پیرامون طلاق

طلاق از مرد بد دل چگونه است؟

تردید به معنای استفاده از شک و ناباوری به عنوان ابزاری برای درک واقعیت است، با این امید که بینش های حاصله به فرد اجازه رفتار هوشمندانه را می دهد.

شک گرایی در ابتدا به عنوان نوعی مخالفت با عقاید جزمی به وجود آمد که به نظر خوب است اما امروزه دیده می شود که اِعمال شک و تردید بسیار فراتر از مسائل مذهبی و معنوی است.

اگر شک و تردید می تواند به شما کمک کند که طعمه تعصبات فکری نشوید، شاید در زمینه های دیگر نیز مؤثر باشد. به عنوان مثال، شک و تردید برای جلوگیری از کلاهبرداری های تجاری خوب است اما زندگی با مرد و یا زنی که دائما به همسر خود شک دارد بسیار مشکل خواهد بود.

از آن جایی که این مسئله یکی از دلایل عمده اختلاف بین افراد است، در متن حاضر سعی داریم این نکته را بررسی کنیم که طلاق از مرد بد دل و شکاک چگونه است.

رابطه بد دلی و بیماری پارانویا

می توانیم بد دلی و شک بیش از حد افراد را ماحصل بیماری پارانویا (پارانوئید) بدانیم. پارانویا به افکار و احساسات غیرمنطقی و مداومی اطلاق می شود که باعث می شوند فرد این باور را داشته باشد که دیگران در صدد آسیب رساندن، فریب دادن یا سوء استفاده از او هستند.

این موضوع ممکن است شامل این مهم باشد که افراد احساس کنند که دیگران آن ها را تماشا می کنند، به سخنانشان گوش می دهند یا آنها را دنبال می کنند. البته معمول است که در بیشتر موارد شواهد کم یا هیچ مدرکی برای اثبات این امر وجود ندارد.

افراد درگیر در این وضعیت، همین نوع نگاه را به شریک زندگی خود نیز دارند. آن ها گمان می کنند همسرشان بعد از خروج از خانه، کارها و یا رفتارهایی را انجام می دهد که مخفی شده اند و این کار به قصد انجام می شود.

در اصل بین این افراد و دنیای بیرون، اعتمادی وجود ندارد. این بی اعتمادی بی اساس می تواند عملکرد اجتماعی یا ایجاد روابط نزدیک را برای افراد مبتلا به پارانویا دشوار کند. زنان درگیر در این نوع زندگی همواره به این فکر می کنند که طلاق از مرد بد دل چگونه است.

البته برخی از افراد ممکن است افکار پارانوئید را در وجود خود نفی کنند. این مسئله مربوط به زمانی است که افکار غیرمنطقی و باورهای نادرست آن‌قدر برای فرد ثابت شده اند که حتی شواهد خلاف آن نمی تواند فرد را متقاعد کند که آنچه فکر می کند، درست نیست.

در حالی که افکار پارانوئید خفیف نسبتا رایج هستند، تجربه پارانویای طولانی مدت ممکن است نشان دهنده یک وضعیت خطرناک در روان فرد باشد. اما توجه به این نکته مهم است که عدم وجود پارانویا نیز لزوما نشان دهنده وضعیت سلامت روان نیست.

مرد بد دل

علائم مختلف در رفتار مرد بد دل

برای درک این نکته که آیا همسر ما دچار بد دلی است، باید علائم مختلف آن را بشناسیم. ابن نکته را نیز در خاطر داشته باشید که تمام این نشانه ها می تواند در زنان نیز وجود داشته و باعث شود که مرد به فکر یافتن پاسخ ین سؤال باشد که «طلاق از زن بد دل چگونه است؟».

این نشانه های رفتاری عبارت‌اند از:

  • برخورداری از مشکلات زیاد در اعتماد کردن به دیگران
  • دشوار یافتن روابط عاطفی
  • بیش از حد به دیگران مشکوک بودن
  • جهان را محل تهدید دائمی دانستن
  • احساس مداوم آزار و اذیت از طرف دیگران
  • همیشه در حالت دفاعی بودن
  • خصمانه، پرخاشگر، یا بحث برانگیز بودن
  • به خوبی با انتقاد کنار نیامدن
  • توهین آمیز بودن و دادن معنای مضر به نظرات دیگران
  • سازش نکردن
  • مشکل در بخشیدن دیگران
  • باور به اینکه دیگران اغلب در مورد آنها بد صحبت می کنند
  • اعتقاد به تئوری های توطئه بی اساس

علل بد دلی در افراد

برای آشنایی بیشتر با این وضعیت، خوب است که دلایل علمی آن را نیز بدانیم. البته دانشمندان هنوز از علت دقیق پارانویا مطمئن نیستند و تحقیقات هنوز ادامه دارد.

شواهد حاکی از آن است که ترکیبی از عوامل مختلف در به وجود آمدن این مسئله نقش دارند. علل بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ژنتیک

داشتن ژن‌های خاص ممکن است بر میزان احتمال ابتلای فرد به این نوع نگرش تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مقاله سال 2018 منبع معتبر یک تنوع ژنتیکی، معروف به SNP rs850807 را برجسته می کند که به شدت با بیماری پارانویا و ایجاد بد دلی در افراد، مرتبط است.

شیمی مغز

انتقال دهنده های عصبی پیام رسان های شیمیایی هستند که نقش کلیدی در عملکرد مغز دارند و بر افکار و احساسات تأثیر می گذارند. محققین نقش استفاده از دوپامین را در افکار پارانوئید نشان داده اند.

تروما

آسیب گذشته ممکن است افکار و احساسات فرد را تحریف کند. مطالعات در این زمینه ثابت می کند که ترومای دوران کودکی به طور قابل توجهی با باورهای پارانوئید مرتبط است و همچنین این مسئله خطر ابتلا به روان پریشی را افزایش می دهد.

استرس

شواهد نشان می دهد که پارانویا ممکن است در افرادی که استرس شدید یا مداوم را تجربه کرده اند، شایع تر باشد. در مطالعات مختلفی ثابت شده است که استرس می تواند منجر به پارانویا شود و استراتژی های مدیریت استرس ممکن است به کاهش آن کمک کند.

پارانویا

ارتباط بین اختلالات شخصیتی و طلاق

تصورات ترسناک فردی مبتلا به اختلال شخصیتی و یا بد دلی می تواند همه چیز را در یک ازدواج تحت الشعاع قرار دهد. نکته مهم این است که هیچ «درمانی» برای اختلال شخصیت وجود ندارد، اما راه هایی برای تغییر مسیر و رفع برخی از این موارد مانند ترس، شک و بد دلی با کمک افراد حرفه‌ای وجود دارد.

در نهایت، زمانی که فرد مبتلا به این نوع تفکر، توسط درمانگران هدایت شود، رابطه او می تواند در یک محیط درمانی حمایتی به حالت مناسب خود بازگردد.

چالش های معمول رابطه زمانی تشدید می شوند که یک شریک به اختلال شخصیت پارانوئید (PPD) مبتلا باشد. به خصوص اگر او در صدد درمان بالینی نباشد، ممکن است نتواند دید واضحی از ادراکات اشتباه خود داشته باشد؛ بنابراین پارانویای آشفته آن ها به واقعیت زندگی شان تبدیل می شود.

عدم تعادل بین دیدگاه آن ها و حقایق واقعی در مورد شریک زندگی و رابطه آن ها می تواند چالش های متعددی ایجاد کند. از جمله:

سوء ظن

این افراد می توانند در برابر اعتماد به دیگران بسیار مقاوم باشند. حتی ممکن است در زمانی بر اثبات اینکه فرد مقابل در مکان مشکوک و فعالیتی عجیب حضور داشته، اصرار کنند. آن ها ممکن است به عشق و ابراز ثبات شما شک کنند.

انتقادات تند

افراد بد دل در ذهن خود دائما دیگران را قضاوت می کنند – چه آن را بیان کنند یا نه -. شاید به صورت کلامی نیز به دیگران توهین کنند و نسبت به احساسات شما حساسیت نداشته باشند. همچنین ممکن است به اشتباه شما یا دیگران را همیشه مقصر بدانند.

سرسختی

آن ها ممکن است نسبت به دیگران کینه داشته باشند و در عقاید یا مکالمات خود انعطاف ناپذیر باشند. به خصوص زمانی که به باورهای پارانوئیدی اشتباه پایبند هستند.

بدبینی

آن ها یک نگرش به طور کلی منفی را در خود ایجاد می کنند و به نظر می رسد که ذهنشان از شادی و تجربیات همراه با عشق مسدود شده است. آن ها همچنین ممکن است درگیر تهدیدهای بالقوه و کشف شواهدی از آن تهدیدها باشند، حتی اگر در واقعیت چنین نباشد.

محافظه کاری

این دسته از افراد در بیان احساسات خود به شدت محافظه کار بوده و آن را برای دیگران هم بد می دانند. همچنین این مسئله در آنها می تواند به عنوان رفتار منفعل – تهاجمی نشان داده شود.

کنترل رفتار دیگران

آن ها ممکن است احساس کنند نیاز به کنترل دیگران (به خصوص همسر و فرزندان) در اطراف خود دارند. زمان زندگی با این افراد چنین رفتاری می تواند شما را از حفظ سایر روابط سالم با خانواده و دوستان بازدارد، زیرا آن ها می خواهند که شما به شدت به این نوع زندگی و وابسته باشید. تا حدی که نتوانید بدون این افراد زندگی کنید.

مرد شکاک

روش های درمان بد دلی و پارانویا

بهتر است قبل از اقدام به جدایی و تصمیم برای طلاق از مرد بد دل خود (حتی زنتان) سعی داشته باشید تا اوضاع را کمی بهتر کنید.

مجموعه رفتارهای اکتسابی ما می توانند در حالت متوسط، تغییر کرده و بازسازی شوند. اگر افکار پارانوئید شریک زندگی تان باعث ناراحتی می شود یا نشانه یک وضعیت سلامت روان است، درمان های زیر ممکن است مفید باشند:

گفتار درمانی

این نوع درمان ممکن است به فرد کمک کند تا تجربیات گذشته و حال خود را بهتر درک کند و راهبردهای مقابله ای را برای مدیریت افکار پارانوئید به دست بیاورد.

درمان های هنری و خلاقانه

این روش ها افراد را تشویق می کنند تا افکار و احساسات خود را هدایت کرده و آن ها را به روش های هنری و خلاقه بیان کنند. اگر افراد در صحبت کردن درباره تجربیات خود مشکل داشته باشند، این راه حل ممکن است مفید باشد.

داروها

اگر بیماری مانند اسکیزوفرنی تشخیص داده شود، پزشک ممکن است داروهای ضد روان پریشی را پیشنهاد کند. این موارد داروها می توانند به کاهش افکار پارانوئید کمک کنند و به فرد اجازه دهند واضح و منطقی فکر کند.

داروهای ضد روان پریشی همچنین می توانند به افرادی که اسکیزوفرنی ندارند اما افکار پارانوئید ناراحت کننده را تجربه می کنند، کمک کنند.

چطور می توان از مرد بد دل طلاق گرفت؟

مسئله روشن و واضح در این مورد این است که به خاطر این نوع اختلال رفتاری نمی توان طلاق گرفت.

در واقع در متن قانون ماده ای طراحی نشده است که به صورت صریح اعلام کند، طلاق از زن یا مرد شکاک به چه صورت است اما زن با استفاده از اصل عسر و حرج می تواند ثابت کند که این نوع زندگی برای او مخاطره آمیز است.

بنا بر ماده 1130 قانون مدنی «زن می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود».

در تبصره این ماده نیز آمده است که «عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد».

مرد بد دل

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که در شروط ضمن عقد (بند دوم) مرد ملزم به رعایت رفتار مناسب و معاشرت صحیح با همسر خود است. در غیر این صورت زن می تواند بابت این نوع سوء رفتار به دادگاه شکایت کرده و با استفاده از این شروط (در صورتی که به امضا و تأیید مرد در آمده باشند) طلاق از مرد بد دل را در نظر بگیرد.

بدیعی است که برای حفظ بنیان خانواده، دادگاه زوج را برای مشاوره و حل این معضل به مشاوران ذی ربط معرفی کرده و از آن ها می خواهد تا برای ایجاد تغییر در زندگی مشترک خود تلاش کنند اما در صورتی که بعد چندین جلسه مشاوره، نتیجه مطلوب حاصل نشد، زن می تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه تقدیم کند.

البته این امکان نیز وجود دارد که طرفین به طلاق توافقی راضی شده و بدون در نظر گرفتن حقوق مالی زن (از جمله مهریه و نفقه) به این زندگی خاتمه دهند.

آیا بد دلی مرد می تواند دلیل طلاق زن باشد؟

هر نوع رفتاری که به موجب آن زن در وضعیت ضرر یا حرج قرار بگیرد می تواند دلیلی برای استفاده از اصل عسر و حرج شده و حق طلاق را به زن بدهد.

جدایی از زن بد دل چه مراحلی دارد؟

چه زن دچار بد دلی باشد چه نباشد حق طلاق با مرد است. اما به این شرط که تمامی حقوق مالی زن به او پرداخت شود. اگر استطاعت مالی پرداخت مهریه را ندارید می توانید از حکم اعسار مهریه (تقسیط مهریه) استفاده کنید.

آیا بد دلی مرد می توان دلیل منطقی برای حبس زن در خانه باشد؟

خیر. داشتن زندگی طبیعی در روند عادی آن حق طبیعی همه افراد جامعه است. بهتر آن است که این نوع رفتارها درمان شده و اگر درمان آن ها مشکل است (مرد نمی خواهد همکاری کند) زن از حقوق خود برای طلاق از مرد بد دل استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱