طلاق توافقی

طلاق توافقی بدون وکیل چگونه است؟

جامعه ما همواره با مشکلات و مسائل مختلفی رو به رو می باشد که یکی از آن ها بحث طلاق می باشد. حجم بالایی از پرونده های دادگستری به موضوع طلاق اختصاص دارد که آرای مختلفی در این زمینه نیز صادر شده است.

در صورتی که طلاق مطابق با تشریفات و مقررات قانونی انجام شود و دادگاه گواهی عدم سازش را صادر کند، طرفین می توانند از یکدیگر جدا شوند.

در قانون طلاق برای مرد، زن و به صورت توافقی پیش بینی شده است و شرایط خاصی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.

همواره به جوانان توصیه می شود که در صورت بروز اختلافات و مسائل مختلف، تصمیم به طلاق نگیرند و حتی الامکان به صورت مسالمت آمیز بتوانند مشکلات خود را حل و فصل کنند.

سازش بهترین راه حل در صورت بروز اختلافات بین روابط زوجیت محسوب می شود اما گاهی اوقات در این زمینه تاثیر چندانی نداشته و تنها راه برای جدایی طرفین، طلاق می باشد.

معمولا بین زن و شوهری که اختلاف و حتی درگیری به وجود می آید، توصیه می شود که برای مدت زمان معینی از یکدیگر جدا زندگی کنند.

در این مدت زمان چنانچه تصمیم آن ها برای جدایی قطعی باشد، می توانند با مراجعه به دادگاه و طی کردن مراحل قانونی درخواست طلاق دهند.

طلاق توافقی یکی از ساده ترین انواع طلاق به شمار می رود که زوجین با توافق یکدیگر تصمیم به جدایی می گیرند. با توجه به این که در طلاق توافقی طرفین بابت جدایی رضایت دارند، نیازی به انجام یک سری از مراحل قانونی نمی باشد.

به طور مثال یکی از مراحل طلاق مطابق قانون حمایت خانواده، ارجاع به امر داوری می باشد که در طلاق توافقی چنین مرحله ای وجود ندارد.

قانونگذار شرایط و مراحل نسبتا دشواری را برای امر طلاق در نظر گرفته است تا حتی الامکان از تصمیم زوجین برای جدایی جلوگیری کند. در بسیاری از انجام مراحل طلاق پیش آمده است که طرفین از تصمیم خود برای جدایی صرف نظر کرده اند و به زندگی سابق خود بازگشته اند.

زمانی که طلاق توافقی مطرح می شود، به این معنا است که تصمیم جدایی با نظر طرفین صورت گرفته و هیچ کدام مخالفتی از این بابت ندارند.

لازم به ذکر است که در طلاق توافقی می بایست وضعیت و شرایط مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان نیز مشخص شود و تا زمان تعیین تکلیف آن ها امکان صدور حکم طلاق وجود دارد.

در واقع زمانی که زوجین درخواست طلاق توافقی را در دادگاه مطرح می کنند، باید در مورد مسائل مذکور به توافق کلی رسیده باشند. چنانچه زوجین برای طلاق اقدام کنند ولی هنوز تکلیف مهریه خانم مشخص نشده باشد، صدور گواهی عدم سازش امکان پذیر نمی باشد.

موضوع بسیار مهمی که در مورد دعاوی خانوادگی مطرح می شود، اخذ وکیل است. یقینا داشتن وکیل در پرونده های حقوقی می تواند کمک فراوانی به طرفین کند اما در قانون هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد.

موضوع بسیار مهمی که در زمینه اخذ وکیل در پرونده های طلاق مطرح می شود، وکالت در طلاق و تهیه و تنظیم وکالت نامه می باشد که در ادامه مطلب با سایت طلاق 24 همراه باشید تا اطاعات کافی در این زمینه در اختیار شما قرار گیرد.

طلاق

درخواست طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که زوجین با توافق یکدیگر قصد جدایی از یکدیگر را داشته و از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت طلاق می کنند. در واقع درخواست طلاق از جانب زن و مرد می باشد و هیچ کدام مخالفتی بابت جدایی ندارند.

پس برای درخواست طلاق توافقی هر یک از طرفین می توانند به عنوان خواهان درخواست طلاق را بدهند. تصور برخی افراد این گونه است که با توجه به توافقی بودن طلاق حتما لازم است که هر دو با هم ضمن یک دادخواست درخواست طلاق را بدهند اما به لحاظ قانونی و رویه قانونی چنین الزامی برای زوجین وجود ندارد.

در واقع زوجین می توانند در یک دادخواست درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهند و هیچ منعی از این بابت وجود ندارد. همچنین این شرایط فراهم است که زن و مرد به صورت جداگانه تقاضای طلاق توافقی کنند.

در این صورت می بایست اقدام به تنظیم دو دادخواست جداگانه نموده و در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانند.

البته با توجه به هزینه های دادرسی و تنظیم دادخواست، طرفین ضمن یک دادخواست درخواست طلاق می دهند که البته باید قبل از ثبت دادخواست مراحل قانونی مربوط به طلاق توافقی را طی کنند.

طلاق توافقی بدون وکیل

اغلب زوجین متقاضی طلاق توافقی با این سوال مواجه می شوند که برای درخواست طلاق توافقی می بایست وکیل داشته باشند یا خیر؟ اصولا داشتن وکیل در پرونده های حقوقی از جمله طلاق به اراده و اختیار طرفین بستگی دارد و هیچ الزامی قانونی برای آن ها در این زمینه وجود ندارد.

در واقع داشتن وکیل می تواند تا حد زیادی به روند پرونده طلاق توافقی کمک فراوانی کند اما اجباری برای افراد وجود ندارد. طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است اما با توجه به مراحل خاصی که پرونده های مرتبط با طلاق توافقی دارند، بهتر است اخذ وکیل در این زمینه صورت گیرد.

در واقع زمانی که طرفین بدون داشتن وکیل برای طلاق توافقی اقدام می کنند، باید مراحل قانونی را شخصا انجام دهند که ممکن است در این بین با مشکلات گوناگونی مواجه شوند. طلاق توافقی بدون داشتن وکیل مراحلی دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

طلاق توافقی بدون وکیل چه مراحلی دارد؟

توافق زن و مرد

زن و مرد علاوه بر داشتن تفاهم درمورد جدایی، می بایست در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان به توافق کلی برسند. توافق زوجین در این زمینه به داشتن یا نداشتن وکیل ارتباطی خاصی ندارد و زن و مرد باید وضعیت موارد مزبور را مشخص کنند.

در ارتباط با طلاق توافقی صرفا توافق طرفین درمورد جدایی اهمیت خاصی ندارد بلکه گام اول و شاید مهترین قدم برای طلاق، مشخص شدن شرایط مهریه و نفقه خانم و همچنین حضانت فرزندان می باشد.

در مورد مهریه باید به این نکته توجه داشت که زوجه می تواند مهر خود را ببخشد یا تمام آن را از همسر خود مطالبه کند. در ارتباط با موضوع حضانت فرزندان نیز مطابق قانون تا هفت سالگی برعهده مادر است و بعد از آن در خصوص این مسئله می توان به توافق و اجماع کلی رسید.

در طلاق توافقی رضایت دو طرف شرط اصلی محسوب می شود. در واقع در این زمینه چه طرفین بخواهند وکیل بگیرند یا بدون وکیل برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند، باید هر دو طرف برای طلاق رضایت داشته باشند و در مورد مسائل مزبور به توافق کلی برسند.

مراجعه به مراکز مشاوره خانوادگی

مراکز مشاوره خانوادگی به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و سعی در ایجاد صلح و سازش تشکیل شده اند.

این مراکز باید در کنار دادگاه های خانواده ایجاد شوند. اعضای مراکز مشاوره خانواده از کارشناسان رشته ‌ های مختلف مانند مطالعات خانواده، مشاوره، روان ‌پزشکی، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی انتخاب می‌شوند و حداقل نصف اعضای هر مرکز باید از بانوان متاهل واجد شرایط باشند.

بعد از توافق زن و مرد درمورد مسائل فوق در طلاق توافقی می بایست به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. در واقع قبل از آن که درخواست طلاق از طریق دادگاه انجام شود، طرفین باید به این مراکز مراجعه کنند.

مراکز مشاوره خانواده ضمن ارائه خدمات مشاوره ‌ای به زوجین، خواسته ‌های دادگاه را در مهلت مقرر اجراء و در موارد مربوط سعی در ایجاد سازش می‌ کنند.

مراکز مذکور در صورت حصول سازش به تنظیم سازش ‌نامه مبادرت و در غیر این صورت نظر کارشناسی خود در مورد علل و دلایل عدم سازش را به طور مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می‌کنند.

ماده 25 قانون حمایت خانواده در این زمینه بیان می کند: « در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.»

اگر در جلسات مشاوره ای، طرفین از تصمیم خود مبنی بر طلاق منصرف نشوند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آن ها صادر می شود.

وکیل طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق

بعد از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق زوجین می توانند اقدام به ثبت دادخواست نمایند. ثبت کلیه دادخواست های حقوقی از جمله طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود.

دفاتر خدمات الکترونیک بدون اخذ گواهی مربوطه از طرفین نمی توانند دادخواست طلاق را به ثبت برسانند. به همین جهت صدور گواهی مزبور در ثبت دادخواست طلاق توافقی برای زوجین الزامی می باشد.

لازم به ذکر است که در صورت داشتن وکیل، تنظیم دادخواست و ثبت مراحل مربوط به آن می تواند توسط زوجین انجام نشود و وکیل آن ها چنین مراحلی را انجام دهد.

شرکت در جلسات دادگاه

بعد از ثبت دادخواست، زوجین در جلسات دادگاه حضور پیدا می کنند. مدیر دفتر دادگاه بعد از بررسی دادخواست طلاق در صورت تکمیل بودن آن اقدام به تعیین وقت دادرسی می کند. زمان حضور زوجین در جلسات دادگاه از طریق پیامک به آن ها اطلاع رسانی می شود.

لازم به ذکر است که زوجین می بایست در سامانه ثنا عضویت داشته باشند تا مواردی مانند ابلاغ و اطلاع رسانی های لازم در مورد پرونده طلاق توافقی به آن ها داده شود. در طلاق توافقی بدون وکیل زوجین می بایست توافق انجام شده را به دادگاه اعلام کنند تا بر این اساس به درخواست آن ها رسیدگی شود.

صدور حکم دادگاه

بعد از شرکت زوجین در دادگاه و ارائه ادله کافی در این زمینه، در نهایت دادگاه اقدام به صدور رای می کند. در واقع دادگاه رای طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند. سپس زن و مرد می توانند از طریق این گواهی به محضر مراجعه کنند و طلاق را به شکل رسمی ثبت کنند.

جاری شدن صیغه طلاق

اعتبار گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق به مدت سه ماه می باشد. در واقع زوجین ظرف مدت سه ماه فرصت دارند از طریق گواهی مزبور به محضر مراجعه کرده و اقدام به ثبت رسمی طلاق کنند.

در نهایت با مراجعه به دفتر خانه و جاری شدن صیغه طلاق زن و مرد به صورت رسمی از هم جدا می شوند.

گفتنی است که امکان جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن در محضر بدون گواهی عدم امکان سازش وجود ندارد. تا زمانی دادگاه مجوز طلاق را صادر نکرده باشد، امکان مراجعه به دفترخانه برای جاری کردن صیغه طلاق وجود ندارد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی بدون وکیل

به منظور طلاق توافقی و ثبت رسمی آن زوجین باید مدارک لازم را در اختیار دادگاه قرار دهند. در مورد طلاق توافقی بدون وکیل باید مدارک خود را مورد بررسی قرار داده تا از تکمیل بودن آن اطمینان خاطر داشته باشید.

اگر بنا به دلایل مختلف مدارک ارائه شده به دادگاه کامل نباشد، وقت رسیدگی مجدد برای زوجین تعیین شده تا اقدام به تکمیل کردن مدارک خود نمایند.

مدارک لازم جهت طلاق توافقی شامل موارد زیر می باشد:

  1. شناسنامه و کارت ملی زوجین
  2. سند ازدواج
  3. گواهی بکارت زوجه
  4. گواهی عدم بارداری

در صورت مفقود شدن سند ازدواج، زوجین باید به دفتر خانه ای که ازدواج خود را ثبت کرده اند مراجعه نمایند و رونوشت آن را تهیه کنند.

گواهی بکارت زوجه به این دلیل اخذ می شود که اگر قرار بر مطالبه مهریه خانم باشد و سلامت پرده بکارت وی نیز ثابت شود، مستحق دریافت نصف مهریه خواهد بود. سلامت پرده بکارت خانم نشان دهنده عدم برقرار رابطه جنسی بین زن و شوهر می باشد که مطابق قانون در این شرایط به زوجه نصف مهریه تعلق می گیرد. گواهی مربوطه از پزشکی قانونی اخذ می شود.

ارائه گواهی عدم بارداری درمورد هر نوع طلاقی مطرح است و صرفا برای طلاق توافقی نمی باشد. گواهی مزبور ممکن است در جلسات دادگاه یا برای جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن در محضر لازم شود.

طلاق توافقی

طلاق توافقی بدون وکیل چه مدت زمان می برد؟

در مورد طلاق توافقی نمی توان مدت زمان ثابت و مشخصی را تعیین کرد و در قانون نیز چنین چیزی مطرح نمی باشد. در واقع مدت زمان طلاق توافقی به معیار های مختلفی بستگی دارد و ممکن است پروسه طلاق چندین ماه به طول بیانجامد.

بهتر است بدانید که بین هر کدام از مراحل طلاق توافقی معمولا به اندازه 1 ماه وقفه می افتد و در مجموع حداقل شش ماه زمان لازم است تا زوجین بدون داشتن وکیل اقدام به ثبت طلاق توافقی کنند.

با توجه به توضیحات گفته شده به شما توصیه می کنیم برای ثبت طلاق توافقی و انجام مراحل آن از وکیل متخصص در امور خانوادگی بهره بگیرید تا مراحل طلاق با شرایطی مناسب و در زمان کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.

آیا برای طلاق توافقی داشتن وکیل الزامی است؟

در حالت کلی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی نمی باشد و زوجین می توانند شخصا برای این کار اقدام کنند. اما در مواردی خاص داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است.

در واقع در حالتی که بحث وکالت در طلاق مطرح می شود و زوجه حق طلاق دارد، داشتن وکیل الزامی است.

در مورد وکالت در طلاق، مرد حق طلاق را به همسر خود می دهد و زوجه می تواند هر زمان که تمایل داشت با مراجعه به دادگاه برای طلاق اقدام کند. حق طلاق می تواند به صورت وکالت نامه به زوجه داده شود که تهیه و تنظیم آن توسط وکیل صورت می گیرد.

در مجموع اخذ وکیل در طلاق توافقی در دو حالت الزامی است:

  1. زمانی که زن از جانب مرد بخواهد خودش را مطلقه کند یا به اصطلاح از حق طلاق خود استفاده کند.
  2. زن یا شوهر یا هر دو مقیم خارج از کشور باشند و بخواهند به صورت توافقی طلاق بگیرند. در این دو حالت داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی می باشد.

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست صورت می گیرد و باید با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تقدیم شود. در زمان تنظیم دادخواست طلاق توافقی باید تمام اطلاعات ضروری از قبیل مشخصات خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) درج شود و همچنین سند ازدواج و سایر مدارک لازم مانند گواهی بکارت و گواهی عدم بارداری نیز ضمیمه شود.

اصولا دادخواست نویسی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب انجام می شود و باید کلیه شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت شود. به همین جهت تنظیم دادخواست طلاق توافقی را می توانید به عهده سایت طلاق 24 قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن نحوه تهیه و تنظیم آن صورت گیرد.

طلاق 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع دادخواست طلاق نیز یاری نماید.

با توجه به این که تنظیم دادخواست مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

وکیل طلاق توافقی

مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است.

از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد طلاق توافقی را کسب کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان درخواست طلاق را از این روش طرح کرد.

وکیل طلاق

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با طلاق توافقی به صورت کاملا تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید. در هر صورت برای کسب مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی و تنظیم انواع اوراق قضایی مرتبط با امور خانواده می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ثبت طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر می باشد؟

بله، در مورد ثبت طلاق توافقی هیچ الزامی برای اخذ وکیل وجود ندارد و زوجین می توانند بدون وکیل برای این امر اقدام کنند.

آیا در مورد طلاق توافقی داشتن وکیل الزامی است؟

خیر، در حالت کلی برای طلاق توافقی اجباری به داشتن وکیل نیست.

در چه شرایطی اخذ وکیل برای طلاق توافقی الزامی می باشد؟

در صورتی که زن از طرف همسر خود حق طلاق داشته باشد و بخواهد از چنین حقی استفاده کند و همچنین اگر زن و شوهر یا هر دو مقیم خارج از کشور بوده و متقاضی طلاق توافقی باشند، اخذ وکیل در این شرایط اجباری است.

در صورتی که زوجین برای طلاق توافقی وکیل داشته باشند، آیا وکیل می تواند به جای آن ها در مراکز مشاوره خانواده حضور پیدا کند؟

خیر، حضور زن و مرد در مرحله مراجعه به مراکز مشاوره خانوادگی اجباری است و وکیل نمی تواند به جای آن ها در این مرحله حضور پیدا کند. در واقع گواهی عدم انصراف از طلاق می بایست مستقیما به زوجین داده شود و وکیل نمی تواند برای این کار شخصا اقدام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱