طلاق توافقی

طلاق توافقی در کانادا چگونه است؟

مهاجرت می تواند یکی از بزرگ ترین مشکلات یک خانواده باشد. اگر زمان تصمیم برای این کار تمام جوانب آن را نسنجیده باشید، حتما در دام های مختلف گرفتار شده و با فراز و نشیب های متفاوتی رو به رو می شوید.

برخی از خانواده ها این مسائل را تاب نیاورده و در نهایت با طلاق خود را از وضعیت موجود رها می کنند. یکی از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت ایرانیان، کاناداست.

پس لازم است که در مورد وجوه مختلف زندگی در آن اطلاعاتی داشته باشیم. در این متن مبحث طلاق توافقی در کانادا را بررسی می کنیم.

رابطه مهاجرت و طلاق

مطالعات جمعیت شناختی اجتماعی نشان داده است که مهاجرت می تواند منجر به افزایش طلاق شود. این موضوع دو توضیح غالب دارد.

  • اول اینکه این حرکت یک رویداد استرس زا در زندگی است که منجر به اختلاف و طلاق بیشتر می شود. این استرس مرتبط با جابه‌جایی، ممکن است با عبور از مرزهای بین المللی افزایشیابد.
  • دوم اینکه، سیاست‌های مهاجرت سخت‌تر شده و مهاجرت خانوادگی را دشوار کرده است. در نتیجه، خانواده های بیشتری از نظر جغرافیایی از هم جدا شده و با چالش تنظیم زندگی خانوادگی به صورت فراملی رو به رو هستند.

در حالی که زندگی فراملی ممکن است برای برخی بدون مشکل باشد، برای برخی دیگر ممکن است باعث استرس زناشویی و در نهایت منجر به طلاق شود.

گاهی حتی دیده می شود که افراد تنها به دلیل مهاجرت، ازدواج می کنند. جدا از اینکه نفس این عمل اشتباه است، باید بدانیم که از چه راه هایی می توان این نوع ازدواج را کنار گذاشت.

در صورتی که با فرد خارجی به خاطر شهروند شدن ازدواج کرده اید، راه های مختلف طلاق در آن کشور را بشناسید.

در نهایت ممکن است خانواده ای بعد از مهاجرت به کشوری مانند کانادا، قصد طلاق داشته باشند. پس آشنایی آن ها با این مبحث که طلاق توافقی در کانادا چگونه است، ضروری است.

برای بررسی این مسئله مهم است که ابتدا به جایی که سند ازدواج ثبت شده، دقت کنیم. اگر ازدواج فرد در ایران بوده، باید روشی متفاوت از کسانی که در خارج از ایران ازدواج کرده اند پیش گرفت.

طلاق

قوانین ایران در احوال شخصیه

متن قانون مدنی در ماده 6 اذعان دارد که «قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح، طلاق، اهلیتاشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود». به این معنا که تمامی اتباع ایرانی در هر کجای دنیا که زندگی کنند، برای انجام امور شخصی ذکر شده، باید طبق قوانین ایران پیش بروند.

البته ماده بعدی نیز این نکته را یادآور می شود که اتباع خارجی در ایران نیز باید طبق قوانین کشور خود به این امور رسیدگی کنند. در نتیجه برای طلاق توافقی در کانادا، لازم است که با قوانین ایران پیش بروید.

روش های طلاق برای ایرانیان خارج از کشور

شاید گمان کنید که ایرانیان خارج از کشور برای طلاق باید به شهر خود برگردند و این مسئله برای آنها بسیار سخت خواهد بود. اما این طور نیست. با توجه به ماده 34 قانون آیین دادرسی مدنی، ایرانیان خارج از کشور برای طلاق سه روش اصلی را در پیش دارند.

اولین روش

اگر شما در کشور دیگری زندگی می کنید، برای درخواست طلاق توافقی، می توانید به کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور مراجعه نمایید.

دومین روش

همچنین از طریق مراجعه به سفارت ایران، این امکان وجود دارد که با دادن وکالت به یکی از دوستان یا اقوام خود در ایران، او را به عنوان وکیل برای پیگیری امور به دادگاه بفرستید. برای این کار می توانید از سامانه ثنا و یا سامانه میخک استفاده کنید.

سومین روش

در صورتی که تنها یکی از زوجین از کشور خارج شده، می تواند با حضور در کنسولگری و یا سفارت ایران، برای طلاق توافقیبه طرف دیگر وکالت دهد تا او روند اداری و قانونی امر را پیگیری کند.

این روش می تواند برای کسانی که در کانادا زندگی می کند، بهترین روش باشد. زیرا ایران در کانادا سفارتی ندارد و دادن وکالت به شخصی که بتواند پرونده طلاق توافقی در کانادا را برای شما پیگیری کند، بهترین کار ممکن است.

البته اگر این امکان وجود دارد که فرد به صورت حضوری در ایران رفت و آمد داشته باشد، دیگری نیازی به استفاده از این روش ها نیست.

شرط لازم در طلاق توافقی

این مسئله را به خاطر بسپارید که چه در ایران و چه در هر جای دنیا که باشید، برای تنظیم دادخواست طلاق توافقی، باید هر دو طرف با توافقات انجام شده، راضی و پایبند باشند.

در واقع از در حال پیگیری طلاق توافقی در کانادا هستید، باید تمامی امور مالی، حضانت فرزند، بدهی ها و مسائلی از این دست را با همسر خود بررسی کرده باشید.

در صورتی که یکی از طرفین به این موارد راضی نباشد، طلاق شما به صورت توافقی نیست. در این وضعیت طلاق به صورت یک سویه، یا از طرف زن و یا از طرف مرد، ثبت خواهد شد.

هر کدام از این انواع طلاق، شرایط خاص خود را دارند که با نحوه طلاق توافقی در کانادا و یا هر کشور دیگر، بسیار متفاوت است.

کانادا

شرایط طلاق توافقی در کانادا

این مسئله هیچ تفاوتی با شرایط طلاق توافقی در ایران ندارد. در این وضعیت نیز زوجین باید در مورد مسائل مختلفی مانند حضانت فرزند، مهریه و نفقه، اجرت المثل و مواردی از این دست به توافق برسند.

همچنین برای طلاق توافقی در خارج از کشور نیز برگزاری جلسات مشاوره الزامی است. در این موقعیت می توان با همکاری یک وکیل متبحر در امور طلاق توافقی در کانادا یا دیگر کشورها، روند طلاق را تسریع کرد.

با استفاده از تجربیات این وکیل، شما می توانید تمامی مراحل طلاق توافقی خود را از صفر تا صد به او بسپارید. معمولا جلسات بین شما و وکیل به صورت آنلاین برگزار می شود مگر اینکه فرد آشنایی را برای وکالت انتخاب کرده باشید. در نهایت صورت جلسه این مذاکرات به صورت مکتوب در اختیار دادگاه خانواده قرار می گیرد.

همچنین در صورتی که زوجه خارج از ایران باشد، باید آزمایش عدم بارداری خود رااز طرف یکی از آزمایشگاه های آن کشور انجام داده و ارسال کند. برای انجام اموری که وابسته به سند طلاق هستند، می توان با ترجمه سند طلاق مسائل را حل و فصل کرد.

طلاق توافقی با استناد از قوانین کانادا

اگر ساکن کشور کانادا هستید، بسته به اینکه در کدام ایالت زندگی می کنید، می توانید با استناد به قوانین آنها، برای طلاق توافقی در کانادا اقدام کنید. در کانادا طلاق به دو صورت با تقصیر (fault) و بدون تقصیر (no-fault) انجام می شود.

  1. در نوع اول طلاق، فرد باید ثابت کند که این زندگی برای او خوشایند نیست. در واقع افراد بعد از بروز خیانت، اعتیاد همسر، خروج او از خانه و عدم توجه به پرداخت نفقه یا دلایلی از این دست، برای طلاق اقدام می کنند. این نوع طلاق می تواند سرانجام به طلاق توافقی تبدیل شود. همچنین می تواند بعد از رسیدگی به تمام حقوق طرفین، صورت بگیرد.
  2. نوع دوم طلاق در کانادا که در ترجمه با عبارت طلاق بدون تقصیر شناخته می شود، چیزی شبیه به طلاق توافقی ماست. تنها شرط لازم برای این‌گونه طلاق، زندگی زوجین به صورت جداگانه در بازه زمانی یک سال است.

بعد از سپری شدن این زمان، افراد با پر کردن فرم های مخصوص توافقنامه، می توانند مراحل قانونی طلاق را طبق قوانین کانادا پیش رفته و زندگی ناخوشایند خود را پایان دهند.

استثنا برای شرایط اقامت

به عنوان یک قانون کلی، فقط ساکنان کانادا می توانند در کانادا طلاق بگیرند. اگر نه شما و نه همسرتان در کانادا زندگی نمی کنید، طبق قانون طلاق کانادا، نمی توانید روند طلاق توافقی را در این کشور پیش بگیرید.

تنها زمانی که دو معیار زیر را داشته باشید،می توانید ازدواج خود را بر اساس قانون ازدواج مدنی خاتمه دهید:

  • شما در کانادا ازدواج کردید.
  • شما نمی توانید ازدواج خود را در کشوری که خود یا همسرتان در آن زندگی می کنید لغو کنید. زیرا آن کشور ازدواج کانادایی شما را به رسمیت نمی شناسد.

برای لغو ازدواج خود بر اساس قانون ازدواج مدنی، باید به دادگاه عالی در استان یا منطقه ای که ازدواج کرده اید، درخواست دهید. یک وکیل در آن استان یا منطقه ممکن است بتواند به شما در مورد کارهایی که باید انجام دهید،کمک کند.

همچنین ممکن است بتوانید از یک دادگاه عالی یا از وزارت دادگستری یا دادستان کل در استان مربوطه، اطلاعات مفیدی را دریافت کنید.

اینفرایند تحت قانون ازدواج های مدنی، به ازدواج شما پایان می دهد. شما باید مسائل دیگری مانند حمایت از فرزند و حمایت از همسر را طبق قوانین کشور محل زندگی خود حل کنید.

طلاق توافقی

مراحل طلاق با قوانین کانادا

برای انجام روند طلاق توافقی در کانادا، باید مراحل زیر را سپری کنید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که برای انجام این کار، الزامی وجود ندارد که حتما سند ازدواج شما در کانادا ثبت شده باشد.

زمانی که برای مهاجرت به این کشور اقدام می کنید، تمامی اطلاعات تأهل شما در این کشور ثبت می شود.

  1. اخذ تصمیم قاطع برای طلاق
  2. نوع طلاق خود را انتخاب کنید. با توجه به تعاریف ذکر شده، طلاق توافقی شما از نوع طلاق بدون تقصیر است.
  3. پر کردن فرم درخواست طلاق کهبا توجه به ایالت محل زندگی شما، طراحی متفاوتی دارد. همچنین نوع فرم مخصوص به هر کدام از انواع طلاق در کانادا نیز با دیگری متفاوت است.
  4. در صورتی وجود فرزند، باید در مورد حضانت آن صحبت کرد. این مورد با توجه به صلاحیت والدین و مصلحت فرزند بررسی می شود.
  5. درخواست خود را به دادگاه مورد نظر ارسال کنید.
  6. زمانی که موافقت نامه طلاق برای شما ارسال شد، یک نسخه از آن را به همسرتان بدهید تا به امضا و تأیید او نیز برسد.
  7. حدود یک ماه بعد می توانید برای پیگیری حضوری این روند به دادگاه مراجعه کنید.
  8. بعد از این مدت، با بررسی های قاضی، حکم طلاق صادر می شود.
  9. یک ماه بعد گواهی طلاق شما صادر می شود.

مدت زمان طلاق توافقی در کانادا

حکم طلاق توافقی شما در کانادا صادر نمی شود، مگر اینکه حداقل یک سال از همسر خود جدا شده باشیدیایکی از دلایل دیگر را برای به هم خوردن ازدواج (زنا یا ظلم روحییا جسمی) خود اثبات کنید.

اگر حداقل یک سال است که از هم جدا شده‌اید، درخواست طلاق شما که شامل توافق بر سر دعاوی مانند حضانت یا دسترسی به فرزند، حمایت یا تقسیم دارایی است، معمولا ظرف چهار تا شش ماه تکمیل می شود.

اگر درخواست شما شامل سایر ادعاها باشد، مدت زمان تکمیل پرونده به پیچیدگی موضوعات و اینکه آیا طرفین می توانند در مورد همه یا برخی از موضوعات به توافق برسند یا خیر، بستگی دارد.

وکیل طلاق توافقی در کانادا

در حالی که می توانید به تنهایی درخواست طلاق بدهید، قبل از انجام این کار باید با یک وکیل مشورت کنید. یک وکیل می تواند به شما در درک مسائلی که ممکن است در پرونده شما دخیل باشد و تأثیراتی که طلاق ممکن است بر حقوق و تعهدات شما بگذارد، کمک کند.

برای مثال، ممکن است پس از اعطای طلاق، حق خود را برای تقسیم دارایی و مزایای خود تحت طرح بیمه درمانی همسر از دست بدهید.

همچنین اگر همسر شما با اتخاذ حضانت فرزند، شما را از دیدن او محروم کند، می توانید با طرح شکایت و استفاده از تجربیات یک وکیل متبحر برای احیای حق خود، اقدام کنید.

طلاق توافقی

اگر در ایران ازدواج کرده ایم، چگونه در کانادا طلاق بگیریم؟

برای طلاق توافقی در کانادا باید به سفارت و کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه کنید. البته از آن جایی که ایران در کانادا سفارت ندارد، می توانید زمان استفاده از سامانه میخک، می توانید سفارت واشنگتن را انتخاب کنید.

تقسیم اموال برای طلاق در کانادا چگونه است؟

برای طلاق در کانادا باید اموال به صورت مساوی بین زوجین تقسیم شود. این مسئله تنها شامل ملک و املاک آن ها نیست و اگر بدهی نیز در میان باشد، پرداخت آن بر عهده هر دو طرف است.

برای طلاق توافقی باید مهریه را بخشید؟

این امکان وجود دارد که زن تمام یا بخشی از مهریه خود را بذل کند تا همسر او به طلاق رضایت دهد. میزان بخشش و یا موارد توافق شده برای پرداخت آن باید در متن گواهی عدم سازش در طلاق توافقی ذکر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱