طلاق توافقی

طلاق توافقی در شیراز چگونه است؟

طلاق توافقی در واقع نوع ساده تر، کوتاه تر و کم هزینه تر جدایی زوجین است. در این نوع طلاق، زن و مرد با هم به تفاهم می رسند که به هر علتی، زندگی مشترکشان را به پایان برسانند.

در صورتی که در طلاق عادی، بحث شکایت و مراجعه به دادگاه و گاهی دعواهای خانوادگی و نزاع زن و شوهر مطرح است. امروزه بخش اعظمی از پرونده های طلاق در کشور در دادگاه های خانواده، مربوط به طلاق توافقی است و علت ترغیب زوجین به آن، ساده و بی دردسر بودن طلاق توافقی محسوب می گردد.

در استان های مختلف کشورمان ایران، رویه کار تفاوت های بسیار جزئی با یکدیگر دارد که زوجین مستقر در هر استانی باید از آن اطلاع داشته باشید.

طلاق توافقی

عبارت طلاق توافقی به چه معنایی است؟

همانگونه که می دانید، طلاق معمولا به اراده مرد صورت می پذیرد و خانم ها نیز در مواردی مثل استفاده از شروط ضمن عقد، و با داشتن حق طلاق قادر خواهند بود درخواست طلاق بدهد اما برخلاف موارد فوق در اینجا نوعی توافق برای جدا شدن زوجین وجود دارد و زن و شوهر درباره برخی مسائل از ابتدا با هم توافق می نمایند.

در رویه طلاق توافقی طبق مقررات جدید زوجین در ابتدا نمی توانند دادخواست طلاق به دادگاه خانواده تقدیم کنند بلکه در بدو امر لازم است که در سامانه «تصمیم» سازمان بهزیستی ثبت نام  نموده و پس از مشخص شدن زمان مشاوره، به مراکز غربالگری این سازمان رفته و گواهی شرکت در جلسات را دریافت نمایند.

در آن صورت  است که زوجین قادر خواهند بود، دادخواست طلاق توافقی خود را در دادگاه خانواده تقدیم نمایند.

طلاق توافقی چه نوع طلاقی است و انواع آن کدام است؟

در مقالات قبلی در سایر موضوعات ذکر گردید که طلاق و جدایی ها با این دیدگاه که مرد بتواند پشیمان گردد و مجددا به زندگی باز گردد، به دو نوع طلاق بائن و رجعی تقسیم بندی می گردد.

در طلاق از نوع رجعی که معمولا از طرف مرد انجام می شود، وی قادر خواهد بود در مدت زمانی که به آن عده طلاق می گویند، مجددا به زندگی مشترک خود با زوجه  بازگردند البته این بازگشت و رجوع در مواردی خاص اتفاق می افتد.

طلاق معمولا وقتی بائن است که زن درخواست طلاق خود را به محکمه داده باشد (طلاق خلع) و همچنین در طلاق توافقی (مبارات) حق پشیمانی و رجوع برای مرد متصور نیست.

عده ای از حقوقدانان طلاق توافقی را طلاق بائن عنوان می نمایند ودر این نوع طلاق، مرد در زمان عده قادر نخواهد بود به زندگی مشترک برگردد و اگر قرار بر این باشد که دوباره زیر یک سقف زندگی کنند، باید عقد نکاح دیگری بین زوجین منعقد گردد. اما عده ای دیگر نیز برای طلاق توافقی حق رجوع نیز در نظر گرفته اند.

شیراز

برای طرح دادخواست طلاق توافقی در استان فارس، چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح دعوای طلاق توافقی، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت بر توافق شما با همسرتان دارد به مرجع قضایی ارائه کنید و با استناد به دلایل قانع کننده به دادگاه، مسیر پرونده را دنبال نموده و آن ها را به همراه دادخواست تقدیمی، حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

برای این که دادخواست مربوط به تقاضای شما در طلاق توافقی به راحتی پیش برود زوجین باید مدارک زیر را نیز به دادخواست حتما پیوست نمایند، که این مدارک خاص عبارت اند از:

اصل عقد نامه یا رونوشت آن- اصل شناسنامه زوج- اصل شناسنامه مرد- کارت ملی زوجین- توافق نامه محضری طلاق زوجین بر سر مهریه و حضانت فرزندان – گواهی عدم بارداری زوجه- گواهی بکارت وقتی که طلاق در زمان نامزدی با عقد است.

مهمتر از هم، انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

تکلیف مهریه زوجه در طلاق توافقی در مراجع قضایی شهر شیراز چگونه مشخص می گردد؟

بر خلاف تصور اشتباه برخی از مردم، در طلاق توافقی لزوما این چنین نیست که زن حتما از مهریه خود گذشته باشد. بلکه به تبع طلاق و ماهیت توافق گونه آن درباره مهریه زوجه نیز توافق می شود.

گاهی امکان دارد در این توافق، زوجه بخشی از مهریه را نخواهد و از آن گذشت کند و بر سر بخشی دیگر به توافق نهایی برسند. بنابراین در طلاق توافقی مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت.

شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص نحوه بذل و بخشش مهریه و یا گرفتن حکم طلاق بدون بخشش مهریه، با با مشاوران و وکلای شکایت 24 تماس حاصل نمایید.

نفقه زن در طلاق توافقی در رویه دادگاه ها چگونه مشخص و تعیین می شود؟

ماهیت طلاق توافقی، تفاهم زوجین در کلیه موضوعات وحقوق مالی است و در این خصوص نیز می توان توافق کرد. اما اگر احیانا توافقی نشده باشد حکم قانون بر موضوع توافق نشده حاکم می گردد و حکم این است در طلاق توافقی در زمان عده، اگر طلاق رجعی بود، زوجه همچنان مستحق دریافت نفقه خواهد بود اما اگر طلاق از نوع بائن باشد دیگر رابطه زوجیت خاتمه یافته محسوب می گردد و نفقه ای هم به زوجه پرداخت نخواهد شد.

زنان در شیراز

آیا امکان طلاق توافقی در دوران نامزدی زوجین نیز متصور است؟

باید دقت نمایید اگر بین شما و همسرتان خطبه عقد نکاح جاری شده است از نظر قانون شما زن و شوهر می باشید و نه نامزد . که در عرف به اشتباه، کسانی را که عقد کرده اند اما هنوز زیر یک سقف مشترک نرفته اند را نامزد می نامد.

لذا باید دقت نمایید اگر هنوز در مرحله نامزدی و آشنایی هستید و خطبه عقدی فی مابین شما خوانده نشده، شما نامزد محسوب شده اید و بدون طلاق و هر چیز خاص دیگری قادر خواهید بود قید ازدواج با فرد مقابل را بزنید و کسی نمی تواند در چنین شرایطی شما را مجبور به ادامه زندگی نماید، زیرا قانونا وعده ازدواج، ایجاد رابطه زوجیت نمی کند.

زمانی که خطبه عقد خوانده شد، چون شما شرعا و قانونا زن و شوهر رسمی هستید باید مطابق قانون با طلاق از هم جدا شوید و دیگر آزادی عمل مانند زمان آشنایی و یا نامزدی وجود نخواهد داشت.

مراحل انجام طلاق توافقی در شهر شیراز

ابتدا باید دادخواست خود را به یکی از دفاتر خدمات قضایی شهر شیراز تقدیم نمایید. دادخواست شما اگر نقصی نداشته باشد به دادگاه ارجاع خواهد شد.

دادگاه، زوجین را  را به مراکز مشاور خانواده معرفی می نماید که البته همانگونه که ذکر شد، طرفین قادر خواهند بود از بدو امر به مراکز مشاوره مراجعه نمایند. این مراکز موظف هستند بین زوجین تا حد ممکن، صلح و سازش ایجاد کنند.

اگر زوجین پس از تلاش های مسئولین امر  باز هم اصرار بر طلاق داشتند موارد جهت اتخاذ تصمیم قضایی به دادگاه منعکس می گردد.

دادگاه ها خانواده نیز با رسیدگی خود سعی در صلح و سازش بین طرفین خواهد داشت و اگر در نهایت سازش حاصل نگردید، گواهی عدم امکان سازش  را صادر خواهند کرد.

با صدور این گواهی از سوی دادگاه، طرفین قادر خواهند بود ظرف مدت ۳ ماه اعتبار این گواهی، به دفترخانه طلاق مراجعه نمایند و صیغه طلاق را بین خود جاری نمایند.

همانگونه که ذکر شد مدت زمان اعتبار گواهی عدم امکان سازش، ۳ ماه پس از قطعی شدن رای دادگاه است.

در صورتی که در این مدت زوجین برای جاری کردن صیغه طلاق به دفتر طلاق مراجعه نکنند، گواهی صادره بی اعتبار می گردد و دیگر امکان طلاق وجود نخواهد داشت و باید مراحل طلاق را از ابتدا طی گردد.

مشاوره حقوقی طلاق به چه میزان می تواند برای زوجین اثر گذار باشد؟

داورانی که در مراکز بهزیستی فعالیت دارند یا  وکلای کارکشته در مسائل خانواده که در پرونده های زیادی در دادگاه ها فعالیت داشته اند، بهتر از هر شخص دیگری قادرند توصیف و درک کنند، که آینده جدایی زوجین و تبعاتی که احتمالا طلاق آنها در پی خواهد داشت، چیست.

شاید واقعا برای شما راهی به جز جدایی و تن دادن به طلاق نباشد. وجود چند مشکل نه چندان جدی راه حل پایان دادن به یک زندگی نخواهد بود.

لذا صحبت با اشخاص آگاه و یا انجام یک مشاوره خوب، هم ممکن است از تبعاتی که آنها به چشم خود در طلاق ها دیده اند شما را نیز آگاه نمایند و هم این که با توجه به اشراف آن ها و شناختشان از قوانین و مقررات مختلف امر طلاق، بهتر شما را در موضوع مورد نظر یاری نمایند

اصلا دور از ذهن نیست که طرفین در طی یک مشاوره منطقی و با شناختن حقوق خود بسیاری از پیش فرض های ذهنی خود را ترک گفته و با دیدی منطقی تر به زندگی نگاه نمایند.

البته عکس این مورد نیز صادق است و ممکن است که برخی افراد بدون آگاهی از حقوق خود، به زندگی سخت و پر اضصراب خود مجددا و با اجبار ادامه دهند و این روند فرسایشی روح و روانشان را تحت تاثیر قراردهد. لذا مشاوره طلاق می تواند درک درستی از آینده به طرفین القاء نماید.

زوجین

معمولا طلاق توافقی در دادگاه های استان فارس چقدر زمان می ‌برد؟

معمولا طلاق توافقی در شهر شیراز و هر جای دیگری، بسیار سریع تر از طلاق عادی انجام خواهد شد. البته نمی توان در هیچ یک از پرونده های حقوقی و کیفری در مراجع دادگستری، زمان دقیق و مشخصی تعیین کرد اما به طور متوسط، باید بین 2 ماه تا 4 ماه زمان برای آن در نظر  گرفت.

در این فرآیند حداقل 6 جلسه مشاوره اجباری در مراکز بهزیستی وجود دارد که معمولا چند روز تا چند هفته زمان می خواهد. بعد از آن هم نوبت به روند رسیدگی در مرجع قضایی و دفاتر طلاق و غیره می رسد که متناسب با شهر و حوزه تعیین شده، مدت زمان شروع این فرآیند تا پایان پروسه طلاق متفاوت است.

همانگونه که ذکر شد حتما به این نکته هم توجه کنید که پس از صدور و تایید حکم از طرف دادگاه و قطعی شدن آن، فقط سه ماه فرصت برای اجرای حکم در دفتر خانه واجرای صیغه طلاق دارید. پس از گذشت این زمان، حکم طلاق توافقی صادر شده هیچ اعتباری ندارد.

برای طلاق توافقی چه مزایا و چه معایبی می توان تصور کرد؟

اصلی ترین مزیت طلاق توافقی نسبت به دیگر روش های طلاق، کوتاه بودن انجام پروسه آن است. همانگونه که ذکر شد طلاق توفقی در شهر شیراز و دیگر نقاط کشور، معمولا ظرف 4 ماه مراحل قانونی آن پایان می یابد در حالی که بسیاری  از پرونده های طلاق های غیر توافقی، سال ها در راه روهای پر پیچ و خم دادگاه ها باید تلاش کرد و هزینه صرف نمود تا بتوان آن را خاتمه داد.

به دلیل اینکه بر سر موضوعات اساسی توافق نهایی حاصل گردیده، معمولا پرونده‌ های دیگری به پرونده طلاق توافقی اصلی اضافه نخواهد شد. خانواده های زوجین در این شرایط معمولا با هم درگیر نشده و نزاعی در این نوع طلاق صورت نمی گیرد و در نتیجه، حرمت زوجین وخانواده های آن ها حفظ می شود.

از دیگر مزایای طلاق توافقی، این است که گواهی عدم امکان سازش، تا ۳ ماه اعتبار خواهد داشت و در این مدت نسبتا طولانی، امکان سازش مجدد زوجین و حفظ و بازگشت به زندگی وجود خواهد داشت و از این رو می توان بیان داشت که شاید طلاق توافقی، گاهی منجر به بازگشت زوجین به زندگی مشترک هم بشود.

در کنار تمام مزایا و خوبی های طلاق توافقی، این سبک جدایی، معایبی نیز به همراه دارد. مثلا ممکن است زن و شوهر به تعهدات خود عمل ننمایند.

ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در این خصوص بیان داشته:” در صورت خودداری شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می‌کند همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.”

همچنین ممکن است پس از انجام تشریفات طلاق توافقی در شیراز، مرد به دفترخانه مراجعه ننماید و در این حالت، زن قادر نیست او را وادار به انجام طلاق نماید و البته در این شرایط طلاق انجام نمی شود.

شیراز

برای این که چنین مشکلاتی به وقوع نپیوندد، زوجه باید وکالت در طلاق و همچنین وکالت در اجرای صیغه طلاق را از شوهرش اخذ نماید. ولی اگر زن در دفترخانه حاضر نباشد، طلاق جاری خواهد شد.

مشکل دیگر در طلاق توافقی، مربوط به هنگامی است که زن باردار باشد. طبق ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی، عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در خصوص زنان باردار، تا وضع حمل آن ها است.

البته باردار بودن زن، مانع اجرای صیغه طلاق و روند طلاق توافقی نخواهد شد و تنها اتفاقی که به وقوع خواهد پیوست این است که مدت عده، تا زمان تولد فرزند به عقب خواهد افتاد.

پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده برخی مسائل مربوط به طلاق توافقی، لطفا قبل از هرگونه اقدام قضایی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب کنید.

طلاق 24 با کادری از بهترین وکلا و مشاوران حقوقی کارکشته، تا رفع کامل مشکلات حقوقیتان در کنار شما خواهند بود. با ما  تماس حاصل نموده و در این زمینه یا موارد دیگر با وکلای پایه یک دادگستری مورد نظر خود مشاوره حقوقی حضوری یا مشاوره حقوقی تلفنی دریافت نمایید.

هزینه های دادرسی دعوای طلاق توافقی در شهر شیراز به چه میزان است؟

دادخواست طلاق توافقی از لحاظ هزینه دادرسی به دو بخش مالی و غیرمالی تقسیم می شوند. طلاق توافقی نیز یک خواسته غیرمالی محسوب می گردد.

در حال حاضر هزینه های طلاق توافقی و ثبت آن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر شیراز رقم بالایی نیست و زیر دویست هزار تومان دریافت می گردد.

پس از ثبت دادخواست معمولا هزینه ای خاص دیگری وجود ندارد به جز مشاوره دادگاه یا هزینه داوری که البته در صورت تبدیل طلاق یک طرفه به طلاق توافقی و در صورت استفاده از داوران مستقر در خود مرجع قضایی این هزینه ها دریافت خواهد شد.

پس از تصویب قانون حمایت از خانواده جدید داوری از طلاق توافقی حذف گردید ولی در ازای آن مشاوره بهزیستی و مشاوره طلاق توافقی اجباری گردیده است.

بخش مشاوره دادگاه ها معمولا هزینه ای از زن و شوهر دریافت نمی کند و در صورت دریافت، هزینه مشاوره دادگاه ها در هر استان کشور و مجتمع های قضایی هر شهر متفاوت خواهد بود.

پس از صدور حکم و گواهی عدم امکان سازش هزینه دیگر، پرداخت هزینه جاری نمودن صیغه طلاق در دفترخانه طلاق است که تعرفه فعلی دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی زیر یک میلیون تومان است که پرداخت کننده آن هم به توافق طرفین وابسته است. البته هنوز هستند دفترخانه های منصفی که با تعرفه قبلی از زوجین هزینه را دریافت می نمایند

زوجین در شیراز

ملاک حق الوکاله برای طلاق توافقی هم اساس آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکلای دادگستری، توافق وکیل و موکل خواهد بود. به همین دلیل است که اگر شما از هر وکیلی در مورد دستمزد او سوال کنید قیمتی متفاوت می دهد اما با توجه به این که وکلای طلاق 24 سال هاست که به صورت متمرکز در زمینه دعاوی خانوادگی فعالیت مستمر دارند.

حق الوکاله طلاق توافقی آن ها نیز بسیار منصفانه و متناسب با حال موکلین دریافت می شود.

توجه داشته باشید که اخیرا ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق، سهمیه بندی شده است و متاسفانه این امر خود موجب افزایش قیمت، توسط دفتر طلاق شده است. پس هزینه ها نیز شامل همه هزینه های طلاق توافقی مثل هزینه دادرسی و ثبت در دفتر خدمات، هزینه دادرسی و مشاوره دادگاه تا اخذ رای قطعی گواهی عدم امکان سازش خواهد بود، چه اینکه دادخواست طلاق توافقی باشد و چه اینکه تبدیل طلاق یک طرفه و غیرتوافقی.

توجه داشته باشید حق الوکاله اشاره شده شامل هزینه ثبت طلاق در محضر نیست.

لذا با توجه به تجربیات سال های وکالت ترجیح ما بر این است که وکیل دادگستری مرحله ثبت طلاق در محضر را – هرچند که منع قانونی ندارد – انجام ندهد زیرا خیلی از زوجین  بعد از مدتی از تصمیم خود منصرف می گردند و این فرصت سه ماهه ثبت طلاق در محضر، مهلت مناسبی برای تحلیل و عاقبت اندیشی توسط زوجین است که آیا تصمیم صحیح را با شرایط زندگی خود گرفته اند یا خیر. البته یکی از مضرات طلاق توافقی سرعت و عجله در آن است.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه، هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

آیا برای طرح دعوای طلاق توافقی در شیراز، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

مکرر در این مقاله اشاره کردیم، مطالبه حقوق قانونی زوجه و طرح دادخواست طلاق از ناحیه او، یکی از مسائل بسیار کاربردی و مهم در عقد دائم محسوب می گردد و از اهمیت بالایی برخوردار است. طلاق توافقی دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ ها دارند.

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حقوق خانواده، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

اگر می خواهید طرح شکایت شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

زوجین

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم دادخواست، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قصد طلاق دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در طلاق 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی در دعاوی طلاق به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه های مختلف و ثبت شکواییه، متاسفانه به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دعوا یا شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱