پیرامون طلاق

شهادت زن در طلاق چگونه است؟

طلاق دارای تشریفات خاصی است که در این فرآیند انجام تک تک آن اجباری می باشد. بنابراین اشخاصی که برای طلاق اقدام می کنند لازم است در ابتدای امر با این اصول و روش ها آشنایی کامل داشته باشند و در نهایت وارد مرحله طلاق گردند.

البته برخی از این تشریفات معمولا برای سخت تر شدن این فرایند تصریح گردیده تا مجریان بتوانند آمار طلاق را در کشور کاهش دهند و در مدت زمان انجام این فرآیند، زن و مرد را به فکر فرو روند و شاید از طلاق صرفه نظر نمایند.

لذا بعد از اینکه حکم طلاق از سوی دادگاه صادر شد، ضروری است که طرفین طلاق به همراه دو شاهد به دفترخانه ازدواج وطلاق مراجعه کرده تا در نهایت صیغه طلاق نیز جاری گردد. اما سوال این جاست که آیا امکان گرفتن شهادت از خانم ها نیز در هنگاهم اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق، وجود خواهد داشت یا خیر؟

چرا باید در هنگام جاری شدن صیغه طلاق شاهد حضور داشته باشد؟

ضرورت و علت حضور شاهد در زمان جاری شدن صیغه طلاق چیست؟ ضرورت حضور شاهدان این فایده اساسی را دارد که مطمئنا روند انجام فرآیند طلاق را سخت تر از قبل کرده و شاید به جهتی آمار طلاق را نیز کاهش دهد و شاید به نحوی موجب گردد که روابط تیره و تار زوجین کمی تقویت و تحکیم گردد.

علت این موضوع این است که قبلا اشخاص در پیدا کردن شاهدان طلاق که دارای ویژگی های لازم همچون عدالت باشند، بسیار حساسیت به خرج می دادند و ممکن بود به علت عدم دسترسی به چنین افرادی، بعضا از طلاق نیز پشیمان گردند.

علاوه بر این حاضر بودن دو شاهد عادل به هنگام جاری شدن صیغه طلاق، باعث می شود که با راهنمایی و دلسوزی این افراد از انجام طلاق هاى عجولانه و ناجوانمردانه پرهیز گردد.

همچنین حاضر بودن دو شاهد عادل برای شنیدن صیغه طلاق موجب خواهد شد، در صورتی که درباره اصل وقوع طلاق اختلافی فی مابین مرد و زن به وجود بیاید و دلیل و مدرکی هم دال بر اثبات این موضوع وجود نداشته باشد، با این روش یعنی با حضور شاهدان، ثابت کردن طلاق زن و شوهر راحت تر می گردد و نهایتا حقوقشان محفوظ می ماند.

برای مثال امکان دارد فردی ادعا نماید که در زمان معینی همسر خود را طلاق داده است، ولی شاهدى برای اثبات کردن این مسئله ندارد. در چنین حالتی است که  زن کماکان همسر آن مرد محسوب شده و دارای تمامی حقوق زناشویى است از جمله نفقه و سایر حقوق قانونی.

از آن جایی که دعاوی مربوط به طلاق و متعاقبا مراحل اجرای صیغه در دفاتر ازدواج و طلاق و نهایتا استفاده از شهود عادل، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب تضرر زوجه گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

طلاق

شاهدان طلاق باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

همان گونه که اشاره کردیم شخصی که شاهد اجرای صیغه طلاق می گردد باید خصوصیات خاصی داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • شاهدین اجرای صیغه طلاق باید به طور حتم، مرد بوده و حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • شخصی که شاهد اجرای صیغه طلاق می گردد باید عاقل باشد، زیرا با توجه به ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی که بیان می دارد شاهدان باید صیغه طلاق را به گوش بشنوند، مطمئنا به این معنا خواهد بود که آگاه باشند که این مراسم برای اجرای طلاق تشکیل شده است.

نکته: چنانچه شخصی دارای جنون ادواری یا موقتی باشد، در حالت افاقه (یعنی هنگامی که در سلامت روانی است) این امکان را دارد که به عنوان شاهد در اجرای صیغه طلاق حاضر شود. با این حال فردی که جنون دایمی دارد توان شاهد شدن برای اجرای صیغه طلاق را نخواهد داشت.

ولی در خصوص سفیه حکم متفاوت از مجنون دائمی خواهد بود، اگر شخصی سفیه باشد به این معنا است که نمی تواند در اموال خود تصرف کند و یا از انجام دادن هرگونه معامله ممنوع شده، ولی در مقابل امکان شاهد شدن برای اجرای صیغه طلاق را دارد، به این خاطر که قانون گذار، فقط در اجرای امور مالی برای سفیه محدودیت و ممنوعیت هایی وضع نموده است.

  • سومین و مهمترین ترین ویژگی شاهد، همانگونه که درقسمت بالا بیان کردیم این ویژگی است که شاهد باید عادل باشد، و گفتیم عادل به فردی اطلاق می شود که اهل گناه و معصیت نباشد. و گناهان کبیره مرتکب نگردد و بر گناه صغیره نیز اصرار نداشته باشد.
  • هر دو شاهد طلاق باید باطناً ایمان به خداوند متعال و شریعت اسلام داشته باشند.
  • لازم است که هر دو شاهدین طلاق، زن و شوهر را بشناسند، هر چند نه به این معنا که از زوجین یک شناخت جامع و کامل از خصوصیات اخلاقی یا رفتاری آن ها داشته باشند، بلکه تا همین حد که مشخصات آن ها را بدانند و یا آن ها را ازسایر زوج ها و اشخاص تشخیص دهند کافی خواهد بود. لذا شناخت دقیق از زوجین ضرورتی برای شاهد در اجرای صیغه طلاق ندارد.

نکته: در صورتی که مشخص شود، که شاهدین تعرفه شده برای اجرای صیغه طلاق، هر کدام یکی از خصوصیات فوق الذکر را دارا نیستند، باید طلاق را باطل به حساب آورد.

یا در صورتی که زن یا شوهر به این موضوع پی ببرند، پس از ثابت کردن این موضوع که شاهدین شرایط لازمه را در اجرای صیغه طلاق نداشته اند، می توانند از مقام صلاحیت دار که همان مرجع قضایی است درخواست بطلان طلاق را تقاضا کرد.

نکته مهم و قابل توجه دیگری که در مورد شاهدین طلاق وجود دارد این نکته است که در صورتی زوجین برای شاهدین طلاق خود، یک مرد و دو زن یا چهار زن را انتخاب کنند، این امرصحیح نبوده و دفترخانه نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام نخواهد کرد.

زیرا قانون به صراحت و روشنی به این موضوع اشاره داشته است که شهود طلاق حتما باید مرد باشند و انتخاب ۴ زن و یا اضافه کردن شهود مرد به زنها برای اجرای صیغه طلاق صحیح نبوده و موجب بطلان صیغه می گردد.

شاهدان صوری و مبدل شده پروسه طلاق به یک امر کاملا تشریفاتی

باعث تاسف است که اخیرا اجرای صیغه طلاق در کشور ما یک روند صعودی با شیبی بسیار بالا مبدل شده است.

این افزایش آمار طلاق موجب شده که با پدیده‌های جدیدی در جامعه مواجه شویم. که از آن موارد می توان به گرفتن جشن طلاق و یا استفاده از شاهدان پولی برای اجرای صیغه طلاق نام برد و این شرایط موجب شده که این گسترش طلاق، روشی جهت کسب درآمد برخی دلالان و شاهدان غیبی طلاق گردد.

با حضور در دادگاه های خانواده، عده ای از اشخاص را مشاهده می کنیم که حاضرند در مقابل دریافت وجه، داور و یا شاهد طلاق باشند. در صورتی که فلسفه وجود شاهدان و داوران به این دلیل و منظور در قانون پیش بینی شده که میان طرفین دعوا صلح وسازش ایجاد نمایند و یا موجب شوند که اعضای یک خانواده بار دیگر در کنار هم با صلح و صفا زندگی کنند.

اما متاسفانه جای بسی تاسف دارد که این مطالب مهم یعنی هم داوری در طلاق و هم شاهدان آن، مورد سستی و غفلت مردم و مسئولان جامعه قرار‌ گرفته است.

جالب است حتی در بعضی از دادگاه های خانواده واحدی با نام واحد داوری ایجاد شده که با پرداخت مبلغی پول، افرادی عادی برای داوری به طرفین معرفی می گردند و متاسفانه به شکل کاملا صوری و به دروغ شهادت می ‌دهند که حتی با زوجین هم صحبت کرده اند و مشخص است که آن ها با یکدیگر سازش ندارند و شهادت می دهند که صیغه طلاق جاری شود.

در ادامه این پروسه نیز شاهدانی را برای انجام صیغه طلاق به زوجین یا وکلای آن ها معرفی می کنند.

پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده، در اثبات حقوق متعلق به زن در هنگام طلاق یا دفاع در دعوای مطرح شده در این مورد، لطفا قبل از هرگونه اقدام قضایی، اطلاعات کامل و مورد نیاز را در این خصوص کسب کنید.

طلاق

هزینه های ثبت صیغه طلاق در دفاتر طلاق به چه میزان است؟

دفاتر ازدواج و طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر طلاق معمولا مبالغ متفاوت و گوناگونی مطالبه کرده و مطمئنا این موضوع بستگی به انصاف برخی از آن ها دارد، ولی طبق تعرفه خدمات قضایی، هزینه ثبت طلاق در دفتر طلاق از 580 هزار تومان به بالاست.

مواردی همچون آزمایشات مربوط به گواهی عدم بارداری و همچنین آزمایش پزشکی قانونی برای صدور گواهی سلامت بکارت را نیز باید به هزینه‌ های دفترخانه در خصوص اجرای صیغه طلاق، افزود، ولی از آن جایی که این مبالغ بسیار در نوسان و متغیر هستند و همچنین انجام و یا عدم انجام یکی از آزمایشات مذکور کاملا بستگی به شرایط زوجه دارد، در این نوشته از ذکر مبالغ آن خودداری خواهیم کرد.

البته در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

در پایان خاطر نشان می‌سازیم چنانچه با مطالعه دقیق این مقاله احیانا سوال بی پاسخی در مورد هزینه های اجرای صیغه طلاق یا مجموع هزینه هایی که برای انجام پروسه طلاق نیاز است دارید و یا برای انجام امور طلاق توافقی نیاز به اخذ وکیل با تجربه و متخصص دارید تا تمام مراحل (حتی مشاوره‌ های اجباری) به صورت کامل از ابتدا تا انتها توسط وکیل و بدون نیاز به حضور شما انجام شود، حتما با مشاوران ما در طلاق 24 تماس بگیرید

آیا برای طرح دعوای طلاق و نهایتا اجرای صیغه طلاق در دفتر خانه به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

مطالبه حقوق قانونی زوجه و دادخواست طلاق و نهایتا اجرای صیغه طلاق یکی از مسائل بسیار کاربردی و مهم در عقد دائم محسوب می گردد، و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالبه این حقوق قانونی در کنار دعوای طلاق، دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حقوق خانواده، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای طلاق24 در فرآیند طلاق و مطالبه و دریافت حقوق زوجه و نهایتا اجرای صیغه طلاق در دفاتر طلاق: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق زوجه در پروسه رسیدگی به درخواست طلاق خواهد بود.

اگر می خواهید طرح شکایت شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید و نهایتا به راحتی بتوانید صیغه طلاق را اجرا نمایید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف تخلفات واقع شده و نحوه تنظیم دادخواست، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

طلاق

طرح دعوای مطالبه حقوق قانونی زوجه و نهایتا اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق، چقدر زمان می‌ برد؟

متاسفانه طرح اینگونه دعاوی در جوار دعوای طلاق و نهایتا اجرای صیغه در دفترخانه طلاق، حجم  زیادی از پرونده‌های قضایی دادگاه ها را به خود اختصاص داده است.

اخیرا در کلیه دفاتر طلاق سراسر کشور نیز باید با نوبت قبلی حاضر شده و پس از حضور شاهدان نسبت به اجرای صیغه طلاق اقدام کرد. بنابراین از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد طرح این دعوی در سطح محاکم قضایی مختلف هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت و نهایت اجرای صیغه در دفترخانه به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

البته پیشگویی زمان در پرونده های حقوقی و کیفری در هر زمینه ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق نیست. ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف طلاق و اجرای صیغه طلاق کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

برای جلوگیری از رد شکایت خود و انجام منظم تمام روال فرآیند پرونده تا اجرای صیغه طلاق، توصیه می کنیم قبل از طرح دعوا، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل حقوقی در حوزه فعالیت مسائل خانواده، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

برای اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق، چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

بر خلاف گذشته که ممکن بود زوج بدون مراجعه به دادگاه به دفترخانه یا محضر مراجعه نماید و اقدام به ثبت طلاق کند.

بر اساس قانون فعلی هر گاه زوجین قصد جدایی داشته باشند ابتدا باید به دادگاه مراجعه کرده و پس از اینکه دادگاه به دادخواست طلاق رسیدگی نمود و گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق را صادر کرد، زوجین باید به یکی از دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق یا همان محضر مراجعه نموده تا بتوانند به صورت رسمی طلاق را در دفتر طلاق ثبت و از هم جدا شوند.

حتی در صورتی که زن وکالت در طلاق هم داشته باشد باید ابتدا به دادگاه مراجعه نموده و پس از صدور حکم طلاق ، برای ثبت طلاق در دفتر طلاق اقدام کند.

مدارکی که برای ثبت طلاق در دفترخانه طلاق نیاز است به شرح زیر خواهد بود که زوجین یاوکیل آن ها باید پس از تهیه این مدارک و گرفتن نوبت از دفترخانه، با حضور 2 شاهد مرد در زمان مقرر شده در دفترخانه طلاق حاضر شوند. این مدارک شامل:

  1. دادنامه قطعی شده از دادگاه
  2. سند ازدواج یا رونوشت مصدق سند ازدواج
  3. شناسنامه و کارت ملی زوجین
  4. گواهی عدم بارداری زوجه که مدت آن به یک ماه نرسیده باشد از پزشکی قانونی یا آزمایشگاه.

نحوه تنظیم دادخواست و پشتیبانی در دعاوی مربوطه به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت و غیره خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱