طلاق توافقیراهنمای طلاق

طلاق توافقی در خارج از کشور چگونه است؟

در قانون ایران طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از شناخته شده ترین آن ها طلاق توافقی است. در این نوع طلاق، توافق بابت جدایی از هر دو طرف وجود دارد و هیچگونه اختلافی در این زمینه وجود ندارد.

در حال حاضر مرسوم ترین شیوه جدایی بین زوجین، طلاق توافقی می باشد و زن و مرد بدون بروز مشکل خاصی از یکدیگر جدا می شوند.

نوشته های مشابه

مدت زمانی که برای انجام طلاق توافقی انجام می شود به طور معمول در مقایسه با سایر طلاق ها کوتاه تر می باشد و زوجین در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند به نتیجه مورد نظر خود برسند.

در طلاق توافقی نیازی به رضایت مرد نیست و تصمیم به جدایی با توافق طرفین صورت می گیرد.

متاسفانه یک تصور اشتباه در بین اغلب زوجین وجود دارد که طلاق توافقی ظرف مدت زمان 1 الی 2 روزه انجام می شود. در واقع بسیاری از زن و مردی که قصد جدایی دارند، با این تصور اقدام به درخواست طلاق توافقی می کنند اما در رویه قضایی حداقل مدت زمان معمول برای طلاق توافقی سه ماه می باشد و تا زمانی که مراحل آن به طور کامل انجام نشده باشد، امکان صدور حکم طلاق وجود ندارد.

به طور کلی زمانی بحث طلاق توافقی مطرح می شود که زن و مرد از ادامه زندگی مشترک خود نا امید شده اند و دیگر تمایلی به ادامه رابطه زناشویی ندارند.

همچنین اختلافات در بین زن و شوهر تا حدی بروز پیدا می کند که جز طلاق دیگر راهی برای طرفین باقی نمی ماند.

موضوع طلاق همواره یکی از معضلات اصلی جامعه ما به شمار می رود و راه حل های مختلفی نیز برای پیشگیری از وقوع آن ارائه شده است اما در جهت کاهش وقوع طلاق چندان موثر نبوده است و آمار طلاق هر ساله در کشورمان در حال افزایش می باشد.

پروسه طلاق در ایران نسبتا طولانی می باشد و تا زمان صدور حکم دادگاه، زوجین می بایست یکسری از مراحل قانونی را طی کنند. مهم ترین مرحله طلاق توافقی، مراجعه به مراکز مشاوره امور خانوادگی می باشد.

این مراکز که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کنند، با هدف جلوگیری از تصمیم طرفین برای طلاق و سایر مسائل مرتبط با امور خانواده تشکیل شده اند.

شرکت در جلسات مشاوره برای هر دو طرف الزامی می باشد در غیر این صورت عملا مراحل طلاق توافقی صورت نمی گیرد.

مراکز مشاوره تشکیل شده از افراد متخصص در امور خانواده و روانشناسان مجرب می باشد که شرکت در این جلسات می تواند به نفع زوجین باشد.

چنانچه با حضور در جلسات مزبور، طرفین از تصمیم خود در مورد طلاق منصرف نشوند، گواهی به آن ها داده می شود تا از طریق آن بتوانند دادخواست طلاق توافقی بدهند.

مطابق با بخشنامه جدید قوه قضاییه، امکان ثبت طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدون گواهی عدم انصراف از طلاق وجود ندارد. در واقع زوجین قبل از ثبت دادخواست طلاق می بایست در جلسات مزبور حضور پیدا کنند تا گواهی مربوطه را اخذ نمایند.

سوال اساسی که در این زمینه مطرح می شود آن است که امکان ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور وجود دارد؟ افرادی که مقیم خارج از کشور می باشند، آیا می توانند درخواست طلاق توافقی دهند؟ طلاق توافقی در خارج از کشور چه شرایطی دارد؟

به طور کلی افرادی که مقیم خارج از کشور می باشند، در صورت داشتن تقاضای طلاق توافقی باید یکسری مراحل قانونی مانند مراجعه به کنسولگری ایران و غیره را طی کنند. همچنین در این زمینه بحث تنفیذ طلاق مطرح می شود که در ادامه مطلب به طور مفصل به شرح آن ها می پردازیم.

طلاق

آشنایی با ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور

ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور مستلزم رعایت تشریفات قانونی می باشد و چه بسا مراحل دشوارتری نسبت به ثبت طلاق در داخل ایران به مراتب داشته باشد.

امکان ثبت طلاق توافقی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور امکان پذیر است و با طی کردن مراحل خاص می توانند به صورت رسمی از هم جدا شوند.

ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور برای ایرانیان طبق قوانین و مقررات خاصی صورت می گیرد و هر ساله در بسیاری از کشور های دنیا این موضوع در حال وقوع است.

البته ثبت طلاق برای ایرانی هایی که در کشور های مختلف دنیا اقامت دارند، مطرح است که اجرای آن باید از طرف دادگاه های ایران تایید شود. مطابق ماده 6 قانون مدنی، قانون ایران در مورد نکاح و طلاق کلیه اتباع ایرانی ولو این که مقیم خارج از کشور باشند، اجرا خواهد شد.

بدین ترتیب حتی اگر ازدواج یا طلاق افرادی که تابعیت ایرانی دارند در خارج از کشور به ثبت برسد، مطابق قانون ایران رفتار می شود. به همین جهت در صورتی که طلاق بین اشخاص ایرانی در خارج از کشور ثبت شود، اجرا شدن آن منوط به تفیذ یا تایید محاکم ایران می باشد.

پس طرفینی که اقدام به ثبت طلاق توافقی در خارج از ایران می نمایند، باید نسبت به این مسئله واقف باشند که مقررات و قواعد ایران در این زمینه جاری می شود.

چون تصور اغلب افراد این است که طلاق در هر کشوری به ثبت رسید، باید مفاد آن طبق قوانین همان کشور به اجرا در آید، اما با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، اجرا و تاییدیه ثبت طلاق در خارج از کشور منوط به قوانین ایران است.

در واقع اگر طلاق انجام شده در خارج از کشور مورد تایید دادگاه های ایران قرار نگیرد، هیچ اثر قانونی نخواهد داشت. پس ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور منوط به تایید مقامات قانونی و قضایی داخل ایران می باشد.

مراحل طلاق توافقی در خارج از کشور

زن و شوهری ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند، می توانند به محاکم محل اقامت خود مراجعه کرده و درخواست طلاق دهند. در واقع زوجین می بایست مراحل قانون انجام طلاق در کشور محل زندگی را طی کنند.

سپس بعد از انجام مراحل طلاق و صدور حکم دادگاه می توانند به یکی از مراکز اسلامی واقع در کشور محل اقامت خود مراجعه کرده و با جاری شدن صیغه طلاق به روش اسلامی اقدام به ثبت طلاق نمایند.

ثبت طلاق توافقی در کشور محل اقامت پایان کار نمی باشد، زیرا حکم طلاق از سوی مراجع قانونی مانند کنسولگری ایران باید مورد تایید قرار گیرد.

زوجین بعد از ثبت طلاق توافقی باید آن را به تایید مقامات ایرانی شامل سفارت ایران، دفتر حفاظت از منافع و یا کنسولگری ایران برسانند و در نهایت پس از تایید مقامات ایرانی، تایید وزارت امور خارجه نیز مورد نیاز است.

طلاق توافقی در خارج از کشور از طریق تنظیم وکالت نامه

طلاق توافقی در خارج از کشور از طریق تنظیم وکالت نامه زمانی مطرح می شود که یکی از یکی از زوجین در خارج از کشور و دیگر در ایران می باشد. در واقع زمانی که یکی از طرفین مقیم خارج از کشور باشد و هر دو طرف تقاضای طلاق توافقی داشته باشند، می توانند با تنظیم وکالت در طلاق نسبت به این امر اقدام کنند.

در شرایطی که زوجه درخواست طلاق دارد و مقیم خارج باشد، اما زوج تمایلی به طلاق ندارد(چه مقیم خارج باشد یا نباشد)، در این صورت راهکار های مختلفی را می توان برای زوجه در نظر گرفت.

زوجه می تواند با ارسال وکالت در طلاق به شخصی که مقیم ایران است، درخواست طلاق را از دادگاه خانواده ایران درخواست کند.

همچنین زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه خارجی محل اقامت خود، درخواست طلاق خود را ارائه دهد. البته در صورتی دادگاه ایران حکم طلاق مرجع خارجی را تایید می کند که علاوه بر داشتن صلاحیت، قانون ایران مورد تایید آن کشور باشد.

یعنی اگر زوجه از طریق دادگاه کشور خارجی اقدام به طلاق نماید و قانون ایران توسط آن کشور مورد تایید نباشد، تایید طلاق توسط محاکم ایران صورت نمی گیرد و شرایط در این زمینه برای ثبت طلاق توافقی دشوار می شود.

حال ممکن است در شرایطی زوج که مقیم خارج است، تقاضای طلاق دارد ولی زوجه با این درخواست موافق نیست. با توجه به این که در قانون ایران حق طلاق با مرد است، زوج می تواند به دادگاه محل اقامت خود مراجعه کند و با اخذ رای طلاق، درخواست تنفیذ آن را از دادگاه های ایران درخواست کند.

چنانچه در این زمینه مشکل قانونی خاصی وجود نداشته باشد، درخواست طلاق زوج از سوی محاکم ایران مورد تایید واقع می شود.

طلاق خارج از کشور

انجام مراحل طلاق توافقی در خارج از کشور توسط وکیل

زمانی که یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، می توانند انجام مراحل آن را برعهده وکیل دادگستری قرار دهند.

به طور مثال فرض کنید زوجه مقیم خارج از کشور می باشد و همسر در ایران سکونت دارد و هر دو طرف درخواست طلاق توافقی دارند. در این شرایط الزامی برای حضور زوجه در ایران برای انجام مراحل طلاق نمی باشد.

در واقع زوجه در وهله اول باید اقدام به تنظیم وکالت نامه نماید و آن را برای تایید به کنسولگری ایرلن ارسال کند. سپس وکالت نامه مزبور به وکیل دادگستری در ایران ارجاع داده می شود تا مراحل طلاق توسط وی انجام شود.

بنابراین وکیل طلاق توافقی مراحل این نوع طلاق را طی می کند و پس از دریافت حکم عدم سازش در تمام جلسات مشاوره شرکت کرده و صیغه طلاق را جاری می نماید.

وکیل دادگستری در جلسات مشاوره ای شرکت کرده و گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت می کند. سپس با وکالت نامه مزبور و سایر مدارک و گواهی های لازم مراحل طلاق را در دادگاه انجام می دهد. در نهایت به صورت رسمی طلاق را به ثبت می رساند.

لازم به ذکر است که اگر زن و مرد در خارج از کشور بوده و متقاضی طلاق توافقی باشند، می توانند مراحل ذکر شده را در کشور محل اقامت خود طی کرده و وکیل دادگستری به جای آن ها مراحل طلاق را در داخل ایران انجام دهد.

موضوع بسیار مهمی که در این زمینه مطرح می شود، حضور زوجین در جلسات مشاوره ای می باشد. با توجه به این که حضور زن و مرد برای انجام روند طلاق در مراکز مشاوره الزامی می باشد اما اگر زوجین مقیم خارج از کشور بوده و متقاضی طلاق توافقی باشند، حضور آن ها در جلسات مشاوره اجباری نبوده و وکیل یا فرد دیگری که وکالت نامه برای آن تنظیم شده است، می تواند در این جلسات شرکت کند.

نکات مهم در مورد طلاق توافقی در خارج از کشور

  • هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد، برای رسیدگی صالح است.
  • اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنان در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران صالح می باشد. چنانچه هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زوجه برای رسیدگی صالح است. هرگاه هیچ ‌ یک از زوجین در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آن که زوجین برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.
  • هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیت دار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی‌شود، مگر آن که دادگاه صلاحیت دار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذ صادر کند.
  • ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری ‌های جمهوری اسلامی ایران به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیـت دار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری‌ ها معرفی می‌شوند، امکان‌پذیر است.

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست صورت می گیرد و باید با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تقدیم شود. در زمان تنظیم دادخواست طلاق توافقی باید تمام اطلاعات ضروری از قبیل مشخصات خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) درج شود و همچنین سند ازدواج و سایر مدارک لازم مانند گواهی بکارت و گواهی عدم بارداری نیز ضمیمه شود.

اصولا دادخواست نویسی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب انجام می شود و باید کلیه شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت شود. به همین جهت تنظیم دادخواست طلاق توافقی را می توانید به عهده سایت طلاق 24 قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن نحوه تهیه و تنظیم آن صورت گیرد.

طلاق 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع دادخواست طلاق نیز یاری نماید. با توجه به این که تنظیم دادخواست مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

طلاق

مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی در خارج از کشور

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد شرایط طلاق توافقی در خارج از کشور را کسب کرد.

در صورتی که مقیم خارج از کشور می باشید و متقاضی طلاق توافقی نیز هستید، با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید از مشاوره حقوقی سایت طلاق 24 بهره مند شوید.

ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور شرایط خاصی دارد که نیازمند اطلاعات حقوقی لازم در این زمینه می باشد. پس به شما پیشنهاد می کنیم از خدمات حقوقی سایت استفاده کنید.

چرا باید طلاق 24 را انتخاب کنیم؟

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی در خارج از کشور راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با طلاق توافقی در خارج از کشور به صورت کاملا تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید.

در هر صورت برای کسب مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی و تنظیم انواع اوراق قضایی مرتبط با امور خانواده می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شرایط و مراحل طلاق توافقی در خارج از کشور چگونه می باشد؟

ایرانیان مقیم خارج از کشور که درخواست طلاق توافقی دارند، می توانند مراحل طلاق را در محل زندگی خود انجام دهند. سپس برای تایید حکم طلاق باید به سفارت یا کنسولگری ایران به کشور محل اقامت خود مراجعه کنند.

اگر زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی مقیم خارج از کشور باشند، برای ثبت طلاق چه اقدامی باید انجام دهند؟

در این صورت زوجین می توانند اقدام به تنظیم وکالت نامه طلاق و تایید آن از سوی کنسولگری ایران نمایند. سپس وکالت نامه مزبور را به یکی از افراد مورد اعتماد خود در ایران یا وکیل دادگستری ارسال می کنند تا مراحل طلاق توسط آن ها انجام گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱