پیرامون طلاق

طلاق به درخواست زوجه چگونه است؟

در کشور ما ضوابط فقهی، حق طلاق را در اختیار مرد گذاشته است و شوهر قادر است با انجام شرایط خاص طلاق که در قانون ذکر گردیده است، که البته شامل پرداخت کامل حقوق مالی زوجه و طی مراحل قانونی، حتی به رغم مخالفت زوجه او را طلاق بدهد.

در  مقابل آن، زن برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر خود راهی بسیار سخت و دشوار را در پیش دارد.

توصیه ای بسیار مهم در خصوص مقدمات شروع مراحل در خواست طلاق به تقاضای زن

بی شک دشوار ترین و مهم ترین پرونده های خانوادگی در مراجع قضایی کشور، تقاضای طلاق از طرف زن و به عبارتی حقوقی تر، مراحل طلاق از سوی زوجه است.

همانگونه که اشاره گردید طبق قانون مدنی و مقررات فقهی، حق طلاق در اختیار مرد بوده و زن تنها با داشتن دلیل موجه و اثبات آن در محکمه خانواده می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید. مگر این که نوع طلاق، توافقی باشد یا زن وکالت در طلاق (یا همان حق طلاق) از ناحیه زوج داشته باشد که از موضوع بحث ما خارج است.

شاید ضروری باشد که قبل از تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده، دادخواست مرتبط دیگری به عنوان مقدمه شروع فرآیند طلاق ثبت گردد و تا حصول نتیجه آن، ثبت دادخواست طلاق فعلا به تعویق افتد.

طرح پرونده طلاق از ناحیه زن نیاز به داشتن اطلاعات کافی و مفید در مورد رویه دادگاه های خانواده، دادگاه های تجدید نظر و دیوان عالی کشور دارد، زیرا ارائه ادله محکمه پسند بسیار مهم است.

لذا اکیدا در این مورد توصیه می شود که درخواست طلاق از طرف زن را هیچ گاه بدون وکیل شروع نکنید. زیرا همانگونه که ذکر شد، مراحل طلاق و ارائه دلایل در این موضوع، شرایط خاصی دارد و یا حداقل در این موضوع قبل از هر اقدامی با وکیل مجرب طلاق مشورت کنید تا احیانا دچار باخت در پرونده، اتلاف وقت، انرژی و سرخوردگی نشوید.

فرآیند شروع و ثبت مراحل طلاق زوجه به این ترتیب است که در بدو امر بایستی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کار را شروع کرد. در ابتدا دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت می گردد و سپس به دادگاه خانواده فرستاده خواهد شد.

طلاق

مراحل تقاضای طلاق از ناحیه زوجه را  از کجا استارت بزنیم؟

اگر توافقی در طلاق شما در کار نیست و اگر وکالت در طلاق از شوهر خود ندارید، به ناچار باید دادخواست طلاق از طرف زوجه تقدیم دادگاه خانواده نمایید. زوجه برای شروع این فرآیند، هم می تواند در دادگاه خانواده شهری که هم اکنون در آن سکونت دارد دادخواست خود را بدهد و هم در دادگاه خانواده محل زندگی شوهرش.

مطلع باشید که  طلاق از طرف زوجه، پرونده ای  است که مراحل انجام در سه مرحله خلاصه شده است:

با این توضیح که زوجین قادر خواهند بود در صورتی که حکم دادگاه بدوی، یعنی همان دادگاهی که ابتدا به پرنده رسیدگی نموده به نفع آن ها نباشد، در مهلتی ۲۰ روزه، نسبت به آن تجدید نظر خواهی نمایند.

بدیهی است که این پرونده بعد از تبادل لوایح به دادگاه تجدید نظر استان ارسال می گردد و در ادامه پس از صدور رای توسط یکی از شعب دادگاه تجدید نظر  استان که غالبا بدون حضور زوجین تشکیل جلسه می دهد، باز هم در فرجه ای ۲۰ روزه هر کدام از زوجین که رای به نفع او نباشد، قادر خواهد بود از رای صادره فرجام خواهی نماید. که در این شرایط پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

البته این پایان کار نخواهد بود. زیرا در صورتی که دیوان هم از رای دادگاه تجدید نظر نقصی بگیرد و یا رای تجدید نظر را نقض کند، پرونده مجددا به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد که در این شرایط بعد از صدور رای مجدد، از سوی دادگاه تجدید نظر استان، یا صدور آرای اصراری، باز هم امکان فرجام خواهی مجدد ممکن خواهد بود.

این مطالب از این رو بیان گردید، که پرونده های طلاق معمولا در صورت مقاوت زوجین، پرونده ای زمان بر و طولانی خواهد بود و پروسه انجام آن صبر و تحمل بسیاری می طلبد و اصلا ماهیت دعوای طلاق، به هیچ عنوان با عجله سازگار نبوده مگر این که طلاق غیابی باشد و زوج در دادگاه حاضر نگردد و یا اعتراضی به آرای صادره ننماید که زمان کمتری به طول خواهد انجامید.

چه دلایل و شرایطی برای درخواست طلاق به درخواست زوجه در قوانین و رویه محاکم پیش بینی شده است؟

  • یکی از شروط مندرج در سند نکاحیه را که زوج مکلف به انجام آن بوده را ثابت کنید!

در ابتدای امر سند ازدواج خود را با دقت مطالعه نمایید. دوازده شرط چاپی در آن ذکر شده است. بعد از آن، حتما با وکیل مجرب خانواده مشاوره حقوقی نمایید تا مشخص شود که کدام یک از این شرایط مناسب تر برای برای درخواست طلاق از سوی شماست

  • عسر و حرج یا در تنگنا قرار داشتن خود را ثابت کنید!

عسر و حرج هم از دیگر دلایل و شرایط ایجاد تقاضای طلاق به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی است.

در واقع عسر و حرج به معنای به وجود آمدن وضعیتی است که ادامه زندگی مشترک را برای زوجه با مشقت همراه می کند و زوجه را در تنگنا قرار می دهد و تحمل آن برای او بسیار مشکل است.

از مهم ترین علل و عمده موضوعاتی که زن قادر خواهد بود با استناد به آن ها تقاضای طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد عبارتند از:

اعتباد مضر شوهر، نپرداختن نفقه زوجه حداقل به مدت ۶ ماه، مریضی سخت و لاعلاج مرد، مبتلا شده مرد به امراض، بچه دار نشدن مرد، ترک زندگی توسط مرد، انجام ازدواج مجدد بدون کسب رضایت همسر اول، محکومیت مرد به زندان بیش از ۵ سال یا ارتکاب او به جرایمی که بر خلاف شان همسرش است، سورفتار و سو معاشرت با زوجه از جمله ضرب و جرح، توهین و… ، تهیه نکردن مسکن برای مدتی غیر متعارف، اثبات خیانت مرد در دادگاه، کراهت شدید زن از شوهرش که باید با بخشش کل مهریه همراه باشد، بلاتکلیف رها کردن زوجه در زندگی مشترک یا دوران عقد، نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی وغیر متعارف، برخی مشکلات زناشویی ناشی از عیوب مرد، داشتن رابطه جنسی غیر متعارف با همسر، با شرایطی دوری طولانی مدت زوجین از یکدیگر و مواردی از این قبیل.

پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده، در اثبات موارد عسر و حرج در طلاق به درخواست زوجه، لطفا قبل از هرگونه اقدام قضایی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب کنید.

طلاق

مدت زمان فرآیند طلاق از ناحیه زوجه در محاکم چه میزان است و چگونه این فرآیند را به حداقل برسانیم؟

همانگونه که ذکر شد، مطابق قانون طلاق و قانون آیین دادرسی مدنی، طلاق پرونده ای است که با اعتراض هر کدام از زوجین سه  دادگاه را طی خواهد کرد. دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان، دیوان عالی کشور.

در صورتی که پرونده با اعتراض زوجین، هر سه دادگاه را پشت سر بگذارد، در شرایط فعلی بیش از یکسال به طول خواهد انجامید که البته معیار دقیقی نیست. مگر اینکه یکی از طرفین به رای اعتراض نکند.

همچنین از آن جایی که متاسفانه تعدادی زیادی از مردها، معمولا نسبت به تعهداتشان در زندگی مشترک پایبندی کمی دارند و بدون اخذ مشورت، وارد رابطه زناشویی و آغاز یک زندگی مشترک می گردند، لذا حجم و وسعت میزان طلاق در جامعه نیز بسیار بالا رفته و طبق آمار خود قوه قضاییه بالاترین حجم دعاوی در محاکم قضایی، دعوای طلاق و سایر دعاوی مرتبط با آن است.

که اغلب آن ها نیز به دلیل بلاتکلیفی زن در زندگی مشترک رخ می دهد و بیشتر تقاضاهای طلاق، برای رفع این بلاتکلیفی، ثبت می گردد.

متاسفانه طرح دعاوی مرتبط نیز از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، نحله و … در جوار دعوای طلاق، حجم  زیادی از پرونده‌های قضایی دادگاه ها را به خود اختصاص داده است و منجر به افزایش زمان بلاتکلیفی نیز گردیده است.

بنابراین از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد طرح این دعوی در سطح محاکم قضایی مختلف هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی دقیق نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

ولی با دیدی خوش بینانه اگر بخواهیم حداقل یا حداکثر زمان بلاتکلیفی در تاریخ صدور حکم طلاق در ایران را برای شما تعیین کنیم نیاز به یک تحقیق بسیار جامع در سراسر کشور دارد.

اما در مجموع و همانگونه که ذکر شد، می توان  اینگونه بیان کرد که زمان رفع این بلاتکلیفی را می توان حداقل چند ماه و حداکثر چند سال تخمین زد تا زن از این بلاتکلیفی در طلاق خارج شود.

مطمئناً کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف طلاق و مطالبه حقوق زوجه کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

باز هم توصیه می کنیم بهترین راهکاری که در این زمینه وجود دارد مراجعه به مشاورین حقوقی می باشد و برای جلوگیری از بلاتکلیفی های احتمالی در فرآیند طلاق، توصیه می کنیم قبل از طرح دعوا، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل حقوقی در حوزه فعالیت مسائل خانواده، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

طلاق

مراحل و شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره چگونه است؟

بر خلاف عقد نکاح که زوجه باکره نیاز به اجازه پدر و یا جد پدری خود برای ازدواج دارد، در طلاق این گونه نیست و از شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره، رضایت پدر یا جد پدری شرط نیست.

هر چند که شرایط خانوادگی و یا عرف جامعه، ممکن است داوری دیگری در این خصوص داشته باشد.

میزان مهریه زوجه باکره در هنگام طلاق نصف می گردد.

اگر باکره ماندن زوجه، به علت عدم شروع زندگی زناشویی و عدم تمایل زوج و یا هر علت دیگر منتسب به زوج باشد، با شرایطی خاص، امکان اخذ رای طلاق از دادگاه وجود خواهد داشت.
طلاق یک طرفه به تقاضای زوجه باکره، به دلیل اینکه زندگی مشترک آن ها آغاز نشده است، مخصوصا زمانی که زوجه به حق حبس خود استناد کند. کمی دشوار خواهد بود.

تکلیف مهریه، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان، جهیزیه و غیره در طلاق به تقاضای زوجه چیست؟

سوال اینجاست در صورتی که زن متقاضی طلاق باشد تکلیف مهریه و سایر حقوق مالیش چه می شود؟ این سوال بحث خیلی مفصلی دارد اما به طور خلاصه اینکه اگر زوجه قادر باشد یکی از شروط مندرج در سند نکاحیه را ثابت نماید، وکیل شوهرش در طلاق و قبول بذل می گردد و دیگر اختیار به دست خود اوست که به وکالت از شوهرش چه مقدار از مهریه ای را قبول و تعیین نماید.

در صورتی که قادر باشد از طریق اثبات مصادیق عسر و حرج که در بالا ذکر شد دادگاه را همراه خود کند که زوج را اجبار به طلاق نماید، میزان مهریه ای که بذل می گردد بسته به نظر خود زوجه و قاضی دارد.

برطبق ماده  ۲۹ قانون حمایت از خانواده در پرونده های طلاق، در صورتی که قبلا تکلیف حضانت  فرزندان معین نشده باشد باید در ضمن حکم طلاق نسبت به آن اظهار نظر قضایی گردد.

حسب قانون حضانت یا نگهداری فرزندان تا پایان هفت سالگی با مادر و بعد از آن با پدر خواهد بود. ولی بعد از سن ۹ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران، دیگر حضانت از نظر قانون موضوعیت نخواهد داشت و انتخاب با فرزندان است.

با این وجود در اعطای حضانت، دادگاه باید مصلحت فرزندان را رعایت نماید یعنی مهم نیست بچه چند سال دارد و حضانت او بر طبق قانون با چه شخصی است، مهم آن است که دادگاه تشخیص دهد برای کودک بهتر است که نزد کدام یک از والدین حضور داشته باشد.

در خصوص این موضوع که تکلیف نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و سایر حقوق زوجه، پس از طلاق و صدور حکم طلاق به نفع او چه می گردد، مطمئن باشید دادگاه اظهار نظر لازم را انجام خواهد داد و کلیه حقوق زوجه را مد نظر قرار می دهد.

مطمئنا اگر تمام مدارک و شواهد دلالت به این امر نماید که مرد همسر خود را در بلاتکلیف قرار داده است تمامی این حقوق به زوجه تعلق خواهد گرفت.

در شرایطی هم که شاید زن زیاده روی کرده باشد و مرد آنگونه هم که همسرش می گوید او را در بلاتکلیفی قرار نداده باشد، در این شرایط برخی از این حقوق به زن تعلق خواهد گرفت در واقع تعلق گرفتن هر کدام از حقوقی که زن در زندگی مشترک از آن ها سهمی دارد توسط دادگاه معین می گردد.

از آن جایی که دعاوی مربوط به طلاق از ناحیه زوجه و مطالبه کلیه حقوق در روند این دعاوی یا دفاع در مقابل آن، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب تضرر زوجه یا محکومیت ناروا زوج گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

هزینه های دادرسی دعوای طلاق به درخواست زوجه به چه میزان است؟

برای رسیدگی به کلیه دعاوی حقوقی و کیفری، نیاز به پرداخت هزینه دادرسی و سایر هزینه‌های مربوط به آن است. در واقع هزینه دادرسی، به هزینه‌ هایی اطلاق می‌گردد که توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی برای رسیدگی به دعاوی و شکایات متعدد، دریافت می گردد.

لذا رسیدگی به درخواست طلاق به عنوان دعوایی غیرمالی و رسیدگی به سایر حقوق زوجه به عنوان دعوای مالی در محاکم مورد رسیدگی قرار می گیرد و هزینه های دادرسی آن نیز دریافت می گردد.

اگر زوجه درخواست مطالبه حقوق قانونی خود را به دادگاه تقدیم کند، هزینه دادرسی آن را باید مطابق دعاوی مالی پرداخت نماید و در نهایت در صورتی که زوج محکوم به پرداخت آن به همسر خود گردد، زوجه می‌تواند هزینه دادرسی را با عنوان تادیه خسارت و هزینه‌های دادرسی، از دادگاه مطالبه نماید و دادگاه نیز با توجه به مدارک و دلایل مورد استناد زوجه، حکم به پرداخت هزینه‌های دادرسی توسط زوج ، صادر می نماید.

طلاق

از آن جایی که برای ثبت این گونه شکایات، دادگاه های خانواده صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه دعوایی که به این مراجع ارجاع شده است تعیین می گردد.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

آیا برای طرح دعوای طلاق به درخواست زوجه، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

مکرر در این مقاله اشاره کردیم، مطالبه حقوق قانونی زوجه و طرح دادخواست طلاق از ناحیه او، یکی از مسائل بسیار کاربردی و مهم در عقد دائم محسوب می گردد، و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالبه این حقوق قانونی در کنار دعوای طلاق به تقاضای زوجه، دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند. مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حقوق خانواده، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای طلاق24 در فرآیند مطالبه و دریافت حقوق زوجه و گرفتن حکم طلاق او: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق زوجه در پروسه رسیدگی به درخواست طلاق خواهد بود.

اگر می خواهید طرح شکایت شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادکستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم دادخواست، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟

علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

طلاق

برای طرح دادخواست طلاق از سوی زوجه، چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح دعوای طلاق از سوی زوجه و زنده نمودن حق و حقوق از دست رفته خود، شما نیز باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت بر تعلق عسر و حرج در دوران زندگی زناشویی است با استناد به دلایل قانع کننده به دادگاه ارائه کنید و مطالبه سایر حقوق قانونی خود را نیز با استناد به سنوات زندگی مشترک مطالبه نمایید و آن ها را به همراه دادخواست تقدیمی، حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست. مهمتر از هم، انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی در دعاوی طلاق به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه های مختلف و ثبت شکواییه، متاسفانه به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دعوا یا شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱