راهنمای طلاق

مشاوره حقوقی طلاق

بسیاری از افراد جامعه ما در هنگام مواجه با بسیاری از مشکلات خانوادگی مانند طلاق، ترجیح می‌دهند که به جای عقد قرارداد وکالت با وکیل دادگستری، از امکانات دیگری همچون مشاوره حقوقی طلاق استفاده نمایند.

از مهمترین مزایایی که مشاوره حقوقی طلاق دارد این است که با صرف مبالغی اندک، به صورت کاربردی، مراحل و راهکارهای حقوقی لازم در مورد دعوی طلاق  به متقاضیان ارائه می‌گردد.

نوشته های مشابه

از دیگر مزایای مشاوره حقوقی طلاق، به صرفه بودن و در دسترس بودن این قبیل مشاوره‌ها است. البته برای این نوع مشاوره‌ها معایبی نیز متصور است.

از جمله معایب مشاوره حقوقی طلاق، این است که مشاور حقوقی، هیچ مسئولیتی در پرونده اشخاص بر عهده ندارد و در رابطه مشاور و شخص متقاضی، ارتباط مستقیم و موثری شکل نمی گیرد.

به دلیل معضلات و چالش‌های بسیاری که در سال‌های اخیر در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطح کشور ما ایجاد شده است، آستانه تحمل افراد و سازگاری آن‌ها به نحو چشمگیری کم شده، به نحوی که هم اکنون یکی از پرتکرارترین دعاوی که در مراجع قضایی ثبت می‌گردد، دعاوی خانوادگی خصوصا دعوی طلاق است که به استثنای طلاق‌های توافقی، طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن نیز، در بسیاری از مراجع قضایی مطرح و سالیان سال زوجین را گرفتار راهروهای پر پیچ و خم مجتمع‌های قضایی می‌نماید.

طلاق، یک عمل حقوقی یک‌طرفه است که آثار حقوقی متعددی نیز بر روابط زن و شوهر می‌گذارد، مخصوصا هنگامی که زوجین، دارای فرزند مشترک نیز باشند، دعاوی مختلف دیگری نیز به دنبال آن مطرح می‌گردد.

دعوای حضانت فرزندان، دعوی مطالبه مهریه، دعوای مطالبه نفقه، مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، مطالبه نحله و و دعاوی دیگر از دعاوی مرتبط با دعوای طلاق هستند.

به همین جهت، لازم است که هر یک از زوجین در صورتی که قصدی برای گرفتن وکیل ندارند، قبل از مطرح کردن درخواست طلاق خود، حتما از جوانب موضوع مطلع شده و پس از کسب مشاوره حقوقی با متخصصین خبره این امر، از مزایا و معایب اقدامات مدنظر خود مطلع گردند و تصمیم درستی برای ادامه زندگی مشترک خود اتخاذ نمایند.

در ادامه این مقاله، قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که مشاوره حقوقی برای تقاضای طلاق، در چه مواردی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و معایب و مزایا آن کدامند.

مشاوره حقوقی طلاق به چه معنایی است؟

در حال حاضر در تمامی محاکم قضایی کشور، یکی از پرتکرارترین و مرسوم‌ترین روش‌های انحلال عقد ازدواج، طلاق است که به موجب آن، زوجین، با انجام توافقاتی با هم و یا با ارائه دادخواست جداگانه به دادگاه خانواده، تقاضای رسیدگی و صدور حکم طلاق را می‌کنند.

در هر حال، آن چه حائز اهمیت است، این است که در طرح دعاوی طلاق، هر دوی آن‌ها یا صرفا یکی از آن‌ها، خواستار پایان زندگی مشترک هستند.

اما مسئله مهمی که در این زمینه وجود خواهد داشت، این است که احکام مربوط به طلاق و انواع آن ، کمی دارای پیچیدگی هستند.

برای مثال، در صورتی که زوجه، تقاضای طلاق داشته باشد، فقط تحت شرایط خاصی که در قانون به آن اشاره شده است، مانند اثبات عسر و حرج خود و یا دارا بودن حق طلاق، ممکن است بتواند از همسر خود جدا شود.

در غیر این صورت، قطعا دادخواست طلاق از طرف زوجه، رد خواهد شد. به همین جهت، کسب مشاوره حقوقی برای انجام مراحل طلاق توسط زن، الزامی و واجب است.

در مقابل، زوج نیز تنها در صورتی قادر است همسر خود را طلاق دهد که  تمامی حقوق مالی او را پرداخت کرده و یا به نحوی ترتیب پرداخت آن‌ها را مشخص کرده باشد. در غیر این صورت، محاکم قضایی نمی‌گذارند از همسر خود جدا شود.

در چنین شرایطی، به علت اینکه حقوق مالی زوجه پس از طلاق، از جمله تنصیف دارایی مرد یا اجرت المثل پس از طلاق، فقط در شرایط خاص و معین شده‌ای به زن تعلق خواهد گرفت و بعضا امکان عدم پرداخت آن‌ها نیز در شرایطی میسر خواهد بود، لذا دریافت مشاوره حقوقی برای انجام مراحل طلاق از سوی مرد نیز ضروری و واجب است.

علاوه بر موارد ذکر شده، از آن جهت که طرح دعاوی طلاق ، بعضا در شرایطی مطرح می‌شود که زوجین، فرزندان مشترکی نیز دارند، مباحث مربوط به حضانت فرزندان نیز به آن پیوند خواهد خورد.

به موجب قانون، حضانت فرزندان پس از طلاق والدین آن‌ها، مطابق سن فرزند، به مادر یا پدر او تعلق می گیرد و طرف مقابل که حضانت در اختیار او نیست در مقابل حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت اما به دلیل اختلافات میان زوجین در این دوران، گاهی ملاقات و حضانت با فرزندان نیز، کاملا تحت الشعاع این اختلافات قرار خواهد گرفت.

به همین علت، دریافت مشاوره حقوقی در خصوص طلاق و موضوعات مرتبط با فرزندان نیز،  واجب و الزامی است.

اخذ مشاوره حقوقی طلاق، به این معنا است که مرد یا زن، برای طی کردن پروسه طلاق، به جای اینکه از وکیل پایه یک دادگستری برای انجام آن استفاده کنند، سوالات، موضوعات و مشکلاتی که در این مسیر با آن روبه‌رو خواهند شد یا مدنظرشان است را به صورت مستقیم، از وکلا، مشاوران و کارشناسان حقوقی سوال نمایند تا بتوانند بهترین تصمیم را در ادامه مراحل کار، اتخاذ کنند و از تبعات زیان‌بار نداشتن اطلاعات از حقوق خود و فرآیند رسیدگی، تا حدی جلوگیری نمایند.

نیاز به مشاوره حقوقی طلاق

مزایای مشاوره حقوقی طلاق

در بخش قبل، به بررسی این موضوع پرداختیم که مشاوره حقوقی طلاق به چه معنایی است؟ همانگونه که گفته شد، چنانچه زوجین یا یکی از آن‌ها، قصد داشته باشند که از همسر خود جدا گردند، برای کسب اطلاعات مورد نیاز از تمامی جوانب قانونی طرح دعوی، باید از مشاوره‌های طلاق استفاده کرده تا حقوق قانونی و مطالبات آن‌ها پایمال نگردد.

اما اغلب زوجینی که قبلا از مشاوره‌های حقوقی برای طلاق استفاده ننموده‌اند، شاید برای آن‌ها این سوال مطرح شود که چه مزایایی در مشاوره حقوقی طلاق وجود دارد که به این میزان به آن توصیه شده است؟

در جواب به این سوال باید گفت که خیلی از افراد، به جای استفاده از مشاوره حقوقی طلاق، معمولا از خدمات وکلای پایه یک دادگستری بهره می‌برند و به اصطلاح برای خود وکیل می‌گیرند.

اما کاملا واضح است که طرح دعاوی طلاق و به تبع آن دعاوی مرتبط با طلاق با گرفتن وکیل، هزینه‌های نسبتا بالایی را به زوجین یا هر یک از متقاضیان طلاق دعوی تحمیل خواهد کرد.

به همین علت، یکی از اصلی‌ترین مزایای مشاوره حقوقی طلاق، هزینه به صرفه و مناسب آن است.

همچنین، استفاده از خدمات وکیل تلفنی در مشاوره حقوقی طلاق، برای افرادی که قصد دارند وکیل بگیرند، اما دسترسی مناسبی به خدمات وکیل دادگستری ندارند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید، زیرا معمولا هزینه‌های رفت و آمد به دفاتر وکلا یا موسسات حقوقی و اخذ نوبت و مسائلی از این دست، ممکن است پر هزینه و یا طولانی باشد.

علاوه بر این، معمولا اغلب متقاضیان خدمات مشاوره، دوست ندارند که به صورت رو در رو، با مشاور حقوقی یا وکیل صحبت کرده و دعاوی خانوادگی و مشکلات زناشویی خود را بر ملا نمایند و یا در مورد آن به گفتگوی رو در رو بنشینند.

این افراد شاید ترجیح دهند که به صورت تلفنی، با مشاوران و کارشناسان حقوقی صحبت کرده و مشورت نمایند و راهکارهای قانونی لازم برای حل مشکلات خود یا مشکلات مربوط به پرونده طلاق را جویا گردند.

از دیگر مزایای مشاوره حقوقی طلاق، این است که طرفین، حق انتخاب بیشتری داشته و قادر خواهند بود به راحتی مشاوران خود را تغییر دهند و حتی از مشاوره‌های وکلا و مشاوران مختلف، استفاده کنند.

در صورتی که معمولا، معرفی و انتخاب وکیل دادگستری به دادگاه خانواده، محدودیت‌هایی را نیز برای خود موکل ایجاد خواهد کرد و موجب می‌شود تا صرفا از راهکارهای همان یک وکیل مشخص در خصوص با طلاق از طرف زن یا طلاق از طرف مرد‌، استفاده گردد.

شایان ذکر است که برخی از زوجین، تا حدودی با مسائل قانونی و روال حقوقی طلاق آشنایی کامل دارند و خودشان، دانش کافی و فرصت لازم را برای پیگیری پرونده طلاق خود دارند.

به همین جهت، معمولا ترجیح می‌دهند که برای انجام مراحل دعوی طلاق خود، به جای استفاده از وکیل دادگستری، به شخصه اقدامات لازم را به انجام برسانند تا هم در هزینه‌های مربوطه صرفه جویی کنند و هم با مراجعه شخصی به دادگاه، به صورت رو در رو و به نحو بهتری از خود دفاع کنند.

البته به این افراد نیز همیشه توصیه شده که استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، مسیر هموارتری را جلوی پای آن‌ها قرار خواهد داد.

مشاوره خانواده طلاق

معایب مشاوره حقوقی طلاق

در بخش قبل، بررسی کردیم که مشاوره حقوقی طلاق چیست و استفاده از مشاوره‌های طلاق چه مزایایی برای ما داشته و ناظر بر چه مسائلی است.

کاملا مشخص است که در برخی مواقع، استفاده از خدمات مشاوره‌های حقوقی طلاق، در خصوص تعدادی از پرونده‌ها، کارایی لازم را نداشته و حتی معایبی نیز به همراه دارد. به همین علت، در این بخش، قصد داریم به معایب مشاوره حقوقی طلاق را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

اولین مورد از معایب مشاوره حقوقی طلاق، این است که ارتباط مستقیم چهره به چهره و موثری میان متقاضی با مشاور حقوقی، شکل نخواهد گرفت و شاید این موضوع، بر کیفیت و کمیت مشاوره‌های طلاق، اثرگذار باشد.

زیرا درگیر نشدن مشاور حقوقی طلاق با فرد متقاضی، موجب خواهد شد که راهکارهای حقوقی ارائه شده، آن چنان مطلوب و بیانگر مقصود مشاور نباشد، به عنوان مثال در خصوص پرونده طلاق از سوی زن که حساسیت‌های خاص خود را دارد، لازم است که تمامی ابعاد پرونده مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و دادخواست طلاق، مطابق آن، تدوین گردد.

این در حالی است که چنانچه به جای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی طلاق، از وکیل خانواده کمک بگیرد و در واقع وکیل استخدام نمایند، قطعا به نحو بهتر و موثرتر قادر خواهند بود با وی ارتباط برقرار کنند. زیرا وکیل با کسب اطلاعات، به صورت حضوری از اوضاع و احوال مربوط به پرونده طلاق، کاملا مطلع خواهد شد.

همچنین، در این شرایط، به دلیل اینکه وکلای دادگستری، مسئولیت‌های حرفه‌ای متعددی بر عهده دارند، حقوق موکل آن‌ها، به نحو مناسب‌تری تضمین خواهد شد.

به عبارت دیگر، هنگامی که شخص، با یک وکیل، قراردادی را منعقد می‌نماید و دفاع از خود را در دعوای طلاق به وکیل دادگستری واگذار می‌نماید، وکیل مکلف خواهد بود که به بهترین صورت ممکن، از حقوق موکل خود دفاع کند.

ولی بر خلاف آن، استفاده از مشاوره حقوقی طلاق، شاید این امکان را به شخص ندهد، چرا که هیچ شناختی بین طرفین، ایجاد نخواهد شد و مشاوران حقوقی، هیچ مسئولیتی در مورد نتیجه پرونده ندارد.

ویژگی‌های حقوقی طلاق

بر طبق متون حقوقی، ویژگی‌های حقوقی زیر بر تمامی انواع طلاق‌ها حاکم است:

  • طلاق ایقاعی یک طرفه است. یعنی صرفا به اراده مرد یا نماینده او واقع خواهد شد و نیازی به موافقت زوجه نخواهد داشت. البته هر چند مطابق ماده واحده اصلاح مقررات طلاق، زن و شوهر قادرند در خصوص طلاق گرفتن توافق نمایند و دادگاه نیز می‌تواند پس از احراز عدم سازش میان آنان، حکم به طلاق، صادر کند، ولی با این حال باید دانست که این فرایند یا به تعبیری این اراده، به تراضی یا صدور حکم و اذن دادگاه انجام نخواهد شد و دخالت دادگاه یا تراضی طرفین، صرفا مجوز ثبت طلاق در دفترخانه طلاق است.
  • طلاق ایقاعی تشریفاتی است
  • طلاق به اذن و حکم دادگاه انجام می‌شود و این تشریفات برای درستی و صحت طلاق باید رعایت شود
  • طلاق وسیله انحلال عقد نکاح دائم است و صرفا در نکاح دائم است که عنوان طلاق نیز وجود دارد.
  • طلاق به اراده مرد واقع می‌شود.

انواع طلاق

طلاق نیز همانند بسیاری از امور حقوقی انواع و اقسام و تقسیم بندی‌های متعددی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

طلاق با توجه اینکه به درخواست زن باشد یا به درخواست مرد، قابل رجوع باشد یا نباشد و یا اینکه به درخواست زوجین صادر شده باشد یا به حکم دادگاه، به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌گردد.

اما ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی یک دسته بندی کلی برای طلاق در نظر گرفته که همه انواع طلاق به نحوی در این تقسیم‌بندی جای خواهند گرفت. در این تقسیم بندی طلاق به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شود: طلاق بائن و طلاق رجعی.

مشاوره حقوقی انواع طلاق

بررسی طلاق رجعی در قوانین حقوقی

طلاق رجعی به یکی از انواع طلاق اطلاق می‌شود که در آن تحت شرایط خاصی مرد قادر است در زمان عده به همسر خود رجوع کند.

در حقیقت اگر مرد از طلاق پشیمان گردد و عده طلاق نیز پایان نیافته باشد، مرد قادر خواهد بود به سراغ همسر خود برود و  زندگی را از بدون هیچگونه تشریفات دیگری مجددا ادامه دهد و حتی نیازی به جاری کردن دوباره صیغه عقد نکاح نخواهد بود، زیرا رابطه زوجیت در زمان عده، همچنان به قوت خود باقی است.

طلاق رجعی انواع مختلف و شرایط خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

طلاق به درخواست مرد

آن گونه که قبل‌تر نیز به آن اشاره شد، مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، طلاق یکی از اختیارات مرد است و مرد هر زمان که اراده نماید، قادر است همسر خود را طلاق دهد.

هر چند در سال‌های گذشته به دلیل حمایت از نهاد خانواده، امر طلاق با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و در هر حال برای انجام پروسه طلاق باید به دادگاه مراجعه و رای مرجع قضایی را برای این موضوع دریافت کرد، ولی همچنان طلاق یکی از حقوق قانونی مرد به شمار رفته و طلاق به درخواست خود مرد یکی از اصلی‌ترین انواع طلاق به شمار می‌رود.

در این نوع طلاق چنانچه هنوز مدت عده زن به پایان نرسیده باشد، مرد حق رجوع به همسرش را خواهد داشت. یعنی بدون اینکه نیازی به عقد مجدد یا جاری کردن صیغه باشد مرد قادر است به زن رجوع کرده و به زندگی مشترک ادامه دهند.

زمان عده در این نوع طلاق در ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی به این ترتیب معین گردیده: « عده فسخ نکاح و عده طلاق سه طهر است، مگر این که زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است.»

طهر به معنای پاکی است. در واقع زن باید سه دوره به عادت ماهانه دچار گردد و این دوره را به پایان برساند و به اصطلاح فقهی سه بار خون حیض خود را مشاهده کند و از آن پاک گردد.

زن پس از رهایی از این دوره که به آن عده می‌گویند، قادر خواهد بود تا دوباره ازدواج نموده و شوهر جدید اختیار کند. اما تا قبل از پایان آن در طلاق رجعی، مرد حق رجوع به همسر خود را داشته و در صورت رجوع به او زندگی زناشویی آن‌ها از سر گرفته خواهد شد.

از آن جایی که این نوع طلاق به درخواست شوهر انجام شده، لذا شرع و قانون نیز به شوهر فرصت پشیمانی از آن را نیز عطا کرده است. لذا در صورتی که مرد بخواهد که به زندگی مشترک بازگردد باید از طلاق رجوع کرده و برای این امر هیچ نیازی به رضایت زن خود ندارد.

طلاق خلع و مبارات چنانچه زن رجوع به عوض کند

طلاق مبارات و طلاق خلع نیز از انواع دیگر طلاق بشمار آمده که به دلیل کراهت زن از مرد یا کراهت هر دو طرف از یکدیگر انجام ‌می‌شود.

در این نوع طلاق زن برای اینکه شوهرش به طلاق او رضایت دهد، میزان مشخصی از مالی را به او می‌دهد. این نوع طلاق از نوع طلاق بائن محسوب شده و غیر قابل رجوع خواهد بود ولی چنانچه زن از وجهی که به شوهر خود داده رجوع نماید و در واقع آن وجه را از شوهر خود مطالبه کرده و پس بگیرد، در اینجا طلاق بائن به طلاق رجعی مبدل خواهد شد و قابلیت رجوع پیدا می‌نماید.

پس در این شرایط زن قادر است وجه پرداختی را از شوهر خود مطالبه کرده و آن را پس بگیرد و مرد نیز از طلاق رجوع نماید.

در این شرایط نیز بدون نیاز به عقد نکاح دوباره، زن و شوهر به زندگی سابق خود بر خواهند گشت.بنابراین طلاق خلع و مبارات بعد از رجوع زن از بذل مال، به طلاق رجعی تبدیل خواهد شد.

طلاق بائن چه نوع طلاقی است؟

طلاق بائن به طلاقی اطلاق می‌گردد که در آن شوهر دیگر قادر نخواهد بود به همسر خود رجوع نماید.

بنابراین در طلاق بائن، برای از سرگیری زندگی مشترک به مرد این اجازه داده نشده که هر گاه اراده کرد بتواند به زن رجوع کرده و برای از سرگیری دوباره زندگی مشترک اراده خود را بر رجوع نشان دهد.

بلکه باید دوباره عقد ازدواج جدیدی منعقد شده و صیغه نکاح جاری گردد. در این صورت با عنایت به اینکه عقد جدید منعقد گردیده است، باید برای مهریه جدید و شروط ضمن عقد دیگر توافق نمود.

طلاق زوجین

در انواع طلاق 4 نوع طلاق وجود دارد که در آن‌ها اماکن رجوع برای مرد وجود ندارد. بنابراین این نوع طلاق‌ها از نوع بائن محسوب می‌گردند. طلاق‌های بائن عبارت است از:

طلاقی که قبل از عمل زناشویی واقع می‌گردد

در بسیاری از موارد طرفین خیلی زود به این نتیجه خواهند رسید که قادر نیستند زیر یک سقف باهم زندگی کنند و از ادامه زندگی مشترک به هر علت منصرف می‌گردند. اگر امر طلاق قبل از عمل زناشویی واقع گردد، باید آن طلاق را بائن محسوب کرد.

در واقع اگر زن و شوهر قبل از برقراری رابطه جنسی از یکدیگر جدا گردند طلاق بائن محسوب شده و مرد حق رجوع به زن را نخواهد داشت. در این شرایط علاوه بر بائن بودن طلاق، زوجه مستحق نصف مهریه خواهد بود.

طلاق زن یائسه

یائسگی به دورانی از زندگی زنان گفته می‌شود که زن به اقتضای سن خود دیگر به عادت ماهانه دچار نخواهد شد و خون حیض از او خارج نمی‌شود. اغلب زنان در این دوران فاقد قدرت باروری شده و دیگر قادر نیستند بچه‌دار گردند.

این دوره معمولا بین چهل و پنج تا پنجاه سالگی آغاز می‌شود. در صورتی که زن یائسه شده باشد و در دوره یائسگی اقدام به جدایی نماید این طلاق را باید بائن محسوب کرد و دیگر حق رجوعی برای مرد وجود ندارد.

سه طلاقه شدن زن

در صورتی که زن و مرد ۳ بار متوالی با هم ازدواج نمایند و در هر ازدواج با طلاق از هم جدا شوند، به این حالت سه طلاقه می‌گویند.

در این شرایط که بعد از ۳ بار طلاق متوالی رخ می‌دهد، زن بر مرد حرام بوده و نه تنها دیگر حق ازدواج با هم را نخواهند داشت بلکه طلاق سوم آن‌ها هم بائن است و حق رجوعی برای مرد وجود نخواهد داشت.

در این موارد صرفا در یک صورت امکان ازدواج دوباره این زوج با یک دیگر وجود خواهد داشت. زمانی که یک محلل وجود داشته باشد. یعنی شخص دیگری با زن ازدواج نماید و با او رابطه زناشویی برقرار کند.

در این شرایط اگر زن از این مرد هم جدا گردد، قادر خواهد بود دوباره با همسر اول خود که سه بار متوالی از او طلاق گرفته بود ازدواج نماید.

طلاق خلع و مبارات

طلاق مبارات و طلاق خلع در حقیقت دو نوع طلاق مختلف است. اما وجه اشتراک هر دوی این نوع طلاق‌ها تنفر و کراهت شدید زن از مرد نسبت به همدیگر است به نحوی که حاضر است بخشی از مهریه یا مال خود را به شوهر ببخشد تا شوهرش به طلاق او رضایت دهد.

  • طلاق خلع: به طلاقی گفته می‌شود که در آن زن به شدت از شوهر خود تنفر و کراهت دارد. در این حالت زن آماده است مالی را به شوهر ببخشد تا شوهر به طلاق او راضی شود.

این مال ممکن است کمتر، مساوی یا حتی بیشتر از میزان مهریه باشد. این نوع طلاق همان طلاقی است که در ضرب المثل مشهور « مهرم حلال و جانم آزاد » به آن اشاره شده است.

در طلاق خلع مرد دیگر حق رجوع ندارد. مگر اینکه زن راضی شود و مالی که به ازای مهریه به شوهر بخشیده است را پس بگیرد. در این صورت این طلاق به طلاق رجعیه تبدیل خواهد شد و مرد دیگر قادر خواهد بود رجوع نماید و زندگی مشترک را دوباره در کنار همسر خود ادامه دهد.

  • طلاق مبارات: طلاق مبارات به طلاقی گفته می‌شود که در آن تنفر و کراهت حالت دو طرفه دارد. یعنی زن و شوهر به حدی از یکدیگر کراهت و تنفر دارند، که امکان تحمل یکدیگر را نخواهند داشت و هر دو قصد دارند از هم جدا شود. در این نوع از طلاق نیز حق رجوع وجود ندارد.

طلاق توافقی نوعی از طلاق مبارات است که در آن طرفین در خصوص هر چیزی اعم از نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و غیره تصمیم‌گیری نموده و به توافق نهایی می‌رسند و توافقات خود را به اطلاع دادگاه می‌رسانند.

در این حالت دادگاه طبق قانون جدید زوجین را به داوری در طلاق می‌فرستد. این داوران که معمولا از بستگان آن‌ها هستند بعد از اینکه رای و نظر خود را مبنی بر جدایی آن‌ها صادر کنند دادگاه با صدور گواهی عدم امکان سازش، اقدام به صدور رای به طلاق توافقی خواهد داد.

طلاق مبارات یا طلاق توافقی نیز از انواع طلاق بائن است و حق رجوع در آن برای شوهر وجود ندارد.

راهکارهای مشاوره حقوقی

هزینه طرح دعوای طلاق در مراجع قضایی در سال 1401

طلاق و رسیدگی به آن تا زمان اجرای حکم ، مانند دیگر دعاوی، دارای هزینه است. تمام هزینه‌هایی که باید از هنگام ثبت دادخواست تا خواندن صیغه طلاق در سال 1401، پرداخت شود، به شرح زیر خواهد بود:

  • هزینه تنظیم دادخواست طلاق و ثبت دادخواست اولیه برای طرح دعوای طلاق در سال ۱۴۰۱، بسته به اینکه توسط وکیل نگارش یابد یا یک عریضه نویس، بیش از 100 هزار تومان خواهد بود.
  • هزینه کپی و برابر با اصل کردن مدارک و عقدنامه، برای ضمیمه کردن به دادخواست، هر برگه  مبلغ 1500 تومان خواهد بود.
  • هزینه دادرسی طلاق، مطابق تعرفه خدمات قضایی سال ۱۴۰۱ و جدول هزینه دادرسی، به علت غیر مالی بودن دعوای طلاق از طرف زن، از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان تعین گردیده که همراه با هزینه دفاتر خدمات قضایی، در حدود 200 هزار تومان برآورد خواهد شد.
  • هزینه داوری ارجاع شده از سوی دادگاه طلاق در سال 1401 که معمولا برای هر داور، مبلغ 100 هزار تومان تعیین شده است.
  • برای رسیدگی به دعوای طلاق، باید در بدو امر دادخواست در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم لازم صادر گردد. هر یک از زوجین، به مدت 20 روز ، حق اعتراض به حکم دادگاه بدوی را دارند که در صورت اعتراض، پرونده برای رسیدگی دوباره، به دادگاه تجدیدنظر، ارسال خواهد شد. هزینه این اعتراض، مبلغ 30 هزار تومان است و در صورت اعتراض به حکم صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر، پرونده به دیوان عالی کشور برای فرجام خواهی ارسال می‌گردد، که هزینه این اعتراض هم ، 30 هزار تومان است.
  • هزینه‌ای هم که زوجه، باید برای ثبت در دفترخانه طلاق و خواندن صیغه طلاق بپردازند حدود 800 هزار تومان خواهد بود.

باید عنوان کرد که بسیاری از هزینه‌ها که برای ثبت و رسیدگی به دادخواست طلاق باید پرداخت گردد، بسته به اینکه زوجین در کدام شهر زندگی می‌نماید، کمی متفاوت‌تر خواهد بود.

مثلا هزینه دفترخانه‌های طلاق و ازدواج ، برای ثبت و خواندن صیغه طلاق، در تهران از 800 هزار تومان به بالا است که این مهم بستگی به محل دفتر طلاق نیز خواهد داشت.

در خصوص اطلاع از میزان هزینه‌های دادرسی در کلیه مسائل حقوقی می‌توانید به قانون برنامه و بودجه کشور مراجعه نمایید یا در صورت نیاز فوری با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید تا شما را در این موارد راهنمایی نمایند.

مشاوره حقوقی طلاق در سامانه طلاق 24

در بخش‌های قبل، به توضیح اینکه مشاوره حقوقی طلاق  به چه معنایی است و چه مزایا و معایبی دارند، اشاره کاملی گردید و انواع طلاق نیز در این مقاله مورد بررسی کامل قرار گرفت.

در حال حاضر، علاوه بر وکلای متخصص طلاق، موسسات حقوقی متعددی نیز، اقدام به ارائه مشاوره های حقوقی در این خصوص و سایر دعاوی مربوط به مسائل خانوادگی می‌نمایند و به این ترتیب، به آسانی اغلب سوالات حقوقی متقاضیان پیرامون دعوای طلاق و دعاوی مرتبط با آن، پاسخ داده خواهد شد.

در این میان، سامانه حقوقی طلاق 24، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین سایت‌های حقوقی کشور، این امکان را برای مخاطبان و متقاضیان، فراهم آورده است تا به صورت کاملا تخصصی، مشاوره های حقوقی مربوط به کلیه دعاوی خانوادگی، علی‌الخصوص مشاوره حقوقی مهریه، مشاوره حقوقی طلاق، مشاوره حقوقی حضانت فرزندان، مشاوره حقوقی نفقه و غیر اینها را دریافت نمایند.

سامانه مشاوره حقوقی طلاق 24، این افتخار را دارد که با استفاده از وکلا، کارشناسان و مشاوران مجرب، خبره و تحصیل کرده، پاسخگوی تمام ابهامات، سوالات، نگرانی‌ها  و دغدغه‌های شهروندان، پیرامون دعاوی طلاق باشد.

مشاوران حقوقی طلاق حاضر در مجموعه حقوقی طلاق 24، دارای روابط عمومی قوی، فن بیان بالا و از همه مهمتر سطح علمی بسیار بالا برای ارائه راهکارهای حقوقی لازم در خصوص  مراحل طلاق به شما هستند.

در این میان مرکز مشاوره حقوقی طلاق در سامانه طلاق 24، همیشه تلاش کرده است تا با تولید محتوای حقوقی تخصصی و کاربردی  پاسخگوی سوالات و مشکلات تمامی متقاضیان در خصوص تمامی دعاوی حقوقی و به ویژه دعوای طلاق باشد تا اگر برخی از متقاضیان، هزینه کافی برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی طلاق را ندارند نیز، قادر باشند با مطالعه دقیق مقالات کاربردی ما در سایت، مشاوره‌های حقوقی لازم را تا حد ممکن دریافت نمایند.

همدلی مشاوره حقوقی

سایر خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی از آن توسط سامانه طلاق 24

علاوه بر موارد فوق، سامانه حقوقی طلاق 24، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی طلاق 24 مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱