دادخواست های خانواده

دادخواست طلاق چگونه است؟

تصمیم به طلاق یکی از سخت ترین تصمیماتی است که افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. همیشه در زمان مشاجره ها و ناراحتی های بین زوجین، هر کدام از آن ها به این سؤال فکر می کنند که «آیا طلاق بهترین گزینه برای من است؟» در برخی موارد، طلاق بهترین راه حل است.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از روابط ناامن یا ناسالم هستند و فرد باید از آن ها خارج شود اما در مقابل، شرایطی نیز وجود دارد که در آن ها، بهترین گزینه برای زوجین، ترمیم رابطه و حفظ خانواده در صورت امکان است.

در متن حاضر این مهم را بررسی می کنیم که چه زمانی فرد می تواند طلاق بگیرد و دادخواست طلاق چگونه است.

آیا می توانیم مشکلات زندگی مشترک خود را برطرف کنیم؟

افرادی که در دو راهی طلاق قرار دارند گاهی اوقات ممکن است احساس کنند که باید بین دو گزینه موجود، یکی را انتخاب کنند:

  • آیا طلاق می‌گیرم تا دوباره خوشبختی خودم را پیدا کنم؟
  • به خاطر خانواده کنار او بمانم و ناراضی باشم؟

با کمک و تمایل مناسب از سوی هر دو همسر، بسیاری از ازدواج‌ هایی که ممکن است به طلاق ختم شود، می‌ توانند سالم، رضایت‌بخش و حمایت‌کننده باشند. یک مطالعه نشان داد که نیمی از افراد متاهلی که با نارضایتی از همسر خود جدا شدند، 5 سال بعد با همان همسر ازدواج کردند.

20 درصد دیگر رابطه خود را بهبود دادند و گفتند که خوشحال هستند. تنها 10 درصد از افراد ناراضی که متأهل ماندند، 5 سال بعد همچنان ناراضی بودند.

گاهی اوقات، راه حل این مسئله، فقط گذر زمان است. مشکلات به وجود آمده در ازدواج ممکن است بیشتر مربوط به شرایط خارج از ازدواج باشد که استرس را بر رابطه وارد می کند.

به عنوان مثال، از دست دادن شغل یا مرگ یکی از اعضای خانواده. اما در نهایت این استرس از بین می رود. گاهی اوقات اصلاح نگرش ها می تواند ازدواج را بهبود بخشد. در مواقع دیگر، زوج ها می توانند برای ترمیم ازدواج خود با یکدیگر همکاری کنند.

دادخواست طلاق

طلاق یا ادامه زندگی، انتخاب با شماست!

اگر در حال جستجوی این مورد هستید که دادخواست طلاق چگونه است، حتما راه زیادی را برای ترمیم زندگی خود گذرانده‌اید و نتیجه مورد نظر را به دست نیاوردید. همانطور که می دانید یکی از بزرگترین دلایلی که افراد از شرایط روانی خاصی رنج می برند، ازدواج مسموم آنها است.

بسیاری از مردم در یک ازدواج مسموم باقی می مانند اما هرگز از خود دفاع نمی کنند یا هرگز طلاق نمی گیرند. زیرا نمی توانند تصور کنند که در تنهایی زنده بمانند یا گمان می کنند که با حرف مردم کنار نخواهند آمد.

باید بدانید دلایل زیادی وجود دارد که به شما ثابت می کند، تنظیم دادخواست طلاق و جدایی از یک زندگی مسموم، به نفع شما خواهد بود. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

سلامت بهتر

ازدواج ناخوشایند، بر سلامت شما چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی تأثیر می گذارد. عدم تمایل شما به حذف نیمه سمی زندگی و ماندن در یک ازدواج بد، به دلیل اینکه نمی دانید چه باید کرد، فقط اوضاع را بدتر می کند. بهتر است بدانید که ماندن با چنین فردی به این معنی است که شما در معرض خطر حمله قلبی، دیابت، سرطان و سیستم ایمنی ضعیف هستید.

از این رو، مدام از خود بپرسید که «آیا من این را می خواهم یا یک زندگی سالم که در آن خوشحال باشم؟» اگر پاسخ دومی است، پس تغییر را ایجاد کنید تا همه چیز از جمله سلامت شما، سر جای خودش قرار برگردد.

بچه های شادتر

نارضایتی شما در زندگی مشترک، از چشم فرزندانتان دور نخواهد ماند. هر چه بیشتر خود را در یک ازدواج بد گرفتار کنید، بیشتر در مورد روابط زناشویی سردرگم می شوید. باید به کودکان معنی سازش و احترام را آموزش داد، اما دیدن رنج شما می تواند آنها را از ازدواج بترساند.

بنابراین، برای نجات فرزندان خود، ابتدا باید با رهایی از یک ازدواج مسموم، خود را نجات دهید و زمانی که بیرون از این وضعیت، شاد باشید، فرزندانتان شادتر خواهند بود.

با فرزندان خود صادق باشید و تغییراتی را که درخواست طلاق شما به همراه دارد به آن ها به اشتراک بگذارید. ممکن است آنها در این راه شما را حمایت کنند.

به نسخه بهتر از خودتان تبدیل می شوید!

همه ما در داستان یک نفر شخصیت منفی هستیم. شاید این مورد را هرگز متوجه نشویم اما در زندگی زناشویی می توان این مسئله را به وضوح دید. تنظیم دادخواست طلاق نیز به دلیل مشاهده واضح این مهم است.

معمولا هر دو طرف نسبت به خودشان حس بدی ندارند و گمان می کنند طرف مقابل مسبب این جدایی است. اما آیا به راستی چنین است؟

وقتی در یک ازدواج مسموم بمانید، به سازگاری با محیط و زندگی در آن وضعیت عادت می کنید. گاهی برای تبدیل شدن به نسخه بهتر از خودتان، برای رسیدن به آرزوها و برنامه هایی که در سر دارید باید بدانید که تنظیم دادخواست طلاق چگونه است.

این نوع ازدواج شما را از انجام کارهایی که دوست دارید باز می دارد و به همین دلیل شاد بودن برای شما کار دشواری است. در واقع عمری که بدون شادی سپری شود، خسته کننده است و هیچ کس لیاقت آن را ندارد.

خوبی طلاق این است که می‌توانید هر کاری که روحتان را شاد می‌کند، هر کاری که به رشد شما کمک می‌کند، هر آنچه را که دوست داشتید، انجام دهید و در نهایت، تغییری را که در شما به ارمغان می‌آورد، به چشم خود ببینید.

دادخواست طلاق

روش های تنظیم دادخواست طلاق

زوجین برای حضور در مسیر جدایی، سه راه را پیش روی خود دارند. این سه راه عبارت‌اند از:

  1. مرد برای طلاق درخواست بدهد
  2. زن برای طلاق درخواست بدهد
  3. زوجین به طلاق توافقی راضی شوند

تنظیم دادخواست طلاق از طرف مرد

مطابق با ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق با مرد است. این ماده اذعان دارد که با رعایت شروط لازم، مرد می تواند درخواست طلاق داده و زندگی مشترک خود را پایان دهد.

شرط مهم این کار، پرداخت تمامی حقوق مالی زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و غیره است. در این وضعیت مرد باید تقسیط اموال کرده و نیمی از دارایی خود را نیز به زن بدهد.

یک روش دیگر برای تنظیم دادخواست طلاق از طرف مرد، استفاده از اصل فسخ نکاح است. بر اساس ماده 1123 قانون مدنی، زمانی که زن دارای عیوب زیر باشد، مرد می تواند درخواست فسخ نکاح کند.

  • قرن (در صورتی که با جراحی برطرف نشود)
  • جذام
  • برص (نوعی بیماری پوستی است)
  • افضاء
  • زمین گیری
  • نابینائی از هر دو چشم

توجه داشته باشید که با استناد به ماده 1101 قانون مدنی «هر گاه عقد نکاح قبل نزدیکی به جهتی فسخ شود، زن حق مهر ندارد». همچنین اگر هنگام تنظیم دادخواست طلاق از طرف مرد، زن باردار باشد، باید مسئله حضانت فرزند نیز بررسی شود.

تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن

مسئله حق طلاق مرد منجر به ضایع شدن حق زنان نیست. زن می تواند با داشتن ادله لازم به دادگاه مراجعه کرده و با سه روش مختلف به تنظیم دادخواست طلاق خود بپردازید. سه روش اصلی دادخواست طلاق از طرف زن به این شرح است:

اصل عسر و حرج

با توجه به ماده 1130 قانون مدنی، زمانی که زن بتواند ثابت کند که زندگی مشترک او باعث ضرر و مشقت برای اوست، می تواند طلاق بگیرد. در واقع با استفاده از چند بند که در تبصره این ماده آمده است، زن می تواند درخواست طلاق بدهد.

البته اثبات عسر و حرج تنها به این بندها وابسته نیست و موارد دیگر را نیز شامل می شود که بسته با صلاحدید قاضی، اعمال خواهند شد.

این شروط (بنا بر تبصره ماده مذکور) عبارت‌اند از:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجددا به مصرف موارد مذکور روی آورده، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلا زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

دادخواست طلاق توافقی

استفاده از شروط 12 گانه ضمن عقد برای طلاق

زوجین هنگام عقد، می توانند شروطی را برای یکدیگر وضع کنند. از جمله توافقات مشخص میان زن و مرد، حق تحصیل، حق خروج از کشور، حق ادامه کار و حق طلاق است.

این شروط در دفاتر رسمی ثبت ازدواج توسط طرفین تایید شده و اگر یکی از زوجین درصدد تغییر آن ها باشد، طرف مقابل می تواند به صورت قانونی حق خود را طلب کند.

همچنین مواردی مانند موارد زیر می توانند در این شروط باشد:

  • عدم توانایی مرد برای فرزند دار شدن تا 5 سال
  • محکومیت او به حبس بالای 5 سال
  • اعتیاد و عدم توجه به ترک آن
  • سوء رفتار
  • بی توجهی به پرداخت نفقه

استفاده از حق فسخ نکاح

زن می تواند با تنظیم دادخواست طلاق برای فسخ نکاح اقدام کند. این مهم بنا بر شرایطی قابل انجام است. این شرایط مطابق با ماده 1122 به این شرح هستند:

  • عنن بودن مرد به این شرط که تا یک سال بعد از اقدام زن به طلاق مداوا نشود
  • خصاء
  • مقطوع بودن آلت تناسلی

این مسائل، ربطی به زمان عقد نداشته حتی اگر بعد از ازدواج نیز حادث شوند، زن حق فسخ ازدواج خود را دارد.

طلاق توافقی

یکی از آسان ترین روش ها برای تنظیم دادخواست طلاق، توافق بر سر مسائل است. زوجین می توانند در مورد حضانت فرزند، مهریه و مواردی از این دست به توافق برسند.

تمامی مراحل این نوع طلاق، مانند انواع دیگر است. زوجین در سامانه تصمیم ثبت نام می کنند، جلسات مشاوره را گذرانده و بعد در دادگاه از هم جدا می شوند.

تنها تفاوت این نوع طلاق در این است که هیچ کدام از طرفین بعد از دادگاه بدوی، اعتراضی نخواهند داشت زیرا که قاضی پرونده به توافق آن ها احترام گذاشته و شرایط همان طور که برنامه ریزی شده، پیش می رود.

دادخواست طلاق

مراحل اصلی دادخواست طلاق

برای انجام این کار، لازم است مراحل مختلف تنظیم دادخواست طلاق را بشناسید. این مراحل ممکن است در پرونده های مختلف، متفاوت باشند اما به طور کلی، این‌گونه است که:

  1. ثبت نام در سامانه تصمیم و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق که بعد از 5 جلسه مشاوره اخذ می گردد.
  2. این گواهی با اضافه مدارک لازم (شناسنامه و سند ازدواج) به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت دادخواست طلاق ارائه می شود.
  3. این درخواست از طرف دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود. در این دادگاه وقت رسیدگی به پرونده تعیین خواهد شد.
  4. ابلاغیه الکترونیکی جهت حضور زوجین در دادگاه از طریق سامانه ثنا ارسال می شود.
  5. در مواردی از طرفین خواسته می شود تا برای ایجاد صلح در این ارتباط داورانی را مشخص کنند. اگر زوجین کسی را معرفی نکنند دادگاه برای حضور دو داور اقدام می کند. البته این مرحله تشریفاتی است.
  6. در حین جلسات در مورد حقوق طرفین صحبت خواهد شد. از هر کدام از زوجین می توانند اعتراضات خود را نیز اعلام کنند. در نهایت گواهی عدم سازش برای طلاق صادر می شود.
  7. سند ازدواج در کنار گواهی عدم سازش تنها مدارک لازم برای طلاق هستند. البته ارائه آزمایش سونوگرافی خانم برای اثبات اینکه باردار نیست نیز لازم است.
  8. در نهایت صیغه طلاق در دفتر خانه جاری می شود.

مدارک لازم برای طلاق کدام‌اند؟

مدارک شناسایی طرفین، سند ازدواج، گواهی عدم انصراف از طلاق، گواهی عدم سازش مدارک لازم برای طلاق هستند.

مراحل طلاق کدام‌اند؟

ثبت نام در سامانه تصمیم، گذراندن 5 جلسه مشاوره، ثبت نام در سامانه ثنا و حضور در دادگاه برای اخذ گواهی عدم ساز، مراحل اصلی طلاق هستند.

چه زمانی مرد می تواند بدون دلیل زن خود را طلاق دهد؟

زمانی که تمام حقوق مالی او را پرداخت کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱