طلاق توافقی

طلاق توافقی بهتر است یا حق طلاق؟

زمانی که زوجین قصد ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند، تصمیم به جدایی یا طلاق می گیرند. طلاق نمی تواند راه حل مناسبی برای حل مشکلات زن و شوهر تلقی شود اما گاهی اوقات تنها ترین راه می باشد.

در اغلب مواقع طلاق موجب پشیمانی طرفین می شود و دوباره به زندگی سابق خود باز می گردند.

با توجه به بررسی های صورت گرفته، میزان وقوع طلاق در چند سال اخیر در کشور ما روند افزایشی داشته است و این نشان از مشکلات فراوان در این حوزه می باشد. راهکاری های مختلفی برای جلوگیری از طلاق اتخاذ شده است اما در کاهش وقوع آن موثر نبوده است.

در قانون ایران، طلاق به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که هر کدام از شرایط و ضوابط خاصی برخوردار است.

طلاق ممکن است به صورت توافقی میان طرفین یا از جانب مرد یا زن صورت گیرد. طلاقی که به صورت توافقی انجام می شود، با رضایت طرفین صورت می گیرد و بدون مشکل خاصی زوجین از یکدیگر جدا می شوند.

طلاق توافقی مقررات و ضوابط خاصی دارد و اجرای آن مستلزم انجام مراحل و روند قانونی می باشد.

در روابطی که مرد رضایتی بابت طلاق ندارد، زن با استفاده از روش های مختلف او را وادار به این امر می کند. اما اگر طلاق به خواست مرد باشد، به راحتی و بدون رضایت زن انجام می شود.

تصور اغلب افراد این است که طلاق به صورت انحصاری در اختیار مردان است. اما در عمل این گونه نیست و تحت شرایطی زن می تواند از شوهر خود طلاق بگیرد.

در قانون حق طلاق با مرد می باشد اما به این معنا نیست که زن از این حق محروم شود. بلکه تحت یک سری شرایط قانونی، حق طلاق برعهده زن قرار می گیرد.

زمانی که درخواست طلاق از طرف زن انجام می شود، باید دلایل و مستندات قانونی به دادگاه ارائه شود تا تقاضای وی مورد پذیرش قرار گیرد. به طور مثال زن باید در دادگاه اثبات کند که از سوی مرد مورد ضرب و شتم قرار می گیرد یا شوهر اعتیاد شدیدی به مواد مخدر دارد. در این صورت زوجه می تواند طلاق بگیرد و در نهایت دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

در ارتباط با این موضوع که طلاق توافقی بهتر است یا حق طلاق، باید به این نکته اشاره کرد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند و نمی توان به طور مطلق آن ها را با یکدیگر مقایسه کرد. در مواردی طلاق توافقی به نفع زوجه است و گاهی حق طلاق می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

طلاق

درباره طلاق توافقی

طلاق توافقی به این معناست که زن وشوهر از هم جدا می شوند. در طلاق توافقی رضایت طرفین شرط اصلی برای جدایی است در غیر این صورت طلاق صورت گرفته توافقی محسوب نمی شود. در واقع هر دو طرف برای طلاق راضی هستند و بدون مشکل خاصی این امر صورت می گیرد.

در این طلاق زوجین به صورت توافقی تصمیم می گیرند تا ادامه زندگی مشترک خود را برای همیشه به اتمام برسانند.

در بحث طلاق معمولا مردان تمایلی به این کار ندارند و شرایطی فراهم می شود که زنان برای این امر اقدام کنند. در واقع هیچ کدام از طرفین تمایل چندانی به ادامه زندگی با یکدیگر ندارند و به صورت مسالمت آمیز و توافقی از هم جدا می شوند.

طلاق توافقی زمانی رخ می دهد که زن و مرد به این باور رسیده اند که دیگر نمی توانند با هم زندگی کنند و یقینا ادامه زندگی برای آن ها با مشکل مواجه می شود. پس در نهایت تصمیم به جدایی از هم می گیرند.

طلاق توافقی نوعی طلاق خلع یا مبارات است. طلاق خلع و مبارات به صورت توافقی و با رضایت طرفین انجام می شود. در طلاق خلع، زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر خود دارد، مالی به شوهر می‌دهد تا او را طلاق دهد.

در واقع این مال می تواند تمام یا بخشی از مهریه باشد. زن در این شرایط حق طلاق ندارد و با بخشش حق و حقوق مالی خود شوهر خود را راضی به طلاق می کند.

با توجه به این که مهریه وظیفه ای سنگین برای مردان به شمار می رود، در صورت بخشش آن از سوی زوجه به طلاق رضایت می دهند.

طلاق خلع نوعی طلاق توافقی به شمار می رود که با توافق زن و شوهر صورت می گیرد.

طلاق مبارات، به طلاقی گفته می شود که زن و شوهر هر دو از هم تنفر دارند.

در این حالت هیچ کدام از طرفین تمایلی به ادامه زندگی ندارند. در این صورت زن می تواند با بذل و بخشش مهریه، شوهر را برای طلاق راضی کند. طلاق مبارات به صورت توافقی بین زن و شوهر انجام می شود.

در طلاق مبارات برخلاف طلاق خلع، طرفین از هم کراهت دارند و عوض نمی تواند بیشتر از مهریه زن باشد. در صورتی که در طلاق خلع، عوض می توان بیش تر از مهریه یا کمتر از آن باشد.

طلاق

طلاق توافقی چه مراحلی دارد؟

در طلاق توافقی زوجین تنها بر جدایی با هم به تفاهم نمی رسند بلکه درمورد مسائل و حقوق مالی زن (مهریه، نفقه، اجرتالمثل و غیره) و همچنین بحث حضانت فرزندان با یکدیگر توافق می کنند.

طلاق توافقی بدون درگیری و اختلافی میان طرفین صورت می گیرد و بعد از جدایی مشکل خاصی برای زن و شوهر به وجود نمی آید.

ساده ترین و کم دردسر ترین نوع طلاق، طلاق توافقی است که این روز ها به دلیل رسیدگی و صدور رای در کوتاه ترین زمان ممکن، تبدیل به طلاقی رایج شده است.

در طلاق توافقی زن می تواند حق و حقوق مالی خود مانند مهریه را ببخشید یا از انجام این کار امتناع کند. در واقع هر توافقی که میان زن و شوهر صورت گیرد، به لحاظ قانونی معتبر است.

طلاق توافقی مراحل مختلفی دارد که در قانون مستقیما به آن اشاره شده است. مراحل این طلاق به شرح زیر می باشد:

مرحله نخست: مراجعه به مراکز مشاوره خانوادگی

مراکز مشاوره خانوادگی به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و سعی در ایجاد صلح و سازش تشکیل شده اند. این مراکز باید در کنار دادگاه های خانواده ایجاد شوند.

اعضای مراکز مشاوره خانواده از کارشناسان رشته ‌ های مختلف مانند مطالعات خانواده، مشاوره، روان ‌پزشکی، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی انتخاب می‌شوند و حداقل نصف اعضای هر مرکز باید از بانوان متاهل واجد شرایط باشند.

مرحله اول برای طلاق توافقی مراجعه زوجین به مراکز مشاوره خانواده است. در واقع قبل از آن که درخواست طلاق از طریق دادگاه انجام شود، طرفین باید به این مراکز مراجعه کنند.

مراکز مشاوره خانواده ضمن ارائه خدمات مشاوره ‌ای به زوجین، خواسته ‌های دادگاه را در مهلت مقرر اجراء و در موارد مربوط سعی در ایجاد سازش می‌ کنند.

مراکز مذکور در صورت حصول سازش به تنظیم سازش ‌نامه مبادرت و در غیر این صورت نظر کارشناسی خود در مورد علل و دلایل عدم سازش را به طور مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می‌کنند.

ماده 25 قانون حمایت خانواده در این زمینه بیان می کند: « در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.»

اگر در جلسات مشاوره ای، طرفین از تصمیم خود مبنی بر طلاق منصرف نشوند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آن ها صادر می شود.

طلاق

مرحله دوم: ثبت دادخواست طلاق توافقی

زوجین بعد از آن که به مراکز مشاوره مراجعه کردند، از طریق گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند دادخواست خود را به ثبت برسانند. دادخواست ابتدا در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت شده و سپس به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود.

مدیر دفتر دادگاه دادخواست طلاق را مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت نبود مشکل قانونی در آن، وقت دادرسی را تعیین می کند. چنانچه دادخواست به لحاظ حقوقی مشکل داشته باشد و تشریفات قانونی در آن رعایت نشده باشد، توسط مدیر دفتر دادگاه رد می شود.

مرحله سوم: حضور در جلسه دادگاه

زوجین باید در مهلت تعیین شده در دادگاه حضور پیدا کنند تا روند رسیدگی به درخواست طلاق آغاز شود.

در جلسات دادرسی، دادگاه توضیحات و ادله طرفین را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که تصمیم آن ها بر طلاق باشد، در نهایت حکم مقتضی صادر می شود. در این صورت دادگاه مبادرت به صدور حکم طلاق یا گواهی عدم سازش می نماید.

مرحله چهارم: مراجعه به دفتر خانه طلاق و ثبت آن

ثبت طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است.

ثبت طلاق توافقی بدون حکم دادگاه در محضر امکان پذیر نیست. زوجین با داشتن حکم طلاق به دفتر خانه مراجعه کرده و به صورت رسمی طلاق خود را به ثبت می رسانند. حکم طلاق یا گواهی عدم سازش به مدت سه ماه اعتبار دارد و طرفین باید در این مهلت برای ثبت طلاق به محضر مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که برای ثبت طلاق توافقی، هر دو طرف باید در دقتر خانه حضور داشته باشند. چنانچه یکی از طرفین به هر دلیلی در محضر حاضر نشود، امکان ثبت طلاق وجود ندارد.

طلاق با داشتن حق طلاق چگونه است؟

به طور کلی، حق طلاق با مرد است اما به روش های مختلف این حق به زن تعلق پیدا می کند. در واقع مرد این اختیار را دارد تا حق طلاق را به همسر خود یا شخص دیگری وکالت دهد. در این صورت زن به نمایندگی از مرد می تواند هر زمان که تمایل داشته باشد از او طلاق بگیرد.

زمانی که مرد به زن وکالت بلاعزل طلاق می دهد، حق طلاق وی همچنان پا برجاست و از بین نمی رود.

حق طلاق همان وکالت در طلاق می باشد که طبق شرایط قانونی صورت می گیرد. حق طلاق می تواند به دو صورت انجام شود:

  1. ضمن عقد ازدواج حق طلاق برای زن در نظر گرفته شود. در سند نکاحیه قید می شود که حق طلاق به زن تعلق می گیرد و وی می تواند به نمایندگی از شوهر خود طلاق بگیرد. در واقع در سند ازدواج شرط وکالت در طلاق قید می شود.
  2. زوج می تواند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به زوجه یا شخص دیگر وکالت در طلاق یا حق طلاق بدهد. اگر زوج خارج از کشور باشد، به سفارت ایران مراجعه کرده و به همسر خود وکالت در طلاق می دهد.

وکالت در طلاق یا حق طلاق می تواند به صورت مطلق یا بر حسب شرایطی باشد. اگر وکالت طلاق به طور مطلق باشد (یعنی شرط خاصی در آن لحاظ نشود)، زوجه هر زمان می تواند درخواست طلاق بدهد و خود را مطلقه سازد. اما اگر شرایطی در وکالت نامه قید شده باشد، حق طلاق در صورت اجرا شدن آن شرایط به زوجه تعلق می گیرد.

طلاق

مزایای حق طلاق برای زن

وکالت در طلاق از هر لحاظی برای زوجه مزایای زیادی دارد. در قانون هیچ الزامی برای زوج وجود ندارد تا اجرای حق در طلاق را به زوجه یا شخص دیگر وکالت دهد. اصولا وکالت در طلاق برای مردان هیچ مزایایی ندارد و یقینا در این زمینه با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.

در روابط زن و شوهری هیچ تضمینی وجود ندارد تا به طلاق منتهی نشود. چه بسیار روابطی که در ابتدا شروع مناسبی داشتند، اما با گذشت زمان شرایط تغییر کرد و طرفین تصمیم به طلاق گرفتند.

به همین جهت مردان باید به این موضوع واقف باشند که حق طلاق را به راحتی در اختیار همسران خود قرار ندهند. در صورت تمایل، وکالت در طلاق را تحت شرایطی واگذار نمایند.

اگر حق طلاق برای زن باشد، به راحتی می تواند بدون رضایت مرد دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه کند. با توجه به این که حق طلاق طی وکالت نامه ای به زوجه داده می شود، در این صورت مراجعه مرد به دادگاه برای طلاق الزامی نیست. زوجه از طریق وکالت نامه طلاق این اختیار را دارد تا به دادگاه خانواده مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند.

زن با داشتن وکالت در طلاق می تواند از همسر خود جدا شده و در نهایت از دادگاه گواهی عدم سازش دریافت می کند. سپس از طریق گواهی عدم سازش یا حکم طلاق به محضر مراجعه کرده و طلاق خود را ثبت می کند.

امکان استفاده مجدد زوجه از وکالت در طلاق پس از رجوع

گاهی اوقات ممکن است که بعد از وقوع طلاق (طلاق از طریق وکالت نامه) در مدت زمان عده یا به صورت توافقی زوجین به هم رجوع کنند. حال سوالی اساسی که در مطرح می شود این است که استفاده مجدد زوجه از وکالت در طلاق بعد از رجوع امکان پذیر است؟ آیا زن هنوز وکالت دارد یا اینکه چون یک بار استفاده کرده و حال رجوع کرده مورد وکالت انجام شده است؟

در مورد استفاده مجدد از وکالت در طلاق بعد از رجوع بین دادگاه های خانواده اختلاف نظر پیش آمده بود که در نهایت هیئت عمومی دیوان عالی کشور برای رفع این مشکل رای وحدیت رویه صادر کرد. مطابق این رای، استفاده مجدد زوجه از وکالت در طلاق صحیح می باشد.

چند نکته مهم درمورد طلاق توافقی و حق طلاق

طلاق توافقی و حق طلاق هر کدام می تواند منجر به جدایی زوجین شود. در طلاق توافقی هر دو طرف درمورد جدایی و طلاق نظر واحدی دارند و مخالفتی از این حیث بین آن ها وجود ندارد. حق طلاق نیز طی وکالت نامه ای از سوی مرد به زن تعلق پیدا می کند و بدون نیاز به اجازه زوج طلاق صورت می گیرد.

معمولا حق طلاق در مقایسه با طلاق توافقی کارایی بیشتری برای زنان دارد و به همین جهت زوجه در زمان عقد ازدواج سعی می کند تا این حق را از آن خود کند اما در طلاق توافقی ممکن است زوج در ابتدا رضایت به این کار نداشته باشد.

سپس در ازای بخشش حقوق مالی زوجه رضایت خود را برای طلاق اعلام کند. مزیت اصلی حق طلاق این است که زن هر زمان که تمایل داشت، می تواند به دادگاه مراجعه کند و بدون حضور شوهر تمامی مراحل طلاق را انجام دهد.

طلاق

مشاوره حقوقی درمورد طلاق توافقی و حق طلاق

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است.

از طریق مشاوره حقوقی می توان درخواست طلاق توافقی را در دفتر خانه یا محضر ثبت کرد. سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی برای ثبت طلاق توافقی و و حق طلاق توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست طلاق با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

برای آن که حق طلاق را به همسر خود واگذار کنید، باید وکالت نامه ای با رعایت شرایط قانونی تنظیم نمایید. به همین جهت برای تنظیم وکالت نامه مخصوص طلاق و دریافت مشاوره های حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. تنظیم وکالت نامه طلاق در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین شرایط توسط سایت طلاق 24 انجام می شود.

آیا برای انجام طلاق توافقی، مراجعه زوجین به مراکز مشاوره الزامی است؟

بله، برای انجام طلاق توافقی، زوجین ابتدا باید به مراکز مشاوره مراجعه کنند. تا زمانی که به این مراکز مراجعه نکنند، امکان ثبت دادخواست طلاق وجود ندارد.

آیا امکان ثبت طلاق توافقی در محضر بدون حکم دادگاه وجود دارد؟

خیر، به موجب ماده 24 قانون حمایت خانواده، ثبت طلاق توافقی تنها با داشتن گواهی عدم سازش یا حکم دادگاه امکان پذیر است.

منظور از حق طلاق چیست؟

حق طلاق همان وکالت در طلاق می باشد. به این صورت که زوج طی وکالت نامه ای حق طلاق را به زوجه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱