راهنمای طلاق

طلاق از طریق سفارت چگونه است؟

مطابق با آموزه های دینی و جایگاه والایی که خانواده در فرهنگ و تمدن همه ایرانیان دارد، مقوله طلاق نیز یک امر نکوهیده به شمار می آید.

فراز و نشیب های زندگی مشترک زوجین، گاهی مسیر زندگی را به نقطه ای می رساند که هیچ راه چاره ای به جزء طلاق و جدایی پیش روی زن و مرد قرار نمی گیرد.

نوشته های مشابه

قانون گذاران کشور ما، تا آن جا که توانسته اند به همه شرایط و ابعاد حقوقی مسئله طلاق توجه و اشاره نموده اند.

تمامی ایرانیان مقیم یا ساکن خارج از کشور در کلیه اموری که اصطلاحا احوال شخصیه ایرانیان نام گذاری شده است و شامل مواردی همچون طلاق، ازدواج، ارث، فرزند خواندگی و وصیت می گردد، بر طبق قانون مدنی ایران، تابع احکام دادگاه ها و قوانین داخلی کشور ایران هستند.

بنابراین زمانی که طلاق به صورت رسمی در دادگاه های کشور ایران پذیرفته نشود و به ثبت نرسد، زن از لحاظ قانونی و شرعی، همسر مرد به حساب خواهد آمد و باید تابع همان قوانین مربوط به زوج و زوجه باشند.

پس اگر زن، به اعتبار طلاقی که در دادگاه های خارج از کشور به ثبت رسانده است با شخص دیگری اقدام به ازدواج نماید، مطابق قانون ایران مرتکب جرم نیز گردیده و اقدامی که انجام داده است، مطابق با شرع زنا شمرده شده و مجازات خواهد شد.

در صورتی که شما نیز از مخاطبین محترم طلاق 24 و ایرانی مقیم خارج از کشور هستید و ازدواج شما در کشور ایران به ثبت رسیده است، و به دنبال راهی برای طلاق و مطالبه کامل حقوق مالی خود از شوهرتان می باشید، و در مقابل شوهرتان نیز شما را در یک بلاتکلیفی رها نموده است و یا بلعکس، می توانید با دنبال نمودن این مقاله با فرآیند رسیدگی به تقاضای طلاق در خارج از کشور و مطابق با قوانین ایران، آشنا شوید.

البته لازم است بدانید که ایرانیان تبعه خارج، برای جدایی از همسر خود باید هم بر اساس قوانین کشور محل سکونت و هم طبق قوانین ایران اقدام به طلاق نمایند.

سفارت ایران

مراحل گرفتن طلاق از طریق سفارت خانه های خارج از کشور به چه شکلی است؟

ایرانیان خارج از کشور، مطابق با حقوق بین الملل، در خصوص مسائل حقوقی خود تابع کشور ایران هستند و مقررات کشوری که در آن اقامت دارند یا ساکن هستند، شامل حال آن ها نخواهند شد.

لذا تشریفات گرفتن طلاق توافقی یا طلاق غیابی در خارج از ایران، هم از لحاظ شکل قوانین و هم نحوه پیگیری های لازم در خصوص آن، با طلاق توافقی و یا طلاق غیابی در داخل کشور تفاوت محسوس ندارد.

اقدامات حقوقی صورت گرفته در این زمینه در دادگاه های خارج از ایران که منجر به صدور گواهی و یا حکم طلاق گردد، در صورت تایید و تنفیذ دادگاه ایران، به عنوان یکی از مدارک مثبت جهت پیشبرد روند پرونده می تواند به شما کمک نماید.

لازم به توضیح است که آرای صادره در دادگاه های کشور محل سکونت در خارج از کشور، زمانی در داخل ایران قابل استناد می باشد که مغایر با شرع و قوانین عرفی در ایران تشخیص داده نشود، و الا به هیچ وجه تنفیذ از سوی دادگاه های ایران انجام نخواهد شد و کنسولگری های ایران در آن کشور و دفاتر ثبت نیز هیچ الزامی به ثبت این نوع طلاق ها ندارند.

بر طبق قوانین جاری  کشور و خصوصا ماده ۶ قانون مدنی، «طلاق کلیه ایرانیان غیر شیعه که دین و مذهب دیگری دارند که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است مطابق با مقررات و آیین های همان مذهب خواهد بود».

مراحل و تشریفات طلاق ایرانیان خارج از کشور در ایران در دادگاه های خانواده انجام می گیرد، دادگاه های خانواده و شعب آن در تهران است مگر آن که زوجین به دادگاه مورد تایید دیگر شهرها توافق نموده باشند.

ساده ترین و کم هزینه ترین نوع طلاق، طلاق توافقی است که پروسه آنجام آن بین 2 تا 4 ماه به طول خواهد انجامید، اما چنانچه تقاضای طلاق از طرف یکی از زوجین به عمل آمده باشد، مطمئنا زمان و هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت و به همین نسبت اگر فقط زوجه خواهان طلاق باشد و همسر در این خصوص مخالفت داشته باشد پیچیدگی های طی پروسه طلاق، هزینه ها و زمان رفع بلاتکلیفی  و به ثمر نشاندن پرونده نیز مطمئنا افزایش خواهد یافت.

مطابق قوانین جدید طلاق هر یک از زن و شوهر حتی در صورت درخواست طلاق توافقی باید به طور جداگانه وکیل اختیار نمایند. به عبارتی در هر پرونده دو وکیل به طور کاملا مستقل، یکی برای آقا و دیگری برای خانم منصوب می شوند که این وکلا علاوه بر شرکت در کلاس های مشاوره و حضور در جلسات داوری، باید سایر امور را بطور جداگانه پیگیری کنند.

بنابراین هزینه هر وکیل به طور جداگانه محاسبه و در مجموع رقم نهایی مشخص خواهد شد.

سفارت ایران

بررسی شرایط طلاق در سفارت در صورت تقاضای هر یک از زوجین یا توافق در انجام آن

  • اگر زن و شوهر هر دو قصد طلاق توافقی را داشته باشند:

در توضیحات بالا به این موضوع اشاره شد که در صورت توافق در طلاق، زوجین هر یک باید به وکلای مستقلی برای انجام فرآیند طلاق توافقی خود وکالت اعطا نمایند.

توصیه می شود که زوج شخصا توافقات نهایی را با یک وکیل انجام دهند و انتخاب وکیل دوم را به وکیل اول واگذار نماید تا با عنایت به شرایط همکاری مشترک این دو وکیل، مراحل کار با سرعت و کیفیت بهتری به پیش برود.

به عبارتی وکیل اصلی وکالت خانم را عهده دار خواهد شد و وکیل دوم را که خود او معرفی می کند وکالت آقا را بر عهده خواهد داشت. با این شرایط هر دو وکیل با هماهنگی کلیه امور حقوقی را دنبال می نمایند و دیگر نیاز به ارتباط مکرر زوج با وکلا جهت هماهنگی با یکدیگر نیست.

بعد از آن که زوج در مورد انتخاب وکلای شرح داده شده به توافق رسید، باید نسبت به تنظیم دو وکالت نامه طلاق یکی به نام آقا و دیگری بنام خانم از طریق سامانه میخک اقدام لازم را به عمل آورند که هر کدام از آن ها باید شخصا و به صورت کاملا مجزا، مشخصات هویتی وکیل خود و متن وکالتنامه را در سایت ثبت نمایند و پس از گرفتن تاییدیه از سامانه و دریافت کد رهگیری، باید حضوری به سفارت ایران مراجعه شود و اصل وکالتنامه را  ممهور شده دریافت نمایند و وکالت نامه را به همراه سایر مدارک مورد نیاز از طریق پست برای وکیل خود ارسال کنند تا وکلا بتوانند با انجام سایر مراحل حقوقی حکم قطعی طلاق را از دادگاه دریافت کنند و در دفتر ازدواج و طلاق ثبت رسمی نمایند و در نهایت مدارک معتبر یعنی طلاقنامه و شناسنامه های ممهور به مهر طلاق را برای زوج ارسال کنند و یا مراتب را به تایید وزارت امور خارجه، جهت اطلاع به سفارت مورد نظر برسانند.

  • در حالتی که زوجه خواهان طلاق است اما شوهر او با طلاق موافقت نمی کند:

این نوع از طلاق ها که به نحوی پیچده ترین نوع طلاق برای ایرانیان خارج از کشور به شمار می آید، نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتر و تجربه و تخصص وکلای مورد اعتماد در به ثمر رساندن آن خواهد داشت.

در این نوع طلاق نیز ابتدا زوجه باید یک وکالتنامه طلاق را در سایت میخک تنظیم نماید و بعد از آن با مشورت با وکیل خود، مدارک و دلایل تقاضای طلاق خود را که می تواند یکی از موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد یا اثبات عسر و حرج زوجه باشد، از دادگاه خانواده تقاضای طلاق یکطرفه از جانب زوجه نماید.

اگر زوجه قبلا در کشور محل اقامت، تقاضای طلاق کرده باشد و این کار را هم به سرانجام رسانده باشد، باید گواهی طلاق خود را به همراه سایر مدارک، برای وکیل خود ارسال کند اما باید این مطلب را مدنظر قرار دهد که رای دادگاه های خارجی صرفا در صورتی در ایران معتبر خواهد بود و تنفیذ آن انجام می گردد که قوانین رایج ایران در صدور آن رعایت و مورد قبول دادگاه ایران قرار بگیرد.

به عبارتی حکم دادگاه طلاق در کشور خارجی ممکن است بعنوان یکی از مدارک مثبت پرونده مورد استفاده قرار بگیرد ولی لزوما به معنای پذیرش قطعی آن نیست

  • مرد خواهان طلاق است ولی  زوجه موافق طلاق نیست:

در این حالت نیز در بدو امر مرد باید وکالتنامه طلاقی را که آماده کرده برای وکیل خود ارسال کند و سپس با راهنمایی و مشاوره او ادله و علت طلاق را با وکیل خود مطرح نموده و مدارک مورد نیاز برای اثبات درخواست خود را برای او ارسال نماید تا وکیل با توجه به تجارب و تخصص خود اقدام به ارائه دادخواست طلاق نموده و با پیگری های حقوقی لازم در نهایت موفق به دریافت حکم طلاق گردد.

سفارت ایران

مراحل و شرایط ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور در سفارت ایران به چه نحوی انجام می شود؟

پس از آن که پیگیری های لازم در ایران انجام و دادگاه خانواده رای به طلاق زوجین صادر نمود، زوجین در معیت یکدیگر و یا به صورت جداگانه قادرند جهت ثبت طلاق و انجام مراحل نهایی این کار به سفارت محل زندگی خود مراجعه کنند.

البته قبل از آن باید درخواست خود را در سامانه میخک ثبت کنند و بعد از آن با در دست داشتن مدارک لازم به سفارت مراجعه و ضمنا این نکات را حتما مدنظر قرار دهند:

  • گواهی مراکز و موسسات اسلامی داخل و خارج از کشور که دارای عناوینی مثل گواهی طلاق شرعی ، صیغه نامه شرعی، برگه طلاق شرعی و غیره است در سفارت خانه های ایران جهت ثبت مورد پذیرش قرار نمی گیرند.
  • ایرانیان مقیم خارج از کشور برای ثبت واقعه طلاق باید پس از سپری کردن ۳ ماه و ۱۰ روز از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع شوهر با در دست داشتن مدارک معتبر به سفارت خانه محل زندگی خود مراجعه کنند.
  • برای ثبت رسمی طلاق باید دفاتری در سفارتخانه یا کنسولگری ها به امضا زوجین برسد که برای انجام این امر، حضور مرد و زن یا وکلای رسمی آنها که وکالتنامه آن ها توسط دفاتر دولتی ایران تائید شده است، الزامی خواهد بود.
  • زوجین باید یک روز را برای حضور در سفارت و امضا دفاتر تعیین نمایند اما حتما قبلا از آن باید مدارک را آماده سپس در سایت میخک تقاضای خود را ثبت کنند و بعد از تایید سفارت در زمان تعیین شده به صورت حضوری مراجعه نمایند تا کار ثبت در همان روز انجام و دیگر نیاز به مراجعه چند باره نباشد.

چه مدارکی برای ثبت صیغه طلاق در سفارتخانه توسط زوجین باید ارائه گردد؟

ایرانیان خارج از کشور برای ثبت طلاق باید خود شخصا و یا وکیل رسمی آن ها با در دست داشتن مدارک زیر و طبق نوبت از قبل تعیین شده در سفارت حضور پیدا کنند:

  • گواهی جاری شدن صیغه طلاق شرعی صادره مراکز اسلامی مورد تایید سفارت به انضمام یک سری کپی‌ از طلاق شرعی.
  • اصل شناسنامه مرد و زن + چهار قطعه عکس جدید 4×3 پشت نویسی شده (عکس بانوان با حجاب باشد).
  • اصل حکم طلاق دادگاه کشوری که در آن زندگی می کنند با ترجمه فارسی.
  • اصل سند ازدواج طرفین به انضمام یک سری کپی‌ از سند ازدواج.

در این مجال به بررسی برخی حالات ازدواج صورت گرفته ایرانیان با غیر ایرانیان در خارج از کشور، و در مقابل دیدگاه های قانون گذار ایران را در مورد آن بررسی می نماییم.

  • حالت اول: مرد و زن هر دو ایرانی هستند و در خارج از ایران مطابق قانون آن کشور خارجی، ازدواج می نمایند و متعاقب آن در همان کشور نیز از یکدیگر جدا می شوند؛ حال چنانچه این دو نفر به ایران مراجعت نمایند، از منظر قانون ایران ازدواج و طلاق این دو نفر قابل قبول نیست.
  • حالت دوم: مرد ایرانی با زن غیر ایرانی در خارج از کشور ازدواج نموده است که این امر ممکن است به دو صورت زیر رخ دهد:
  1. اگر مرد ایرانی با زن خارجی ازدواج نماید و این ازدواج مطابق قانون آن کشور انجام شده باشد، این نوع ازدواج در ایران مورد پذیرش نیست. اگر هم آن دو در کشور خارجی از هم جدا شوند طلاق آن ها نیز مورد پذیرش قانون ایران نیست.
  2. مرد ایرانی با زن خارجی، هم مطابق قانون آن کشور خارجی و هم مطابق قانون ایران ازدواج نموده اند که در این صورت مرد ایرانی توسط سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور خارجی مجوز نکاح دریافت نموده است و این ازدواج در شناسنامه مرد ایرانی ثبت گردیده، در این وضعیت اگر مرد ایرانی بخواهد همسرش را طلاق دهد و در شناسنامه اش این طلاق ثبت شود حتما این نوع طلاق باید مطابق قانون ایرانی صورت گیرد.
  • حالت سوم: زن و مرد ایرانی در کشور دیگر، هم مطابق قانون کشور خارجی و هم مطابق قانون ایران ازدواج کرده اند، پس ازدواج آن ها در سفارت یا کنسولگری ایران به ثبت رسیده است و پس از چندی، ازدواجشان منجر به جدایی شده است، اما هنگام طلاق، مطابق قانون آن کشور خارجی طلاق گرفته اند. در این حالت این طلاق در ایران پذیرفته نخواهد شد و این زوجین باید مجددا در ایران مطابق قانون ایران هم از یکدیگر طلاق بگیرند. بنابراین در صورت عدم طلاق مطابق قانون ایران، مزدوج محسوب شده و در صورتی که یکی از آن ها فوت نماید، دیگری از او ارث خواهد برد و یا زن هر گاه ادعای مهریه و یا نفقه و یا سایر حقوق مالی از مرد داشته باشد قانون از او حمایت خواهد کرد.

همان گونه که ذکر شد به صرف اینکه مرد و زن ایرانی مطابق قانون کشور دیگری متارکه کرده باشند، در ایران مطلقه محسوب نمی شوند.

گاهی اوقات زن و شوهر ایرانی در خارج مطابق قانون کشور خارجی طلاق گرفته اند ولی از طریق مراجع دینی مثلا توسط فردی مانند مجتهد و یا روحانی مورد وثوق، طلاق آن ها مورد تایید قرار گرفته است. (یعنی صیغه طلاق با رعایت تشریفات طلاق مثل وجود دو شاهد انجام شده است) و این صحت طلاق آن ها در مدرکی ثبت گردیده است و در دست زوجین قرار دارد.

در این شرایط زوجین با در دست داشتن این مجوز قادر خواهند بود از محاکم و دادگاه خانواده ایران تنفیذ آن را درخواست کنند و اگر در دادگاه ایران پس از بررسی و احراز انجام این طلاق، حکمی مبتنی بر تنفیذ صادر کند و زوجین با ارائه این حکم، به اداره ثبت احوال مراجعه نمایند و واقعه طلاق را ثبت نمایند، در این صورت این زوجین کاملا از نظر مسئولیت زناشویی از یکدیگر جدا می باشد و فارغ از هر نوع مسئولیت، مطلقه شده اند.

سفارت ایران

توضیحاتی مختصری در خصوص سامانه ثنا

سامانه ثنا توسط معاونت فناوری قوه قضاییه راه‌اندازی گردیده است و در اختیار ایرانیان خارج از کشور نیز قرار گرفته است. اگر قصد دارید از همسر خود طلاق بگیرید و در کشور دیگری ساکن هستید و کارت ملی هوشمند نیز دریافت نموده اید، قادر خواهید بود از سامانه ثنا استفاده کنید.

فراموش نکنید برای دسترسی به خدمات سامانه ثنا باید حتما کارت هوشمند ملی در اختیار داشته باشید. پس از ثبت نام در سامانه ثنا باید احراز هویت شما صورت پذیرد تا شما قادر باشید به وکیل در ایران وکالت دادگستری دهید.

اگر به هر صورت، شرایط ثبت نام در سامانه ثنا برای شما فراهم نیست، باید در سامانه میخک ثبت نام کنید.

کارشناسان طلاق 24 می‌توانند برای ثبت اینگونه وکالتنامه‌ها در سامانه میخک و سامانه ثنا به شما مشاوره های لازم را بدهند.  قبل تر از این نیز گفتیم که سامانه میخک خدمات زیادی ارائه می نماید که یکی از این خدمات، ارائه وکالتنامه برای طلاق ایرانی اشخاص خارج از کشور است.

هزینه های دادرسی دعوای طلاق در خارج از کشور و از طریق سفارت به چه میزان است؟

برای رسیدگی به دعوای طلاق، نیاز به پرداخت هزینه دادرسی و سایر هزینه‌های مربوط به آن است. در مجموع دادگاه ها در هر کشوری هزینه هایی را برای انجام پروسه طلاق دریافت می نمایند.

این هزینه‌ ها مربوط به اعلان ثبت‌ نام در دادگاه ها، هزینه‌های پستی و همچنین فرآیند رسیدگی‌هایی که توسط کارمندان دادگاه انجام می‌شود دریافت می گردد. البته خدمات پستی این فرآیند بیشترین هزینه‌ ها را دارد.

در واقع هزینه دادرسی پروسه طلاق نیز همانند ایران، به هزینه‌ هایی اطلاق می‌ گردد که توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی کشور مطبوع برای رسیدگی به دعاوی و شکایات متعدد، دریافت می گردد.

سفارت ایران

آیا برای طرح دعوای طلاق از طریق سفارت، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

مکرر در این مقاله اشاره کردیم، طرح در خواست طلاق از طریق سفارت ایران در کشورهای مختلف دنیا، یکی از مسائل بسیار کاربردی و مهم محسوب می گردد، و از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالبه حقوق قانونی در کنار دعوای طلاق از طریق سفارتخانه ها، دارای قوانین و مقررات خاصی بوده که اشخاص عادی هیچ اطلاعاتی در مورد آن‌ها ندارند.

برخی مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی بین المللی نیز دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حقوق خانواده، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

اگر می خواهید طرح شکایت شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم تقاضا در سامانه های میخک و ثنا، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قصد طلاق در سایر کشورهای دنیا را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در طلاق 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی در درخواست طلاق از طریق سفارت به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، چه در ایران و چه در کشور دیگری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده های مختلف دیده شده که زوجین خواهان طلاق، بعد از پرداخت تمام هزینه های مختلف و ثبت شکواییه، متاسفانه به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دعوا یا شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱