طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟

طلاق تحت هیچ شرایطی تصمیمی مناسب برای جدایی زوجین تلقی نمی شود اما گاهی اوقات با توجه به نوع رابطه تنها ترین راه به شمار می رود.

میزان طلاق صورت گرفته در چند سال اخیر افزایش در ایران افزایش چشمگیری داشته است که می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

طلاق یکی از معضلات اصلی جامعه ما محسوب می شود که می تواند دلایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره داشته باشد. راهکار های گوناگونی در خصوص طلاق ارائه شده است اما تاثیر چندانی در کاهش جدایی زوجین نداشته است.

زمانی که زن و شوهر تمایلی به ادامه زندگی با یکدیگر را نداشته و امکان سازگاری بین آن ها وجود ندارد، اقدام به طلاق می گیرند.

در قانون ایران طلاق شرایط خاصی دارد و وقوع آن باید طبق تشریفات و آیین معینی صورت گیرد. به طور کلی حق طلاق با مرد می باشد اما در مواردی خاص نیز زن می تواند درخواست طلاق دهد.

در خصوص طلاق، رضایت مرد در اولویت قرار دارد و زن باید از دستورات شوهر خود تبعیت کند. اما اگر شرایطی فراهم شود که حق طلاق برای زوجه ایجاد شود، رضایت زوج شرط اصلی برای جدایی محسوب نمی شود.

طلاق می تواند از طرف زن یا مرد و یا به صورت توافقی صورت گیرد. زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد باشد، باید تکلیف حق و حقوق قانونی زوجه به صورت کامل مشخص شود اما اگر طلاق از جانب زن باشد، شرایط کمی متفاوت است و زوجه باید دلایل قانونی نزد دادگاه ارائه دهد تا حکم طلاق صادر شود.

در طلاق توافقی، هر دو طرف بابت جدایی رضایت دارند و به شکل مسالمت آمیز از یکدیگر جدا می شوند. شرایط طلاق توافقی در مقایسه با انواع دیگر طلاق متفاوت است و جدایی زوجین بدون مشکل خاصی صورت می گیرد.

باید به این نکته توجه داشت که در طلاق توافقی زن و شوهر در مورد مسائلی مانند مهریه باید به توافق برسند. به بیان دیگر اگر در این زمینه توافق صورت نگرفته باشد و وضعیت پرداخت مهریه و سایر مسائل دیگر مشخص نشده باشد، امکان طلاق وجود ندارد.

در هر صورت اگر طرفین برای طلاق تصمیم قطعی داشته باشند، می بایست مراحل قانونی را طی کنند. روند انجام طلاق در دادگاه ها کمی طولانی می باشد و جلسات مختلفی نیز برای زوجین تشکیل می شود.

تعداد جلسات برگزاری طلاق نسبت به سایر دعاوی حقوقی معمولا بیشتر است و شاید فرایند انجام طلاق چندین ماه به طول بیانجامد.

درخواست طلاق با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده انجام می گیرد و سپس زوجین باید در جلسات مشاوره ای حضور پیدا کنند. حضور در جلسات مشاوره ای الزامی می باشد که در این جلسات راهکار های لازم در اختیار طرفین قرار داده می شود.

در اغلب مواقع پیش آمده است که برگزاری جلسات مزبور مانع از جدایی زوجین شده و زن و شوهر به زندگی سابق خود بازگشته اند. به همین جهت حضور در جلسات مشاوره امور خانواده الزامی است.

گاهی اوقات زوجین در دوران عقد با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و تصمیم به جدایی می گیرند. طلاق توافقی در دوران عقد شرایط خاصی دارد که در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم داد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی در دوران عقد

اختلافات در روابط زوجیت ممکن است از همان ابتدا آغاز شود. در واقع اختلافات به حدی می باشد که زوجین در دوران عقد تصمیم به جدایی می گیرند.

بروز اختلافات در دوران عقد یک امر بدیهی است و در اغلب روابط زوجیت به وقوع می پیوندد اما تحت هر شرایطی زن و مرد به شکل مسالمت آمیز اختلافات پیش آمده را برطرف می کنند.

در طلاق توافقی طرفین بابت جدایی رضایت دارند و با طی کردن مراحل قانونی از هم جدا می شوند. البته رضایت به جدایی ممکن است از همان ابتدا حاصل نشود و در صورت وجود شرایطی خاص در نهایت طلاق صورت می گیرد.

در نوعی از طلاق توافقی، زن تمایل به جدایی داشته اما مرد قصدی در این زمینه ندارد. زوجه با بخشش تمام یا بخشی از حق و حقوق قانونی خود، رضایت زوج بابت جدایی را جلب می کند.

در یک سری از روابط زوجیت، زن از شوهر خود از همان ابتدا عقد تنفر شدید پیدا می کند و شرایط برای درخواست طلاق نیز از جانب وی فراهم نمی باشد.

به همین سبب زوجه اقدام به بخشش مهریه خود کرده تا بتواند زوج را برای طلاق راضی کند. در این صورت هر دو طرف به جدایی از هم راضی می شوند و طلاق به صورت توافقی در دوران عقد صورت می گیرد.

دلایل طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و صرفا به یکسری موضوعات خاص محدود نمی شود. زمانی که زوجین وظایف قانونی خود در قبال یکدیگر را انجام دهند، زمینه بروز اختلاف پیش آمده و در نهایت طلاق رخ می دهد.

اگر زن و مرد به خواسته های یکدیگر توجه داشته باشند، یقینا بحت طلاق پیش نخواهد آمد.

در روابطی که از همان ابتدای عقد بین زن و مرد اختلاف پیش می آید، معمولا دوام زیادی نداشته و شاید طلاق راه حل مناسبی در این زمینه باشد.

با توجه به این که دلایل طلاق بسیار زیاد هستند، در این بخش به موارد از آن ها اشازه می کنیم. دلایلی که می تواند منجر به طلاق توافقی در دوران عقد شود، به شرح زیر می باشد:

  • مشکلات مالی
  • اختلافات طبقاتی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی بین خانواده های طرفین
  • عدم پایبندی زوجین به تعهدات عقد
  • از دست رفتن اعتماد میان طرفین
  • اختلافات خانوادگی
  • طولانی شدن زمان دوران عقد
  • عدم برخورداری زوج از اخلاق مناسب
  • رفتار نامناسب مرد با همسر خود

موارد فوق می تواند منجر به طلاق در دوران عقد شود. یکی از دلایل شایع بروز اختلافات در دوران عقد، مسائل و مشکلات اقتصادی و مالی می باشد. همچنین رفتار نامناسب شوهر با همسر خود می تواند از دلایل عمده طلاق در دوران عقد محسوب شود.

طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

در طلاق توافقی، طرفین باید در مورد نفقه، مهریه و حضانت فرزندان به توافق برسند. در واقع تا زمانی که وضعیت موارد مزبور مشخص نشده باشد، صدور حکم طلاق امکان پذیر نمی باشد.

چنانچه زوجین درخواست طلاق توافقی داشته باشند ولی همچنان شرایط و نحوه پرداخت مهریه معین نشده باشد، دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم سازش نمی کند.

در حال حاضر بسیاری از طلاق های صورت گرفته در کشور به صورت توافقی می باشد؛ زیرا رسیدگی و صدور رای به ساده ترین شکل ممکن انجام می شود.

در قانون حمایت خانواده به مراحل انواع طلاق از جمله طلاق توافقی اشاره مستقیم شده است که در ادامه به توضیح و تفسیر آن می پردازیم.

مرحله نخست: مراجعه به مراکز مشاوره خانوادگی

مراکز مشاوره خانوادگی به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و سعی در ایجاد صلح و سازش تشکیل شده اند. این مراکز باید در کنار دادگاه های خانواده ایجاد شوند.

اعضای مراکز مشاوره خانواده از کارشناسان رشته های مختلف مانند مطالعات خانواده، مشاوره، روان ‌پزشکی، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی انتخاب می‌شوند و حداقل نصف اعضای هر مرکز باید از بانوان متاهل واجد شرایط باشند.

مرحله اول برای طلاق توافقی مراجعه زوجین به مراکز مشاوره خانواده است. در واقع قبل از آن که درخواست طلاق از طریق دادگاه انجام شود، طرفین باید به این مراکز مراجعه کنند.

مراکز مشاوره خانواده ضمن ارائه خدمات مشاوره ‌ای به زوجین، خواسته ‌های دادگاه را در مهلت مقرر اجراء و در موارد مربوط سعی در ایجاد سازش می‌ کنند.

مراکز مذکور در صورت حصول سازش به تنظیم سازش ‌نامه مبادرت و در غیر این صورت نظر کارشناسی خود در مورد علل و دلایل عدم سازش را به طور مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می‌کنند.

ماده 25 قانون حمایت خانواده در این زمینه بیان می کند: « در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.»

اگر در جلسات مشاوره ای، طرفین از تصمیم خود مبنی بر طلاق منصرف نشوند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آن ها صادر می شود.

مرحله دوم: ثبت دادخواست طلاق توافقی

زوجین بعد از آن که به مراکز مشاوره مراجعه کردند، از طریق گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند دادخواست خود را به ثبت برسانند.

دادخواست ابتدا در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت شده و سپس به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود. مدیر دفتر دادگاه دادخواست طلاق را مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت نبود مشکل قانونی در آن، وقت دادرسی را تعیین می کند.

چنانچه دادخواست به لحاظ حقوقی مشکل داشته باشد و تشریفات قانونی در آن رعایت نشده باشد، توسط مدیر دفتر دادگاه رد می شود.

طلاق

مرحله سوم: حضور در جلسه دادگاه

زوجین باید در مهلت تعیین شده در دادگاه حضور پیدا کنند تا روند رسیدگی به درخواست طلاق آغاز شود. در جلسات دادرسی، دادگاه توضیحات و ادله طرفین را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که تصمیم آن ها بر طلاق باشد، در نهایت حکم مقتضی صادر می شود. در این صورت دادگاه مبادرت به صدور حکم طلاق یا گواهی عدم سازش می نماید.

مرحله چهارم: مراجعه به دفتر خانه طلاق و ثبت آن

ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است. ثبت طلاق توافقی بدون حکم دادگاه در محضر امکان پذیر نیست.

زوجین با داشتن حکم طلاق به دفتر خانه مراجعه کرده و به صورت رسمی طلاق خود را به ثبت می رسانند. حکم طلاق یا گواهی عدم سازش به مدت سه ماه اعتبار دارد و طرفین باید در این مهلت برای ثبت طلاق به محضر مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که برای ثبت طلاق توافقی، هر دو طرف باید در دقتر خانه حضور داشته باشند. چنانچه یکی از طرفین به هر دلیلی در محضر حاضر نشود، امکان ثبت طلاق وجود ندارد.

آیا در طلاق توافقی ارجاع به امر داوری وجود دارد؟

یکی از مراحل مهم در موضوع طلاق، ارجاع به امر داوری است. اما سوال اساسی که مطرح می شود آن است که آیا در طلاق توافقی، پرونده به امر داوری ارجاع داده می شود یا خیر؟ ماده 27 قانون حمایت از خانواده به این سوال پاسخ می دهد.

ماده 27 قانون حمایت از خانواده در این زمینه بیان می کند: « در کلیه موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.»

به موجب ماده مزبور، در طلاق توافقی ارجاع به امر داوری صورت نمی گیرد و از این حیث در مقایسه با انواع دیگر طلاق مراحل کمتری دارد. پس در طلاق توافقی داوری مفهوم خاصی ندارد و رای دادگاه بدون نظر داوران صادر می شود.

طلاق توافقی

عدم حضور طرفین در جلسه دادگاه مانعی برای صدور رای می باشد؟

بعد از تقدیم و ثبت دادخواست، دادگاه وقت دادرسی برای طرفین تعیین کرده و در نهایت زوجین می توانند در جلسه رسیدگی حضور پیدا کنند. چنانچه طرفین در جلسه دادگاه بنا به دلایل مختلف حضور پیدا نکنند، رسیدگی به پرونده صورت گرفته و در نهایت رای مقتضی نیز صادر می شود.

بنابراین عدم حضور طرفین در جلسه دادگاه مانعی برای صدور رای نمی باشد اما تا حدودی روند رسیدگی به پرونده را با مشکل مواجه می کند.

در صورتی که طلاق به صورت وکالتی باشد( یعنی حق طلاق طی وکالت نامه به زوجه داده شده است)، حضور زوج در جلسه دادگاه الزامی نمی باشد و با این شرایط رای مقتضی صادر می شود.

البته در صورت ارائه دلایل قابل قبول، دادگاه می تواند وقت رسیدگی به پرونده طلاق را تغییر داده و مجدد وقت دادرسی را تعیین نماید.

مهریه در طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، در طلاق توافقی می بایست اقدامات لازم در خصوص تعیین تکلیف مهریه خانم صورت گیرد. در واقع تا زمانی که وضعیت مهریه زن مشخص نشده باشد، صدور حکم طلاق توافقی منتفی است. زوجین علاوه بر موضوع طلاق باید در مورد مسائلی مانند مهریه نیز به توافق برسند.

با توجه به این که مهریه حق قانونی و شرعی زن می باشد و بعد از عقد ازدواج به تملیک او در می آید، می تواند هر گونه تصرفی در آن داشته باشد. هنگامی که زوجه مهریه خود را طلب کند، زوج باید به میزان تعیین شده اقدام به پرداخت آن نماید.

در طلاق توافقی، زن می تواند مهریه خود را ببخشید یا آن را از همسر خود مطالبه کند. در واقع زوجه در این زمینه اختیار دارد و هیچ الزام قانونی مبنی بر بذل مهریه وجود ندارد.

مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی در دوران عقد

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات حقوقی لازم در مورد طلاق توافقی در دوران عقد را کرد.

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی راهنمایی نماید.

طلاق توافقی

مشاوره حقوقی برای طلاق توافقی در دوران عقد توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست طلاق با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

در ارتباط با طلاق توافقی در دوران عقد و مراحل آن توضیحاتی ارائه کردیم اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. موضوعات مرتبط با طلاق توافقی بسیار گسترده هستند و نیازمند دانش حقوقی لازم در این می باشد.

دریافت مشاوره حقوقی توسط سایت طلاق 24 با بهترین شرایط ممکن صورت گیرد، پس بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات و امکانات سایت ما بهره مند شوید.

طلاق توافقی در دوران عقد چه مراحلی دارد؟

به منظور ثبت طلاق توافقی در دوران عقد می بایست مراحل مختلفی انجام گیرد. مراحل طلاق توافقی شامل مراجعه به مراکز مشاوره خانواده، ثبت دادخواست، حضور در جلسه دادگاه و در نهایت مراجعه به دفتر خانه می باشد.

ثبت طلاق توافقی در دفتر خانه بدون حکم دادگاه امکان پذیر است؟

خیر، امکان ثبت طلاق توافقی بدون حکم دادگاه یا همان گواهی عدم سازش وجود ندارد.

آیا برای ثبت طلاق توافقی در دوران عقد حضور در جلسات مشاوره خانواده الزامی است؟

بله، به منظور ثبت طلاق توافقی در دوران عقد، طرفین باید در جلسات مشاوره خانواده حضور پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱