طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

همانطور که می‌دانید طبق قوانین ایران، طلاق حقی است اختصاصی برای مردان که در صورت وجود شرایط قانونی می‌توانند نسبت به اعمال حق خویش اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که در این خصوص موافقت یا عدم موافقت زن مانع اعمال حق طلاق از جانب مردان نمی‌باشد.

حال ممکن است سوالی مطرح شود که اگر شرایط زندگی برای زنان به گونه‌ای سخت شود که دیگر راه و چاره‌ای جز جدایی نداشته باشند آیا برای این منظور باید ابتدا از همسرانشان درخواست نمایند تا نسبت به طلاق آن‌ها اقدام نماید یا می‌توانند به صورت یک جانبه نسبت به طلاق اقدام نمایند؟

همچنین ممکن است پرسیده شود که طلاق از جانب زن چه مدت به طول می‌انجامد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

شرایط طلاق از طرف زن

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد حق طلاق مختص مردان است اما این بدان معنا نیست که زنان نتوانند نسبت به جدایی و طلاق اقدام نمایند.

قانونگذار با توجه به آن که ممکن است در طول زندگی شرایط پیچیده و دشواری بروز کند که ادامه زندگی را برای زنان سخت‌تر کند قوانین را در خصوص طلاق از جانب زنان وضع نموده است. از جمله آنان به مواد زیر می‌پردازیم.

ماده 1129 قانون مدنی: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرا حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

ماده 1130 قانون مدنی: در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

  1.  ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

با عنایت به موارد مذکور درمی‌یابیم که قانونگذار شرایطی از جمله عسر و حرج برای زنان یا عدم پرداخت نفقه از جانب مرد را جز شرایطی دانسته که زن می‌تواند به استناد آن‌ها در دادگاه نسبت به طلاق و جدایی اقدام نماید.

پر کردن دادخواست طلاق

شرایط طلاق از طرف زن در دوران عقد

حال ممکن است زن در دوران عقد یعنی قبل از شروع زندگی زناشویی تصمیم به جدایی بگیرد. در این خصوص لازم به ذکر است که شرایطی در عقدنامه وجود دارد که معمولا به امضای طرفین می‌رسد زن می‌تواند به استناد آن‌ها نسبت به طلاق اقدام نماید.

این شروط عبارت‌اند از:

  • شرط تنصیف: در عقدنامه‌ها شرطی تحت عنوان شرط تنصیف دارایی وجود دارد که اگر طرفین هنگام عقد آن را امضا نمایند آثار حقوقی را به بار می‌آورد از جمله آن که اگر مرد بخواهد بدون دلیل قانع کننده و قانونی همسر خود را طلاق دهد می‌بایست تمام اموالی را که در طول مدت زندگی مشترک به دست آورده است به زن ببخشد.
  • عدم پرداخت نفقه زوجه به مدت ۶ ماه
  • سوء رفتار و عدم حسن خلق به گونه‌ای که ادامه زندگی برای زن دشوار گردد
  • بیماری صعب العلاج مرد به گونه‌ای که ادامه زندگی برای زن نا مقدور گردد
  • دیوانه شدن مرد
  • اشتغال مرد به کارهایی که خلاف شان و آبروی زن باشد
  • حبس بودن مرد به مدت بالای ۵ سال
  • اعتیاد مرد به گونه‌ای که ادامه زندگی را دشوار سازد
  • ترک منزل و خانواده به مدت ۶ ماه از جانب مرد
  • محکوم شدن مرد به مجازات‌هایی که موقعیت اجتماعی زن را به خطر اندازد
  • ابتلا مرد به بیماری‌هایی که مانع باروری می‌باشد.
  • اختیار همسر دیگر از جانب مرد بدون رضایت زن

طلاق غیابی از طرف زن

گاهی ممکن است طلاق از جانب زن باشد و مرد نیز در دادگاه برای دفاع از خود حاضر شود اما گاهی پیش می‌آید که مرد حاضر به حضور در دادگاه و دفاع از خود نیست. در این موارد زن می‌تواند به صورت غیابی اقدام به طلاق نماید.

شرایط صدور حکم طلاق غیابی از طرف زن به شرح ذیل می‌باشد:

  1. زوج یا وکیل بدون عذر موجه در دادگاه حضور پیدا نمی‌کند و لایحه دفاعیه ارسال نمی‌نمایند.
  2. اگر ابلاغ دادگاه به مرد به صورت ابلاغ قانونی باشد نه ابلاغ واقعی، حکم طلاق صادر شده غیابی تلقی می‌گردد. (منظور از ابلاغ قانونی این است که ابلاغیه دادگاه به خود شخص داده شود بلکه به شخص دیگری از جمله بستگان یا خادم آن شخص داده شود اما اگر ابلاغیه به خود شخص داده شود ابلاغ واقعی محسوب می‌گردد.)

در صورتی که حکم طلاق به صورت غیابی صادر گردد مرد می‌تواند نسبت به این حکم اعتراض کند و مدت اعتراض به رای غیابی صادر شده برای مردی که مقیم ایران است 20 روز برای مردی که خارج از ایران سکونت دارد دو ماه از زمان ابلاغ است.

جدایی زن و مرد

تقاضای طلاق توافقی از طرف زوجه

طلاق از طرف زوجه به چند صورت قابل تحقق است. از جمله آن‌ها طلاق خلع و مبارات و طلاق توافقی است.

در میان انواع طلاق راحت ترین و ساده‌ترین راه جدایی، طلاق توافقی است. در این نوع طلاق طرفین دادخواست طلاق توافقی را تقدیم دادگاه نموده و مدارک لازم را تحت عنوان پیوست به دادخواست منضم می‌کنند.

همچنین در ستون خواسته به توافقی بودن طلاق اشاره می‌کنند. اگر تقاضای طلاق توافقی از جانب زن باشد باید در جلسه رسیدگی نسبت به حقوق مالی زوجه از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و غیره و حقوق غیرمالی از جمله حضانت رسیدگی و تعیین تکلیف گردد.

دادخواست طلاق از طرف زن و حضانت فرزند

اگر طلاق از جانب زن باشد در صورت وجود فرزند یا فرزندان، دادگاه چه تصمیم خواهد گرفت؟

همانطور که میدانید موضوع حضانت در وهله اول به صورت توافقی است، اگر این توافق حاصل نشود، دادگاه موظف است با توجه به مصلحت فرزندان به این امر رسیدگی نماید.

به موجب قانون حضانت فرزند اعم از دختر و پسر تا 7 سالگی با مادر است. پس از آن حضانت فرزند دختر تا پایان 9 سالگی و فرزند پسر تا پایان 15 سالگی با پدر است.

بعد از سنین 9 و 15 سالگی دختر و پسر تحت حضانت هیچکسی نیستند و خودشان با اراده و اختیار خویش می‌توانند نسبت به آن که با چه کسی زندگی کنند تصمیم بگیرند.

درخواست طلاق از طرف زن و مهریه

اگرچه مهریه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین حقوق مالی زن محسوب می‌گردد اما لازم به ذکر است که در صورتی که طلاق از جانب زن باشد دریافت مهریه کمی مشکل‌تر است.

البته در برخی از انواع طلاق مانند طلاق خلع از جمله شرایط طلاق، بخشیدن بخشی مال به شوهر است.

ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی صراحتا به آن اشاره دارد که طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.

جلسات مشاوره طلاق

طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

گاهی شرایط زندگی برای یک خانم به قدری سخت و عذاب‌آور می‌شود که ادامه زندگی را امری ناممکن می‌داند. در این مواقع معمولا رایج‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ به این سوال می‌توان بیان داشت که دادخواست طلاق از طرف زن مانند سایر دادخواست‌ها مستلزم سپری کردن مراحلی است. مراحل شامل محلی بدوی تجدیدنظر و دیوان عالی کشور می‌باشد.

بعد از صدور رای در مرحله اول یعنی در مرحله بعد روی زن و شوهر می‌توانند نسبت به رای صادر شده و به مدت ۲۰ روز در دادگاه تجدیدنظر اعتراض نمایند.

مرحله تجدیدنظر بدون حضور طرفین به اعتراض‌ها رسیدگی می‌شود و نتیجه آن به طرفین ابلاغ می‌گردد.

رای صادر شده در مرحله تجدیدنظر نیز به ضرر یکی از طرفین باشد هر یک از آن‌ها که متضرر شده است می تواند نسبت به آن اعتراض کند اما این بار پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شود.

به طور کلی می‌توان بیان داشت که با اعتراض به رای دادگاه بدوی روند رسیدگی به پرونده نیز طولانی‌تر می‌گردد. مدت تقریبی که می‌توان برای بسته شدن پرونده طلاق از طرف زن در نظر گرفت سه ماه تا یک سال است.

البته لازم به ذکر است که مدت طلاق از طرف زوجه به عوامل مختلف دیگری نیز بستگی دارد از جمله آن‌ها علت طلاق می‌باشد.

به عنوان مثال اگر علت طلاق زن عسر و حرج باشد بدیهی است که اثبات این امر در دادگاه مستلزم سپری شدن زمان بیشتری می‌باشد اما اگر زوجه از همسر خود وکالت در طلاق داشته باشد به دلیل آنکه نیازی به اثبات امر خاص و مشخصی ندارد مدت زمان کمتری برای رسیدگی نیاز دارد.

همچنین شایان توجه است که طولانی شدن یا نشدن روند رسیدگی به طلاق از طرف زن تا حد زیادی و همکاری مردم نیز بستگی دارد به عنوان مثال اگر مرد برای شرکت در جلسات مشاوره همکاری‌های لازم را انجام دهد یا در جلسات رسیدگی حاضر شود مدت زمان کمتری برای رسیدگی نیازمند است اما اگر همکاری‌های لازم را نداشته باشد و روند رسیدگی طولانی‌تر خواهد شد.

طلاق از طرف زن نیز مستلزم طی کردن مراحل و تشریفاتی است که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. ثبت نام در سامانه طلاق
  2. حضور در جلسات مشاوره و در نهایت اخذ گواهی عدم امکان سازش
  3. ارائه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  4. تشکیل جلسه رسیدگی و صدور حکم

مدارک لازم برای دادخواست طلاق از طرف زن

همانطور که می‌دانید دادخواست طلاق نیز همانند سایر دادخواست‌ها مستلزم ارائه مدارکی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. شناسنامه و کارت ملی
  2. سند ازدواج یا عقدنامه

مدت طلاق از طرف زن

هزینه دادخواست طلاق

دادخواست طلاق جزو دعاوی غیرمالی است و هزینه آن نیز بر مبنای دعاوی غیرمالی که هر ساله از جانب قوه قضاییه ارسال می‌گردد تعیین می‌شود.

می‌توانید با مراجعه به سایت قوه قضاییه جدول اعلامی برای هزینه‌های دادرسی از جمله دادرسی های مالی و غیر مالی را مشاهده کنید. همچنین در صورتی که توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارید می‌توانید دادخواست اعسار را نیز همزمان با دادخواست خود ثبت کنید.

نقش وکیل در طلاق از طرف زن

همان‌طور که میدانید امروزه با افزایش نرخ طلاق قانونگذار و قضات به راحتی با درخواست‌های طلاق موافقت نمی‌کنند.

اثبات امری که دادگاه را قانع سازد ادامه زندگی از جانب زن امکان‌پذیر نیست کمی دشوار است و نیاز به تبحر خاصی دارد. همراهی یک وکیل متخصص که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته باشد می‌تواند در اثبات ادله و روند رسیدگی تاثیر به سزایی داشته باشد.

کما اینکه حضور یک وکیل در پرونده‌های طلاق علاوه بر تخصصی‌تر پیش رفتن پرونده می‌تواند تا حد زیادی از تنش‌ها و اضطراب‌ها کاهش دهد.

چرا سایت طلاق 24 را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید موضوع طلاق علاوه بر آسیب‌های اجتماعی که به بار می‌آورد فشارها و اضطراب‌های روحی و روانی را نیز بر طرفین بار می‌کند.

به خصوص زنان در این موضوع آسیب بیشتری را متحمل می‌شوند. بنابراین حضور یک وکیل متخصص خانواده که کلیه امور را به عهده بگیرد می‌تواند در کاهش تنش‌ها و اضطراب‌ها و تسریع روند پرونده نقش به سزایی داشته باشد.

سایت طلاق 24 با معرفی بهترین و مجرب‌ترین وکلای خانواده شما را در استفاده از خدمات و مشاوره‌های تخصصی بهره‌مند می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱