طلاق توافقی

طلاق توافقی در مشهد چگونه است؟

جدا شدن از زندگی که روزی به امید شاد زیستن شروع شده بود، برای همه افراد دشوار است. افرادی که پا در مسیر طلاق گذاشته اند، حتی اگر به ظاهر خود را آرام نشان دهند، در ذهن خود آرامشی نیستند.

جدایی و طلاق همیشه با بحث های اغلب بیهوده همراه است و که طرفین را بیشتر به سوی انزجار از زندگی مشترک سوق می دهد. اما بهترین راه حل برای رهایی از این وضعیت، توافق برای طلاق است.

طرفین می توانند در مورد تمامی وجوه زندگی خود توافق کرده و بدون دردسر زیاد، از هم جدا شوند. در متن پیش رو سعی داریم از مسئله را بررسی کنیم که زوجین در مورد چه مسائلی می توانند توافق کنند و طلاق توافقی در مشهد چگونه است.

واضح ترین دلایل طلاق

برخی از زوج ها با شرایط بسیار سختی مانند سوء استفاده، خیانت یا اعتیاد مواجه هستند. خوب است که در زمان جستجو برای طلاق توافقی در مشهد، بدانید که در کدام یک از این وضعیت ها هستید و قانون چگونه از شما حمایت می کند. اجازه دهید برخی از آنها را با هم مرور کنیم.

سو استفاده و خشونت خانگی

وقتی الگوی سوء استفاده در یک ازدواج یا خانواده وجود دارد، جای تعجب نیست که شواهدی وجود دارد که پایان دادن به ازدواج معمولا برای همه افراد درگیر، بهترین راه است.

در حالی که برخی از همسران قادر به پایان دادن به آزار و غلبه بر خشونت هستند، همسران و فرزندان مورد آزار معمولا زمانی که ازدواج پایان می یابد، وضعیت بهتری دارند.

با این حال، گاهی اوقات، پایان دادن به ازدواج با یک همسر بدسرپرست می تواند خطرناک باشد. ایده خوبی است که با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید تا بتوانید مسیر درست طلاق را پیش بگیرید.

این مهم را در یاد داشته باشید که با استفاده از اصل «عسر و حرج» می توانید از زندگی که آینده شما را به خطر انداخته بیرون بیایید.

طلاق

خیانت

اکثر افراد می گویند اگر همسرشان به آنها خیانت کند به ازدواج خود پایان می دهند. با این حال، بسیاری از زوج‌ها (۵۰ تا ۶۰ درصد) که در زندگی زناشویی خود با خیانت دست و پنجه نرم کرده‌اند، اراده و قدرت لازم برای با هم ماندن را پیدا می‌کنند.

برخی دیگر نیز این موضوع را قبول نکرده و ترجیح می دهند با طلاق توافقی در مشهد یا شهر خودشان، از این زندگی بیرون بیایند.

بد نیست که قبل از جدا شدن کسانی را واسطه کنید تا این رفتار ناهنجار را در همسر خود ترمیم نمایید. لذت ساختن یک چیز بهتر از ترک و خراب کردن آن است. مگر اینکه وضعیت شما دیگر جایی برای اصلاح نداشته باشد.

اعتیادها

اعتیاد می تواند به اشکال مختلفی مانند الکل، مواد مخدر، قمار یا پورنوگرافی ظاهر شود. اگر خودتان با اعتیاد مواجه هستید یا همسرتان از اعتیاد رنج می برد، می توانید از سازمان ها و کمپ هایی که اطلاعات لازم را در این زمینه دارند، کمک بگیرید.

در برخی موارد، فرد معتاد می تواند بهبود یابد و ازدواج قابل ترمیم است. در موارد دیگر، بهتر است همسر و فرزندان از فرد معتاد جدا شوند تا ببینند آیا می توانند در مسیر زندگی خود پیشرفت کنند. هر فردی شرایط منحصر به فردی دارد و باید تصمیم بگیرد که چه چیزی برای او مناسب است.

مجددا به یک متخصص آموزش دیده و یک مشاور مراجعه کنید. او به شما به شما کمک کند تا بدانید چگونه می توانید به بهترین شکل وضعیت خود را مدیریت کنید یا برای طلاق توافقی در مشهد اقدام نمایید.

اگر به جدایی از همسرتان فکر می کنید، احتمالا به گزینه های مناسب خود در این جدایی هم فکر می کنید. اگر امکان آن وجود دارد، حتما یک توافق نامه برای طلاق توافقی خود تنظیم کنید.

این سند می تواند شامل شروطی باشد که شما ضمن عقد درخواست کرده اید. همچنین اگر برای این شروط وقت نگذاشته اید، حالا زمان آن رسیده که در مورد مسائل مهمی که با آن مواجه شده اید، حرف بزنید.

موارد مهم برای طلاق توافقی

بسیار مهم است که قبل از پایان دادن به زندگی مشترک خود در مورد مسائل زیر به توافق برسید.

  1. حضانت فرزند
  2. حمایت از فرزند
  3. نفقه
  4. سایر مسائل مالی

برای تعیین حقوق و مسئولیت های هر یک از همسران در مورد این مسائل، می توان یک توافق نامه ایجاد کرد. هنگامی که زوجین این قرارداد را منعقد کردند و آن را محضری کردند، یک قرارداد الزام آور و قانونی را در دست دارند.

حدالامکان این توافقات را به صورت مکتوب درآورید و اگر لازم است آن را به شکل محضری نیز ثبت کنید. زیرا افراد به راحتی می توانند کلام خود را تغییر داده و در دقایق آخر شما را شوکه کنند.

اگر به دنبال طلاق توافقی در مشهد هستید، مهم است که در مورد جزئیات چگونگی مراقبت از مسئولیت های متقابل زن و شوهر در هنگام جدایی، با هم صحبت کرده باشید.

مشهد

برای طلاق توافقی در مشهد چه باید کرد؟

اصل مسئله این است که طلاق در هیچ کدام از شهرها و کشورها، رویه متفاوتی ندارد. اصل مسیر با شروع اختلافات رقم خورده و در انتها با رسیدن یا نرسیدن زوجین با خواسته هایشان، این مسئله تمام می شود.

تنها تفاوت های این میان، قوانین مختلفی است که وضع شده است. قانون کلی کشور ما نیز برای تمامی شهرها و افراد یکسان است.

با یک جستجوی ساده می توان فهمید که حضانت فرزند یا درخواست نفقه به چه صورت است اما اگر به دنبال این موضوع هستید که با طلاق توافقی، مسیر آسان تری را در پیش بگیرید، بهتر است روش های رسیدن به این توافقات را در نظر بگیرید.

در این راستا، توجه داشته باشید که ماده 25 قانون حمایت از خانواده اذعان دارد «در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می کند».

شما برای رسیدن به این خواسته، می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

با دلایل شروع کنید

شاید کمی دور از ذهن برسد، اما خوب است که یک یا چند جلسه در مورد مسائل و دلایل طلاق خود با هم حرف بزنید. اگر نیاز است که نفر سومی در جلسه شما باشد (یک داور یا یک مشاور) حتما از او دعوت کنید تا شاهد توافقات شما باشد.

برای طرح طلاق توافقی در مشهد و هر جای دیگر، باید در جلسات مشاوره این مسائل را موشکافی کنید.

خواسته های خود را عنوان کنید

شما بر سر دلایل جدایی به توافق رسیده اید، حالا وقت آن رسیده که با صحبت در مورد حق و حقوق خود، توافقات لازم را انجام دهید. باید بدانید که درخواست طلاق از طرف مرد و زن چه مسیرهایی را پیش پای شما می گذارد. تا درک کنید که مزیت طلاق توافقی در چیست.

در این وضعیت شما احتیاجی با داشتن ادله محکمه پسند خاص مانند ناباروری مرد یا زن، اعتیاد یکی از طرفین و مواردی از این دست ندارید. زیرا به صورت کاملا واضح و مشخص، به این نتیجه رسیده اید که طلاق توافقی بهترین انتخاب برای شماست. اگر شکی به این تصمیم ندارید، در جلسات مشاوره هم حرف خود را تغییر نخواهید داد.

جزئیات را به توافق خود اضافه کنید

در ایران حق طلاق با مرد است. اما شرط مهم این کار پرداخت تمامی حقوق زن است. همچنین حضانت فرزند بعد از 7 سالگی با پدر خواهد بود اما مادر می تواند ثابت کند که همسرش، بنا بر دلایلی، صلاحیت این کار را ندارد و حضانت فرزند خود را به دست آورد. تمام این مسائل نیازمند مدت ها صرف وقت و هزینه است.

اما زمانی که شما در توافقات خود این مسائل را به روشنی بررسی کرده باشید، دادگاه طبق خواست شما رأی صادر می کند. البته این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که مواردی مانند حضانت فرزند قابل پیگیری مجدد هستند.

با استناد به ماده 41 قانون حمایت از خانواده «هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند».

طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی را شروع کنید

گرچه هنوز تا پایان زندگی مشترک شما، کمی وقت باقی است اما با رسیدن به این مرحله، تقریبا بیشتر راه را طی کرده اید. شما برای طلاق توافقی در مشهد و هر شهر دیگر، باید مراحل قانونی طلاق را طی کنید. این مراحل را در ادامه به وضوح توضیح می دهیم تا با دید بهتری در مسیر خود پیش بروید.

مراحل قانونی طلاق توافقی

قبل از شروع مراحل اصلی طلاق توافقی خود، این نکته را به یاد داشته باشید که اگر یکی از طرفین به موارد توافق شده مانند مهریه، نفقه و مسائلی از این دست اعتراض داشته و یا ناراضی باشد، طلاق به صورت یک طرفه ثبت می شود. الزام طلاق توافقی در رضایت طرفین است.

مراحل قانونی طلاق توافقی به این شرح است:

ثبت نام در سامانه تصمیم

این ثبت نامه به منظور گذراندن 5 جلسه مشاوره اجباری است. بازه زمانی این دوره 45 روز است و اگر طرفین همچنان برای طلاق آماده باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت خواهند کرد. این گواهی برای طی کردن مراحل بعد ضروری است.

تنظیم دادخواست طلاق

برای انجام طلاق توافقی در مشهد و هر جای دیگر ایران، باید به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مدارک لازم را ارائه داده و دادخواست طلاق توافقی را پر کنید.

شما برای این کار تنها به شناسنامه زوجین، سند ازدواج و گواهی عدم انصراف از طلاق نیاز دارید.

تعیین زمان دادرسی

پس در تنظیم دادخواست طلاق، باید پروفایل کاربری خود را در سامانه ثنا چک کنید. ابلاغیه الکترونیکی مبنی بر زمان حضور شما در دادگاه از طریق این سامانه ارسال خواهد شد.

حضور طرفین در دادگاه

طبق زمان مقرر به دادگاه مراجعه کنید. در این روز باید اصل مدارک درخواست شده را نیز به همراه داشته باشید. این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که در دادگاه هم جلسه مشاوره برگزار می شود تا حد امکان زوجین از اقدام به طلاق منصرف شوند. اگر این نتیجه حاصل نشود، توافقات لازمه به صورت مکتوب نوشته می شوند.

اثبات عدم بارداری

در این مرحله لازم است که زن با مراجعه به آزمایشگاه های مربوطه و تحت تأیید دادگاه، اعلام کند که در حال حاضر باردار نیست. اگر چنین نباشد باید در مورد حضانت، نفقه و دیگر شرایط فرزند نیز توافق کرد.

به یاد داشته باشید که اگر این طلاق توافقی در دوران عقد صورت می گیرد، زن باید برای اثبات دوشیزه بودن خود، به پزشکی قانونی مراجعه کند.

طلاق توافقی

حضور در دفتر طلاق

پس از طی کردن مراحل انجام شده، زوجین گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کرده تا 3 ماه بعد از آن وقت دارند که به دفتر ثبت طلاق مراجعه کنند. البته این مدت زمان برای طلاق رجعی مورد نظر است. اگر طلاق بائن باشد، نیازی به سپری شدن مدت عده نیست.

در طلاق توافقی تکلیف مهریه چیست؟

مهریه در مالکیت زن است. فرقی ندارد که نوع طلاق طرفین چگونه باشد. زن می تواند مهر خود را در هر زمان طلب کند. در زمان طلاق توافقی نیز زنان می توانند مهریه خود را دریافت و یا از داشتن آن صرف نظر کنند.

وضعیت جهیزیه در طلاق توافقی چگونه است؟

جهیزیه نیز جزو اموال زن است. برای اثبات آن نیز سیاهه جهیزیه لازم است. اکثر خانواده ها با تهیه این سیاهه (لیست تمام وسایل خریداری شده به این منظور) می توانند این مال را بعد از طلاق به خانه زن برگردانند.

طلاق توافقی در مشهد با وکیل چگونه است؟

چنانچه زوجین برای طاق خود وکیل اختیار کرده باشند، نیازی به حضور در دادگاه ندارند. توجه داشته باشید که با حضور وکیل در پرونده، حتی حضور زوجین در جلسات مشاوره نیز الزامی نیست. اما اگر برای طلاق خود وکیل نگرفته باشید، باید تمام مراحل را به صورت فردی طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱