسی کامل مشاوره حقوقی این نوع طلاق، مزایا و معایب مشاوره حقوقی طلاق توافقی را نیز به همراه پروسه انجام این طلاق را خدمتتان بازگو خواهیم کرد.

مشاوره طلاق توافقی

مشاوره حقوقی طلاق توافقی چیست؟

در حال حاضر یکی از پرتکرارترین و مرسوم‌ترین روش‌های انحلال عقد ازدواج در تمامی محاکم قضایی کشور، طلاق از نوع توافقی آن است که مطابق آن، زوجین، با انجام توافقاتی با هم، از دادگاه خانواده تقاضای رسیدگی و صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را می‌کنند.

در هر حال، آن چه حائز اهمیت است، این است که در طرح دعوای طلاق توافقی، هر دو نفر خواستار پایان زندگی مشترک خود هستند.

کسب اطلاع از قوانین و مقررات طلاق و احکام مربوط به انواع آن، کمی دارای پیچیدگی هستند. به همین جهت، کسب مشاوره حقوقی برای انجام مراحل طلاق توسط زن یا مرد در هر شرایطی ضروری است.

هر چند شاید عده‌ای بر این باور باشند که طرح دعوای طلاق توافقی به جهت هماهنگی قبلی زن و شوهر و توافق بر سر بسیار از مسائل حقوقی، چندان پیچیده نباشد، ولی با این حال روند رسیدگی و طی نمودن درست تمام مراحل اداری و قضایی این دعوا نیز کار طاقت فرسایی است، هر چند که شاید در زمان کمتری نسبت به سایر دیگر از انواع طلاق‌ها به نتیجه نهایی برسد.

مرد تنها در صورتی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد، که یا تمامی حقوق مالی او را پرداخت نماید و یا به نحوی ترتیب پرداخت آن‌ها را مشخص کند و یا با او جهت پرداخت این حقوق به توافق جامعی برسد.

در غیر این صورت، دادگاه نمی‌گذارد جدایی در این رابطه ایجاد شود. در چنین شرایطی، به علت اینکه بسیاری از حقوق مالی زوجه پس از طلاق، صرفا در شرایط خاصی به زن تعلق خواهد گرفت و بعضا امکان عدم پرداخت آن‌ها نیز در شرایطی میسر است، لذا دریافت مشاوره حقوقی برای انجام مراحل طلاق توافقی از سوی مرد نیز واجب است.

طرح دعاوی طلاق توافقی، معمولا در شرایطی مطرح می‌شود که زوجین، فرزندان مشترکی نیز دارند و مباحث مربوط به حضانت فرزندان نیز به این گسست، پیوند خواهد خورد.

به موجب قانون، حضانت فرزندان پس از طلاق والدین آن‌ها، مطابق سن فرزند، به مادر یا پدر او تعلق می‌گیرد و طرف مقابل که حضانت در اختیار او نیست در مقابل حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت.

در طلاق توافقی می‌توان در این موضوعات به صورت کامل توافق نمود. به همین علت، دریافت مشاوره حقوقی در خصوص طلاق توافقی و موضوعات مرتبط با فرزندان نیز، کاملا ضروری است.

اخذ مشاوره حقوقی طلاق توافقی، به این معنا است که مرد یا زن، برای طی کردن پروسه طلاق، به جای اینکه از وکیل پایه یک دادگستری برای انجام آن استفاده کنند، سوالات، موضوعات و مشکلاتی که در این مسیر با آن روبرو خواهند شد یا مدنظرشان است را به صورت مستقیم، از وکلا، مشاوران و کارشناسان حقوقی سوال نمایند تا بتوانند بهترین توافق یا تصمیم را در ادامه مراحل کار، اتخاذ کنند و از تبعات زیان‌بار نداشتن اطلاعات از حقوق خود و فرایند رسیدگی، تا حدی جلوگیری نمایند.

مشاوره حقوقی انجام مراحل طلاق توافقی

در کل انجام مراحل طلاق توافقی دارای 8 مرحله کلی است. که در ادامه با ارائه مشاوره دقیق در خصوص مراحل انجام طلاق توافقی، به بررسی کامل هر مرحله خواهیم پرداخت.

مراحل انجام طلاق توافقی به شرح زیر است:

مشاوره اجباری در مراکز مربوطه، تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده از طریق دفاتر خدمات قضایی، تعیین وقت رسیدگی به طلاق توافقی، دعوت از طرفین جهت حضور در جلسه دادرسی، انجام مشاوره در دادگاه، احراز باردار بودن یا نبودن زوجه (مثل اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین، اقرار زوجه، مراجعه به آزمایشگاه که در صورت باکره بودن یا یائسه بودن نیازی به اقرار و گواهی عدم بارداری نیست) حضور مجدد در دادگاه، مراجعه به محضر و دفتر طلاق.

تصمیم به طلاق توافقی

انجام مشاوره‌های اجباری در مراحل طلاق توافقی

در طلاق توافقی، بعد از آنکه زن و مرد در مورد دریافت یا عدم دریافت کلیه حقوق مالی زوجه در مسائلی همچون حضانت فرزندان، جهیزیه، مهریه، نفقه، اجرت‌المثل ایام زوجیت و سایر موارد دیگر به توافق رسیدند، باید ابتدا از طریق سامانه تصمیم اقدام به ثبت نام در سامانه و گرفتن نوبت طلاق نمایند.

بعد از انجام این مرحله، باید اقدام به ثبت اطلاعات مورد نیاز خود نموده و پس از آن کد رهگیری از سیستم دریافت نمایید.

بعد از این اقدامات زن و شوهر باید در مهلت و زمان تعیین شده با در دست داشتن کد رهگیری و مدارک مورد نیاز، به مراکز مشاوره و غربالگری مراجعه کرده و ضمن پاسخ به سوالاتی که از زوجین خواهد شد، در صورتی که طرفین همچنان اصرار بر انجام طلاق داشته باشند به مشاور خانواده معرفی می‌گردند.

جلسات مشاوره اجباری، اولین قدم در رابطه با شروع مراحل طلاق توافقی خواهد بود و تعداد جلسات مشاوره معمولا ۵ جلسه در نظر گرفته شده و شرکت در آن برای زوجین الزامی است. مدت زمان این جلسات‌ ۴۵ دقیقه در روز است.

هزینه جلسات مشاوره‌های اجباری برای یک جلسه، بیش از صد هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما در صورتی که به هر علت تصمیم یا تمایلی به شرکت در هیچ یک از جلسات مشاوره‌های اجباری و جلسه رسیدگی در دادگاه و حتی دفاتر اسناد رسمی را ندارید، قادر خواهید بود فرایند طلاق توافقی خود را از آغاز تا پایان آن به وکلای طلاق خبره و مجرب سامانه حقوقی طلاق 24 بسپارید.

مشاوره حقوقی برای تنظیم توافقنامه طلاق توافقی

در تنظیم توافقنامه طلاق توافقی، زوجین می‌بایست در خصوص مواردی مثل جهیزیه، نفقه زوجه و فرزندان، اجرت المثل ایام زوجیت و مهریه به توافق برسند. همچنین در خصوص مسائلی مثل تحصیل فرزندان، تقسیم دارایی‌ها و اموال و شرایط حضانت آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

متن توافقنامه طلاق باید قبل از مراجعه به دادگاه به صورت ‌کتبی توسط زوجین و یا وکیل طلاق توافقی آن‌ها تنظیم و امضاء گردد. البته لازم به ذکر است در صورتی که زوجین علاقه‌ای به توافق کتبی و تنظیم این توافق نامه نداشته باشند، می‌توانند توافقات را به دادگاه برده و به صورت شفاهی به قاضی دادگاه خانواده اعلام کنند.

البته بعدا توسط واحد داوری یا مشاوره، مکتوب خواهد شد و به امضاء طرفین و وکلای آن‌ها خواهد رسید.

شایان ذکر است اگر بنا به هر دلیلی پروسه طلاق توافقی منجر به صدور حکم نهایی نگردد، توافقنامه تنظیم شده بین زوجین ملغی و بی‌اثر خواهد شد و اگر مواردی مثل ابراء مهریه یا بخشش در آن قید شده باشد، نمی‌تواند مورد استناد قرار بگیرد.

مشاوره حقوقی مهریه و تعیین تکلیف آن در طلاق توافقی

مهریه نیز در طلاق توافقی از جمله موضوعاتی است که باید توسط زوجین تعیین تکلیف و مشخص گردد. در طلاق توافقی بر خلاف باور عموم مردم مهریه نیز وجود خواهد داشت و زن و شوهر، هر توافقی که لازم بدانند، می‌توانند راجع به آن  انجام دهند.

مثلا زوجه قادر خواهد بود مهریه خود را بذل کرده و ببخشد و یا بخواهد آن را به صورت کامل دریافت کند و یا بخشی از آن را ابراء کند. در مجموع هر تصمیمی راجع به میزان مهریه با توافق طرفین ممکن خواهد بود.

مشاوره حقوقی نفقه و تعیین تکلیف آن در طلاق توافقی

نفقه هم مانند مهریه جزیی از حقوق مالی زوجه محسوب می‌شود، اما فرقی که با مهریه دارد این است که در نفقه بر خلاف مهریه، مقدار معینی از آن‌ در سند نکاحیه، کتبا ذکر نخواهد شد.

در خصوص تعلق نفقه به زن باید عنوان کرد که شرط دریافت نفقه در طول زندگی مشترک، ناشزه نبودن زوجه است و در این شرایط است که نفقه به زوجه تعلق خواهد گرفت، پس در هنگام طلاق اگر زن و شوهر بر سر نفقه و سایر حقوق مالی به توافق برسند امکان اجرای طلاق توافقی میسر خواهد بود.

مشاوره طلاق

مشاوره حقوقی قوانین جدید طلاق توافقی

طبق قانون حمایت از خانواده، کلیه مراجعه کنندگان برای انجام طلاق توافقی باید به مراکز مشاوره مراجعه نمایند و بعد از آن نسبت به ثبت آن اقدام نمایند.

شرکت در جلسات مشاوره، صرفا به این دلیل است که در بعضی از اشخاص، معمولا اختلالاتی در رفتار و شخصیتشان و به صورت گذرا ایجاد می‌شود که مبنای تصمیم عجولانه آن‌ها بر طلاق می‌گردد.

لذا هدف بر این است که با انجام جلسات مشاوره و کسب نظر مشاوران، تا حد امکان صلح و سازش و حل مشکل بین طرفین ایجاد گردد تا بتوان در دراز مدت از آمار طلاق کم کرد و همین امر موجب گردیده که اخیرا شرکت در جلسات مشاوره الزامی‌گردد.

مراحل انجام طلاق توافقی با حضور وکیل چقدر زمان می‌برد؟

فرایند انجام طلاق توافقی از زمان آغاز آن، یعنی ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا هنگام اجرای صیغه طلاق در دفاتر رسمی طلاق، در اغلب استان‌های کشور در کمتر از 3 هفته به پایان نخواهد رسید.

البته در خود شهر تهران نیز نسبت به مجتمع‌های قضایی و شعبه‌های خانواده، زمآن‌ها کمی متفاوت است. اما در صورتی که شما از خدمات وکلای دادگستری استفاده نمایید، انجام فرآیند طلاق با توجه به تجربیات و راهکارهایی که فقط وکلای دادگستری به آن آشنایی و تسلط دارند، مدت زمان کمتری موجب نتیجه نهایی خواهد شد.

مشاوره حقوقی امکان طلاق توافقی در دوران عقد

ممکن است این سوال برای زوجینی که در دوران عقد قرار دارند و به دلیل مسائل خاصی قصد جدایی و متارکه نموده‌اند، این سوال مطرح باشد که آیا امکان طلاق توافقی در این دوران نیز وجود دارد؟

پاسخ این است که اگر در دوران عقد عدم نزدیکی زن و شوهر ثابت گردد، در صورت اثبات دوشیزه بودن زوجه، قاعدتا مهریه نصف خواهد شد، حال چه این طلاق از نوع طلاق توافقی باشد و چه انواع دیگر طلاق.

ولی در صورتی که زوجین توافقات دیگری باهم داشته باشند این موضوع ممکن است تغییر پیدا کند، مثلا زن می‌تواند در قبال طلاق توافقی مهریه خود را ببخشد و همچنین در صورتی که زوجه دوشیزه باشد، بعد از اینکه طلاق ثبت شد، زوجه دیگر حق رجوع به مهریه بذل شده خود را نخواهد داشت.

البته باز هم نیاز به یادآوری است که در نهایت در طلاق توافقی همه چیز به توافقات زن و مرد وابسته بوده و دادگاه همان را ملاک قرار خواهد داد‌.

عروس و داماد

ارائه دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد، چقدر هزینه دارد؟

در انجام فرآیند هر نوع طلاق همانند طلاق توافقی، بر اساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده، قاضی دادگاه خانواده مکلف است نسبت به کلیه حقوق مالی و غیر مالی زوجه همانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت‌ فرزندان، نحوه ملاقات آن‌ها و سایر حقوق مالی زن تصمیم‌گیری نماید و آن را در حکم خود ذکر کند.

چنانچه طلاق به تقاضای مرد باشد، تمامی هزینه‌های دادرسی بر عهده زوج خواهد بود و تا هنگامی که حق و حقوق زن پرداخت نشود، امکان ثبت طلاق در دفتر خانه طلاق ممکن نیست، مگر با رضایت خود زوجه.

با عنایت به اینکه دادخواست طلاق توافقی یک دادخواست مالی به شمار نیامده و خواسته‌ای غیرمالی است، بنابراین هزینه چندانی نداشته و طبق تعرفه جدید مشمول پرداخت 180 الی 200 هزار تومان است که در هنگام ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که این مبلغ برای ثبت دادخواست مطرح شده است و فقط یک بار پرداخت خواهد شد. بنابراین نیازی نیست تا هر یک از زوجین، یک بار مبادرت به پرداخت هزینه و ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

مشاوره حقوقی هزینه وکیل برای انجام طلاق توافقی

یکی از هزینه‌هایی که در انجام طلاق توافقی مورد سوال است، هزینه‌های دریافتی از سوی وکلا جهت انجام این پروسه است. البته زوجین می‌توانند به دو وکیل جداگانه مراجعه کنند و یا حتی برای کم کردن هزینه‌ها، یک نفر را به عنوان وکیل انتخاب نمایند.

هزینه خدمات وکیل طلاق توافقی با عنایت به مهارت و تجربه وکیل و نوع پرونده، متفاوت خواهد بود و در این قسمت نمی‌توان مبلغ مشخصی را به عنوان حق الوکاله یا حق‌الزحمه وکیل اعلام کرد. (البته مبلغ دریافتی وکلا در سال 1400 بین 3 تا 6 میلیون بوده است).

در این خصوص توصیه می‌گردد یک جلسه با وکیل مورد نظر خود در خصوص حق الوکاله صحبت نمایید. همچنین از آنجایی که وکیل برای طلاق از جانب زن با سختی و پیچیدگی های فراوانی در امر دادرسی مواجه خواهد بود، حق الوکاله بیشتری باید به وکیل خود پرداخت نماید.

هزینه طلاق توافقی

بدون محاسبه حق‌الوکاله وکلای دادگستری، همانگونه که در ابتدای مطالب ذکر شد، هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی بدون داشتن وکیل، در حدود 180 تا ۲۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این، هزینه‌های دیگری مثل هزینه واحد مشاوره در دادگاه خانواده که برای زوجین حدود 520 هزار تومان در نظر گرفته شده است و همینطور هزینه دفترخانه طلاق برای اجرای صیغه طلاق که در تهران بر حسب مکان آن کمی متفاوت است ولی معمولا چیزی حدود ۴۰۰ تا یک میلیون تومان برآورد می‌گردد.

مراحل‌ انجام طلاق توافقی بدون استفاده از خدمات وکیل

به طور خلاصه باید گفت، هنگامی که زوجین خودشان تمایل داشته باشند مراحل طلاق را شخصا و بدون استفاده از خدمات وکیل دادگستری طی نمایند، ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی در سطح کشور مراجعه و برای ثبت دادخواست خود اقدامات لازم را به عمل آورند.

بعد از تعیین شعبه دادگاه خانواده، زوجین به واحد مشاوره در دادگاه معرفی می‌گردند و بعد از آن که گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر شد، ۳ ماه فرصت خواهند داشت به دفترخانه طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری نمایند.

در صورت عدم اقدام ظرف مهلت تعیین شده، زوجین باید از ابتدا تمام این پروسه را به انجام برسانند. لازم به ذکر است اخیرا حضور در دفاتر طلاق نیز به صورت ثبت نام در سامانه انجام خواهد شد.

پس دادن حلقه ها

هزینه طلاق توافقی به عهده کیست؟

در صورتیکه طلاق از نوع توافقی باشد، در این حالت از آن جایی که زوجین هر دو متقاضی جدایی و طلاق هستند، پس باید تمام هزینه‌ها را نیز مشترکا پرداخت کنند. ولی اگر یک نفر به تنهایی بخواهد دادخواست خود را به دادگاه بدهد، چه زوج باشد و چه زوجه، پرداخت هزینه دادرسی به عهده خود او خواهد بود.

لازم است در اینجا نیز ذکر گردد که هزینه های ثبت دادخواست به ازای هر برگ سه هزار تومان و هزینه کپی برگ‌های پیوست و اوراق پرونده پنج هزار تومان تعیین گردیده و هزینه تطبیق با اصل هم برای هر برگ دو هزار تومان خواهد بود.

مشاوره حقوقی روش کامل ثبت دادخواست طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صرفا با تسلیم گواهی عدم انصراف از طلاق، که از سوی مراکز مشاوره خانواده به دفاتر فوق الذکر صادر خواهد شد، میسر می‌گردد.

بر همین اساس ضرورت دارد متقاضیان از دو طریق غیر حضوری و حضوری به شرح ذیل در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورند.

  1. ثبت نام در سامانه مداخله در بحران طلاق یا همان سامانه تصمیم و دریافت اطلاعات مورد نیاز از جمله زمان مراجعه و نشانی مراکز مشاوره خانواده مربوطه
  2. مراجعه حضوری متقاضی به مراکز مشاوره خانواده اداره بهزیستی براساس شهر، شهرستان و یا بخش محل سکونت خود

مشاوره حقوقی در مورد مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی

طلاق توافقی هم مانند هر پرونده قضایی دیگری نیاز به تشکیل و تکمیل مدارک مورد نیاز دارد از جمله:

کارت ملی زوجین، شناسنامه زوجین، سند ازدواج، برگه عدم امکان سازش، گواهی عدم بارداری زوجه و گاهی پزشکی قانونی مبنی بر سلامت بکارت زوجه و در نهایت توافق نامه کتبی مبنی بر توافق در مورد حقوق مالی زن، حضانت و ملاقات فرزندان

داشتن وکیل برای طلاق توافقی بسیار کمک کننده و موثر در انجام فرایند طلاق است. زیرا پرونده‌ طلاق توافقی هم مانند سایر انواع طلاق از جزئیات پیچیده‌ای برخوردار است که نیازمند بررسی زیادی خواهد بود.

عدم توجه و دقت به فرآیند طلاق توافقی ممکن است آن را با عدم نتیجه مطلوب مواجه سازد. به همین دلیل داشتن یک وکیل مجرب طلاق توافقی که به تمام امور و جزئیات امر آگاهی و تجربه کافی را داشته باشد قطعا شما را در رسیدن به هدف خود یاری خواهد کرد و دیگر اینکه با داشتن وکیل نیازی به حضور در جلسات رسیدگی نخواهید داشت زیرا قانون به وکیل این اجازه را داده است که به وکالت از موکل خود در تمامی مراحل دادرسی حاضر گردد

همچنین این هزینه ها با عنایت به اینکه وکیل بعد از صدور حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش، در صورت توافق با موکل، ممکن است در دفترخانه طلاق هم حضور پیدا کرده تا طلاق را در شناسنامه طرفین ثبت کند، می‌تواند رقم متفاوتی باشد.

بنابراین از آن جایی که وکالت شغل آزاد محسوب می‌گردد و وابسته به هیچ ارگان دولتی نیست لذا میزان حق الوکاله اصولا با توافق وکیل و موکل مشخص خواهد شد.

خدمات مشاوره حقوقی طلاق توافقی

مزایای و معایب استفاده از مشاوره حقوقی طلاق توافقی

مزایای مشاوره حقوقی

اما اغلب زوجینی که قبلا از مشاوره‌های حقوقی برای طلاق توافقی استفاده نکرده‌اند، شاید برایشان این سوال مطرح شود که چه مزایا و معایبی در مشاوره حقوقی طلاق توافقی وجود دارد که به این میزان به آن توصیه شده است؟

در جواب به این سوال باید گفت که خیلی از افراد ، به جای استفاده از مشاوره حقوقی طلاق توافقی، معمولا از خدمات وکلای پایه یک دادگستری بهره می‌برند و به اصطلاح برای خود وکیل می‌گیرند.

اما کاملا واضح است که طرح دعوای طلاق توافقی با گرفتن وکیل، هزینه‌هایی را به زوجه تحمیل خواهد کرد. به همین علت، یکی از اصلی‌ترین مزایای مشاوره حقوقی طلاق توافقی، هزینه به صرفه و مناسب آن است.

همچنین، استفاده از خدمات وکیل تلفنی در مشاوره حقوقی طلاق توافقی، برای افرادی که قصد دارند وکیل بگیرند، اما دسترسی مناسبی به خدمات وکیل دادگستری ندارند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید، زیرا معمولا هزینه‌های رفت و آمد به دفاتر وکلا یا موسسات حقوقی و اخذ نوبت و مسائلی از این دست، ممکن است پر هزینه و یا طولانی باشد.

علاوه بر این، معمولا اغلب متقاضیان خدمات مشاوره، دوست ندارند که به صورت رو در رو ، با مشاور حقوقی یا وکیل صحبت کرده و دعاوی خانوادگی و مشکلات زناشویی خود را بر ملا نمایند و یا در مورد آن به گفتگوی رو در رو بنشینند.

این افراد شاید ترجیح دهند که به صورت تلفنی یا آنلاین، با مشاوران و کارشناسان حقوقی صحبت کرده و مشورت نمایند و راهکارهای قانونی لازم برای حل مشکلات خود یا مشکلات مربوط به پرونده را جویا گردند.

از دیگر مزایای مشاوره حقوقی طلاق توافقی، این است که طرفین، حق انتخاب بیشتری داشته و قادر خواهند بود به راحتی مشاوران خود را تغییر دهند و حتی از مشاوره‌های وکلا و مشاوران مختلف، استفاده کنند.

در صورتی که معمولا، معرفی و انتخاب وکیل دادگستری به دادگاه خانواده، محدودیت‌هایی را نیز برای خود موکل ایجاد خواهد کرد و موجب می‌شود تا صرفا از راهکارهای همان یک وکیل مشخص استفاده گردد.

معایب

اولین مورد از معایب مشاوره حقوقی طلاق توافقی، این است که ارتباط مستقیم چهره به چهره و موثری میان متقاضی با مشاور حقوقی، شکل نخواهد گرفت و شاید این موضوع، بر کیفیت و کمیت مشاوره‌های طلاق، اثرگذار باشد.

زیرا درگیر نشدن مشاور حقوقی طلاق با فرد متقاضی، موجب خواهد شد که راهکارهای حقوقی ارائه شده، آنچنان مطلوب و بیانگر مقصود مشاور نباشد.

این در حالی است که چنانچه، به جای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی طلاق، از وکیل خانواده کمک بگیرد و در واقع وکیل استخدام نمایند، قطعا به نحو بهتر و موثرتری قادر خواهید بود با وی ارتباط برقرار کنید. زیرا وکیل با کسب اطلاعات، به صورت حضوری از اوضاع و احوال مربوط به پرونده طلاق، کاملا مطلع خواهد شد.

همچنین، در این شرایط، به دلیل اینکه وکلای دادگستری، مسئولیت‌های حرفه‌ای متعددی بر عهده دارند، حقوق موکل آن‌ها، به نحو مناسب‌تری تضمین خواهد شد.

به عبارت دیگر ، هنگامی که شخص، با یک وکیل، قراردادی را منعقد می‌نماید و دفاع از خود را در دعوای طلاق به وکیل دادگستری واگذار می‌نماید، وکیل مکلف خواهد بود که به بهترین صورت ممکن، از حقوق موکل خود دفاع کند.

ولی بر خلاف آن، استفاده از مشاوره حقوقی طلاق توافقی، شاید این امکان را به شخص ندهد، چرا که هیچ شناختی بین طرفین، ایجاد نخواهد شد و مشاوران حقوقی، هیچ مسئولیتی در مورد نتیجه پرونده ندارد.

مشاوره حقوقی طلاق توافقی در سامانه طلاق 24

در حال حاضر، علاوه بر وکلای متخصص طلاق توافقی، موسسات حقوقی متعددی نیز، اقدام به ارائه مشاوره‌های حقوقی در این خصوص و سایر دعاوی مربوط به مسائل خانوادگی می‌نمایند و به این ترتیب، به آسانی اغلب سوالات حقوقی متقاضیان پیرامون طلاق توافقی و دعاوی مرتبط با آن ، پاسخ داده خواهد شد.

در این میان، سامانه حقوقی طلاق 24، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین سایت‌های حقوقی کشور، این امکان را برای مخاطبان و متقاضیان، فراهم آورده است تا به صورت کاملا تخصصی، مشاوره‌های حقوقی مربوط به کلیه دعاوی خانوادگی، علی‌الخصوص مشاوره حقوقی طلاق توافقی، مشاوره حقوقی طلاق، مشاوره حقوقی حضانت فرزندان، مشاوره حقوقی  نفقه و غیر اینها را دریافت نمایند.

سامانه مشاوره حقوقی طلاق 24، این افتخار را دارد که با استفاده از وکلا، کارشناسان و مشاوران مجرب، خبره و تحصیل کرده، پاسخگوی تمام ابهامات، سوالات، نگرانی‌ها  و دغدغه‌های شهروندان، پیرامون دعاوی خانوادگی باشد.

مشاوران حقوقی حاضر در مجموعه حقوقی طلاق 24، دارای روابط عمومی قوی، فن بیان بالا و از همه مهمتر سطح علمی بسیار بالا برای ارائه راهکارهای حقوقی لازم در خصوص  مراحل طلاق توافقی به شما هستند.

در این میان، مرکز مشاوره حقوقی در سامانه طلاق 24، همیشه تلاش کرده است تا با تولید محتوای حقوقی تخصصی و کاربردی، پاسخگوی سوالات و مشکلات تمامی متقاضیان در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و به ویژه دعوای طلاق توافقی باشد تا اگر برخی از متقاضیان، هزینه کافی برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی مهریه را ندارند، قادر باشند با مطالعه دقیق مقالات کاربردی ما در سایت، مشاوره‌های حقوقی لازم را تا حد ممکن دریافت نمایند.

اقدام به طلاق توافقی

سایر خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه طلاق 24

علاوه بر موارد فوق، سامانه حقوقی طلاق 24، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی طلاق 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

منظور از مشاوره حقوقی طلاق توافقی چیست؟

اخذ مشاوره حقوقی طلاق توافقی، به این معنا است که مرد یا زن، برای طی کردن پروسه طلاق، به جای اینکه از وکیل پایه یک دادگستری برای انجام آن استفاده کنند، سوالات، موضوعات و مشکلاتی که در این مسیر با آن روبرو خواهند شد یا مدنظرشان است را به صورت مستقیم، از وکلا، مشاوران و کارشناسان حقوقی سوال نمایند.

مراحل انجام طلاق توافقی چیست؟

مشاوره اجباری، تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده، تعیین وقت رسیدگی، حضور در جلسه دادرسی، مشاوره در دادگاه، احراز باردار بودن یا نبودن زوجه (مثل اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین، اقرار زوجه، مراجعه به آزمایشگاه که در صورت باکره بودن یا یائسه بودن نیازی به اقرار و گواهی عدم بارداری نیست) حضور مجدد در دادگاه، مراجعه به محضر و دفتر طلاق

منظور از توافق‌نامه طلاق توافقی چیست؟

در طلاق توافقی زوجین می‌بایست در خصوص مواردی مثل جهیزیه، نفقه زوجه و فرزندان، اجرت المثل ایام زوجیت و مهریه به توافق برسند.

همچنین در خصوص مسائلی مثل تحصیل فرزندان، تقسیم دارایی ها و اموال و شرایط حضانت آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد. این موارد به صورت مکتوب تنظیم و به امضا طرفین و شهود خواهد رسید.

هزینه‌های طلاق توافقی را چه کسی باید پرداخت کند؟

در صورتی که طلاق از نوع توافقی باشد، در این حالت از آن جایی که زوجین هر دو متقاضی جدایی و طلاق هستند، پس باید تمام هزینه‌ها را نیز مشترکا پرداخت کنند. ولی اگر یک نفر به تنهایی بخواهد دادخواست خود را به دادگاه بدهد، چه زوج باشد و چه زوجه، پرداخت هزینه دادرسی به عهده خود او خواهد بود.

هزینه‌های طلاق توافقی شامل چه مواردی است؟

5 جلسه‌ مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق جمعا ۵۲۰ هزار تومان، هزینه دادرسی چیزی حدود 180 تا 200 هزار تومان، حق الوکاله وکیل، هزینه دفترخانه طلاق که از مبلغی در حدود 400 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱