پیرامون طلاق

طلاق به خاطر عشق قدیمی

طلاق، راهی است که با استفاده از آن ازدواج و عقد نکاح بین طرفین منحل می‌شود و از بین می‌رود. این طلاق همیشه به یک دلیل نیست و به دلیل اینکه آدمیزاد، با عنوان حیوان ناطق نیز شناخته می‌شود و می‌تواند افکار مختلف و گاه سازنده و گاه مخربی داشته باشد، دلایل مختلفی را برای انجام کارهای خود برمی‌شمارد.

اما در حالت کلی می‌توان گفت که اکثر طلاق‌ها به دلیل  وجود اختلافات بنیادین میان طرفین و عدم توانایی آن‌ها در حل مسائلی که بینشان اتفاق می‌افتد، می‌باشد.

اما گاهی اوقات نیز می‌تواند دلایل شخصی‌تر و متفاوت‌تری نسبت به چیزهایی که بیان کردیم، داشته باشد.

برای مثال گاهی اتفاق می‌افتد که دو طرف رابطه، به دلیل اینکه پیش از ازدواج دارای رابطه عاطفی دیگری نیز بوده‌اند، نتوانند شخص جدید را به عنوان همسر خود پذیرفته و همواره به فکر فرد گذشته باشند.

البته باید بگوییم که بسیاری از افراد نیز که به چنین مسائلی دچار می‌شوند، می‌توانند از طریق مرور زمان آن را حل کرده و یا از کمک مشاور و روانشناس خبره در این زمینه، بهره گیرند.

قوانین مرتبط با طلاق به خاطر عشق قدیمی

در حالت کلی، قانونگذار جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل جزئی مانند طلاق به خاطر عشق قدیمی صحبت نکرده است و فقط قواعد کلی و قوانین اصلی در رابطه با طلاق را بیان کرده است.

برای مثال در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده و قوانین دیگر، در رابطه با طلاق صحبت شده و مثلا بیان شده است که حق طلاق برای مردان است و  می‌توانند هر زمانی که بخواهند از آن استفاده کنند و حتی نیازی نیست که دلیل محکمه پسندی در دادگاه ارائه دهند.

حتی در این باره بیان شده است که مردها می‌توانند به صورت غیر حضوری، از حق طلاق خود استفاده کرده و حتی اگر زوج پس از اخطار دادگاه، در دادگاه حاضر نشود، طلاق آن‌ها ثبت خواهد شد.

یا برای مثال بیان شده است که زنان نیز می‌توانند  در صورت وجود برخی شرایط، درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهند و از همسر خود جدا شوند.

از جمله شرایطی که در صورت وجود آن زوجه می‌تواند دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد، احراز عسر و حرج زوجه و یا ذکر شدن آن جز شروط ضمن عقد است می‌باشد. همچنین ذکر شده است که زوجه می‌تواند طلاق خلع بگیرد که در ادامه تمامی این ها را توضیح خواهیم داد.

شکست عشقی

طلاق به علت عسر و حرج

عسر و حرج که موارد آن در قانون مدنی بیان شده است، حالتی است که با توجه به آن، تحمل شرایط زندگی برای زوجه سخت و طاقت‌فرسا می‌شود و به صورتی است که نمی‌تواند آن را تحمل کند یا حل کند.

مواردی مانند اعتیاد، خشونت خانگی، غایب بودن همسر برای مدت خاص و غیره را می‌توان نام برد که البته بیان شده است که موارد مذکور، انحصاری نیستند و  تشخیص عسر و حرج به نظر قاضی بستگی دارد و می‌تواند موارد دیگر را نیز احراز کند.

در نهایت اگر عسر و حرج احراز شود، قاضی رسیدگی کننده بدون توجه به نظر زوج، طلاق آن‌ها را ثبت می‌کند.

طلاق در صورت داشتن حق طلاق

زوجین می‌توانند پس از ازدواج و انعقاد عقد نکاح، با مراجعه به دفترخانه، حق طلاق را برای زن ثبت کنند تا زن نیز مانند مرد، بتواند اگر شرایطی برای وجود داشت که قانونگذار آن را در نظر نگرفته بود ولی ادامه زندگی مشترک برای زوجه سخت بود و نمی‌توانستند که آن را تحمل کنند، از این حق طلاقی که برای وی در نظر گرفته شده استفاده کند و از همسر خود جدا شود.

طلاق خلع و جزئیات مربوط به آن

طلاق خلع طلاقی است که با توجه به آن، زن می‌تواند با بخشیدن مقدار یا کل مهریه خود، درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد.قانونگذار با این منطق این حالت را در نظر گرفته است که می‌گوید اگر یک زن از حقوق مالی خود بگذرد یعنی در شرایط بسیار سختی قرار دارد به همین دلیل می‌تواند از همسر خود جدا شود. البته لازم به ذکر است که این طلاق خلع، نیازمند  قبول مرد می‌باشد.

درخواست طلاق به خاطر عشق قدیمی از سوی زن و مرد

در حالت کلی با توجه به اینکه بیان کردیم که  حق طلاق برای مردان در نظر گرفته شده است، در می‌یابیم که طلاق به خاطر عشق قدیمی اگر از سوی مرد باشد، بسیار راحت می‌تواند انجام گیرد.

فقط کافی است که وی به دادگاه مراجعه کرده و پس از پرداخت حقوق مالی زن اعم از مهریه، اجرت المثل و غیره، از حق طلاق خود استفاده کرده و آن را ثبت کند. چرا که بیان کردیم که ثبت طلاق از سوی مرد نیازمند ثبت محکمه پسند نیست و با هر دلیلی  می‌تواند آن را ثبت کند.

اما با توجه به قوانین ایران، اگر زن دارای حق طلاق نباشد، نمی‌تواند به  خاطر عشق قدیمی از همسر خود طلاق بگیرد.

البته  وی می‌تواند درخواست طلاق خود را در ازای بخشیدن قسمت یا کل مهریه به دادگاه ارائه دهد اما همانطور که بیان شد، مرد باید آن را بپذیرد.

طلاق توافقی به خاطر عشق قدیمی

در موضوع مربوط به عشق قدیمی، همچنین باید بگوییم که می‌تواند طلاق توافقی صورت گیرد و این به این صورت است که طرفین، تصمیم به جدایی از یکدیگر می گیرند و در مسائل مختلف با هم توافق می‌کنند و هر دو طرف، اقدام به طلاق می کنند و پس از گذراندن چند جلسه مشاوره اجباری، در صورتی که باز هم مشکل آن‌ها حل نشد، حکم عدم امکان سازش آن‌ها ثبت می‌شود و از یکدیگر جدا می‌شوند.

به‌ نظر می‌رسد که این نوع از طلاق، دردسرهای کمتری را نسبت به دیگر انواع طلاق دارا است و به این دلیل است که معمولا در انواع دیگر طلاق، افراد بر سر مسائل مختلف مانند حضانت فرزندان یا مهریه و حقوق مالی زن دچار مشکل می‌شوند و روند ثبت طلاق آن‌ها بیشتر طول می‌کشد. بنابراین چون در طلاق توافقی این مشکلات وجود ندارند، با سختی کمتری همراه است و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

تجربه دیگران در خصوص طلاق به خاطر عشق قدیمی

بسیاری از افراد شاید این را تجربه کرده باشند که پس از ازدواج، شریک زندگی آن‌ها بیان کند که پیش از این عشقی در زندگی آن‌ها وجود داشته و هنوز باقی مانده است و نمی‌توانند فردی که در گذشته عاشق او بوده‌اند را فراموش کنند.

گاهی این عشق به حدی است که طرفین ترجیح می‌دهند تا از یکدیگر جدا شوند تا صدمه بیشتری به آن‌ها وارد نشود اما در نهایت می‌توان گفت که زوجینی  که به این دلیل از یکدیگر طلاق می‌گیرند، دچار آسیب‌هایی می‌شوند.

به خصوص کسی که طرف مقابل این موضوع است و به او گفته می‌شود که نمی‌توانم شخص قبلی زندگی‌ام را فراموش کنم، بیشتر آسیب می‌بیند. به همین منظور بهتر است که مسئله رابطه‌های عاطفی جدی در گذشته، در مشاوره‌های قبل از ازدواج مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرند.

حلقه ازدواج زن

اگر همسرمان به خاطر عشق قدیمی‌اش طلاق گرفته چه باید بکنیم؟

اول از همه باید این را بدانید که جدا شدن همسرتان از شما به این دلیل نیست که شما دارای مشکل خاصی هستید و یا باعث شود که احساس ناکافی بودن داشته باشید.

در  هر حالت نباید باعث شود که خودتان را سرزنش کنید و یا فکر کنید که مشکل از شما بوده و خودتان را مقصر بدانید. چرا که بیشتر از شما، طرف مقابل شما نیز دارای تقصیراتی بوده است.

بسیاری از افرادی که دچار چنین مشکلی در طول زندگی مشترک‌شان می شوند، خودشان را سرزنش می‌کنند و از اعتماد به نفسشان کاسته می‌شود و احساس ناکافی بودن به آن‌ها دست می‌دهد.

در نهایت می‌توان گفت که شما می‌توانید با جدایی از همسر سابقتان، و پس از گذشت مدتی دوباره به وضعیت عادی برگردید و زندگی جدیدی را شروع کنید و در صورت تمایل، مجددا ازدواج کنید و دیگر پیگیر همسر سابقتان نباشید.

بسیاری از افرادی که دچار چنین مشکلاتی شده‌اند، پس از جدایی، با مراجعه به مشاور یا درمان روحی به روش‌های خودشان، توانستند که مشکلات گذشته را حل کنند و زندگی را از سر گیرند.

انجام تکنیک‌های مشاوره ای و ورزش‌هایی که باعث  تمدد اعصاب و بهتر شدن حال روحی شما می‌شود، به پیشروی هرچه بیشتر این روند نیز کمک می‌کند.

فرآیند طلاق به خاطر عشق قدیمی

فرآیند طلاق به خاطر عشق قدیمی یا به هر دلیل دیگری از سوی مرد با مشکل خاصی مواجه می‌شود و فقط کافیست که وی درخواست طلاق خود را به دادگاه همراه با مدارک لازم مانند سند ازدواج، مدارک شناسایی طرفین و چند مدرک جزئی دیگر تقدیم کرده و پس از آن، با پرداخت مهریه و دیگر حقوق مالی زن، طلاق خود را ثبت کند.

اما همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم، فرآیند ثبت طلاق برای زنان با مشکلات بیشتری مواجه بوده و در هر حال، باید رضایت زوج را برای ثبت طلاق داشته باشند. مگر این که زوجه دارای وکالت در طلاق باشد.

در صورتی که عشق سابق برگردد، آیا باید از همسر فعلی طلاق بگیریم؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که با توجه به اینکه امروزه آمار طلاق به شدت افزایش یافته است، بهتر است که پیش از ازدواج، طرفین از انتخاب شریک زندگی خود اطمینان یابند و پس از آن ازدواج کنند تا دچار مشکلاتی از قبیل فکر کردن به عشق قدیمی و غیره نشوند.

اگر هم چنین مشکلی برای کسی به وجود آمد، باید بگوییم که این کار باعث فروپاشی چند خانواده و از بین رفتن آن‌ها می‌شود و باید خیلی زود از پیشروی آن جلوگیری شود.

قلب شکسته

آیا در طلاق به خاطر عشق قدیمی، به طرف درخواست کننده برای طلاق، حق قانونی داده می‌شود؟

خیر.چرا که همانطور که بیان شد، ازدواج یک امر مهم و تعیین کننده سرنوشت طرفین است و به گونه ای نیست که یک طرف ماجرا صرفاً به دلیل اینکه درگیر عشق قدیمی خود شده است بتواند در چارچوب قانونی آن را فسخ کنه و قانون طرف او را بگیرد.

چرا که همانطور که بیان شد طلاق در نهایت زندگی دو طرف را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل نباید به راحتی تصمیم به طلاق گرفت و زندگی چندین خانواده را متلاشی کرد.

آیا خیانت و برگشتن به عشق قدیمی عسر و حرج محسوب می‌شود؟

پاسخ این سوال دارای مصادیق گسترده‌ای است. اما در جواب باید بیان نمود که خیانت، می‌تواند از مصادیق عسر و حرج محسوب شود و زوجه با استناد به رابطه نامشروع شکل گرفته بین زن و مرد، عسر و حرج خود را به دادگاه اثبات نماید.

چگونه می‌توان از وکیل برای طلاق به خاطر عشق قدیمی استفاده کرد؟

شما می‌توانید با مراجعه به طلاق 24، هر نوع وکیلی را انتخاب کنید و حتی برای طلاق به خاطر عشق قدیمی از مشاوره‌های وی بهره ببرید و در انجام روند طلاق، از او کمک بگیرید.

مزیت استفاده از این روش برای طلاق، این است که شما به راحتی و به صورت آنلاین، در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید سوالات خود را از وکیل موردنظر بپرسید و در سریع‌ترین حالت ممکن پاسخ خود را دریافت کنید.

همچنین شما با استفاده از طلاق 24 برای گرفتن مشاوره از وکیل طلاق، با کمترین هزینه طلاق خود را ثبت می کنید و دیگر نیازی نیست که هزینه‌های هنگفتی را برای ثبت طلاق خود صرف کنید.

لازم به ذکر است که تجربیات و سوالات ذکر شده در این متن، صرفا مربوط به کاربران در سراسر وب بوده و با اندکی تغییر برای درک بهتر و بسط مطالب برای شما عزیزان آورده شده است و هیچ مسئولیتی در قبال آن‌ها متوجه این سایت نمی شود.

در نهایت نیز می توانید از این سایت برای حل مشکلات و پیگیری روند ثبت طلاق یا حل مشکل خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱