راهنمای طلاقحضانت فرزند

وکیل حضانت فرزند

حضانت به عنوان یکی از دعاوی خانواده، حجم بالایی از پرونده‌های مراجع قضایی را به خود اختصاص داده است. زن و شوهر بعد از آن که طلاق می‌گیرند و یا به طور کلی جدا از هم زندگی می‌کنند، لازم است تا تکلیف نگهداری از فرزندان خود را مشخص کنند.

موضوع حضانت و وکیل حضانت فرزند اختصاص به دورانی دارد که والدین از هم طلاق گرفته و در این صورت فرزندان باید با یکی از آن‌ها زندگی کنند.

نوشته های مشابه

جدای از مسائل مالی در روابط زوجیت، بحث حضانت همواره جز موضوعات اختلافی بین زوجین محسوب می‌شود و پس از آن که زن و شوهر جدا شدند، نمی‌توانند بر سر موضوع حضانت به توافق کلی برسند. در این صورت باید از طریق مراجع قانونی مشکل حضانت حل و فصل شود.

پر واضح است که با جدایی زن و مرد، امکان این که فرزندان با آن‌ها زندگی کنند وجود ندارد و در نهایت انتخاب زندگی با یکی از والدین را انجام دهند. البته در سنین مشخصی فرزندان حق انتخاب ندارند و این قانون است که مشخص می‌کند تا فرزندان تحت حضانت چه کسی قرار گیرند.

نگهداری از فرزندان بعد از طلاق مشمول مقررات خاصی است و نظام حقوقی ایران شرایط مشخصی را برای نحوه سرپرستی از فرزندان طلاق در نظر گرفته است.

جدای از این که طلاق منجر به نابودی سرنوشت فرزندان می‌شود و تاثیر منفی در روحیات آن‌ها گذاشته اما زوجین باید به عواقب این موضوع توجه داشته باشند که بعد از طلاق، امکان این که مانند گذشته بتوانند با فررندان خود زندگی کنند، وجود ندارد.

سن و نوع جنسیت فرزنئان تا حدودی تعیین کننده موضوع حضانت است. البته قانون حضانت در سالیان اخیر تغییراتی داشته است و در حال حاضر مادر پس از جدایی حق نگهداری از فرزندان را تا سن هفت سالگی آن‌ها داشته و پدر نیز تا سن بلوغ می‌تواند از فررندان نگهداری کند.

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی در ارتباط با حضانت و این که بتوانید سرپرستی فرزندان خود را به صورت قانونی بر عهده بگیرید، توصیه می‌شود که در ابن مسیر با وکیل خوب و ماهر در ارتباط باشید.

وکیل حضانت فرزند به موکلین کمک می‌کند که بتوانند از راه قانونی برای گرفتن حق حضانت فرزندان خود اقدام نمایند. گفتنی است که روش‌های غیر قانونی برای گرفتن حضانت فرزندان وجود دارد و حتی می‌توان با تهدید نیز از این راه ورود پیدا کرد. اما در هر صورت، وکیل حضانت فرزند راه قانونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید از دادگاه حکم حضانت فرزند خود را دریافت کنید.

وکیل حضانت فرزند کیست؟

در قانون حمایت خانواده ماده 4 آن حضانت به عنوان یکی از دعاوی خانواده محسوب شده که صلاحیت رسیدگی به این دعاوی در دادگاه خانواده است.

وکیل حضانت فرزند به وکیلی گفته می‌شود که متخصص در رسیدگی به دعاوی حضانت است. در واقع بررسی پرونده‌هایی که مستقیما یا غیر مستقیم در مورد حضانت است، توسط وکیل حضانت فرزند انجام می‌شود.

حضانت جز شاخه‌های تخصصی امور خانواده محسوب می‌شود و وکلایی که به شیوه تخصصی به وکالت در این دعاوی می‌پردازند، به آن‌ها می‌توان وکیل حضانت فرزند گفته شود. از این حیث می‌توان به برخی از وکلا دادگستری، وکیل حضانت فرزند گفت که چنین وکلایی، رسیدگی به دعاوی حضانت را به عنوان تخصص اصلی و برنامه خود قرار می‌دهند.

نه تنها پیرامون موضوعات حضانت بلکه در ارتباط با سایر دعاوی نیز هر وکیلی که شیوه تخصصی وکالت را انجام دهد، همان عنوان تخصصی وکالت برای او در  نظر گرفته می‌شود. حال وکیلی که وکالت تخصصی در حوزه حضانت را انجام می‌دهد، می‌توان به آن وکیل حضانت فرزند عنوان کرد.

پر واضح است که بسیاری از وکلا، به پرونده‌های حضانت رسیدگی می‌کنند اما به جهت آن که سبک کاری وکالت آن‌ها به صورت عمومی است، نمی‌توان وکیل تخصصی را برای آن‌ها در نظر گرفت. در واقع وکیل حضانت فرزند تنها وکالت در این دعاوی یعنی حضانت را بر عهده دارد و به جز این دعاوی هیچ دعوای دیگری را مورد وکالت قرار نمی‌دهد.

با این اوصاف، وکلایی که به صورت تخصصی به دعاوی حضانت فرزند رسیدگی نموده و تمام تمرکز آن‌ها بررسی پرونده‌های حضانت فرزند است با وکیلی که در کنار وکالت در دعاوی دیگر به وکالت در دعاوی حضانت می‌پردازد، تفاوت آشکاری است. وکیل حضانت فرزند، دانش حقوقی بالایی در این زمینه داشته و همچنین به مقررات حضانت، تسلط قابل قبولی دارد.

بنابراین موکلین برای طرح این دعاوی، بهتر است به وکلایی مراجعه کنند که دارای تخصص و مهارت کافی در امور حضانت باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به پرونده حضانت فرزند رسیدگی کنند.

به طور معمول، پرونده‌های حضانت، به دلیل آن که در ارتباط با امور خانواده است، مستلزم برخورداری وکیل پرونده از قوانین حوزه خانواده نیز می‌باشد.

در هر صورت وکیل حضانت فرزند، تجربه بالا به همراه تسلط کافی در امور حضانت را برخوردار بوده و بر اساس توانایی که دارد، می‌تواند به نحوی عمل کند که دادگاه در نهایت رای را به نقع وی صادر کند.

وکیل حضانت فرزند دختر

حضانت فرزند حق والدین است یا تکلیف قانونی؟

از حضانت مفهوم سرپرستی و نگهداری برداشت می‌شود. در مفهوم قانونی یا حقوقی، از حضانت به نگهداری توسط افراد واجد صلاحیت از فرزندان که معمولا بهد از جدایی زوجین صورت می‌گیرد، گفته می‌شود.

مطرح شدن موضوع حضانت فرزند می‌تواند در ارتباط با فوت یا طلاق گرفتن زن و شوهر باشد. در هر صورت عامل جدایی والدین زمینه‌ای است برای طرح موضوع حضانت که لازم است بررسی حقوقی آن انجام شود.

در قانون اشخاصی که صلاحیت دارند، این امکان را دارند که حضانت فرزند را بر عهده بگیرند، حال این افراد می‌تواند والدین فرزند یاجد پدری او باشد. یکی از سوالات مهمی که در ارتباط با حضانت مطرح می‌شود، این است که حضانت از فرزندان به طور کلی تکلبفی برای والدین است یا حق قانونی آن‌ها؟ دو معقوله حق و تکلیف جز ابهامات بسیاری از افراد در ارتباط با حضانت است که قانون مدنی به این موضوع اشاره کرده است.

بر اساس ماده 1168 قانون مدنی، حضانت، شامل حق و تکلیفی برای والدین است. به لحاظ قانونی، حضانت هم حق و هم تکلیفی برای والدین کودک است. در واقع می‌توان گفت که والدین از یک طرف حق قانونی و شرعی برای نگهداری از فرزندان خود دارند و هم این موضوع تکلیفی برای آن‌ها است که باید به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهند.

از دیدگاه حق بودن حضانت باید گفت که هیچ کس قانونا این امکان را ندارد که حق حضانت را از فرزندان سلب نماید. بدین صورت که پدر و مادر فرزندان در اولویت نگهداری از طفل خود هستند، مگر آن که یکی از آن‌ها فوت کند و یا این که صلاحیت نگهداری را نداشته باشد.

از جنبه تکلیفی بودن حضانت، باید به این مسئله توجه نمود که پدر و مادر برای نگهداری از فرزندان وظیفه قانونی و شرعی دارند و نمی‌توانند از انجام چنین وظیفه ای خودداری کنند. در واقع قانونگذار، حضانت را هم به عنوان حق و هم به عنوان تکلیف طرفین به شمار آورده است.

علی‌رغم وجود نظریات مختلف پیرامون حضانت، باید گفت که طبق قانون مدنی، همان حق و تکلیف بودن حضانت موضوعی صحیح و قانونی در ارتباط با دعاوی حضانت است.

پدر و مادر در عین حال که حق دارند تا از فرزندان خود چه در دوران زندگی مشترک و چه بعد از طلاق، نگهداری کنند، لازم است حضانت از فرزند را نیز به عنوان وظیفه قانونی در دستور کار خود قرار دهند.

در واقع والدین نمی‌توانند از این که توانایی کافی در نگهداری از فرزند خود را ندارد، از حضانت وی خودداری کنند. زمانی که دادگاه حکم به حضانت یکی از والدین می‌دهد، طرف مورد نظر باید حضانت فرزند را به عنوان تکلیف قانونی انجام دهد. مگر در صورتی که عدم صلاحیت او توسط دادگاه محرز شود که حضانت به شخص دیگری که طبق قانون صلاحیت دارد، سپرده می‌شود.

البته واضح است که هیچ پدر و مادری از انجام تکلیف حضانت از فرزند خودداری نمی‌کند و این موضوع را به عنوان حق قانونی خود تلقی خواهند کرد و به بهترین شکل ممکن از فرزندان خود نگهداری می‌کنند.

وکیل حضانت فرزند و وظایف او

بر اساس مطالب بیان شده، وکیلی که وکالت در دعاوی حضانت را به عنوان امور تخصصی و اصلی خود قرار می‌دهد، تحت عنوان وکیل حضانت فرزند شناخته می‌شود. وظیفه یک وکیل در قبال موکل خود این است که همان اموری که برای حرفه وکالت تعریف شده است را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

جدای از بحث دعاوی حضانت در بسیاری از دعاوی حقوقی، بهترین وکیل از نگاه موکلین کسی است که عملکرد مناسب و قابل قبولی در پرونده داشته باشد و تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن خواسته موکل انجام دهد.

گاهی رای پرونده به نفع موکل صادر نمی‌شود، اما به دلیل آن که وکیل تمام اقدامات قانونی لازم را در ارتباط با پرونده انجام داده و به نحوی اجرای وظایف وکالت به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است، موکل از وکیل خود رضایت کافی دارد.

اما در ارتباط با دعاوی حضانت، وکیل دادگستری موظف است که در وهله اول مقدمات لازم برای طرح دعوا حضانت در دادگاه را انجام دهد. پیش از آن که دعوا حضانت در مرجع قضایی اقامه شود، وکیل باید تمام واقعیات پرونده و این که چه احتمالی برای آن که موکل بتواند به خواسته خود برسد را انجام دهد.

در واقع وکیل حضانت فرزند با برگزاری جلسه مشاوره پیش از دادگاه باید قانون مربوط به حضانت را برای موکل بازگو کند و به موکل خوود بفهماند که در شرایطی حق حضانت داشته و در چه شرایطی امکان گرفتن حضانت را ندارد. از وظایف دیگر وکیل حضانت فرزند می‌توان به تنظیم اوراق قضایی مورد نیاز پیش از طرح دعوا یا در جریان رسیدگی پرونده اشاره نمود.

وکیل حضانت فرزند بعد از طلاق

اهمیت داشتن وکیل در دعاوی حضانت

در دعاوی حضانت، داشتن وکیل بسبار حائز اهمیت است و به موکل کمک می‌کند که از راه قانونی حضانت فرزند خود را بگیرد. در صورتی که زن و شوهر از هم طلاق بگیرند و تکلیف نگهداری فرزندان را مشخص ننموده و در ارتباط با این موضوع با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، بایستی طرفین وکیل بگیرند و مشکل به وجود آمده را از روش قانونی آن حل و فصل کنند.

اهمیت برخورداری از وکیل خوب در مورد دعاوی حضانت، زمانی است که شما می‌خواهید حضانت فرزندتان را از دادگاه بگیرید، اما با شرایط قانونی آن آشنا نیستید.

در صورتی که با وکیل متخصص و مجرب در دعاوی حضانت، در ارتباط باشید، از بابت به ثمر رسبدن پرونده می‌توانید اطمینان خاطر دشته باشید و در نهایت اگر حق با شما باشد، دادگاه حکم حضانت را به نفعتان صادر می‌کند.

گاهی طبق حکم دادگاه، حضانت به فردی داده شده است که صلاحیت قانونی ندارد و نگهداری فرزندان توسط شخص غیر صلاحیت دار، منجر به آسیب و صدمات مختلفی به او می‌شود.

در این شرایط اگر وکیل داشته باشید، آن هم وکبلی که متخصص و با سابقه در دعاوی حضانت باشد، می‌تواند بر اساس مهارتی که دارد، با طرح دعوا سلب حضانت، قانونا اقدامی را انجام دهد که دادگاه حضانت را به شما بدهد.

تمام این مسائل نشان دهنده اهمیت داشتن وکیل خوب و مجرب در امور حضانت است. برخی از موکلین در انتخاب وکیل خود دچار مشکل شده و در این صورت به وکیل غیر متخصص مراجعه می‌کنند که این موضوع می‌توان عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که وکیل خوب حضانت کمک کننده و پشتیبان شما در دعاوی حضانت است و با کمک چنین وکلایی قطعا به خواسته خود خواهید رسید.

قانون جدید حضانت

قانون جدید حضانت تغییرات اساسی را در نحوه سرپرستی و نگهداری از فرزندان بعد از طلاق به وجود آورده است. با توجه به اعمال تغییراتی در این قانون اما همواره نقدهایی در مورد آن مطرح می‌شود و بسیاری از متقدات این عقیده را دارند که مقررات حضانت باید به نحوی باشد که بیشتر منفعت مادر مورد توجه قرار گیرد.

در واقع افراد متقد قانون حضانت در ایران، می‌گویند که مادر باید نسبت به پدر در بحث حضانت در اولویت باشد و همچنین مدت زمان بیشتری را باید برای نگهداری از فرزندان به مادر بعد از جدایی والدین داده شود.

استدلال افراد این است که مادرها اصولا زحمات بیشتری برای بزرگ کردن فرزندان می‌کشند و به نوعی از زمان کودکی و تا زمانی که فرزند به سن بلوغ و رشد برسد، بیشتر این زحمات بر عهده مادران قرار دارد.

علاوه بر این که مسئولیت تربیت فرزندان عمدتا با مادر است، باید قانون حق حضانت را به کل در اختیار مادر قرار دهد. البته با اصلاحاتی که در قانون جدید حضانت اعمال شد، به ایگونه مسائل توجه بیشتری شد و در حال حاضر شاهد آن هستیم که مدت زمان حق حضانت فرزند با مادر بیشتر شده است اما باز هم این قانون نیازمند بررسی بیشتر است.

در هر صورت قانون حضانت با این همه انتقادات و سایر مسائل، هنوز انتظارات بسیاری از افراد را برآورده نکرده و بایستی شرایط موجود را با قانون جدبد وفق داد. به موجب ماده 1169 قانون مدنی، برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

طبق قانون، تا 7 سالگی فرزندان، حضانت آن‌ها در اختیار مادر قرار گرفته است. در صورتی که فرزندان هنوز به هفت سالگی نرسیده‌اند، اما والدین از هم جدا شده باشند، قانونا مادر حق دارد که نگهداری از فرزندان را در برنامه خود قرار دهد.

با این وجود، اختلاف‌نظرهایی همواره وجود دارد که بعد از هفت سالگی چه کسی عهده دار حضانت فرزند است که تبصره ماده مزبور به این موضوع می‌پردازد.

در تبصره این ماده، بعد از هفت سالگی درصورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می‌باشد.

در واقع اگر بعد از هفت سالگی بین والدین برای بر عهده گرفتن حضانت فرزند اختلاف نظر وجود داشته باشد، دادگاه در این زمینه ورود پیدا می‌کند و بر اساس مصلحت طفل، نگهداری او را به اشخاص واجد صلاحیت قانونی می‌دهد.

البته در مواد دیگری از قانون عنوان شده است که با اتمام سن هفت سالگی فرزند، قانون حق حضانت او را به پدر می‌دهد. با اتمام مدت حق حضانت با مادر، سرپرستی از طفل طبق قانون بر عهده پدر قرار داده خواهد شد و مادر نیز امکان نگهداری از فرزند را نداشته و صرفا می‌تواند با آن‌ها در شرایطی خاص، دیدار کند.

وکیل حضانت فرزند پسر

گرفتن حضانت فرزند برای مادر به کمک وکیل متخصص

موکلین دعاوی حضانت می‌تواند پدر یا مادر باشد. در صورتی که مادر بخواهد حضانت فرزند را بگیرد، با کمک وکیل می‌تواند اقدام قانونی لازم را در این زمینه انجام دهد. بنابراین آن دسته از خانم‌هایی که در صدد آن هستند که حضانت فرزند خود را بگیرند و تا حدودی نیز قانون این حق را به آن‌ها می‌دهد، همواره توصیه می‌شود که مراجعه به وکیل متخصص و خوب در دستور کار آن‌ها باشد.

وکیل حضانت فرزند نیز تنها با در نظر گرفتن شرایط قانونی اقدام به گرفتن حضانت فرزند برای مادر می‌کند. همانطور که در قانون اشاره شده است، قانون حضانت برای مادر تا هفت سالگی فرزندان است. در واقع مادر تا اتمام 7 سالگی فرزندان خود طبق قانون حق دارد که از آن‌ها نگهداری کند.

حال با این شرایط وکیل حضانت فرزند ابتدا با بررسی شرایط موکل و فرزند او در صورتی که قانون اجازه دهد اقدام به طرح دعوا حضانت می‌کند. گفتنی است که اگر سن فرزند بیشتر از 7 سال باشد، امکان این که بتوان حضانت را به مادر داد، بسیار مشکل است؛ مگر آن که زوجه به کمک وکیل بتوانند اقدامی را در راستای عدم صلاحیت اشخاص دیگر برای حضانت انجام دهند.

با این وجود اگر شرایط قانونی حضانت ایجاب نکند که مادر امکان سرپرستی از فرزندان را ندارد، حتی با وجود وکیل نیز شرایط اعطای حق حضانت به مادر دشوار می‌شود. بنابراین محدودیت‌هایی در اختیار وکلا در ارتباط با دعاوی حضانت وجود دارد.

بنابراین فرزندان جدای از جنسیت آن‌ها تا حداکثر هفت سالگی می‌توانند تحت حضانت مادر خود باشند و پس از آن تصمیم گیری با دادگاه خواهد بود که البته در این شرایط حق حضانت با پدر است.

دادگاه در صورت اختلاف زوجین در مورد تعیین تکلیف حضانت فرزندان ورود پیدا خواهد کرد و طبق آنچه که در قانون برای شرایط نگهداری و حضانت فرزندان عنوان شده است، حکم به حضانت طفل خواهد داد.

وکیل حضانت فرزند برای پدر

همانطور که مادر از حق و حقوقی برای حضانت برخوردار است، پدر نیز از یک سری حقوق مشخصی در دعاوی حضانت برخوردار است. از لحاظ قانونی، بعد از اتمام 7 سالگی فرزندان تا رمان رسیدن فرزندان به سن بلوغ، حضانت به پدر داده شده است.

وکیل حضانت فرزند به طرفیت پدر در صورت احراز شرایط موکل خود اقدام به طرح دعوا حضانت نموده و در این صورت با مهارت و تجربه وکالت خود در نهایت حضانت را به موکل خود می‌دهد.

گفتنی است که اگر قانون حق حضانت را به پدر داده باشد، مادر حق سلب حضانت را از پدر ندارد، مگر آن که دلایل قانونی سلب حضانت را ارائه کند تا نشان دهد که زوج از صلاحیت قانونی برای نگهداری فرزندان برخوردار نیست و در این صورت حق حضانت مجددا به مادر داده می‌شود.

بنابراین حضانت پسر از 7 تا 15 سالگی به پدر داده شده و دختر نیز از 7 تا 9 سالگی تحت حضانت پدر خواهد بود. لازم به ذکر است که زمانی که فرزندان وارد سن بلوغ می‌شوند، قانون این اجازه را به آن‌ها داده است که در مورد حق حضانت، انتخابی را داشته باشند.

در این شرایط فرزندتن تعیین می‌کنند که تحت سرپرستی چه کسانی باشند. در واقع بعد از سن بلوغ، فرزندان می‌توانند تصمیم بگیرند که با والد در قید حیات با جد پدر تمایل دارند که زندگی کنند.

وکیل حضانت فرزند در طلاق ۲۴

طرح دعوا سلب حضانت فرزند از طریق وکیل حضانت فرزند

به لحاظ قانونی، حضانت فرزندان باید به اشخاصی داده شود که از صلاحیت قانونی برخوردار باشند. جدای از این که قانون عنوان می‌کند که مادر تا 7 سالگی و پدر از 7 سالگی تا سن بلوغ فرزندان، حق حضانت دارند اما دادگاه باید در ابتدا صلاحیت و توانایی آن‌ها در نگهداری از فرزندان را مورد ارزیابی قرار دهد.

گاهی اوقات والدی که حضانت فرزند به او داده شده است، از صلاحیت اخلاقی برخوردار نیست و همین موضوع می‌تواند بهانه‌ای برای طرف دیگر دعوا جهت گرفتن حضانت از شخص ساحب حق حضانت گردد.

اگر مدعی هستید که طرفی که حضانت به او داده شده است، صلاحیت قانونی ندارد، می‌توانید با کمکم گرفتن از وکیل خوب، اقدامات قانونی را در این زمینه انجام دهید.

در قانون به موارد سلب حضانت فرزند اشاره شده است و وکیل حضانت فرزند نیز در طرح این دعاوی به موارد ذکر شده در قانون اشاره می‌کند. بر اساس ماده 1173 قانون مدنی، موارد زیر به عنوان شرایط سلب حضانت فرزند محسوب می‌شوند:

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.
  • اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء.
  • ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق.
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

بهره‌مندی از وکیل متخصص در امور حضانت فرزند

داشتن وکیل خوب می‌تواند شما را در رسیدگی به دعاوی حضانت یاری کند. در صورتی که به دنبال وکیل متخصص و با سابقه در دعاوی حضانت هستید، می‌توانید با سامانه طلاق 24 در ارتباط باشید.

به دلیل آن که کارشناسان حقوقی و وکلا فعال در این سامانه، دارای تخصص و مهارت کافی در دعاوی خانواده هستند، می‌توانید برای حل و فصل مشکلات خود در ارتباط با حضانت با سامانه ما در ارتباط باشید.

بنابراین برای مطلع شدن از شرایط انعقاد قرارداد با وکیل حضانت فرزند و استفاده از خدمات حقوقی در مورد حضانت، با کارشناسان حقوقی ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱