پیرامون طلاق

طلاق به علت زگیل تناسلی چگونه است؟

در بررسی طلاق به علت زگیل تنسلی باید بگوییم که این روزها آمار طلاق در کشور ما به شکل نگران کننده‌ای افزایش یافته است و یکی از عمده‌ترین دلایلی که که زوجین اقدام به طلاق گرفتن از یکدیگر می‌کنند، وجود بیماری‌های مقاربتی و جنسی در یکی از آن‌هاست.

طبق آماری که قوه قضاییه منتشر کرده و همچنین مطالعاتی که نهادهای اجتماعی انجام داده‌اند، بیماری زگیل تناسلی یکی از عمده‌ترین دلایل برای طلا میان زوجین است.

وجود زگیل تناسلی در یکی از زوجین باعث می‌شود که رابطه جنسی میان زن و شوهر کاهش پیدا کرده و یا حتی به صفر برسد.

علاوه بر کم شدن ارتباط جنسی میان زن و مرد، این بیماری حتی مشکلات عاطفی نیز میان آن‌ها ایجاد می‌کند به طوری که به یکدیگر شک می‌کنند و اختلافات زیادی میان آنها به وجود می‌آید.

همین عوامل باعث می‌شود که زن و شوهر به فکر جدایی از یکدیگر افتاده و درخواست طلاق به علت زگیل تناسلی بدهند.

حال چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد اطلاع رسانی است. کارشناسان بسیار زیادی وجود دارند که بر اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاه سازی جوانان و زن و شوهرها تاکید می‌کنند و معتقد هستند که آگاهی سازی خود می‌تواند راهی برای کاهش میزان ابتلایان به این بیماری باشد.

به عقیده کارشناسان میزان شیوع زگیل تناسلی در کشور ما به سطح هشدار آمیزی رسیده و در برخی موارد امکان دارد باعث مرگ شخص مبتلا شده شود.

بنابراین به دلیل آنکه برقراری روابط جنسی آزاد بیسار رواج یافته و هم به دلیل آنکه سن برقراری رابطه جنسی پایین آمده، بهتر است که در این خصوص آگاه سازی و فرهنگ سازی صورت بگیرد و به جوانان و زن و شوهرها راه‌های پیشگیری از این بیماری و درمان آن را آموزش داد.

باوجود آنکه این روزها آمار طلاق در کشور ما به شکل فجیعی افزایش یافته و دلایل مختلفی نیز دارد، اما یکی از اصلی‌ترین دلایل آن همانگونه که اشاره کردیم، طلاق به علت زگیل تناسلی و به طور کلی بیماریی‌های مقاربتی است.

زگیل تناسلی شایع‌ترین بیماری جنسی است که زن و مرد تصمیم می‌گیرند به دلیل ابتلای دیگری به آن، اقدام به تنظیم دادخواست طلاق به علت زگیل تناسلی کنند. البته در این راه و برای تنظیم دادخواست طلاق، می‌توانند از سامانه طلاق 24 کمک بگیرند.

در ادامه بیشتر درباره بیماری زگیل تناسلی و علائم آن، مشکلاتی که ایجاد می‌کند و همچنین طلاق به علت آن، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

زگیل تناسلی، به توده‌های کوچکی گفته می‌شود که بر روی پوست و مخاط ناحیه تناسلی و یا مقعد ظاهر می‌گردند و ممکن است به شکل جدا از هم و یا خوشه‌ای تشکیل شوند.

همچنین ممکن است برخی از آن‌ها بزرگ و برخی دیگر کوچک باشند. بیماری زگیل تناسلی در آقایان، معمولا بر روی آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد نمایان می‌شود و در بانوان نیز بر روی سطح داخلی واژن، دهانه رحم و مقعد ظاهر می‌گردد.

به صورت معمول زگیل‌های تناسلی فاقد درد هستند، ولی امکان دارد باعث خارش، قرمزی، التهاب و ناراحتی برای شخص مبتلا شوند. عفونت HPV یا همان زگیل تناسلی غالبا علائم و نشانه‌ای ندارند و حتی ممکن است شخص مبتلا نداند که اصلا مبتلا شده است.

به عبارت دیگر شخص مبتلا به بیماری زگیل تناسلی است اما هیچ علائمی نداشته و در نتیجه خود نیز اطلاعی ندارد. حتی گاهی احتمال دارد چند هفته، چند ماه و یا چند سال بعد از آلوده شدن، علائم آن بروز یابد.

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است و به طور معمول از طریق برقراری رابطه جنسی با شخص مبتلا، منتقل می‌گردد. این بیماری انواع بسیار زیادی دارد و برخی از انواع آن بسیار خطرناک است مخصوصا برای زنان، زیرا امکان دارد موجب سرطان رحم در آن‌ها شود.

افرادی که در زندگی خود از لحاظ جنسی بسیار فعال هستند، بسیار در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و ممکن است به آن دچار شوند اما بیشتر افرادی که به احتمال بسیار زیادی دچار بیماری زگیل تناسلی می‌شوند کسانی هستند که به شکل محافظت نشده‌ای رابطه جنسی برقرار می‌کنند.

این بیماری درمان‌های مختلفی دارد و در بیشتر موارد این بیماری قابل درمان است. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌گردند، در صورتی که روند درمان را جدی نگرفته و آن را دنبال نکنند، امکان دارد این بیماری در آن‌ها شدت یافته و گسترش یابد و حتی باعث بروز سرطان در آنها شود.

درمان بیماری زوجین

زگیل تناسلی و مشکلاتی که ایجاد می‌کند

زگیل تناسلی از مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن درگیر هستند و دادخواست‌های طلاق به علت زگیل تناسلی بسیار در دادگاه‌ها افزایش یافته است.

زمانی که افراد به پزشک برای تشحیص این بیماری مراجعه می‌کنند، معمولا پزشک به طور مسستقیم به خانواده اعلام نمی‌کند که شخص مراجعه کننده به HPV یا همان زگیل تناسلی مبتلا گردیده است، بلکه موضوع را در ابتدا تنها با خود شخص درمیان می‌گذارند.

لازم به ذکر است که به دلیل آن که این بیماری عمدتا از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد، زمانی که یکی از زن و شوهر به آن مبتلا می‌شوند، رابطه آن‌ها بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.

در ادامه 2 شکل عمده که این بیماری ایجاد می‌کند را بررسی خواهیم کرد.

ایجاد مشکل در رابطه جنسی

زمانی که یکی از زن یا مرد به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شود، طرف دیگر احساس ترس می‌کند و این نگرانی برای او ایجاد می‌شود که نکند خودش هم مبتلا گردد و به این ترتیب اضطراب زیادی را حس می‌کند.

در چنین حالتی نیز برقراری هر نوع رابطه جنسی با همسرش به جای انکه لذت بخش و آرامش دهنده باشد، سرشار از اضطراب و استرس است به و به طور حتم کیفیت رابطه را کاهش خواهد داد.

به همین علت است بسیاری از مردان و زنان در چنین موقعیتی، یعنی زمانی که همسرشان به زگیل تناسلی  مبتلا شده است، رابطه جنسی را قطع کرده و یا آن را بسیار محدود می‌کنند.

این کار بسیار بر روی روابط عاطفی میان آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت و باعث بروز اختلاف میان آن‌ها خواهد شد.

لازم به ذکر است که پزشکان توصیه می‌کنند زنان و مردانی که رابطه جنسی دارند حتما نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کرده و راه‌های پیشگیری از این بیماری مانند زدن واکسن، استفاده از کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی، در صورت ابتلا اقدام سریع به درمان، عدم برقراری رابطه دهانی با شخص مشکوک و غیره را به کار بگیرند.

نگرانی درباره وفاداری همسر

یکی دیگر از مشکلاتی که در اکثر موارد بعد از اطلاع از ابتلا به زگیل تناسلی ایجاد می‌شود، نگرانی و تردید هر دو نفر درباره وفاداری همسر است. چه زن چه شوهر ممکن است با خودشان بگویند من که با کسی غیر از همسرم رابطه جنسی نداشته‌ام، حتما او با کسی رابطه داشته و به این بیماری مبتلا شده است.

این شک و تردید گاهی فقط در ذهن فرد باقی مانده و درباره آن با همسرش صحبت نمی‌کند، اما نسبت به او سرد شده و نمی‌تواند مثل قبل با او رفتار کند. گاهی نیز دو طرف شروع به بحث و درگیر شدن با هم می‌کنند، و به یکدیگر تهمت زده و وفاداری هم را زیرسوال می‌برند.

بار روانی این موضوع آن قدر زیاد است که دوطرف در چنین شرایطی دیگر توجه نمی‌کنند که این بیماری صرفا از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود، بلکه راه‌های دیگری نیز برای انتقال آن وجود دارد مانند استفاده از لباس زیر آلوده، استفاده از تیغ اصلاح آلوده و غیره.

بنابراین در صورت قرارگیری در چنین شرایطی نباید به این فکر کرد که حتما طرف مبتلاشده با شخص دیگری رابطه برقرار کرده است.

جدایی به دلیل بیماری آمیزشی

علت بروز زگیل تناسلی چیست؟

همانگونه که کمی پیشتر اشاره نمودیم، زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد و یک نوع بیماری عفونتی مقاربتی محسوب می‌شود. بیماری‌های عفونی پوستی نیز معمولا از طریق تماس پوستی انتقال می‌یابد.

بنابراین این بیماری نیز با تماس پوستی در ناحیه تناسلی منتقل می‌شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص این بیماری وجود دارد این است که عده‌ای به آن مبتلا هستند اما به دلیل آن که بیماری هنوز علائم خود را نشان نداده است، از ابتلای آن اطلاعی ندارند.

برخی از عوامل هستند که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند مانند:

  • برقراری رابطه جنسی به شکل محافظت نشده
  • ابتلا به سایر ویروس‌های عفونی مانند HIV و یا ویروس هرپس سیمپلکس
  • استرس

بیماری زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

در بررسی دقیق طلاق به علت بیماری زگیل تناسلی بهتر است به این که این بیماری چه علائمی دارد هم بپردازیم.

همانگونه که بیان شد، مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری، برقراری ارتباط جنسی با شخص مبتلا است.

البته داشتن رابطه جنسی با شخص مبتلا، تنها راه ابتلا به این بیماری نیست بلکه راه‌های دیگری نیز برای انتقال این بیماری وجود دارد مانند استفاده از لباس زیر یا حوله مشترک با شخصی که به این بیماری مبتلاست و یا استفاده کردن از تیغ شخص مبتلا و یا همچنین لیزر یا اپیلاسیون کردن در مکان‌های غیربهداشتی و غیره.

اما این موارد بسیار نادر و کم هستند و کماکان شایع‌ترین دلیل انتقال این بیماری به دیگران، برقراری رابطه جنسی است.

بیماری زگیل تناسلی هم در مردان بروز پیدا می‌کند و هم در زنان و شکل بروز و ابتلای هر دوی آن‌ها به این بیماری یکسان است. البته در بانوان گاهی این بیماری به جای ظاهر شدن توده‌هایی در اطراف ناحیه تناسلی، در داخل ناحیه واژن ظاهر می‌شود و تشخیص آن را دیرتر و سخت‌تر می‌کند.

زمانی که این بیماری در داخل ناحیه واژن ظهور یابد، ممکن است تا مدت‌ها زن ابتلای خود را به این بیماری متوجه نشود. البته زمانی که شک کند، می‌تواند آزمایشات لازم را انجام داده تا اطمینان حاصل کند. اگر زگیل تناسلی در داخل واژن زن ظاهر شود، برای زن خطرناک خواهد بود.

علائم ابتلا به بیماری زگیل تناسلی در آقایان بسیار واضح است و در صورت ابتلا به راحتی می‌توان ضایعات زگیل تناسلی را در اطراف ناحیه تناسلی مشاهده کرد.

در خصوص بانوان نیز اگر در قسمت بیرونی ناحیه تناسلی ضایعات زگیل تناسلی نمایان شود، تشخیص آن راحت و سریع است ولی اگر در قسمت داخلی واژن نمایان گردد، تشخیص را سخت خواهد کرد.

علائم وجود زگیل تناسلی در قسمت داخلی واژن عبارت است از: التهاب واژن، عفونت‌های پی در پی و علائم اداری.

درمان با دارو

طلاق به علت زگیل تناسلی

بارها در این متن اشاره نمودیم که طلاق به علت زگیل تناسلی یکی از علت‌های رایج طلاق در ایران است و زنان و مردان بسیاری به همین علت از یکدیگر جدا شده و یا می‌خواهند جدا شوند.

معمولا این بیماری خود به تنهایی عامل جدایی و طلاق میان زن و شوهر نیست، بلکه عدم توانایی در مدیریت بحران و شرایط ناجور است که باعث می‌شود حتی مشلات پیشین میان آنها نیز مجدد به میان آمده و اختلافات و درگیری‌ها را از آنچه هست شدیدتر کند.

به علاوه خود این بیماری نیز مشکلات متعددی را با خود به همراه می‌آورد و باعث می‌شود زن و مرد طاقت خود را از دست داده و دیگر نتوانند به هیچ طریقی اوضاع را درست کنند و به سراغ گزینه جدایی و طلاق به علت زگیل تناسلی بروند.

در موارد زیادی یکی از زوجین به دادگاه خانواده مراجعه کرده و تقاضای طلاق به علت زگیل تناسلی طرف مقابل می‌کند به این خاطر که این بیماری بسیار واگیردار بوده و احتمال 70 درصد درگیری و مبتلای شخص سالم به آن در هر بار رابطه وجود دارد.

گذشته از آن که این بیماری مسری بوده و ممکن است به طرف مقابل انتقال یابد، امکان دارد زن یا مردی که همسرش به این بیماری مبتلا شده، درخواست طلاق به علت زگیل تناسلی بدهد بخاطر اینکه همسر با شخص دیگری رابطه جنسی برقرار کرده است.

زمانی که مرد یا زنی خارج از چهارچوب ازدواج با دیگری رابطه جنسی برقرار نموده و به زگیل تناسلی مبتلا شود، طرف دیگر می‌تواند هم درخواست طلاق به علت زگیل تناسلی و هم داشتن رابطه نامشروع بدهد.

نکته لازم به ذکر این است که اگر در دادگاه مشخص گردد که عامل انتقال و مقصر اصلی انتقال بیماری چه کسی است، شخص مزبور، به موجب قواعد مسئولیت مدنی، مسئول بوده و باید جبران خسارت کند.

البته باید متذکر شویم که به صورت دقیق نمی‌توان تشخیص داد که چه کسی ابتدا مبتلا شده و عامل اولیه انتقال ویروس زگیل تناسلی چه کسی است.

مراکز پزشکی نیز نمی‌توانند جواب دقیقی به دست آورند و جواب آن‌ها آن چنان قابل انتقال نیست اما به طور معمول این بیماری در مردان شایع‌تر بوده و بیشتر رواج دارد و زنان این حق را خواهند داشت که اگر همسر آن‌ها به چنین بیماری دچار شد، درخواست طلاق به علت زگیل تناسلی بدهد.

چنانچه یکی از مرد یا زن به واسطه داشتن رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج، به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شود و طرف دیگر بی‌گناه باشد، او می‌تواند درخواست طلاق به علت زگیل تناسلی بدهد، اما درصورتی که هردوی آنها به رابطه جنسی نامشروع داشته باشند، هر دو می‌توانند درخواست طلاق بدهند.

افراد باید بدانند که در زمان درخواست طلاق به علت زگیل تناسلی آن چه که اهمیت بسیار زیادی دارد، دادخواست است. افراد باید دادخواست خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که فاقد ایراد باشد و در دادگاه رد نشود.

برای آن که دادخواست را بتوان به بهترین نحو تنظیم نمود، باید تنظیم آن را به کسی که مهارت و تجربه کافی دارد سپرد. سامانه طلاق 24، بستری فراهم نموده برای افرادی که صرفا نیاز به تنظیم دادخواست دارند و یا قصد اخذ وکیل ندارند، دادخواست طلاق به علت زگیل تناسلی یا هر علت دیگری تنظیم نماید. این سامانه خیلی راحت و سریع اقدام به تنظیم دادخواست برای افراد می‌کند و از دادخواست تنظیم شده نیز پشتیبانی خواهد کرد.

طلاق رسمی

آیا مبتلا کردن افراد دیگر به بیماری‌های مقاربتی جرم محسوب می‌شود؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که اگر کسی به یک بیماری مقاربتی مبتلا باشد و آن را به دیگری سرایت دهد، آیا مرتکب جرمی شده است یا خیر؟ همچنین این سوال نیز بسیار پرسیده می‌شود که برای جلوگیری از این بیماری‌های مقاربتی، آیا قانونی وجود دارد؟ کارشناسان سامانه طلاق 24 در ادامه این سوالات را بررسی خواهند کرد.

آنگونه که کارشناسان سایت طلاق 24 می‌گویند، در ایران قانون خاصی مبنی بر مجرم شناخته شدن کسانی که بیماری‌های آمیزشی داشته و به دیگران انتقال می‌دهند وجود ندارد. ولی در بعضی از قوانین می‌توان احکامی یافت که تا حدودی شبیه به این مبحث باشد.

به عنوان مثال در ماده 9 قانون طرز جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی و واگیردار مصوب 1320 آمده است: هرکس بداند مبتلا به بیماری آمیزشی واگیردار بوده و یا آن که اوضاع و احوال شخصی او طوری باشد که بایستی حدس بزند که بیماری او واگیردار است و به واسطه آمیزش او طرف مقابل مبتلا شود و به مراجع قضایی شکایت کند، مبتلا کننده به حبس از 3 ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

البته در این ماده به هیچ عنوان نامی از بیماری برده نشده است.

به عبارت دیگر در ماده فوق هرگز نامی از بیماری ایدز برده نشده است، اما در زمانی که این بیماری از طریق برقرار کردن رابطه جنسی با شخص آلوده منتقل یابد، می‌توان به این ماده استناد کرده و از او شکایت نمود.

البته عده‌ای بر این اعتقاد هستند که در خصوص بیماری ایدز می‌توان به ماده 290 قانون مجازات اسلامی نیز استناد کرد و آن را قتل عمد یا شبه عمد دانست.

آیا کسی که به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شده، می‌تواند از مبتلا کننده دیه بگیرد؟

در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد و عده‌ای بر این اعتقاد هستند که نمی‌توان از مبتلا کننده دیه دریافت کرد. اما باید این را گفت که ممکن است که نتوان از مبتلا کننده دیه دریافت کرد، اما به دلیل آن که به شخص مبتلا شده خسارت و زیان مسلمی وارد شده، می‌توان برمبنای مسئولیت مدنی از او درخواست جبران خسارت کرد. زوج یا زوجه می‌تواند شکواییه‌ای تنظیم و از شخص مبتلا کننده شکایت کند.

در پایان این مطلب باید گفت که زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است و تنها عامل انتقال آن رابطه جنسی نیست، اما رایج‌ترین و شایع‌ترین راه انتقال آن رابطه جنسی است.

این بیماری مخصوصا در مزدان رواج  بیشتری داشته و زنانی که مسرشان به این بیماری مبتلا است، می‌توانند به کمک سامانه طلاق 24 دادخواست طلاق به علت زگیل تناسلی تنظیم کرده و اقدامات طلاق را انجام دهند.

یک دیدگاه

  1. این بیماری صرفا ازطریق رابطه جنسی میباشد ودیگرموارد کلا منتفی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱