طلاق توافقی

طلاق توافقی در محضر چگونه است؟

طلاق زمانی رخ می دهد که زوجین به دلایل مختلف امکان سازگاری با یکدیگر ندارند و در نهایت تصمیم به جدایی می گیرند. اختلاف در هر رابطه زن و شوهری وجود دارد و نمی توان منکر این موضوع شد. اما گاهی اوقات اختلافات میان زوجین ادامه دار می شود و دیگر امکان ادامه زندگی برای آن ها وجود ندارد.

با توجه به این که طلاق یک امر ناپسند در جامعه ما به شمار می رود اما در مواردی بهترین راه برای جدایی زوجین محسوب می شود. در برخی از زندگی های زناشویی، زنان هیچ گونه امنیت جانی و یا مالی ندارند و به همین جهت طلاق در این شرایط الزامی است.

در کشور ما دیدگاه مناسبی نسبت به موضوع طلاق وجود ندارد و هر ساله شاهد وقوع آن هستیم. در چند سال اخیر راهکار های مختلفی برای کاهش وقوع طلاق اتخاذ شد اما نتایج تاثیر گذاری در این زمینه به وجود نیامد.

نه تنها طلاق در کشورمان کاهش نیافته است، بلکه همچنان روند افزایشی دارد. البته میزان طلاق در استان های مختلف ایران متفاوت است و قابل قیاس با یکدیگر نیستند. در هر صورت طلاق معقوله ای است که نیاز به کارشناسی های تخصصی دارد و قطعا در سالیان آینده به اصلی ترین معضل جامعه تبدیل می شود.

رویه قضایی برای صدور گواهی عدم سازش به این صورت است که ابتدا جلسات مشاوره ای برای زوجین در نظر گرفته می شود. هدف از برگزاری جلسات این است که زن و شوهر از تصمیم طلاق منصرف شوند.

بعد از آن که جلسات مشاوره به اتمام رسید، دادگاه بعد از بررسی شرایط و جوانب قانونی ممکن است با درخواست طلاق موافقت کند یا نظر دیگری در این زمینه داشته باشد. در نهایت با پذیزش طلاق، گواهی مربوطه صادر می شود و طرفین می توانند به محضر مراجعه کنند و طلاق خود را به صورت رسمی به ثبت برسانند.

در قانون ایران طلاق انواع مختلفی دارد که هرکدام از شرایط خاصی برخوردار می باشد. زمانی که زوجین قصد جدایی و طلاق دارند، باید نوع آن را مشخص کنند. دادگاه بر اساس نوع طلاق تعیین شده رای مقتضی را صادر می کند.

طلاق می تواند به درخواست مرد یا زن و یا هر دو طرف صورت گیرد. به لحاظ قانونی حق طلاق با مرد است و وی می تواند مستقیما درخواست طلاق دهد. اما به این معنا نیست که زن حق درخواست طلاق نداشته باشد. بلکه در صورت وجود شرایط قانونی زن این حق را دارد تا از شوهرش طلاق بگیرد.

با توجه به این که طلاق یک طرفه و تنها با اراده مرد صورت می گیرد، شرایط را در این زمینه برای زنان سخت و دشوار کرده است.

در واقع اگر شرایط قانونی برای درخواست طلاق از سوی زن وجود نداشته باشد، حتی در صورت عدم رضایت مرد هم با درخواست زوجه موافقت نمی شود. اما اگر شرایط لازم برای طلاق فراهم شود، زن می تواند بدون رضایت شوهر خود اقدام به طلاق نماید.

اگر زن و شوهر هر دو قصد طلاق داشته باشند، به آن طلاق توافقی گفته می شود. یعنی طلاق با توافق مستقیم زن و مرد صورت می گیرد و اختلاف نظری بین آن ها وجود ندارد. طلاق توافقی در محضر شرایطی دارد که در ادامه به توضیحات آن می پردازیم.

سند ازدواج

منظور از طلاق توافقی چیست؟

زمانی که بحث طلاق مطرح می شود، در اغلب مواقع مردان به صورت صریح مخالفت خود را اعلام می کنند. اما شرایطی باعث می شود تا زنان مستقیما درخواست طلاق بدهند یا آقایان نسبت به این موضوع راضی می شوند. طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیدا است، جدایی زوجین به صورت توافقی صورت می گیرد.

گاهی زن و مرد هر دو خواهان جدایی و پایان زندگی مشترک هستند. در این موارد طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود. در واقع هیچ کدام از طرفین تمایل چندانی به ادامه زندگی با یکدیگر ندارند و به صورت مسالمت آمیز و توافقی از هم جدا می شوند. مراجع قضایی معمولا موافقت خود را در همان ابتدا نسبت به طلاق توافقی اعلام می کنند و در این زمینه جلسات مشاوره ای را تشکیل نمی دهند.

طلاق توافقی زمانی رخ می دهد که زن و مرد به این باور رسیده اند که دیگر نمی توانند با هم زندگی کنند و یقینا ادامه زندگی برای آن ها با مشکل مواجه می شود. پس در نهایت تصمیم می گیرند بدون ایجاد دردسر و مشکل خاصی از هم جدا شوند.

طلاق توافقی در قانون

طلاق توافقی مستقیما در دسته بندی انواع طلاق وجود ندارد اما می توان از تعاریف طلاق خلع و مبارات به توافقی بودن آن پی برد.

در واقع طلاق توافقی به صورت خلع یا مبارات می باشد. در طلاق خلع، زن به واسطه کراهتی که نسبت به شوهر خود دارد، مالی به شوهر می‌دهد تا او را طلاق دهد. در واقع این مال می تواند تمام یا بخشی از مهریه باشد. زن در این شرایط حق طلاق ندارد و با بخشش حق و حقوق مالی خود شوهر خود را راضی به طلاق می کند.

با توجه به این که مهریه وظیفه ای سنگین برای مردان به شمار می رود، در صورت بخشش آن از سوی زوجه به طلاق رضایت می دهند. طلاق خلع نوعی طلاق توافقی به شمار می رود که با توافق زن و شوهر صورت می گیرد.

طلاق مبارات، به طلاقی گفته می شود که زن و شوهر هر دو از هم تنفر دارند. در این حالت هیچ کدام از طرفین تمایلی به ادامه زندگی ندارند. در این صورت زن می تواند با بذل و بخشش مهریه، شوهر را برای طلاق راضی کند. طلاق مبارات به صورت توافقی بین زن و شوهر انجام می شود.

در طلاق مبارات برخلاف طلاق خلع، طرفین از هم کراهت دارند و عوض نمی تواند بیشتر از مهریه زن باشد. در صورتی که در طلاق خلع، عوض می توان بیش تر از مهریه یا کمتر از آن باشد.

دفتر رسمی ازدواج و طلاق

روند انجام طلاق توافقی

مطابق قانون زوجین برای طلاق توافقی می بایست به مرکز مشاوره مراجعه کنند. در واقع مراجعه زن و شوهر به مرکز مشاوره جزو روند اصلی طلاق توافقی می باشد. قبل از آن که دادخواست طلاق ثبت شود، طرفین باید به مرکز مشاوره رجوع کنند.

هدف از مراجعه زن و شوهر به این مرکز، منصرف کردن آن ها از تصمیم طلاق است. چنانچه بعد از مراجعه به جلسات مشاوره زوجین از انجام طلاق منصرف نشدند، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود.

هنگامی که گواهی مزبور صادر شد، زوجین می توانند دادخواست طلاق خود را ثبت کنند. تا زمانی که گواهی عدم انصراف از طلاق صادر نشده باشد، امکان ثبت دادخواست وجود ندارد.

دادخواست طلاق ابتدا در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت می شوند و سپس به دادگاه صالح ارسال می شود. مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده های طلاق قاعدتا دادگاه خانواده است.

دادخواست مزبور توسط مدیر دفتر دادگاه بررسی می شود که در صورت تکمیل بودن آن، وقت دادرسی تعیین شده و طرفین باید در مهلت مقرر در جلسات حضور پیدا کنند.

اگر دادخواست طلاق دارای نواقصی باشد، توسط دادگاه رد شده و خواهان باید نسبت به تکمیل و رفع نقص آن اقدام کند.

دادگاه خانواده در زمان جلسات دادرسی، توضیحات و مدارک و مستندات قانونی طرفین را مورد بررسی قرار می دهد.

در نهایت گواهی عدم سازش را صادر می کند. اعتبار این گواهی تقریبا سه ماه است و زوجین ظرف مدت زمان تعیین شده باید برای ثبت طلاق به محضر یا دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند.

در مجموع روند طلاق توافقی این گونه است که زوجین ابتدا به مراکز مشاوره مراجعه کرده که در صورت منصرف نشدن طرفین، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود. از طریق این گواهی دادخواست طلاق ثبت شده و پس از ثبت آن در دادگاه خانواده رسیدگی می شود.

چنانچه طرفین همچنان بر نظر خود باقی باشند، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌نماید. زوجین با مراجعه به محضر و از طریق گواهی عدم سازش، طلاق را به صورت رسمی ثبت می کنند.

نحوه طلاق توافقی در محضر

بعد از این که دادگاه گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادر نمود، متقاضی طلاق باید به محضر یا دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه و مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت طلاق در دفترخانه را ارائه نماید. تا زمانی گواهی عدم سازش یا حکم طلاق از سوی دادگاه صادر نشود، امکان ثبت طلاق در محضر وجود ندارد.

در صورتی که دفتر خانه بدون گواهی طلاق توافقی را ثبت کند، مرتکب تخاف شده و امکان پیگیری قانونی وجود دارد. چنانچه مراجع ذی ربط از ثبت طلاق توافقی بدون گواهی توسط دفتر خانه مطلع شوند، مطابق قانون جریمه خواهد شد.

علاوه بر حکم طلاق یا گواهی عدم سازش، ارائه مدارک شناسایی، سند ازدواج، گواهی عدم بارداری، معرفی شهود و پرداخت هزینه های قانونی دفترخانه جزء شرایط ثبت طلاق در محضرخانه است.

به طور کلی مواردی که زن و شوهر برای ثبت طلاق توافقی باید به محضر یا دفتر خانه ارائه دهند، به شرح زیر می باشد:

  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی زوجین به همراه کپی آن ها
  • اصل سند ازدواج یا قباله نکاح و یا رونوشت آن
  • معرفی دو نفر شاهد مرد که عادل و عاقل باشند.
  • ارائه گواهی عدم بارداری از سوی زوجه در صورتی که زن باکره و یائسه نباشد و این آزمایش را در یکی از مراکز آزمایشگاهی انجام داده باشد. لازم به ذکر است که زن در مدت ثبت طلاق در محضر نباید در دوره عادت ماهیانه باشد؛ چرا که طلاق در زمان عادت ماهیانه صحیح نیست و سردفتر موقع طلاق باید اطلاعات مورد نیاز در این خصوص را از زوجه کسب نماید.
  • گواهی عدم امکان سازش که از سوی دادگاه صادر شده است. مدت زمان اعتبار گواهی عدم امکان سازش صرفا سه ماه است و اگر در این سه ماه برای ثبت طلاق توافقی در محضر اقدام نشود، به منزله انصراف از ثبت طلاق توافقی است و زوجین دوباره باید تشریفات صدور گواهی عدم امکان سازش را طی کنند.
  • پرداخت هزینه ثبت طلاق توافقی به دفترخانه اصولا با توافق زن و شوهر تعیین می شود.

سند طلاق

مشاوره حقوقی برای ثبت طلاق توافقی در محضر

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

مثلا شاکی زمان کافی برای طرح دعوا ندارد و یا حق الوکاله سنگین وکلا مانع از این کار می شود. در این صورت بهترین گزینه برای طرح شکایات مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان درخواست طلاق توافقی را در دفتر خانه یا محضر ثبت کرد. در واقع با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می توان درخواست طلاق را از این روش طرح کرد.

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت طلاق توافقی در محضر راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی برای ثبت طلاق توافقی در دفتر خانه توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق به صورت رسمی در محضر نمایید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست طلاق با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

با توجه به این که ثبت طلاق توافقی در محضر مراحل و شرایط خاص خود را دارد، بهتر است از خدمات و سرویس های سامانه طلاق 24 بهره مند شوید.

آیا امکان ثبت طلاق توافقی بدون حکم دادگاه در محضر امکان پذیر است؟

خیر، بدون حکم دادگاه یا گواهی عدم سازش امکان ثبت طلاق توافقی در محضر وجود ندارد.

قبل از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، زوجین باید چه اقدامی انجام دهند؟

قبل از تقدیم دادخواست، زوجین می بایست به مراکز مشاوره مراجعه کنند.

آیا امکان ثبت طلاق توافقی در محضر در صورت عادت ماهیانه زن وجود دارد؟

خیر، زن در زمان ثبت طلاق توافقی در محضر نباید در دوران عادت ماهیانه باشد. اگر زن در این شرایط باشد، امکان ثبت طلاق در دفتر خانه وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱