طلاق توافقی

طلاق توافقی در آمریکا چگونه است؟

طلاق در سراسر دنیا رخ می دهد و صرفا در ایران به وقوع نمی پیوندد. هر کشوری در مورد طلاق قوانین خاص خود را دارد و شهروندان آن باید تابع قوانین کشور متبوع خود باشند.

در ایران شرایط برای طلاق نسبتا دشوار است و زوجین متقاضی طلاق باید مراحل مختلفی را طی کنند.

با توجه به حساسیت بالای دین اسلام در مورد طلاق و با توجه به این که قانون ایران برگرفته از شرع می باشد، از این جهت طلاق مورد توجه خاص قانونگذار است.

مدت زمان طلاق در ایران ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد و صرفا ظرف مدت زمان یک الی دو روزه به اتمام نمی رسد. در واقع قانونگذار شرایطی را برای طلاق تعیین کرده است تا زن و شوهر به راحتی نتوانند از یکدیگر جدا شوند و برای طلاق اقدام کنند.

زوجین متقاضی طلاق در ایران قبل از ارائه دادخواست طلاق می بایست در مراحل قانونی شرکت کنند تا در نهایت رای طلاق در این زمینه صادر شود. طلاق توافقی یکی از ساده ترین نوع طلاق در ایران است که زن و شوهر به صورت توافقی از هم جدا می شوند.

شرایط طلاق توافقی در مقایسه با سایر طلاق ها متفاوت است و زن و شوهر تمایلی به ادامه زندگی مشترک ندارند. در واقع رضایت طرفین شرط اصلی برای وقوع طلاق است و هر دو طرف تمایل به جدایی دارند.

تصور اغلب زوجین در مورد طلاق توافقی این است که دادگاه در مدت حداکثر یک هفته حکم طلاق را صادر می کند اما حداقل زمان در نظر گرفته شده برای طلاق توافقی در رویه قضایی حداقل سه ماه است تا زن و شوهر بتوانند مجوز طلاق را اخذ نمایند.

در طلاق توافقی تا زمان صدور رای دادگاه اگر یکی از طرفین بابت جدایی منصرف شود، مراحل طلاق دیگر صورت نمی گیرد و دادگاه خانواده نیز حکم طلاق را صادر نمی کند اما بعد از صدور حکم طلاق چنانچه زوجه از تصمیم اتخاذ شده برای جدایی پشیمان شود، زوج بدون توجه به خواسته وی می تواند به محضر مراجعه کرده و طلاق را به صورت رسمی ثبت کند.

در آمریکا برای طلاق قوانین معینی وضع شده است و تمام ایالت های آن موظف به رعایت آن می باشند. طلاق در کشور آمریکا برگرفته شده از دین مسیحیت می باشد و تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه با طلاق در ایران نیست.

در واقع در هر کشوری علاوه بر قوانین، آداب و رسوم خاصی برای طلاق در نظر گرفته شده است و زن و شوهر مکلف به رعایت آن هستند.

وقوع طلاق در تمام کشور های دنیا یک امر بدیهی است و زمانی که ادامه زندگی برای زن و مرد با مشکل مواجه می شود، می توانند مطابق قانون کشور متبوع خود طلاق بگیرند.

با توجه به آمار های منتشر شده، میزان خشونت و درگیری بین روابط زن و شوهری در کشور های غربی مانند آمریکا در سطح بالایی قرار دارد که دلایل مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

موقعیت کشور آمریکا به گونه ای است که از چندین ایالت با تعداد جمعیت بالا تشکیل شده است که معمولا برای برخی از ایالت های آن قوانین جداگانه ای وضع می شود. در مورد طلاق نیز شرایط به همین روال است و تقریبا هر ایالت قوانین خاص خود را دارد.

لازم به ذکر است که بسیاری از موضوعات خانوادگی به سطح فرهنگ هر کشوری بستگی دارد و قانون نیز در این زمینه دخالت نمی کند. به طور مثال موضوع طلاق در آمریکا یک امر طبیعی محسوب می شود اما دیدگاه جامعه ما نسبت به این موضوع کاملا متفاوت است و طلاق یک امر پسندیده محسوب نمی شود.

در نظام های حقوقی برای طلاق احکام مختلفی تعیین شده است که در ادامه مطلب به نظام حقوقی آمریکا در مورد طلاق می پردازیم.

طلاق توافقی

طلاق در آمریکا

همانطور که گفته شد، در مورد مسائل مرتبط با امور خانواده علاوه بر وجود قوانین مختلف، مسئله عرف نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در آمریکا موضوعاتی مانند طلاق و چند همسری رواج دارد و مرد می تواند به صورت همزمان چند همسر داشته باشد و مطابق قانون آن ها را طلاق دهد.

این گونه مسائل ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ کشور آمریکا دارد و به چندین سال گذشته مربوط می شود. البته که رواج داشتن طلاق در هر کشور منجر به ایجاد ناهنجاری می شود و یقینا جامعه با مشکلات فراوانی مواجه می شود.

به طور کلی سطح فرهنگ و آداب و رسوم کشور های غربی کاملا با کشور های اسلامی متفاوت است که اختلافات در این سطح را می توان در مورد مسائلی مانند طلاق مشاهده کرد.

البته موضوع چند همسری در آمریکا به گونه ای است که اگر مرد قصد ازدواج مجدد داشته باشد، باید همسر قبلی خود را طلاق دهد تا بتواند مجدد اقدام به ازدواج کند.

برخی از مسائل خانوادگی مانند عدم تمکین در آمریکا شباهت زیادی به قانون ایران دارد و مرد این اختیار را دارد تا به واسطه عدم تمکین زن به صورت مستمر وی را طلاق دهد.

قوانین آمریکا در مورد طلاق برگرفته شده از آداب و رسوم و دین مسیحیت است و زن و شوهری که قصد جدایی دارند، می بایست مطابق قوانین وضع شده اقدام به طلاق کنند. قوانین طلاق در هر ایالت آمریکا، منحصر به خود آن ایالت است. به همین علت پروسه قانونی طلاق در امریکا نیز به همین ترتیب در هر ایالت متفاوت است.

انواع طلاق در آمریکا

همانطور که گفته شد، قوانین طلاق در ایالت های آمریکا با یکدیگر متفاوت است. در واقع هر ایالت مقررات خاصی برای طلاق دارد که می بایست به درستی اجرا شوند.

در قانون آمریکا طلاق به دو بخش کلی تقسیم بندی می شود که هر ایالت بر مبنای آن یکی از این دو را انتخاب کرده است.

طلاق مبتنی بر خطا و طلاق بدون خطا جزو شناخته شده ترین انواع طلاق در آمریکا محسوب می شود که شرایط معینی برای هر کدام از آن ها تعیین شده است.

طلاق مبتنی بر خطا

از نام این طلاق می توان پی برد که احتمال وقوع خطا و اشتباه در آن وجود دارد. خطا هایی مانند خشونت، اعتیاد به مسائل گوناگون و غیره می باشند. به بیان دیگر در طلاق مبتنی بر خطا، باید وقوع اشتباهات مزبور ثابت شود تا در این زمینه دادگاه جدایی طرفین را مورد تایید قرار دهد.

در واقع طرف متقاضی طلاق باید ثابت کند که همسرش رفتار خشونت آمیزی با او دارد یا از شرایط و توانایی جسمی کافی برخوردار نیست.

این نوع طلاق شباهت زیادی به شرایط طلاق از طرف زن در قانون کشور ما دارد. در قانون ایران نیز در صورت تقاضای زن برای طلاق، باید دلایل قانع کننده ای به دادگاه ارائه دهد تا مجوز طلاق صادر شود.

البته درخواست طلاق در آمریکا در مقایسه با ایران شرایط آسان تری دارد و زن و شوهر به راحتی می توانند از هم جدا شوند.

طلاق بدون خطا

نوع دیگر طلاق در قوانین آمریکا، طلاق بدون خطا می باشد. در طلاق بدون خطا، اثبات خطا و اشتباه الزامی نیست و ارائه دلایل قانع کننده مانند خشونت و غیره برای صدور مجوز طلاق ضروری نمی باشد.

در طلاق بدون خطا بر خلاف طلاق نوع قبلی، عدم سازش زوجین با یکدیگر و ناتوانی در حل اختلافات می تواند برای صدور حکم طلاق کافی باشد.

بنابراین اگر یکی از طرفین متقاضی طلاث ثابت کند که با همسر خود سازش ندارد و اختلافات و درگیری ها بین آن ها به اندازه ای است که دیگر ادامه زندگی مشترک امکان پذیر نیست، دادگاه مجوز جدایی طرفین را صادر می کند.

همچنین در طلاق بدون خطا اگر زن و مرد برای مدت طولانی جدا از هم زندگی کنند، این نوع طلاق جاری می شود. در واقع بدون ارائه دلایل مزبور و به صرف جدا زندگی کردن زن و مرد، طلاق بدون خطا بین طرفین انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که طلاق در آمریکا مراحل خاصی دارد که زن و مرد قبل از ارائه درخواست طلاق باید از شرایط خاصی برخوردار باشند.

آمریکا

شرایط طلاق توافقی در آمریکا

افراد متقاضی طلاق توافقی در آمریکا باید از یک سری شرایط قانونی برخوردار باشند تا بتوانند درخواست طلاق را به مراجع قانونی ارائه دهند. شرایط طلاق در آمریکا به شرح زیر است:

  • اقامت و سکونت به مدت حداقل شش ماه در ایالت های آمریکا. افرادی که تقاضای طلاق در کشور آمریکا را دارند، می بایست به مدت 6 ماه در یکی از ایالت های آن اقامت داشته باشند. در واقع اقامت شش ماه در ایالتی که تقاضای طلاق دارند، الزامی می باشد.
  • زن و شوهر متقاضی طلاق باید به مدت 180 روز از هم جدا زندگی کنند. البته این شرایط منوط به نداشتن فرزند است. در صورت داشتن فرزند زیر 18 سال، شرط لازم برای طلاق، زندگی به صورت جداگانه در مدت زمان 365 روز است. بنابراین زن و شوهری که قصد طلاق دارند، در صورت نداشتن فرزند، به مدت حداقل شش ماه و در صورت داشتن فرزند حداقل باید در مدت زمان یک سال از یکدیگر جدا زندگی کنند.
  • بعد از احراز شرایط فوق، زن و مرد برای ارائه درخواست طلاق توافقی باید در مورد مسائلی مانند اموال مشترک و نگهداری فرزندان تصمیم گیری کنند. این بخش از شرایط طلاق توافقی در آمریکا به طلاق توافقی در ایران شباهت زیادی دارد. طلاق توافقی در ایران نیز به گونه ای است که زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی بعد از طلاق می بایست به توافق و تصمیم گیری مشترک برسند.
  • در صورت داشتن شرایط مذکور امکان ارائه درخواست طلاق به مراجع قانونی در هر ایالت آمریکا وجود دارد.

مراحل طلاق توافقی در آمریکا

در صورتی که زن و مرد متقاضی طلاق توافقی شرایط فوق را داشته باشند، می توانند از طریق مراجع قانونی برای طلاق اقدام کنند. طلاق توافقی در آمریکا مراحل گوناگونی دارد که تا زمان صدور حکم طلاق باید تمام مراحل با اجرای قوانین انجام گیرد.

مرحله نخست طلاق توافقی ارائه دادخواست طلاق به دادگاه صلاحیت دار است. در صورتی که طرفین هر دو برای طلاق رضایت دارند، باید در ایالت محل سکونت خود دادخواست طلاق را تقدیم مرجع قانونی کنند.

با توجه به این که شرایط طلاق در هر ایالت آمریکا با یکدیگر متفاوت است، باید مراحل طلاق توافقی نیز متناسب با آن انجام شود.

بنابراین دادخواست طلاق باید در دادگاه ایالت محل سکونت زن و مرد ثبت شود. در دادخواست ارائه شده باید تمام مشخصات طرفین و همچنین توافقاتی که در مورد اموال و دارایی و سایر مسائل دیگر انجام داده اند، ضمیمه شود.

بعد از ثبت دادخواست باید به طرف مقابل ابلاغ شود. سپس در صورت داشتن رضایت آن را امضاء کرده و به نوعی مورد تایید قرار می دهد. البته در مورد مسائلی مانند نگهداری فرزندان، دادگاه تصمیم گیرنده است و زن و مرد نمی توانند در این زمین دخالتی داشته باشند.

در صورت موافقت طرفین با شرایط مذکور، نیازی به برگزاری جلسه در دادگاه نمی باشد و باید تا زمان نظر نهایی دادگاه منتظر بمانند.

در مرحله آخر نیز زن و مرد باید اطلاعات مربوط به میزان درآمد، بدهی ها و سایر مسائل مالی مربوطه را در اختیار دادگاه قرار دهند.

در نهایت بعد از بررسی های موارد فوق، دادگاه نظر خود را در قالب رای صادر می کند که این رای قطعی می باشد و زن و مرد می توانند از هم جدا شوند.

لازم به ذکر است که در صورت نیاز، دادگاه طرفین را احضار می کند تا اطلاعات و مدارکی را ارائه دهند تا تصمیم نهایی در این زمینه اخذ شود.

برگزاری جلسات با توجه به نظر قاضی دادگاه ایالت صورت می گیرد، در غیر این صورت اگر مشکل خاصی در روند رسیدگی وجود نداشته باشد، دادگاه در اسرع وقت نسبت به صدور رای اقدام می کند.

طلاق توافقی

تقسیم اموال در طلاق توافقی در آمریکا

مهم ترین مسئله در مورد طلاق توافقی در آمریکا، نحوه تقسیم اموال است. در واقع زن و مرد متقاضی طلاق توافقی در آمریکا باید طبق شرایط زیر اموال مشترک را مورد تقسیم قرار دهند:

  • در آمریکا قانونی تحت عنوان تقسیم اموال مشترک وجود دارد که تنها به اموال و بدهی های بعد از ازدواج اختصاص می یابد. مطابق قانون اموالی که زن وشوهر به صورت مشترک به دست می آورند، باید به صورت مساوی و یا به اندازه سهم هر فردی تقسیم شود.
  • علاوه بر اموال مشترک، بدهی های طرفین نیز بین آن ها تقسیم می شود. در واقع اگر هر یک از زن و شوهر بدهی داشته باشند، بین آن ها تقسیم شده و صرفا به یک نفر اختصاص نمی یاید. بنابراین اموال و بدهی های مشترک بین زن و مرد تقسیم می شود.
  • تقسیم بدهی به صورت مساوی بین طرفین انجام می شود مگر در شرایطی خاص که تقسیم بدهی بر اساس میزان درآمد زن و شوهر صورت می گیرد.
  • ارث و هدایا از شرایط تقسیم اموال خارج هستند. یعنی اگر ارثی به یکی از طرفین برسد، به صورت مشترک بین طرفین تقسیم نمی شود.

مدت زمان طلاق توافقی در آمریکا

در مورد مدت زمان طلاق توافقی در آمریکا نمی توان معیار مشخصی را تعیین کرد. در واقع مدت زمان طلاق به عوامل مختلفی بستگی دارند اما اگر طرفین از شرایط قانونی برای طلاق توافقی برخوردار باشند و توضیحات کافی نیز در اختیار دادگاه قرار داده باشند، در اسرع وقت حکم طلاق آن ها صادر می شود.

با توجه به این که شرایط و قوانین طلاق در ایالت های آمریکا با یکدیگر متفاوت است، نمی توان مدت زمان ثابتی را برای طلاق در هر ایالت در نظر گرفت.

بنابراین طلاق توافقی در آمریکا بسته به این که طرفین مراحل طلاق را به درستی انجام دهند یا خیر، به وکیل نیاز داشته باشند، دارای فرزند باشند یا فرزندی نداشته باشند، بدهی و اموال مشترک برای تقسیم داشته باشند یا خیر و سایر مسائل دیگر، مدت زمان انجام طلاق متفاوت است.

مقایسه فرآیند طلاق در ایران با آمریکا

شرایط و مراحل طلاق در آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم که قطعا با مراحل طلاق در ایران اختلافات زیادی دیده می شود. اگر زن و مرد متقاضی طلاق در آمریکا از شرایط قانونی برخوردار باشند و مراحل طلاق را به درستی انجام دهند، دادگاه ایالت محل زندگی طرفین، در اسرع وقت حکم طلاق را صادر می کند.

اما طلاق در ایران شرایط خاصی دارد و زوجین باید مراحل نسبتا طولانی را پشت سر بگذارند تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند. به همین سبب مدت زمان طلاق در ایران در مقایسه با آمریکا معمولا طولانی تر است.

روند طلاق توافقی در ایران به این شکل است که زوجین ابتدا باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. مطابق قانون، حضور در جلسات مشاوره برای هر دو طرف اجباری است.

حتی اگر طرفین برای طلاق توافقی وکیل داشته باشند، باز هم وکیل به جای آن ها نمی تواند در جلسات مذکور حضور پیدا کنند.

بعد از شرکت در جلسات مشاوره ای، اگر زوجین از تصمیم خود برای جدایی منصرف نشوند، گواهی تحت عنوان انصراف از طلاق برای آن ها صادر می شود.

از طریق این گواهی امکان ثبت دادخواست طلاق وجود دارد. البته به جز طلاق توافقی در سایر طلاق ها پرونده به امر داوری ارجاع داده می شود و دادگاه بر اساس نظرات داوران رای را صادر می کند.

با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده، وقت رسیدگی به طرفین ابلاغ می شود و در زمان مقرر در جلسات دادرسی حضور پیدا می کنند.

در نهایت دادگاه حکم طلاق را صادر می کند و زوجین می توانند از طریق حکم طلاق یا گواهی عدم سازش به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند و طلاق را به صورت رسمی به ثبت برسانند.

آمریکا

طلاق توافقی برای ایرانیان مقیم آمریکا

یکی از سوالات متداول در مورد طلاق این است که شرایط طلاق برای ایرانیان مقیم آمریکا چگونه است؟ آیا ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند تقاضای طلاق توافقی داشته باشند؟

مطالق قانون مدنی ایران، قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو این که مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود. بنابراین در مورد طلاق ایرانیان مقیم آمریکا، قوانین ایران اجرا خواهد شد.

در صورتی که زن و مرد ایرانی متقاضی طلاق در آمریکا باید ابتدا به دادگاه ایالت محل سکونت خود مراجعه کنند. البته شرایط عمومی لازم برای طلاق در کشور آمریکا برای ایرانیان نیز صدق می کند.

به طور مثال زوجین ایرانی در آمریکا برای درخواست طلاق توافقی می بایست حداقل به مدت شش ماه در یکی از ایالت ها سکونت داشته باشند تا بتوانند طلاق خود را به ثبت برسانند.

بعد از مراجعه زن و شوهر به دادگاه ایالت محل اقامت خود، در صورت نبود مشکل قانونی خاص نسبت به تقاضای آن ها رسیدگی شده و در نهایت حکم طلاق صادر می شود. سپس باید حکم طلاق صادره از دادگاه ایالت های آمریکا مورد تایید مقامات ایرانی مانند سفارت خانه و کنسولگری ایران قرار گیرد.

البته با توجه به اختلافات چند ساله میان ایران و آمریکا و نبود سفارت خانه و کنسولگری بین این دو کشور، شرایط برای طلاق ایرانیان مقیم آمریکا بسیار سخت شده است.

در این شرایط زوجین می توانند به وکیل دادگستری در داخل ایران وکالت بدهند تا وی به جای آن ها مراحل طلاق توافقی را انجام دهد و حکم طلاق را نیز دریافت کند.

در واقع با توجه به نوع وکالتی که زوجین به وکیل خود می دهند، وی می توان به جای آن ها مراحل طلاق را انجام داده و همچنین صیغه طلاق را جاری کند و طلاق را در محضر به صورت رسمی ثبت کند.

طلاق توافقی

مشاوره حقوقی در مورد طلاق توافقی در آمریکا

زن و مرد متقاضی طلاق توافقی در آمریکا باید علاوه بر داشتن شرایط عمومی، مراحل قانونی را طی کنند تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند. البته قوانین طلاق در هر ایالت متفاوت است و شرایط خاص خود را دارد. بنابراین اشخاصی که قصد طلاق دارند، باید مطابق قوانین هر ایالت اقدامات لازم را انجام دهند.

قبل از ثبت دادخواست طلاق، شرایط عمومی برای انجام مراحل طلاق در ایالت های مختلف آمریکا در نظر گرفته شده است تا طرفین بتوانند از یکدیگر جدا شوند.

در مورد شرایط و مراحل طلاق توافقی در آمریکا اطلاعاتی ارائه کردیم اما در صورت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان سایت طلاق 24 در ارتباط باشید.

طلاق 24 با بهره گیری از کارشناسان و وکلای متخصص در امور حقوقی و بین الملل می تواند پاسخگو شما در ارتباط با طلاق توافقی در آمریکا باشد. پس بهتر است قبل از هر اقدام حقوقی از خدمات و امکانات سایت ما استفاده کنید.

شرایط طلاق توافقی در آمریکا چگونه است؟

از جمله شرایط طلاق توافقی در آمریکا می توان به سکونت در ایالت های آن به مدت حداقل 6 ماه اشاره کرد. همچنین توافق و تصمیم گیری در مورد اموال مشترک و بدهی ها از دیگر شرایط طلاق توافقی در آمریکا می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طلاق توافقی در آمریکا چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط طلاق توافقی در آمریکا می توانید از خدمات سایت طلاق 24 استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱