پیرامون طلاق

طلاق به دلیل رابطه مقعدی چگونه است؟

رابطه جنسی قطعا فواید جسمی و روانی فراوانی دارد. با این حال، پاسخ به اهمیت آن در ازدواج کمی پیچیده تر از این است.

فعالیت جنسی مناسب مزایایی مانند کاهش استرس، ارتباط عاطفی، صمیمیت بیشتر و کاهش نرخ طلاق را به همراه دارد. البته این موضوع را نیز می دانیم که در نحوه نگرش زنان و مردان به رابطه جنسی تفاوت هایی وجود دارد و در برخی موارد این نوع نگرش ها باعث بروز اختلافات زیادی می شوند.

برای نمونه برقراری رابطه مقعدی می تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند بوده و دلیل برای جدایی آن ها باشد. به دلیل اهمیت این موضوع در متن حاضر سعی داریم این نکته را بررسی کنیم که طلاق به دلیل رابطه مقعدی چگونه است.

برای رسیدن به پاسخ درست، اهمیت یک رابطه جنسی مناسب و فقدان آن در زندگی را نیز در نظر داریم.

چرا رابطه جنسی در یک رابطه زناشویی مهم است؟

برای درک بهتر موضوع این متن، خوب است که دلایل و میزان اهمیت رابطه جنسی مناسب در هر زندگی را بررسی کنیم. این دلایل می توانند در مواردی زیادی توضیح داده شوند که ما تنها برخی از مهم‌ترین آن ها را شرح می دهیم.

تقویت صمیمت بین زوجین

این مورد احتمالا واضح ترین دلیلی است که نشان می دهد چرا زوج های متاهل به رابطه جنسی مناسب نیاز دارند. رابطه جنسی باعث ایجاد صمیمیت می شود. شما در کی رابطه خوب همه چیز خود را به اشتراک می گذارید و پیوند خوبی در رابطه خواهید داشت.

با این حال، اگر رابطه جنسی در نحوه ابراز عشق خود به یکدیگر در رتبه پایینی قرار بگیرد، مسائل مختلفی بروز خواهند کرد. داشتن زندگی مشترک و اطمینان از حضور یکدیگر می تواند باعث از بین رفتن این مشکلات می شود.

گاهی موارد پیش می آید که شما اگرچه عاشق هستید، اما ممکن است حس جنسی خود را از دست داده باشید، بنابراین چیزی که نیاز دارید چند مرحله مشاوره و بازگشتن به زندگی آرام خودتان است.

کاهش دهنده استرس است

نیازی به گفتن نیست که چقدر می تواند شگفت انگیز باشد که بعد از یک روز طولانی به خانه برگردید و با شریک زندگی خود در رختخواب تمام آن انرژی استرس زا را رها کنید.

کارشناسان می گویند که رابطه جنسی منظم به افراد کمک می کند تا به دلیل ترشح اندورفین هایی که در بدن احساس خوبی دارند، به استرس واکنش بهتری نشان دهند.

در واقع داشتن یک رابطه مناسب، نه تنها به آرامش شما کمک می کند، بلکه زمان زیادی را برای پیوند با همسرتان به شما هدیه می دهد. این مسئله حتما در سلامت جسم و روان شما تأثیر به سزایی دارد.

کمک های جنسی برای حل مسئله

با گذشت زمان در یک رابطه طولانی، زوج ها بیشتر از قبل در مورد برخی مسائل اختلاف نظر پیدا می کنند. گاهی این تعارضات به دلیل اختلاف عقاید باعث می شوند زوج ها به دوری از هم تمایل پیدا کنند اما رابطه جنسی به یک فعالیت خوشایند برای اعلام آتش بس خواهد بود.

صمیمیت جنسی به زوج‌ها کمک می‌کند تا با رفتارهای محبت‌ آمیزتر به حل اختلافات خود بپردازند. در اصل آن ها به چشم اندازی فراتر از اختلافات خود نگاه می‌کنند تا به جای درگیر شدن در جنگ قدرت، زمینه‌های مشترکی را پیدا کنند که برای هر دو مفید باشد.

همچنین عشق از دست رفته را دوباره زنده می کند و اعتمادی را که حتی در میانه سخت ترین کشمکش ها به اشتراک می گذارند را به همدیگر یادآوری می کند.

طلاق

رابطه جنسی باعث ایجاد عزت نفس بهتر می شود

داشتن یک رابطه جنسی متعارف، برای اینکه احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید مهم است. هیچ کس از بودن در ازدواجی که فاقد اشتیاق فیزیکی است، لذت نمی برد.

همه می خواهند مورد تأیید شریک زندگی خود باشند؛ بنابراین، رابطه جنسی پرشور و نشاط‌آور نشان می‌دهد که شریک زندگی شما همچنان به شما علاقه دارد.

عالی بودن در رختخواب و اینکه همسرتان دوباره به سراغ شما بیاید و علاقه خود را به شما ابراز کند، یک تقویت کننده عزت نفس عالی برای مردان و زنان است.

از سوی دیگر، بررسی اهمیت رابطه جنسی در یک رابطه بلندمدت نشان می‌دهد که یک حس نامطلوب یا عدم اطمینان نسبت به خودتان و عملکرد ضعیف در نهایت می‌تواند شریک زندگی شما را به دنبال ابزارهای دیگری خارج از ازدواج سوق دهد.

دلایل رایج دوری افراد از رابطه جنسی

دلایل زیادی وجود دارد که یک ازدواج به سمت جدایی جنسی سوق پیدا کند. از جمله مواردی مانند مسائل بهداشتی یا تغییر سبک زندگی افراد.

این میان داشتن رابطه نامتعارف نیز می تواند دلیلی برای این امر بوده و زوجین را به طلاق به دلیل رابطه مقعدی (یا هر نوع رابطه دیگر) بکشاند. در این بخش برخی از این دلایل را مرور می کنیم.

مسائل مربوط به سلامت

سلامت جسمی و روانی کلی یک فرد می تواند تأثیر عمده ای بر میل جنسی و تمایل او به صمیمیت فیزیکی داشته باشد.

میل جنسی ناسازگار

همه افراد به میزان یکسانی تمایل به رابطه جنسی ندارند و میل جنسی یک روند طبیعی دارد. وقتی میل به رابطه جنسی منطبق نیست، باید کمی به همدیگر فرصت بدهیم.

برقراری رابطه جنسی تا زمانی که هر دو در خلق و خوی یکسان قرار بگیرند، نیاز به کمی زمان دارد.

زایمان

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، زمان مشخصی وجود ندارد که فرد بتواند دوباره بعد از زایمان، رابطه جنسی داشته باشد. البته برخی از مشاورین در مراقبت های بهداشتی حدود چهار تا شش هفته را توصیه می کنند.

استرس اضافی مراقبت از نوزاد، تغییرات بدن، خستگی و عوامل هورمونی نیز می تواند بر میل جنسی فرد، پس از بچه دار شدن تأثیر بگذارد.

اختلال در نعوظ

دشواری در دستیابی یا حفظ نعوظ می تواند به دلایل متعددی برقراری رابطه جنسی را دشوار کند. در حالی که اختلال نعوظ (ED) یک مشکل رایج است، می تواند بر سطح اضطراب، اعتماد به نفس و عزت نفس مرد نیز تأثیر بگذارد.

مردانی که علائم ED را دارند همیشه باید با پزشک خود صحبت کنند، زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای داشته باشند.

میل جنسی کم

گاهی اوقات اختلال میل جنسی کم (HSDD)، مشکلی است که هم مردان و هم زنان ممکن است آن را تجربه کنند. در زنان، تعدادی از عوامل ممکن است به HSDD کمک کنند، از جمله چرخه های قاعدگی، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، زایمان، شیردهی، هیسترکتومی و یائسگی.

تاریخچه سوء استفاده جنسی

سوء استفاده جنسی در گذشته می تواند اثرات طولانی مدتی داشته باشد که بر روابط فعلی و آینده تأثیر بگذارد. واکنش‌های عاطفی مانند ترس و شرم، استرس پس از سانحه، و تحریف در درک خود، می‌تواند تأثیر جدی بر زندگی جنسی افراد بگذارد.

گاهی این نوع سوء استفاده ها در زندگی زوجین رخ می دهد و باعث می شود تا افراد به طلاق به دلیل رابطه مقعدی (یا هر نوع رابطه غیرمتعارف دیگر) فکر کنند.

پزشکی قانونی

آیا می توان به خاطر رابطه مقعدی طلاق گرفت؟

برای توضیح پاسخ این مهم باید بدانیم که طلاق نیاز به دلایل محکمه پسند دارد. البته از آن جایی که طبق قانون حق طلاق با مرد است، او می توان زن خود را بدون داشتن دلایل منطقی طلاق دهد اما همه ما به این موضوع آگاهیم که پشت تمام حرف های بی دلیل، یک یا هزاران دلیل نهفته وجود دارد.

در این شرایط نیز مرد باید تمامی حقوق همسر خود را، از مهریه تا اجرت‌المثل، پرداخت کرده و بعد از او جدا شود. در واقع مرد می تواند با تقدیم دادخواست خود به دادگاه با مضمون عدم تمکین همسر، او را طلاق دهد اما لازم است که تمامی حقوق مالی وی را به او بدهد.

البته قانون نیز برای زنان این حق را قائل است که در صورت عدم رضایت از زندگی خود، درخواست طلاق داده و جدا شوند. اما باید با دلیل محکمه پسند این جدایی صورت بگیرد.

زن برای جدایی می تواند از دو اصل فسخ نکاح و عسر و حرج استفاده کند. داشتن رابطه جنسی نامتعارف که زندگی را بر زن سخت کرده باشد و همچنین عدم توانایی مرد برای داشتن این نوع رابطه، می تواند در هر دوی این اصول استفاده شود.

طلاق زن به دلیل رابطه مقعدی با استفاده از اصل عسر و حرج

مطابق با ماده 1130 قانون مدنی «زن می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود».

البته در تبصره این ماده که برای توضیح آن نوشته شده است، صحبتی در مورد طلاق با دلیل روابط جنسی نامتعارف نشده است اما اگر زن در وضعیتی قرار بگیرد که داشتن این رابطه سلامت او را به خطر انداخته و باعث ضرر او در زندگی می شود، می توان با استناد به آن برای درخواست طلاق به دلیل رابطه مقعدی، تلاش کرد.

به بیان دیگر، با توجه به بند 4 تبصره این ماده اگر این رابطه به همراه آزار باشد می توان برای خلاصی از آن به دادگاه مراجعه کرد.

این بند به صورت واضح اشاره می کند که «ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد» یکی از اصول ماده 1130 است که می تواند حق استفاده از اصل عسر و حرج را به زن بدهد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که سرد مزاج بودن مرد در زندگی نیز می تواند از دلایل استفاده از اصل عسر و حرج باشد. تنها لازم است که این مهم را در دادگاه ثابت کرده و نشان دهید که این مسئله شما را آزار می دهد.

موارد قابل قبول برای فسخ نکاح از طرف زن

همانطور که داشتن رابطه نامتعارف می تواند دلیلی ربای نارضایتی از زندگی باشد، نداشتن این رابطه نیز تأثیرات مخربی را بر زندگی زوجین دارد. ما برای توضیح واضح اهمیت این نوع رابطه، در بخش اول متن دلایل اهمیت آن را بررسی کردیم.

اگر در وضعیتی هستید که نداشتن این رابطه شما را آزار می دهد باید بدانید که در کدام سطح از این نوع مسائل گرفتارید.

برای مثال اگر مرد عنن است و توانایی نعوظ ندارد، این مسئله می تواند از موارد فسخ نکاح باشد. در این وضعیت، با توجه به ماده 1101 قانون مدنی «هرگاه عقد نکاح قبل نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ، عنن باشد که در این صورت با وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است».

توجه داشته باشید که این امر مختص زمان عقد نیست و اگر بعد از عقد نیز چنین مسئله ای پیش بیاید، زن می تواند درخواست فسخ نکاح کند. ابن مهم در ماده 1125 قانون مدنی به صراحت توضیح داده شده است. «جنون و عنن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود».

طلاق

البته این نکته را نیز در نظر داشته که صرف اعلام عنن و بدن مرد دلیل بر طلاق نیست. طبق بند یک ماده 1122 قانون مدنی، مدت یک سال برای درمان این مهم به مرد زمان داده می شود. «عنن به‌ شرط اینکه بعد از گذشتن مدت یک سال از تاریخ رجوع زن به حاکم رفع نشود» موجب طلاق خواهد شد.

در نهایت داشتن رابطه مقعدی دلیل مستقیم برای طلاق افراد نیست. در این وضعیت زن باید بتواند ثابت کند که این نوع رابطه برای او آزار دهند و موجب ضرر وی می شود.

بعد از ارائه درخواست او به دادگاه، تأییدیه پزشکی قانونی نیز مبنا بر اینکه ادعای زن صحیح است، لازم خواهد بود.

رابطه مقعدی و آزار جنسی زن می تواند دلیل طلاق شود؟

بله. در صورتی که بتوان آنها را ثبت کرد (با کمک پزشکی قانونی) می توان با استفاده از اصل عسر و حرج درخواست طلاق داد.

تجاوز در رابطه زن و شوهر قابل اثبات است؟

در بیشتر موارد خیر. تجاوز در روابط خارج از ازدواج به راحتی قابل اثبات است. اما در صورتی که زن در رابطه جنسی نامناسب آسیب دیده باشد، می تواند با مراجعه به مراجع ذی ربط برای پیگیری حق خود اقدام کند.

رابطه مقعدی برای پزشکی قانونی تا چه زمانی قابل شناسایی است؟

معمولا تا 15 روز بعد از برقراری رابطه، پزشکی قانونی می تواند آن را تشخیص دهد. البته این موضوع به تعداد دفعات و تکرار این کار نیز بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱