پیرامون طلاق

طلاق به علت تنفر چگونه است؟

طلاق به منظور پایان قانونی و شرعی ازدواج و از بین رفتن اثر عقد نکاح و  حقوق و تکالیفی است که در پی آن بین زن و شوهر به وجود می آید.

طلاق به علل متعددی می تواند صورت بگیرد و در حالت کلی زمانی اتفاق می افتد که استحکام روابط زناشویی از بین برود و بین زوجین ناسازگاری و تنش ایجاد شود.

همچنین در ادامه باید بگوییم که طلاق با بطلان ازدواج تفاوت دارد و بطلان ازدواج به این منظور است که عقد نکاحی که به وجود آمده است، از ابتدا باطل و بی اعتبار بوده و همچنین از لحاظ واژه شناسی، طلاق کلمه عربی و به معنای گشودن گره و رها کردن است.

شایان توجه است که بدانیم که طلاق، در هر کشوری با هر فرهنگ متفاوت و قوانین مختلفی، با روشهای مختلفی صورت می گیرد و ریشه در قوانین و مقدسات آن کشور خاص نیز دارد. برای مثال طلاق در کشور ایران با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران و فقه شیعیان صورت می گیرد.

آثار طلاق شامل چه چیزهایی می شود؟

طلاق آثار و نتایج مختلفی را دارا است که در بسیاری از مواقع تاثیرات مثبت و منفی فراوانی روی طرفین تصمیم گیرنده دارد. همچنین علاوه بر آن ها افراد دیگری مانند فرزندان یا اعضای درجه یک خانواده از آن متاثر می شوند.

در بسیاری از مواقع باعث ایجاد افسردگی یا سرخوردگی میان زن و مرد می شود و یا حتی اثرات بسیار عمیقی بر روی تربیت فرزندان و روحیات آن ها خواهد داشت.

طلاق

طلاق در دین اسلام

طلا در دین اسلام به عنوان منفورترین حلال شناخته شده است و بیان شده است که با انجام این کار، عرش خداوند به لرزه در می آید و در قرآن نیز سفارش شده است که مردان مسلمان از این کار اجتناب کنند و در صورت وجود ناسازگاری بین زن و شوهر، تلاش برای ایجاد سازگاری داشته باشند.

اما در نهایت این کار منع نشده است و بیان شده است که اگر زن و شوهر به هیچ نحوی نتوانستند مشکلات خود را حل کنند، می توانند تقاضای طلاق کنند و از یکدیگر جدا شوند.

در ادیان دیگر نیز در رابطه با طلاق ثبت شده و قواعد مختلفی برای آن وضع شده است.

فایده مندی مشاوره قبل از طلاق

هنگامی که افراد میخواهند طلاق توافقی انجام دهند؛ باید به پیشنهاد دادگاه  برای مشاوره اقدام کنند و پس از آن اگر که سازش بین آن ها ایجاد نشد، طلاق آن ها انجام می شود.

این مشاوره ها در بسیاری از مواقع سودمند بوده و باعث جلوگیری از ثبت طلاق می شوند اما بسیاری از زوج ها در پی فرار از انجام این مشاوره ها و شرکت در آن ها هستند و می خواهند هرچه زودتر طلاق خود را ثبت کنند.

قوانین مربوط به طلاق با توجه به قانون مدنی

در رابطه با طلاق قوانین مختلفی و شده است و همچنین موادی در قانون مدنی وجود دارد و علاوه بر آن در قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ و آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۳، به آن اشاره شده است که در اینجا فقط به مواد مربوط به طلاق در قانون مدنی اشاره می‌ کنیم.

با استناد به ماده  ۱۱۲۰ قانون مدنی، عقد نکاح دائم به فسخ یا طلاق منحل می‌شود و از نکاح موقت به اتمام مدت یا بذل مدت منحل می گردد.

همچنین در مواد ۱۱۰۱، ۱۱۲۰ تا  ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی به فسخ نکاح اشاره شده است و در حالت کلی حق فسخ نکاح در قانون مدنی فقط برای مرد در نظر گرفته شده است و زنان دارای حق طلاق نیستند مگر در مواردی که قانونگذار تعیین کرده باشد یا مهریه شان را به طور کامل بذل نمایند.

تجربه دیگران در مسائل مربوط به طلاق

بسیاری از افراد تجارب مختلف خود را در حوزه طلاق توافقی در بسترهای مختلف بیان می کنند و سالانه،بسیاری از پرونده های موجود در دادگاه ها مربوط به طلاق و فسخ نکاح از طرف زوجین می باشد.

از جمله مسائلی که بسیاری از افراد در حوزه‌های مربوط به طلاق توافقی یا غیر توافقی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مسائل مربوط به پرداخت مهریه و حقوق مالی زن و همچنین حضانت فرزندان می باشد.

تنفر

مراحل کلی اولیه طلاق توافقی و غیر توافقی

طلاق توافقی

اولین مرحله مربوط به طلاق توافقی، توافق طرفین و رضایت آن ها برای طلاق می باشد چراکه اگر اختلافی در مسائل مربوط به آثار و حقوق و تکالیف زن و مرد در ازدواج وجود داشته باشد و حتی یکی از طرفین برای فسخ نکاح رضایت کامل را نداشته باشند، نمی‌توان روی آن طلاق، نام طلاق توافقی را قرار داد.

دومین مرحله برای انجام طلاق توافقی، با دو روش می تواند صورت گیرد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد.

  • اولین روش، گرفتن رای طلاق توافقی با استفاده از یک وکیل   می باشد و در این روش نیازی به حضور در جلسات مشاوره نیست. پس اگر زوجین، به یک وکیل طلاق مراجعه کنند، دیگر نیازی به حضور برای ثبت طلاق و همچنین حضور در جلسات مشاوره نخواهند داشت و تمامی این ها با استفاده از یک وکیل خبره انجام می شود و رای طلاق توافقی در ۱۰ تا ۲۰ روز کاری  صادر می شود.
  • دومین روش مربوط به ثبت نام در سامانه تصمیم و گذراندن چند جلسه مشاوره پیش از طلاق می باشد و به همین منظور باید در سایت http://zaman.behzisti.net/ ثبت نام نمایند و جلسات مشاوره تخصصی خود را در حدود مدت زمان ۴۵ روز بگذرانند و پس از آن اگر که زن و شوهر هنوز هم برد طلاق اصرار داشته باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق، از سوی مرکز مشاوره و غربالگری صادر می شودو با استناد آن، طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت می گردد.

بزرگترین عیب این روش، الزام زوجین به زور در جلسات مشاوره می باشد و حتما باید آن جلسات را بگذراند تا بتوانند به صورت توافقی طلاق بگیرند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای ثبت طلاق توافقی باید مدارکی به دادگاه ارائه شود که عبارتند از: کپی عقدنامه، شناسنامه و کپی کارت ملی زوجین.

همچنین در صورتی که زن دارای وکالت در طلاق یا همان حق طلاق باشد، لازم است تا اصل آن را برای اثبات، ارائه کند.

طلاق به علت تنفر از همسر

در رابطه با تنفر، باید بیان نمود که صرف تنفر زوجه از زوج، عسر و حرج نیست و زوجه نمی تواند صرفا به علت تنفر، طلاق بگیرد. البته در طلاق خلع، می تواند با بخشیدن کل یا قسمتی از مهریه، درخواست طلاق دهد که البته به پذیرش آن توسط زوج بستگی دارد.

نکته شایان توجه دیگر این است که هنگامی که زوجه حاضر می شود که از حقوق مالی خود بگذرد، دادگاه احراز می‌کند که وی در شرایط بسیار سختی است و به معنای ادعای عسر و حرج وی در نظر گرفته می شود.

اما طلاق به علت تنفر زوج از زوجه حالت متفاوتی دارد و چون زوج دارای حق طلاق است می تواند آن را در نظر بگیرد و از حق طلاق خود استفاده کند.

طلاق

مراحل طلاق غیر توافقی

طلاق غیر توافقی می‌تواند به صورت های مختلفی باشد. برای مثال طلاق  غیر توافقی که از سوی زوجه باشد یا از سوی زوج باشد.

اگر طلاق از سوی زن مطرح شده باشد، دارای ۳ مرحله خواهد بود و زوجین می توانند در صورتی که حکم دادگاه بدوی به ضرر آن ها بود، نسبت به آن تجدید نظر خواهی کنند.

پس از آن پرونده به دادگاه تجدید نظر استان ارسال می شود و در ادامه بعد از صدور رای توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر که بدون حضور زوجین تشکیل می‌شود، هرکدام از زوجین می توانند نسبت به رای به دلیل به ضرر وی بودن، فرجام خواهی نماید.

در صورتی که یکی از طرفین فرجام خواهی کند پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می شود و شاید هم دیوان از رای دادگاه تجدید نظر ایراد بگیرد یا آن را نقد کند و پرونده مذکور مجددا به دادگاه تجدید نظر بازگردد.

مراحل ثبت طلاقی که از سوی مرد باشد

با توجه به اینکه بیان شد در قانون جمهوری اسلامی ایران حق طلاق فقط برای مردان در نظر گرفته شده است نتیجه می گیریم که مراحل آن دارای پیچیدگی زیادی نیست و زوج می تواند به هر دلیلی از حق طلاق خود استفاده کرده و دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد و همراه با مدارک، طلاق را ثبت نماید.

البته لازم به ذکر است که باید تمام مهریه و حقوق مالی زن را به طور کامل پرداخت نماید تا بتواند طلاق را ثبت کند.

تکلیف حضانت فرزندان بعد از طلاق چیست؟

با توجه به اینکه حضانت، حق و تکلیف  زوجین است، نمی‌توانند از آن سرباز زنند و اگر از انجام این تکلیف شانه خالی کنند دادگاه رسیدگی کننده، آن ها را ملزم به انجام تکالیف شان می کند.

حضانت فرزندان با توجه به قانون مدنی، با در نظر گرفتن سن فرزند مشخص میشود و بیان شده است که مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از هفت سالگی، حضانت وی با پدر است و البته بیان شده است که اگر بعد از هفت سالگی اختلافی در این زمینه به وجود بیاید، حضانت طفل با رعایت مصلحت وی به تشخیص دادگاه انجام می شود.

طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

مهریه در این نوع طلاق با توجه به توافقی است که طرفین در رابطه با آن هنگامی که می خواستند طلاق بگیرند کرده اند. اما در صورتی که مشکلات شدیدی در این باره وجود داشته باشد، دادگاه رسیدگی کننده سعی می کند آن را حل نماید.

خدمات طلاق 24 برای ثبت طلاق

همانطور که بیان شد، در انجام طلاق توافقی شما می توانید صرفا از کمک یک وکیل خبره استفاده کرده و مراحل مربوط به ثبت طلاق را به وی بسپارید.

همچنین در طلاق غیرتوافقی نیز بهتر است که از کمک یک وکیل خبره بهره ببرید به همین منظور پیشنهاد می شود که از بستری استفاده کنید که به صورت تخصصی روی این موضوع کار کرده و دارای وکلا و حقوقدانان بسیاری برای رسیدگی به مسائل شما می باشد. طلاق 24 بستر مناسبی است که می توانید از آن بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱