راهنمای طلاق

اثبات رابطه نامشروع در طلاق چگونه است؟

عاشق بودن تجربه قدرتمندی است که شبیه هیچ چیز دیگری نیست. این حس، یک حالت تغییر یافته است که در آن مردم بسیار متفاوت از حد معمول فکر و عمل می کنند.

بسیاری از ما در طول زندگی، حداقل یک بار این حس را تجربه می کنیم. به همین خاطر همه ما می دانیم زمانی که این احساس خوشایند از بین برود، زندگی و رابطه ما با فرد مقابل نیز از بین می رود. این نوع از هم پاشیدگی در زندگی می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد اما یکی از مهم‌ترین آن ها خیانت و برقراری روابط نامشروع و خارج از ازدواج است.

نوشته های مشابه

اگر دچار چنین وضعیتی هستید، این متن برای شماست. در متن پیش رو این مهم را بررسی می کنیم که رابطه نامشروع چه تأثیری در زندگی افراد داشته و اثبات رابطه نامشروع در طلاق چگونه است.

چه چیزی خیانت تلقی می شود؟

تعریف رابطه بین شریک یا زوج متفاوت است. به عنوان مثال، یک رابطه عاطفی هنوز برای برخی افراد، با وجود عدم وجود ارتباط فیزیکی، خیانت محسوب می شود.

ممکن است فردی تماشای پورنوگرافی را نوعی خیانت به خود بداند، در حالی که ممکن است دیگری به این نوع رفتار حساس نباشد.

برخی از افراد نیز ممکن است خیانت را فقط به عنوان رابطه جنسی خارج از رابطه ازدواج ببینند اما خیانت عاطفی از هر نوعی که باشد برای ازدواج مضر است.

این کار می تواند به شریک زندگی شما بسیار صدمه زده و او را به جدایی و اثبات رابطه نامشروع در طلاق سوق دهد.

خیانت شکل های مختلفی دارد. در حالی که انواع خاصی بسیار واضح هستند، برخی دیگر متفاوت هستند. به همین خاطر مهم است که در زمان شروع یک رابطه، هر یک از طرفین، تفسیر خود را از یک رابطه در زمینه ازدواج و انتظارات خود از یکدیگر، تعریف کنند.

نکاح

انواع خیانت

علایق بیرونی

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شریک زندگی برای دنبال کردن علاقه‌ای خارج از ازدواج، رابطه را نادیده می‌گیرد. تعقیب می تواند به یک نقطه وسواسی برسد، جایی که علاقه منجر به نادیده گرفتن رابطه فرد در ازدواج می شود.

تعادل سالم بین علایق بیرونی در یک رابطه متعهدانه کاملا خوب، عادی و تشویق می ‌شود، اما زمانی که فرد به این موضوع علاقه بیش از حد دارد یا آن را در اولویت خود قرار داده، آن موقع است که مشکلات به وجود می‌آیند.

رابطه جنسی

در این وضعیت، یکی از طرفین خارج از رابطه قانونی خود، با کس دیگری وارد رابطه شده است.

بر اساس برخی از مطالعات، مردان در صورت عدم وجود ارتباط عاطفی نسبت به زنان، بیشتر احتمال دارد که یک رابطه زناشویی را با داشتن رابطه جنسی با دیگری، ترک کنند.

امور سایبری

خیانت آنلاین یک درگیری عاطفی کوتاه با شخصی است که به صورت آنلاین با او آشنا شده اید. این نوع آشنایی معمولا فوریتی برای داشتن رابطه جنسی ندارد اما می تواند از این نوع رابطه نیز استفاده کند.

معمول است که این کار از طریق پیامک و تماس های تصوری صورت بگیرد. این مهم شامل تماشای پورنوگرافی هم می شود.

رابطه عاطفی

رابطه عاطفی یک رابطه عاشقانه است که در آن یکی از شرکا با فردی خارج از ازدواج رابطه صمیمی برقرار می کند. فرد بیرونی اغلب از جنس مخالف است و شریک خیانتکار ممکن است زمان زیادی را صرف ارتباط با او کند.

شریک خیانتکار می تواند مشکلات درون رابطه را با فرد خارجی در میان بگذارد و از شریک خود غافل شود. رابطه جنسی همیشه درگیر یک رابطه عاطفی نیست اما رابطه‌ای که صمیمیت جنسی و عاطفی را ترکیب می‌کند، اغلب یک رابطه ثانویه در نظر گرفته می‌شود.

دلایل به وجود آمدن خیانت

هر معمولی، علتی نیز دارد. برای فهم این مسئله که چرا رابطه یک زوج به خیانت کشیده شده و آن ها به دنبال اثبات رابطه نامشروع در طلاق هستند، خوب است که بدانیم چه روندی را در رابطه خود داشته اند.

برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

عدم رضایت در رابطه

برای موفقیت یک رابطه، هر دو طرف باید در همه جنبه ها احساس ثبات و امنیت کنند. جدای از صمیمیت فیزیکی، این رابطه نیاز به صمیمیت عاطفی نیز دارد.

اگر یکی از این زمینه ها وجود نداشته باشد، در رابطه احساس نارضایتی شروع شده و احتمال داشتن رابطه جنسی با دیگری را افزایش می دهد.

احساس عدم قدردانی

احساس کم ارزشی می تواند به انتظارات غیر واقع بینانه شریک زندگی مربوط باشد تا نادیده گرفتن واقعی. به عنوان مثال، زمانی که هر دو طرف کار می کنند، زنان عمدتا وظایف خانه و مراقبت از کودکان را نیز انجام می دهند.

در چنین حالتی، یک رابطه، احساس ارزشمندی طرف مقابل را تأیید نمی کند و شاید او را به سمت داشتن یک رابطه بهتر سوق دهد.

دستیابی به تصویری بهتر برای خود

اکثر افراد میانسال روابط خود با زنان/مردان جوان‌تر را به عنوان راهی برای اثبات جذاب بودن خود می دانند. این مهم را در سال های اخیر تحت عنوان «شوگر ددی» و یا «شوگر مامی» بسیار دیده و شنیده ایم.

ورود به این نوع روابط هیچ ربطی به تأهل و یا تجرد افراد ندارد و بسیاری از افراد برای ارضای حس خود، به آن توجه می کنند.

دوری از همدیگر

دوری طولانی مدت می تواند فرصتی برای خیانت و داشتن رابطه نامشروع باشد. به عنوان مثال، سفر برای کار به مدت بسیار طولانی.

غیبت خطر گرفتار شدن در رابطه دوم را افزایش می دهد و می تواند منجر به تنهایی و رنجش فرد تنها مانده شود. در حالی که راه دور برای ازدواج ایده آل نیست، راه های جایگزینی برای تقویت ازدواج در زمان جدایی وجود دارد.

همچنین سایر دلایل رایج برای داشتن رابطه خارج از ازدواج را می توان اینگونه در نظر داشت:

  • فقدان محبت و تعهد
  • نداشتن صمیمیت عاطفی، علاقه و مراقبت از یکدیگر
  • گسست ارتباطی که به نیازهای عاطفی مربوط می شود
  • مسائل سلامت جسمانی، مانند درد مزمن یا ناتوانی
  • مسائل مربوط به سلامت روان از جمله افسردگی، اضطراب، ADD، ناتوانی های یادگیری یا اختلال دوقطبی
  • سوء مصرف مواد و اعتیاد، از جمله اعتیاد به رابطه جنسی، قمار، مواد مخدر یا الکل
  • مشکلات زناشویی حل نشده ای که در طول سال ها انباشته شده اند
  • ناراحتی شخصی، اجتناب از حل مشکلات شخصی یا روابط
  • عزت نفس پایین، بی حوصلگی و میل به تجربه های جدید جنسی
  • انتقام

خیانت

تاثیرات خیانت بر زندگی افراد

آثار خیانت به غیر از همسران به افراد دیگری مانند فرزندان نیز مشاهده می شود. آن ها هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بر دیگران تأثیر می گذارند و جدایی را به نوعی دیگر تجربه می کنند.

این نوع تأثیرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب و افسردگی
  • خشم و استرس پس از سانحه (PTSD)
  • افزایش ناراحتی، سرزنش خود و شرم

شرکای آسیب دیده تمایل دارند خود را به خاطر این رابطه سرزنش کنند و اغلب تعجب می کنند  از اینکه «آیا من برای این رابطه کافی نبودم؟!». مهم است که به یاد داشته باشید که تصمیم به خیانت کاملا بر عهده طرف مقابل است، حتی اگر قبلا مشکلاتی در رابطه وجود داشته. کسی که تصمیم به خیانت گرفته شما نبوده اید، پس از دست از سرزنش خود برداشته و برای اتمام رابطه ای که شما را اذیت می کند، تلاش کنید. یکی از این راه ها اثبات رابطه نامشروع در طلاق است.

مهم است که از ایجاد تغییرات عمده در جنبه های زندگی خود، در هنگام پریشانی عاطفی ناشی از رابطه، خودداری کنید.

بهبودی نیاز به زمان دارد، بنابراین داشتن یک شبکه حمایتی از خانواده و دوستان به شما کمک می‌کند تا راه‌هایی برای رسیدگی به اثرات این رابطه پیدا کنید.

به یاد داشته باشید قربانی یک رابطه، اغلب اعتماد کردن به دیگران را مشکل می داند و به قضاوت خود در مورد دیگران شک می کند.

اگر این افراد تصمیم به شروع یک رابطه جدید بگیرند، بی اعتمادی می تواند بزرگ ترین مشکل آن ها باشد. مقابله با مسائل مربوط به اعتماد و اثرات منفی رابطه با کمک گرفتن از متخصصان، بسیار مهم است.

همچنین افرادی که مورد خیانت قرار می گیرند بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر هستند. این نوع رفتارها می تواند شامل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، سوء مصرف مواد مخدر، پرخوری یا کم خوری و حتی کار یا ورزش بیش از حد باشد.

اثبات رابطه نامشروع در طلاق

اگر دچار یک خیانت در رابطه هستند و می خواهید راهی برای اثبات آن پیدا کنید، خوب است که ابتدا نظر صریح قانون را در این مورد بدانید. ما در متن قانون خیانت را در دو حالت زنا و دون زنا در نظر داریم.

قانون مجازات اسلامی در ماده 221 اعلام می کند که «زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد».

همچنین دون زنا به تمامی روابطی گفته می شود که منجر به رابطه جنسی نشده اند. به عنوان مثال بوسیدن و یا گرفتن دست دیگری می تواند در این دسته قرار بگیرد.

برای اثبات رابطه نامشروع در وهله اول می توان از شهادت شاهدان استفاده کرد. مطابق با متن قانون مجازات اسلامی، ماده 200 «در خصوص شهادت بر زنا یا لواط، شاهد باید حضوری عملی را که زنا یا لواط با آن محقق می شود دیده باشد و هرگاه شهادت مستند به مشاهده نباشد و همچنین در صورتی که شهود به عدد لازم نرسند شهادت در خصوص زنا یا لواط، قذف محسوب می شود و موجب حد است». در نتیجه باید از توانایی اثبات این امر، آگاه باشیم.

همچنین می توان با ارائه اسنادی (مانند تصاویر و یا عکس) به اثبات داشتن رابطه همسر خود با دیگر بپردازید. این نوع اثبات می تواند از طرف مرد علیه زن و برعکس باشد.

نکاح

اثبات خیانت همسر و طلاق از طرف زن

اگر در چنین وضعیتی هستید و می توانید با تکیه بر اسناد و یا شهادت شاهدان خیانت شوهر خود را ثبات کنید، استفاده از قوانین مربوط به عسر و حرج می تواند به شما کمک کند.

با توجه به ماده 1130 قانون مدنی «در مورد زیر زن می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود». همچنین طبق تبصره این ماده «عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد».

همچنین می توانید از بندهای ب و ه شروط ضمن عقد نیز استفاده کنید. در صورتی که همسر شما این شروط را پذیرفته و امضا کرده باشد، رعایت آن ها بر وی یک الزام است. این شروط عبارت‌اند از:

  • ب: سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.
  • ه: زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار کند یا به تشخیص دادگاه بین همسران خود به عدالت رفتار نکند.

اثبات خیانت همسر و طلاق از طرف مرد

با استناد به متن قانون، حق طلاق به طور کامل در اختیار مرد است مگر اینکه در شروط ضمن عقد آن را به زن سپرده باشد.

با این اوصاف مرد می تواند بدون داشتن یک دلیل محکمه پسند همسر خود را طلاق بدهد اما باید تمامی حقوق وی را به طور کامل پرداخت کند. این حقوق شامل مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و تقسیم اموال است.

این نکته را به یاد داشته باشید که سوءرفتار زن، موجب از بین رفتن حقوق قانونی او نمی شود. در نتیجه بعد از اثبات خیانت وی برای طلاق، همچنان باید حقوق او از جمله مهریه، پرداخته شود.

آیا خیانت زن موجب از بین رفتن حقوق مادی او می شود؟

خیر. حتی با اثبات خیانت نیز باید مهریه زن پرداخت شود.

چگونه می توان خیانت همسر را ثبات کرد؟

با ارائه مدارکی که این مهم را ثبات کند. اعم از تصاویر و یا فیلم های موجود. همچنین شهادت شاهدان نیز مهم است.

در صورتی که زن تمکین زنا نکرده باشد مهرالمثل به او تعلق می گیرد؟

بله. در صورتی که زن به زنا تمکین نکرده باشد، (در واقع فریب خورده باشد) مهرالمثل به او تعلق می گیرد. اما در صورتی که زناکار شناخته شود، مهرالمثل به او تعلق نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱