راهنمای طلاق

برای طلاق چه باید کرد؟

یکی از روش‌های قانونی که زن و شوهر می‌توانند از هم جدا شوند، طلاق است. طلاق شایع‌ترین شیوه اتمام رابطه زوجیت به شمار می‌رود که در قانون ایران، پروسه نسبتا طولانی برای طلاق در نظر گرفته شده است.

طلاق می‌تواند به صورت یک طرفه باشد و در آن صرفا مرد یا زن تقاضای طلاق می‌دهند و یا این که طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود. در روابطی که زن و شوهر به نحوی به انتهای مسیر رسیده و دیگر تمایلی برای ادامه همکاری ندارند، طلاق توافقی می‌تواند گزینه مناسبی برای این دسته از افراد باشد.

نوشته های مشابه

متاسفانه در مورد مسائل طلاق، اطلاعات اشتباهی در جامعه رواج پیدا کرده است و اغلب زن و شوهرها با چنین تصورات نادرستی برای طلاق اقدام می‌کنند. همین مسئله ضرورت دریافت مشاوره حقوقی با وکلا دادگستری متخصص در امور طلاق را بیش از هر زمان دیگری می‌طلبد.

در قانون پیش از آن که زوجین اقدامات لازم برای انجام مراحل طلاق را انجام دهند، شرکت در جلسات مشاوره پیش بینی شده و در مورد طلاق توافقی نیز حضور در چنین جلساتی اجباری شده است.

با توجه به این که درخواست طلاق از سوی افراد متقاضی می‌تواند متفاوت باشد، نحوه انجام مراحل آن و شرایط قانونی طلاق نیز با یکدیگر متفاوت است. طلاقی که از طرف مرد درخواست شده باشد، نیاز به ارائه دلیل ندارد که البته در این نوع طلاق، شوهر بایستی تمامی حقوق مالی همسر خود را پرداخت کرده باشد.

در دادخواست طلاق از طرف مرد، دادگاه زوج را ملزم به ارائه دلیل برای صدور حکم طلاق نمی‌کند اما ذکر دلیل می‌تواند تسریع در روند رسیدگی به پرونده طلاق را در پی داشته باشد.

طلاق از طرف زوجه نیز برخلاف طرلاق از جانب شوهر نیار به ارائه دلیل آن هم دلایل موجه و قانونی است. دلایلی که زوجه برای طلاق عنوان می‌کند، بایستی زمینه قانونی داشته باشد تا دادگاه بنا به خواسته روجه حکم طلاق را صادر کند.

طلاق توافقی نیز با توافق کامل زن و شوهر انجام می‌شود و هر دوی آن‌ها بابت وقوع طلاق، رضایت دارند. در هر صورت دعاوی طلاق از هر نوع که باشد، لازم است تا متقایان پروسه قانونی آن را طی کنند تا مرجع قضایی نیز حکم طلاق را صادر کند.

در مورد این موضوع که برای طلاق چه باید کرد و در واقع چه مراحلی را باید برای ثبت درخواست طلاق انجام داد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا توضیحات کافی ارائه گردد.

درباره طلاق

طلاق یکی از شناخته شده‌ترین پدیده‌های اجتماعی در کشور ما محسوب می‌شود که هر ساله میزان آن طبق آمارهای منتشر شده در حال افزایش است.

طلاق در واقع راهی است که قانونگذار پیش روی زن و شوهرهایی که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، قرار داده است. البته راه‌های دیگری چون فسخ نکاح برای جدایی زوجین در قانون عنوان شده است که در اغلب مواقع طلاق اتخاذ می‌شود.

علی رغم این که در مسائل شرعی، طلاق امری ناپسند محسوب می‎‌شود، اما در شرایطی که زن و شوهر سازگاری با یکدیگر ندارد و تمایل به جدایی داشته و یا این که ادامه زندگی برای زوجه دارای ضرر و زیان جانی است، طلاق به مصلحت طرفین می‌باشد.

روش‌های مختلفی برای آن که زن و شوهر از تصمیم طلاق جلوگیری کنند، در نظر گرفته شده اما در نهایت همواره وقوع طلاق در جامعه ما انجام می‌شود.

طلاق آثار مختلفی دارد و نتایج آن حتی پس از جدایی زن و شوهر نیز اثرگذار خواهد بود. در قانون ایران، زنان مطلقه در مهلت مشخصی که به آن عده گفته می‌شود، امکان ازدواج مجدد را ندارند اما مردان این امکان را دارند که بلافاصله بعد از طلاق گرفتن با افراد دیگر رابطه زوجیت برقرار کنند.

زن و شوهری که تصمیم به طلاق گرفته اند، در صورت رضایت دو طرفه طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود که حتی در طلاق توافقی نیز زوجین بایستی مراحل طلاق را انجام دهند.

بر خلاف تصورات اشتباه در جامعه، متقاضیان طلاق باید علاوه بر ثبت درخواست طلاق از طرف دادخواست، مراحل دیگری را انجام دهند که در نهایت مرجع قضایی اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش کند.

بنابراین می‌توان گفت که طلاق در مواقعی برای زوجین مصلحت داشته و در مواقع دیگر نیز به ضرر و زیان زوجین باشد. افرادی که قصد طلاق دادن همسر خود را دارند، به صرف ثبت دادخواست طلاق این امکان را ندارند که از همسران خود جدا شوند. بلکه باید فرآیند تعیین شده در قانون مانند شرکت در جلسات مشاوره، ارجاع به امر داوری و غیره را نیز انجام دهند.

درخواست طلاق به چه صورت ارائه می‌شود؟

بعد از پرداختن به طلاق که در بخش قبل نگاه کلی به طلاق داشتیم، حال این سوال مطرح می‌شود که درخواست طلاق به چه صورت ارائه می‌شود؟ متقاضیان طلاق عموما چه کسانی هستند و آیا زوجه به تنهایی و بدون آن که زوج برای طلاق راضی باشد، می‌تواند درخواست طلاق بدهد؟

در پاسخ به این قبیل سوالات، باید گفت به طور کلی در دسته بندی طلاق بر اساس درخواست دهنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. طلاق از طرف مرد
  2. طلاق از طرف زن
  3. طلاق توافقی

البته در قانون مدنی طلاق به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن دسته بندی شده است که دسته بندی فوق بر اساس اشخاص درخواست کننده طلاق است.

به طور کلی می‌توان گفت که طلاق می‌تواند شامل طلاق یک طرفه و یا دو طرفه باشد. طلاق یک طرفه شامل طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن و طلاق دو طرفه نیز شامل طلاق توافقی است.

در دعاوی طلاق، این موضوع حائز اهمیت است که درخواست طلاق از طرف چه افرادی ارائه شده است و در این صورت شیوه رسیدگی پرونده‌های طلاق نیز متفاوت می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی انواع طلاق که از طرف شوهر، زوجه و یا توافقی ارائه می‌شود، می‌پردازبم.

طلاق در خانواده

طلاق از طرف مرد

در ارتباط با دعاوی طلاق، مرد در مقایسه با زن حق اولویت در حق طلاق دارد. بدین معنا که شوهر این اختیار دارد دارد که حتی بدون رضایت زوجه نیز درخواست طلاق بدهد.

البته طلاق از طرف مرد نیز دارای شرایطی است و شوهر برای آن که بتواند قانونا همسر خود را طلاق بدهد، بایستی حق و حقوق او را پرداخت کند.

پر واضح است که مرد این حق را دارد که همسرش را بدون دلیل طلاق بدهد اما صرفا این که شوهر درخواست طلاقی را به ثبت برساند، دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق نمی‌کند. در قانون مدنی عنوان شده است که شوهر می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط قانونی، از همسر خود طلاق بگیرد.

شرایط اصلی که برای طلاق از طرف زوج عنوان شده است، شامل پرداخت کلیه حقوق مالی زوجه می‌باشد. یکی از حقوق اصلی زن در روابط زوجیت، مهریه است که به عنوان پشتوانه مالی او محسوب می‌شود. در صورتی شوهر امکان طلاق دادن زوجه را دارد که کلیه حق و حقوق مالی او پرداخت شده باشد.

عدم پرداخت مهریه و یا عدم تعیین تکلیف پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی زن مانند نفقه و اجرت المثل، مانعی برای صدور حکم طلاق از طرف مرد است. در این صورت شوهر برای آن که بتواند طلاق زوجه را بگیرد، لازم است تا پیش از آن که دادخواست طلاق به دادگاه بدهد، باید وضعیت پرداخت حق و حقوق همسر خود را مشخص نماید.

عواملی که باعث می‌شود تا شوهر قصد طلاق دادن زن را داشته باشد، شامل عدم تمکین او است. در شرایطی که زوجه در برابر شوهر، تمکین نمی‌کند، طبیعی است که شوهر نیز بخواهد برای طلاق اقدام نماید.

در سایر طلاق‌ها، شوهر به دلایل مختلف اقدام به طلاق دادن زوجه نموده که بیشتر در این زمینه دلایل عاطفی و احساسی دخیل هستند.

علی رغم این که زوج برای طلاق دادن زوجه نیازی به دلیل ندارد، اما برای ارائه درخواست طلاق باید حقوق مالی همسر خود را پرداخت نموده باشد. با پرداخت مهریه و سایر حقوق زوجه، حال طبق قانون مرد این امکان را دارد که برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد.

طلاق از طرف زن

با توجه به این که قانونگذار حق طلاق را در روابط زوجیت به مرد داده است، اما این موضوع سبب نمی‌شود که زوجه از ارائه درخواست طلاق محروم باشد. بلکه زوجه نیز در شرایطی امکان ارائه دادخواست طلاق را به دادگاه دارد.

در طلاق از طرف زن، زوجه باید برای طلاق دلایل موجه و قانونی داشته باشد. دادگاه خانواده به دادخواست طلاق که از طرف زوجه بدون دلیل ارائه شده باشد، رسیدگی ننموده و حکم طلاق را صادر نماید.

خانمی که قصد طلاق دادن شوهرش را دارد، باید برای چنین درخواستی دلیل بیاورد. آوردن دلیل منطقی و قانونی برای طلاق از طرف زوجه، الزامی است. البته تنها در شرایطی طلاق از طرف زوجه بدون دلیل امکان پذیر است که زن از طرف شوهر خود وکالت در طلاق داشته باشد.

در قانون ایران، طلاق از طرف زوجه تنها در چهار مورد از قبیل عسر و حرج، وکالت در طلاق، غیبت شوهر بیش از چهار سال و عدم پرداخت نفقه است.

وکالت در طلاق، حق طلاق را برای زوجه به وجود می‌آورد که در هر زمان زوجه تمایل به طلاق داشت، می‌تواند دادخوتست طلاق بدهد. در سایر طلاق‌ها، لازم است تا در متن دادخواست به دلایل اصلی طلاق اشاره شود.

شایع‌ترین دلیل طلاق از طرف زنان، عسر و حرج است که زوجه به دلیل وجود شرایط بسیار سخت در مورد زندگی با شوهر، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق می‌کند.

زنی که مشمول شرایط عسر و حرج بوده و می‌‎تواند دلایل عسر و حرج را بنا بر آنچه که در قانون مدنی، عنوان شده است را بیاورد، دادگاه طبق قانون طبق خواسته زوجه، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

گفتنی است که اگر زوجه تقاضای طلاق داشته باشد، می‌تواند به صورت همزمان نیز درخواست مطالبه مهریه و سایر حقوق خود را نیز کند. طلاق از طرف زوجه، منوط به آوردن دلایل قانونی است، مگر آن که بحث وکالت در طلاق مطرح باشد که در این صورت زوجه با داشتن وکالت نامه طلاق، می‌تواند با گرفتن وکیل مراحل طلاق را انجام دهد.

طلاق توافقی

طلاق توافقی

علاوه بر طلاق یک طرفه، طلاق می‌تواند به صورت دو طرفه نیز رخ دهد. طلاق دو طرفه همان طلاق توافقی است که در این نوع طلاق، زوجین برای طلاق رضایت کافی دارند. در طلاق توافقی، زن و شوهر با توافقاتی که قبل از طلاق انجام می‌دهند، در نهایت از یکدیگر جدا می‌شوند.

در طلاق توافقی به دلیل آن که زن و شوهر راضی به جدا شدن هستند، در مقایسه با سایر طلاق، فرآیند آن در پروسه زمانی کوتاه‌تری انجام می‌شوند.

پر واضح است که در طلاق توافقی، رضایت دو طرفه برای طلاق و جدایی وجود دارد، اما لازم است تا افراد متقاضی مراحلی که در قانون عنوان شده است را به طور کامل انجام دهند.

با توجه به این که در طلاق توافقی، اغلب زوجین اینگونه تصور می‌کنند به دلیل آن که طلاق با توافق و رضایت آن‌ها انجام می‌شود، دیگر نیازی به انجام فرآیند طلاق نیست و در اسرع وقت برای طلاق اقدام می‌کنند. اما چنین تصوراتی به لحاظ حقوقی از اساس اشتباه است و در طلاق توافقی نیز زن و شوهر باید مراحل قانونی طلاق را انجام دهند.

طلاق از هر نوع که باشد، مراحلی دارد که افراد متقاصی طلاق باید برای طلاق گرفتن لازم تمام فرآیند مربوطه در طلاق را انجام دهند. به همین مناسبت در ادامه به بررسی مراحل طلاق می‌پردازیم.

اقدامات لازم برای طلاق

در بخش قبل با انواع طلاق بر اساس اشخاص درخواست دهنده آشنا شدیم و درخواست طلاق می‌تواند از طرف شوهر، از طرف زوجه و به صورت توافقی باشد. در صورتی که تصمیم شما برای طلاق قطعی باشد، باید یک سری اقداماتی را انجام دهید.

مراحلی که برای طلاق در رویه قضایی وجود دارد، تقریبا در انواع طلاق یکسان است و با کمی تفاوت فرآیند آن اجرا می‌شود که در این بخش اقدامات کلی که لازم است تا برای طلاق انجام شود، بیان می‌گردد.

شرکت در جلسات مشاوره خانواده

در پاسخ به این قبیل سوالات که برای طلاق لازم است تا چه اقداماتی انجام شود، لازم است تا پیش از ثبت درخواست طلاق و بررسی آن در دادگاه، متقاضی طلاق در جلسات مشاوره طلاق شرکت کند. جلسات مشاوره پیش از طلاق در رویه قضایی جنبه الزام آور برای افراد متقاصی دارد.

البته در قانون، شرکت در جلسات مشاوره خانواده تنها در طلاق توافقی اشاره شده است و می‌توان اینگونه بیان کرد که مراجعه به مراکز مشاوره امور خانواده در طلاق توافقی قبل از آن که درخواستی به ثبت برسد، اجباری است و در طلاق‌های یک طرفه نیز با نظر دادگاه انجام می‌شود.

در هر صورت پیش از آن که اقدام لازم برای مراحل دادرسی طلاق و ثبت دادخواست انجام شود، ضروری است که شخص متقاضی شرکت در جلسات مشاوره خانواده را نیز انجام دهد. مراجعه به چنین مراکزی به منظور ارائه مشاوره به زوجین متقاضی طلاق و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق طرفین دارد.

از این حیث در رویه طلاق، مراجعه به چنین مراکزی اجباری شده است و هدف از شرکت زوجین در چنین جلساتی، خودداری آن‌ها از امر طلاق است.

افرادی که به زوجین مشاوره می‌دهند، جز مشاوران متخصص در امور خانواده هستند که زوجین ابتدا مشکلات زندگی خود و دلایلی که منجر به تصمیم آن‌ها برای جدایی شده است را بیان می‌کنند و در نهایت شخص مشاور به آن‌ها راهکارهایی را ارائه می‌دهد.

بر طبق ماده 25 قانون حمایت خانواده، در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.

در ماده فوق عنوان شده است که اگر زوجین با طی کردن جلسات مشاوره، تصمیم آن‌ها برای طلاق منتفی نشود، این موضوع به اطلاع دادگاه رسیدگی کننده خواهد رسید.

البته در این زمینه نیز گواهی عدم امکان انصراف از طلاق به زوجین داده می‌شود که از طریق آن می‌توانند مراحل بعدی طلاق را انجام دهند.

درخواست طلاق

نگارش دادخواست طلاق و ثبت آن

بعد از مرحله حضور در جلسات مشاوره خانواده، فرآیندی که برای طلاق در نظر گرفته می‌شود، نگارش و ثبت دادخواست طلاق است. متقاضی طلاق توافقی و یا طلاق یک طرفه از جانب زوج یا زوجه لازم است که دادخواست طلاق را طبق اصول دادخواست نویسی نگارش کنند و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آن را به ثبت برسانند.

دادخواست طلاق با به ثبت رسیدن توسط دادگاه واجد صلاحیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمان تعیین حضور زوجین در دادگاه برای انجام مراحل دادرسی پس از گذشت چند روز از ثبت دادخواست به آن‌ها ابلاغ می‌شود. با ابلاغ زمان دادرسی، طرفین دعوا در زمان تعیین شده بایستی در دادگاه حضور پیدا کنند.

داوری پرونده طلاق

از دیگر مراحل دعاوی طلاق می‌توان به امر داوری اشاره نمود. در طلاق‌هایی که به صورت یک طرفه هستند، دادگاه پیش از بررسی و ورود به دعوا، پرونده را به امر داوری ارجاع می‌دهد. حال زوجین باید اقدام به تعیین داور کنند.

داور می‌تواند از بین اشخاص مورد تایید زن و شوهر انتخاب شود که در صورت ناتوانایی آن‌ها در تعیین داور، دادگاه در این زمینه شخصی را به عنوان داور انتخاب می‌نماید.

داوری در پرونده طلاق جهت ایجاد صلح و سازش صورت می‌گیرد و اختلافات بین زوجین برطرف می‌شود. البته در صورت عدم رفع اختلافات نیز پرونده مجددا برای رسیدگی نهایی و صدور حکم به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود.

البته طبق قانون حمایت خانواده، ارجاع به امر داوری در طلاق توافقی انجام نمی‌شود و داوری تنها در پرونده‌های طلاقی که به صورت یکطرفه هستند، انجام می‌شود.

رسیدگی پرونده در دادگاه

پس از انجام مراحل ذکر شده، حال دادگاه اقدام به بررسی پرونده طلاق می‌کند. در طلاق توافقی، لازم است که ضمیمه دادخواست، توافق نامه طلاق نیز انجام شود. در واقع دادگاه در پرونده طلاق توافقی، از زوجین ارائه توافق نامه طلاق را درخواست می‌کند که در آن پیرامون مسائلی چون حقوق مالی زوجه و حضانت فرزند توافقاتی انجام می‌شود.

در طلاق از طرف زوجه، لازم است تا برای دادگاه دلایل مطرح شده در دادخواست محرز گردد. در طلاق از طرف مرد نیز باید تکلیف مهریه خانم معین گردد.

با بررسی‌هایی که دادگاه پیرامون پرونده طلاق انجام می‌دهد و در نهایت نتایج حاصله، در صورتی که برای قاضی محرز شود که امکان سازش دیگر بین زوجین وجود ندارد، حکم طلاق صادر می‌شود. با صدور حکم طلاق زوجین می‌توانند مرحله نهایی طلاق یعنی مراجعه به دفترخانه و ثبت صیغه طلاق را نیز انجام دهند.

ثبت طلاق در محضر

گام آخر در تمامی دعاوی طلاق، مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق جهت جاری کردن صیغه طلاق است. با حکمی که دادگاه برای طلاق صادر می‌کند، زن و شوهر می‌توانند در اسرع وقت به محضر مراجعه نموده و طلاق را به ثبت برسانند. بدون حکم دادگاه امکان ثبت طلاق در دفترخانه وجود ندارد و انجام چنین امری جنبه مجرمانه دارد.

مهلت زمان ثبت طلاق در دفترخانه سه ماه از تاریخ صدور حکم دادگاه است که با منقضی شدن این مدت زمانی، زوجین باید مجددا مراحل طلاق را انجام دهند.

حضور زوجین در محضر برای جاری شدن صیغه طلاق اجباری است و بعد از انجام مراحل قانونی و شرعی طلاق با ثبت چنین واقعه ای، زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند.

تجدید نظر خواهی برای طلاق

تجدید نظرخواهی که روشی قانونی برای تمامی دعاوی حقوقی و کیفری به منظور اعتراض به آرای محاکم بدوی است، در مورد پرونده طلاق نیز انجام می‌شود.

در صورتی که پرونده طلاق در دادگاه خانواده که مرجع بدوی است، رسیدگی شده و حکم طلاق نیز در این زمینه صادر گردد، اگر طرفین دعوا نسبت به رای صادره معترض باشند، می‌توانند درخواست تجدید نظر بدهند.

تجدید نظر خواهی در مورد طلاق در مراجع تجدید نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است که رای دادگاه خانواده در این زمینه تایید و یا رد شود. برای تجدید نظر خواهی طلاق لازم است که مجددا دادخواستی در این زمینه تنظیم و ثبت گردد.

لازم به ذکر است که در طلاق توافقی، حق تجدید نظر خواهی از سوی طرفین سلب شده و همین موضوع منجر به تسریع در روند رسیدگی به پرونده می‌شود.

بنابراین حکمی که دادگاه خانواده در طلاق توافقی صادر می‌کند، قطعی و لازم الاجرا است اما در سایر طلاق‌ها، امکان تجدید نظر خواهی نسبت به آرای دادگاه خانواده وجود دارد.

وکیل طلاق

مراجعه به وکیل برای طلاق

رسیدگی به دعاوی طلاق، یکی از تخصص‌های اصلی وکلا دادگستری است که زن و شوهر متقاضی طلاق برای آن که بتوانند به خواسته خود برسند، لازم است که وکالت در پرونده طلاق را بر عهده وکیل مجرب و با سابقه قرار دهند. وکیلی که سال‌های متوالی تجربه وکالت در دعاوی طلاق را دارد، می‌تواند رسیدگی چنین پرونده‌هایی را به نحوی انجام دهد که مطابق با خواسته موکل باشد.

لازم به ذکر است که در مورد طلاق حتما مراجعه شما به وکیل متخصص در دعاوی طلاق باشد تا وکیل بتواند در شرایط بهتری به خواسته شما رسیدگی کند.

در صورتی که وکیل داشته باشید، تمام مراحل طلاق حتی شرکت در جلسات مشاوره و سابر مراحل توسط وکیل انجام می‌شود و لزومی برای حضور موکل در فرآیند قانونی طلاق نیست.

خانم‌هایی که قصد طلاق گرفتن از همسر خود را دارند اما با شرایط و نحوه آن آشنا نیستند، می‌توانند با کمک گرفتن از وکیل طلاق اقدامات قانونی را در این زمینه انجام دهند.

وکیل تخصصی طلاق، تمامی راه‌های قانونی ممکن را برای آن که موکل (زوجه) بتواند از زوج طلاق بگیرد را پیش روی او قرار داده و زوجه با کمک وکیل خود این امکان را دارد که برای طلاق اقدام کند.

از هر ابعادی که به مسئله داشتن وکیل در پرونده‌های طلاق نگاه می‌کنیم، می‌توانیم به وجود مزایای فراوان در این زمینه پی ببریم، هر چند که در قانون و در رویه قضایی، پیرامون دعاوی طلاق، داستن وکیل جنبه الزام آور ندارد.

به منظور تسریع در احقاق تقاضای موکل مبنی بر صدور حکم طلاق، خصوصا در طلاق توافقی که زوجین این تقاضا را دارند که در سریع‎‌ترین زمان ممکن از یکدیگر جدا شوند، مراجعه به وکیل خوب در امر طلاق می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

ارائه مشاوره حقوقی تخصصی طلاق

در ارتباط با با وکیل ماهر در پرونده طلاق، دارای مزایای زبادی برای موکلین است اما ممکن است افراد باشند که به دلایلی شرایط گرفتن وکیل را نداشته باشند. در این صورت می‌توانید با گرفتن مشاوره حقوقی، مراحل طلاق را انجام دهید.

مشاوره حقوقی همواره راهکار مناسبی برای حل مسائل حقوقی به شمار می‌رود و در ارتباط با دعاوی طلاق نیز مشاوره حقوقی، یقینا گزینه مطلوبی محسوب می‌شود.

در راستای دعاوی طلاق اگر به دنبال وکلای متخصص و مجرب هستید، سامانه طلاق 24 پیشنهاد مناسبی برای شما خواهد بود. این سامانه تخصصی پیرامون دعاوی طلاق و سایر دعاوی خانواده است که خدمات متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار داده و شیوه ارائه مشاوره حقوقی به صورت حضوری و غیر حضوری( آنلاین و تلفنی) است.

در مشاوره حقوقی طلاق، تمامی اطلاعات مورد نیاز و جزئیات مراحل آن به صورت دقیق بیان می‌شود و در این صورت می‌توانید شخضا پروسه طلاق را انجام دهید. انتخاب وکیل و یا مشاوره حقوقی در امور طلاق بسته به شرایط شما دارد و این امکان برای شما فراهم است که هر کدام از دو راه حل مزبور به پرسش برای طلاق چه باید کرد، پاسخ دهید.

در هر صورت سامانه طلاق 24، آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی پیرامون دعاوی طلاق است و هرگونه سوال حقوقی در رابطه با طلاق داشته باشید، می‌توانید از خدمات این سامانه استفاده نمایید.

امکان بهره مندی از مشاوره حقوقی رایگان در مورد طلاق نیز وجود دارد که سوالات خود را در بخش تعبیه شده در سامانه مطرح نموده و وکلای ما در اسرع وقت پاسخ پرسش شما را خواهند داد. بنابراین برای دریافت مشاوره حقوقی و یا مراجعه به وکیل طلاق با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱