پیرامون طلاق

طلاق برای زن سخت تر است یا مرد؟

جدایی و طلاق زوجین مسئله ای است که امروزه بیش از پیش کانون گرم خانواده ها را درگیر خود کرده است.

این مسئله شخصی و اجتماعی قطعا با پیامدهایی همراه بوده که علاوه بر زوجین می تواند در فرزندان آن ها نیز تاثیرات منفی بر جای بگذارد. انسان ها فارغ از جنسیت (مرد یا زن) و سن و سال (کودک یا بزرگسال) دارای احساسات به خصوصی هستند که اتفاقات بزرگ زندگی می تواند بر این احساسات، تاثیرات عمیق و جبران ناپذیری بگذارد.

بر همین اساس ما در این مقاله قصد داریم جهت بررسی این مسئله، نخست به معرفی و بررسی جداگانه آثار طلاق بر روی زن و مرد بپردازیم و در آخر به یک جمع بندی تقریبی دست یابیم که مشخص کند طلاق برای زن سخت تر خواهد بود یا برای مرد؟ هر چند که وقوع این مسئله برای هر کسی ناگوار خواهد بود و هر کدام از زوجین نیز از وقوع آن متضرر خواهند شد.

آثار طلاق بر زنان

بزرگترین ترسی که بعد از طلاق زنان را رها نمی کند، ترس از آینده و احساس سردرگمی نسبت به آن است و اینکه آن ها تصویر روشنی از آینده خود نداشته باشند.

همین ترس نیز باعث ایجاد تنش های روحی و روانی در آن ها می شود. البته نوع نگاه جامعه به زنان مطلقه نیز در شکل گیری این تنش ها بی تاثیر نخواهد. بر همین اساس در این بخش می خواهیم به معرفی و بررسی آثار طلاق بر زنان بپردازیم که به صورت زیر خواهد بود.

عدم پذیرش از سوی خانواده ها

در بسیاری از خانواده ها مخصوصا خانواده دختر قبول طلاق امری بسیار سخت و ناگوار بوده که از دید آن ها می تواند توجیهات مختلفی داشته باشد.

قبیح بودن عمل در فرهنگ آن ها و اطرافیان، نداشتن توانایی مالی لازم جهت پذیرا بودن دختر، ترس از آبروی خانواده و غیره از جمله توجیهاتی است که این خانواده ها در این زمینه بیان می کنند و حتی در مواردی نیز پیش می آید که در مقابل دختر خود ایستاده و او را تهدید نیز می کنند.

همین توجیهات و عکس العمل ها می تواند بر روحیات دختر تأثیرات منفی بسیاری بگذارد.

نکاح

مشکلات روحی و روانی

از شایع ترین مشکلات روحی و روانی که دامن گیر زنان مطلقه می شود می توان به احساس افسردگی، گناه و اضطراب اشاره کرد. ممکن است زنان خود را در این مسئله مقصر بدانند و همین امر نیز باعث افزایش عذاب وجدان آن ها و تشدید این مشکلات می شود.

حال اگر پای فرزند یا فرزندانی نیز در میان باشد این مسئله و درگیری روحی و روانی می تواند شدیدتر نیز گردد. البته این احساس بیشتر در زنان غیرمستقل دیده می شود که خوشبختی و رسیدن به رویا های خود را فقط در ازدواج می بینند و از هم پاشیدن این مسئله می تواند به قیمت نابودی آرزوها و آینده آن ها باشد.

مشکلات و نیازهای مالی

از آن جایی که هزینه های زندگی در جوامع سنتی می بایست توسط مرد تامین شوند، زنان نیز که اغلب خانه دار هستند از نظر مالی به شوهران خود وابسته می شوند.

این وابستگی به گونه ای بوده که در صورت طلاق زوجین، زن نمی تواند از نظر مالی نیازهای خود را تامین کند. البته این مسئله زمانی سخت تر می شود که زن سرپرستی فرزند یا فرزندان خود را بر عهده بگیرد و از هیچ حمایت مالی نیز برخوردار نباشد.

نیازهای عاطفی و جنسی

اولین نشانه ای که در زنان مطلقه پس از جدایی دیده می شود، عدم اعتماد مجدد به مردان است و همین امر نیز سبب می شود که بیش از پیش گوشه گیر و تنها شوند.

از آن جایی که این زنان دیگر مثل قبل نمی توانند نیاز جنسی و عاطفی خود را برطرف کنند، از روی ناچاری مجبور می شوند که به یک رابطه ناخواسته مانند دوستی های گذرا، ازدواج موقت و ازدواج سفید تن بدهند.

هر کدام از این روابط ذکر شده مسائل و مشکلات مختص به خود را دارد که می تواند بر روحیه و شرایط حاکم بر وی تاثیر منفی بگذارد. یکی از این مشکلات عدم وجود ثبات در این روابط است که می تواند بر روحیه زنان مطلقه آسیب های جدیدی را وارد کند.

عدم امنیت اجتماعی

این روزها فقر فرهنگی حاکم بر جامعه سبب شده که زنان مطلقه بیش از پیش در معرض پیشنهادات بی شرمانه و آزاردهنده اطرافیان خود قرار بگیرند.

این مسائل تا جایی پیش می رود که این زنان برای دستیابی به یک شغل مناسب، اجاره خانه و غیره با مشکلات بزرگی رو به رو می شوند. علاوه بر آن طبق بررسی هایی که در سراسر جهان در این زمینه انجام شده است، این زنان بیشترین قربانیان خشونت هایی از این قبیل هستند که می تواند به صورت خشونت های اجتماعی و جنسی بروز کند.

از آن جایی که زنان دارای روحیه و احساسات لطیفی هستند حتما باید از طرف خانواده و اطرافیان خود مورد حمایت قرار گیرند و در صورت نبود آن ها می بایست حتما به مراکز مشاوره و حمایتی مراجعه نمایند.

مشکلات مربوط به فرزندان

همواره نقش مادران در تربیت فرزندان بیشتر از پدران بوده و مادرانی که پس از طلاق سرپرستی فرزندان خود را بر عهده می گیرند با مسئولیت ها و چالش های بزرگتری رو به رو می شوند که می تواند بر روحیه و توانایی های آن ها اثرات منفی داشته باشد.

از یک طرف بزرگ کردن فرزندان توسط مادر و بدون طلب کمک از پدر آن ها می تواند امری سخت و طاقت فرسا برای وی باشد و از طرف دیگر اگر سرپرستی فرزندان بر عهده پدر خانواده باشد و وی نیز اجازه ملاقات فرزندان با مادرشان را ندهد، این مسئله می تواند بر روحیه و احساسات مادر خانواده تاثیرات منفی و جبران ناپذیری را وارد کند.

طلاق

آثار طلاق بر مردان

همانطور که می دانید مردان نیز در کنار زنان و فرزندان از قربانیان مسئله طلاق به شمار می روند، در حالی که در اذهان عمومی این مسئله زیاد جدی گرفته نمی شود.

شاید برایتان عجیب باشد ولی مردان بعد از جدایی و طلاق با آسیب های روانی بیشتری رو به رو شده و به دلیل مشکلات شخصی و اجتماعی که در این زمینه با آن مواجه می شوند، ممکن است تا مرز سکته و مرگ زودرس نیز پیش روند.

نگه داشتن غم و اندوه در خود

طلاق به عنوان یک مسئله ناامید کننده و اضطراب آور می تواند از مرگ یک عزیز نیز سخت تر باشد، لذا زوجینی که از هم جدا می شوند، با یک شرایط روحی و روانی سختی دست و پنجه نرم می کند.

این شرایط سخت ممکن است در قالب غم و اندوه زیاد در مرد و زن نمایان شود ولی نحوه برخورد با این غم و اندوه در هر دو طرف می تواند متفاوت باشد.

از آن جایی که زنان در مقایسه با مردان در بروز مسائل احساسی راحت تر هستند می توانند با بیان آن مقداری از این غم و اندوه درونی را بکاهند؛ اما در طرف مقابل مردان تمایل کمتری نسبت به بروز این مسائل دارند و همین امر نیز می تواند لطمات روحی و روانی بزرگی را به آنها وارد کند.

افسردگی

افسردگی یکی از شایع ترین علائم مردان پس از طلاق بوده که دلیل آن می تواند حس ناامیدی و بلاتکلیفی باشد که در وجود آن ها و نسبت به شرایط پیش آمده به وجود آمده است.

در دوران طلاق حس عشق، نفرت، خشم و لطافت با هم در می آمیزد و فرد دچار یک نوع دوگانگی احساسی می شود. بدین صورت که در برخی مواقع حس نفرت و خشم بر وی غالب شده و از شرایط پیش آمده از بعد طلاق احساس رضایت و راحتی کند و در مواقعی دیگر برعکس این حالت اتفاق می افتد و این بار حس عشق و لطافت بر وی غلبه کرده و فرد نسبت به رابطه از دست رفته خود احساس دلتنگی می کند.

در کنار آن ترس از آینده نامعلوم و بلاتکلیفی نسبت به شرایط پیش آمده نیز می تواند به تشدید ناراحتی و غم او کمک کند. مردان در این دوران قدرت تمرکز خود را از دست می دهند و همین امر نیز می تواند بر شرایط کاری آن ها اثرات بدی داشته باشد.

کاهش سلامتی

عملکرد مردان در برخورد با شرایط سخت روحی و روانی اغلب ضعیف تر از زنان بوده که یکی از دلایل آن می تواند نوع تکیه گاه آن ها در چنین مواقعی باشد.

مردان اغلب در چنین شرایطی با همسران خود درد دل می کنند، در حالی که بعد از طلاق این تکیه گاه بزرگ را از دست داده اند؛ اما زنان علاوه بر همسر خود می توانند با اعضای خانواده و دوستان خود به ابراز احساسات بپردازند و تا حدودی این غم و اندوه را در وجود خود بکاهند.

هرگاه این شرایط سخت روحی و عاطفی در مردان با استرس و اضطراب نیز همراه شود، سلامتی مرد به خطر افتاده و به انواع بیماری های قلبی و عروقی، گوارشی و ریزش مو، کاهش وزن، بی خوابی و غیره دچار می شود.

از دست دادن هویت خود

ازدواج به مرد و زن نوعی هویت می بخشد که اطرافیان آن ها به مدت طولانی آن دو را با همان هویت می شناسند؛ اما مسئله طلاق زوجین این هویت را از بین برده و دیگر مرد و زن نمی توانند در فعالیت های همدیگر شریک باشند.

این انفصال زوجین و فعالیت جداگانه آن ها بعد از طلاق، سبب می شود که آن دو احساس کنند چیزی که قبلا در وجودشان شکل گرفته را دیگر در اختیار ندارند و همین امر نیز در اعتماد به نفس آن ها خلل ایجاد می کند.

از دست دادن سرپرستی فرزندان

از آن جایی که بعد از صدور حکم طلاق در اغلب موارد سرپرستی فرزندان به مادر آن ها واگذار می شود، این حس در مردان به وجود می آید که دیگر نمی توانند فرزندان خود را ملاقات کنند و همین امر نیز از نظر روحی آن ها را اذیت خواهد کرد.

همین دوری و ملاقات های کوتاه با فرزندان نیز سبب می شود که مردان تصور کنند که نقش چندانی در زندگی فرزندانشان ندارند و بیش از پیش احساس تنهایی می کنند.

طلاق

تعجیل در ورود به رابطه جدید

بحران های روحی و روانی ایجاد شده در مردان بعد از طلاق و عدم شرایط لازم جهت تخلیه آن سبب می شود که آن ها تنها راه خلاصی از این شرایط را ورود به یک رابطه جدید بدانند و جهت دستیابی به این امر نیز عجولانه رفتار خواهند کرد.

مطمئنا اجرای اقدامات عجولانه در این رابطه به نتایج مطلوب و مطمئنی ختم نخواهد شد و همین امر نیز سبب می شود که مشکلات مردان در دوران بعد از طلاق افزایش یابد. در طرف مقابل زنان سنجیده تر رفتار می کنند و نخست به تقویت اراده و روحیات خود پرداخته و سپس وارد رابطه جدید می شوند.

عدم تمایل به ازدواج مجدد

در نگاه اول این گونه به نظر می رسد که مردان در مقایسه با زنان از شرایط بهتری جهت ازدواج مجدد برخوردار هستند ولی در واقعیت اینطور نخواهد بود.

نوع نگاه جامعه به مرد بعد از طلاق و اشاره به ضعف او در مدیریت و کنترل زندگی مشترک سبب می شود که این حس در مرد القا شود که دیگر نمی تواند یک زندگی جدید را آغاز و اداره کند.

مورد دیگر در این رابطه بیشتر در مورد مردانی است که سرپرستی فرزندان خود را بر عهده گرفته اند و همین امر نیز سبب می شود که آن ها در تشکیل زندگی جدید با مشکل رو به رو شوند؛ چرا که ممکن است فرزندان آن ها از سوی همسر جدیدشان مورد حمایت لازم قرار نگیرند و نگرانی مرد در مورد سرنوشت و آینده فرزندانش سبب می شود که به طور کامل از این اقدام دست بکشد.

ترس از شکست مجدد و تکرار اشتباه در ازدواج اول از دیگر عواملی است که می تواند مانع ازدواج مجدد در مردان شود.

علاوه بر آن بسیاری از مردان به خاطر پرداخت مهریه با مشکلات مالی رو به رو هستند و همین امر نیز سبب می شود که این افراد توانایی مالی لازم جهت ازدواج و تشکیل زندگی جدید را نداشته باشند.

حتی اگر مردان بتوانند بر حس بدبینی خود در مورد ازدواج مجدد غلبه کنند، به دلیل سوابق و تجربیاتی که از ازدواج اول دارند ممکن است در ازدواج مجدد و با ورود به شرایط جدید، افسوس زندگی قبلی را داشته باشند و نتوانند با این مسئله کنار بیایند.

تاسف و پشیمانی همیشگی

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم مسئله طلاق می تواند در مردان نوعی دوگانگی احساسی و عاطفی ایجاد کند که با تغییرات خلقی و افسوس شدید نیز همراه خواهد بود. این دوگانگی زمانی در مرد ایجاد می شود که وی تردید دارد که آیا اقدام او جهت طلاق از همسر کار درستی بوده است یا خیر.

بدین صورت که در دوران بعد از طلاق، مرد با اینکه از همسر سابق خود نفرت دارد، به طور همزمان نسبت به وی نیز احساس خوب و مثبتی دارد.

این حس مثبت در مرد از آنجا نشئت می گیرد که وی در گذشته به یک سری از خصلت های همسر سابق خود علاقه مند بوده و نمی تواند آنها را فراموش کند.

همین علایق و خاطرات سبب می شود که مرد هر از گاهی از اقدام خود جهت طلاق از همسر ابراز پشیمانی کند و این حس به صورت طولانی مدت و تا آخر عمر با او همراه باشد.

زنان یا مردان، مسئله طلاق برای کدام‌ یک سخت تر خواهد بود؟

باور عمومی جامعه بر این ادعا است که زنان در مقایسه با مردان احساسی تر هستند و اینگونه به نظر می رسد که زنان در مقایسه با مردان در مسئله طلاق بیشتر ضربه می خورند، در حالی که در واقعیت اینطور نیست.

در بسیاری از موارد که در بخش های مختلف این مقاله به معرفی و بررسی آن پرداخته شده است، می توان به این نتیجه رسید که طلاق برای مردان سخت تر از زنان خواهد بود.

مطالعات نشان داده است که مردان بعد از طلاق، سلامتی و شادابی خود را بیشتر از زنان از دست می دهند که یکی از دلایل آن می تواند فشارهای عاطفی و روحی و روانی باشد که بعد از طلاق گریبان گیر آن ها می شوند.

مردان اغلب از گفت و گو در مورد این مسائل طفره می روند و یا از ابراز آن ها با دیگران احساس خجالت و شرمندگی دارند و همین امر نیز سبب می شود که فشار روانی بیشتری بر آن ها وارد شود.

از طرف دیگر مردان در مورد مسائل مالی از قبیل پرداخت مهریه در تنگنا و فشار بیشتری قرار می گیرند، به گونه ای که ممکن است تا مدت زمان طولانی به خاطر پرداخت مهریه با مشکلات مالی و استرس و اضطراب ناشی از آن مواجه باشند.

از دیگر اثرات منفی طلاق بر مردان می توان به ناامیدی، کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، کاهش باور بر توانایی های شخصی، بی انگیزگی و پشیمانی اشاره کرد که این علائم در زنان کمتر از مردان به چشم می خورد.

طلاق

چرا زنان بیشتر از مردان به دنبال طلاق هستند؟

طبق مطالعات انجام شده در مورد طلاق که با نظر «مایکل روسفلد» جامعه شناس «استنفورد» نیز همسو بوده، حدود دو سوم درخواست طلاق ها از جانب زنان صورت می گیرد و به نوعی زنان تمایل بیشتری به طلاق و جدایی دارند.

علاوه بر آن شادی و نشاط زندگی زناشویی برای مردان بیشتر از زنان بوده که همین امر نیز سبب می شود که مردان به شرایط حاکم بر زندگی زناشویی وابستگی بیشتری داشته باشند.

از طرف دیگر بر اساس همین تحقیقات اثبات شده است که اثر طلاق بر سلامتی روحی و روانی مردان بیشتر از زنان بوده تا آن جا که در رابطه با مسائل زناشویی، اقدام به خودکشی در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است.

از طرف دیگر در فضای جامعه امروزی ما نقش زنان در جامعه پر رنگ تر و بیشتر از گذشته شده است و زنان علاقه بیشتری به کسب شغل و موقعیت اجتماعی پیدا کرده اند.

همین عوامل نیز سبب شده که زنان از نظر مسائل مالی خودکفا شوند و از نظر عاطفی و احساسی نیز بتوانند با دیگران در محل کار ارتباط برقرار کنند و تا حدودی نیازهای روحی و عاطفی خود را برطرف نمایند.

در چنین شرایطی دیگر زنان از روی ناچاری یا اجبار به مردان وابسته نخواهند شد و در صورتی که شرایط حاکم بر زندگی زناشویی خود را مناسب و مطلوب نبینند، می توانند به آسانی درخواست طلاق نمایند.

البته این مسئله برای همه زنان صدق نمی کند و ممکن است درصدی از زنان جامعه آماری ما از این شرایط پیروی نکنند که امری طبیعی و قابل انتظار است. پس با این تعاریف، اصطلاح «زن باید با لباس سفید به خانه شوهر برود و با کفن سفید برگردد» دیگر کاربردی نخواهد داشت.

در نهایت همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا زنان تمایل بیشتری به طلاق داشته باشند و قبول مسئله طلاق برای آن ها آسان تر از مردان باشد.

مرکز اینترنتی طلاق 24

سایت طلاق 24 که در زمینه مسائل قضایی و حل و فصل اختلافات زناشویی و خانوادگی زوجین فعالیت دارد، تاکنون توانسته است خدمات و مشاوره های مؤثری را به متقاضیان خود ارائه دهد.

از این رو توصیه ما به شما عزیزان این است که در رابطه با موضوعاتی چون طلاق و آثار و پیامد های آن برای هر کدام از زوجین و فرزندان به این سایت مراجعه نموده و از مطالب و مشاوره های کاربردی آن بهره مند شوید.

همچنین سایت طلاق 24 از تجربیات کاربران از سراسر وب استفاده کرده و خود هیچ تائید و یا ردی نسبت به این ادعاها ندارد.

همانطور که می دانید هر کدام از زوجین در زندگی مشترک خود با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه می شوند که این مشکلات می تواند نقطه عطفی بر پایان رابطه آن ها باشد و مقدمات جدایی زن و مرد را فراهم نماید؛ اما با این وجود سایت طلاق 24 پیشنهاد می کند که زوجین با سازش و متانت لازم مشکلات و سوء تفاهم های بوجود آمده را حل و فصل کنند و اگر سؤالاتی در این رابطه به ذهن آن ها خطور کرد که نیازمند پاسخ درست و کاملی بود، حتما به این سایت مراجعه کرده تا جواب سؤالات خود را دریافت نمایند.

قطعا زنان در مسئله طلاق از لحاظ عاطفی، نگاه فرهنگی و شرایط معیشتی ضربه خواهند دید ولی به دلیل توانایی بالایی که در ارتباط با دیگران، ابراز احساسات و تخلیه ناراحتی های خود دارند، اغلب کمتر از مردان در این رابطه اذیت خواهند شد و سریعتر می توانند هویت و اعتماد به نفس خود را پیدا کنند.

در طرف مقابل مردان ناراحتی و غم های ناشی از طلاق را در خود می ریزند و همین امر نیز سبب ایجاد مشکلات روحی و جسمی جبران ناپذیری در آن ها می شود.

حال اگر این مسائل با پرداخت مهریه و سرپرستی فرزندان نیز همراه شود، می تواند بر روابط خانوادگی، اجتماعی و کاری مردان تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.

با این وجود توصیه ما به شما عزیزان این است که جهت بررسی بیشتر شرایط زوجین بعد از طلاق و اتخاذ تصمیمات بزرگ در این رابطه به سایت طلاق 24 مراجعه نموده و از مزایای بسیار آن مانند مطالب، مشاوره ها و دیدگاه های افراد مختلف در این رابطه بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱