پیرامون طلاق

طلاق بدون ثبت در شناسنامه چگونه است؟

ثبت ازدواج و طلاق از الزاماتی است که توسط قانون حمایت از خانواده برای زوجین و ادای حقوق قانونی آن ها در نظر گرفته شده است که می بایست از طریق دفاتر رسمی ثبت صورت گیرد.

ممکن است برخی از متقاضیان طلاق با مشکلاتی چون عدم دسترسی به شناسنامه و یا مفقودی آن در ضمن مراحل طلاق رو به رو باشند و بخواهند به اطلاعاتی در زمینه حل این مسئله دست یابند.

اگر چه از نظر شرعی مشکلی برای عدم ثبت طلاق در دفترخانه وجود ندارد ولی بر اساس قانون این امر می تواند مشکلات قانونی را برای هر کدام از زوجین ایجاد کند.

بر همین اساس ما در این مقاله قصد داریم به شرح و بررسی موضوع طلاق بدون ثبت در شناسنامه بپردازیم و در کنار آن به موضوعاتی که ممکن است در قالب سوالاتی در ذهن شما ایجاد شوند، اشاره کنیم.

بررسی حکم طلاق بدون ثبت در شناسنامه

هر فردی در جامعه از احوال شخصی و وضعیت حقوقی مشخصی برخوردار بوده که معمولا چارچوب آن را در قالب اسناد مخصوص و در یک سری مراکز که برای این کار دایر شده اند به ثبت می رساند.

مسئله ازدواج و طلاق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و لازم است چارچوب آن مشخص و در محضر ثبت گردد.

ثبت احوال شخصی افراد اعم از زوجین مانند تولد، فوت، ازدواج و طلاق به منظور تعیین هویت آن ها بوده تا در مسیر بهره برداری از حقوق اجتماعی و قانونی خود با مشکل برخورد نکنند.

بر همین اساس می توان گفت که ثبت طلاق یکی از مهم ترین احوال شخصی زوجین بوده که می بایست در مراجع قانونی مانند دفترخانه ها تائید و ثبت گردد.

اگر چه ممکن است حکم طلاق بدون ثبت نیز انجام شود اما بر اساس قوانین درنظر گرفته شده توسط نهادهای حمایت از خانواده، این حکمی شرعی و قانونی باید ثبت گردد.

زوجینی که بنا بر دلایل و مسائل مختلفی از انجام آن خودداری نمایند، قطعا با مجازات هایی نیز همراه خواهند شد.

در ادامه این بخش به موضوعاتی چون حکم طلاق در محضر بدون ثبت آن و مجازات های تعیین شده توسط قانون برای طلاق های ثبت نشده خواهیم پرداخت.

ثبت ازدواج

لزوم ثبت طلاق در دفاتر رسمی ثبت

همانطور که اشاره کردیم طبق قوانین، ثبت طلاق در محضر از الزامات بوده ولی با این وجود از نظر شرعی خواندن صیغه طلاق برای زوجین به ثبت رسمی نیازی ندارد و جاری شدن صیغه طلاق به معنای انحلال ازدواج و جدا شدن زوجین خواهد بود.

از آن جایی که اجتماع بر اساس قوانین و اصول مشخصی اداره می شود، لازم است احوال شخصی افراد در مسائل مختلفی چون ازدواج و طلاق ثبت گردد تا هم زوجین بتوانند از حقوق خود در رابطه با صدور این احکام بهره مند شوند و هم کسی نتواند در این زمینه سوء استفاده نماید.

قطعا مجازات های در نظر گرفته شده برای عدم ثبت طلاق، به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد بوده تا حق هیچ کسی در این زمینه ضایع نشود.

بر همین اساس طبق ماده 20 قانون که در زمینه حمایت از خانواده ها تبیین شده، موارد قانونی چون ثبت و فسخ نکاح دائم، طلاق و رجوع به آن، بطلان نکاح و طلاق و غیره نیازمند ثبت بوده و این کار الزامی و قطعی می باشد.

همچنین بر اساس قوانین ثبت طلاق ثبت آن می بایست در دفاتر اسناد رسمی انجام شود که در زمینه ثبت ازدواج و طلاق فعالیت رسمی و معتبری دارند.

البته قبل از ثبت طلاق در این دفاتر می بایست گواهی عدم سازش زوجین یا حکم دادگاه تنظیم شده در این رابطه به این دفاتر ارجاع داده شود.

قوانین مربوط به ثبت ازدواج و طلاق فقط مختص به داخل کشور نبوده و برای زوجین مقیم خارج کشور نیز لازم‌الاجرامی باشند.

البته این کار در خارج کشور به جای دفاتر رسمی در کنسولگری های ایران در این کشورها قابل اجرا خواهد بود.

پس هر کدام از زوجین یا هر دوی آن ها که در خارج از کشور اقامت دارند و می خواهند مسئله طلاق آن ها به صورت رسمی و قانونی ثبت شود، جهت ثبت آن لازم است به کنسولگری ایران واقع در کشوری که در آن اقامت دارند مراجعه نمایند و با ارائه مدارک لازم جهت ثبت قانونی طلاق خود اقدام نمایند.

حضور زوجین برای ثبت طلاق در محضر

با این توضیحات دیگر بر کسی پوشیده نیست که ثبت طلاق در دفاتر رسمی یک حکم قانونی بوده که لازم است توسط زوجین درگیر در این مسئله اجرایی شود و احیانا اگر بنابر دلایلی در مورد ثبت آن کوتاهی صورت گیرد، قطعا این کار با اعمال مجازات هایی از سوی قانون همراه خواهد بود.

همچنین بر این مسئله واقف شدیم که جاری شدن صیغه طلاق بدون ثبت محضری و رسمی آن باز هم از نظر شرعی معتبر خواهد بود و نمی توان ایراد شرعی به آن وارد کرد.

بر اساس اجرای شرعی صیغه طلاق زن و مرد دیگر با هم نسبت زناشویی نداشته و می توانند از نظر شرعی به ادامه زندگی و پیشبرد اهداف خود در آینده مانند ازدواج مجدد اقدام نمایند.

با این وجود پیش می آید که برخی افراد از چنین شرایطی سوء استفاده نموده و با عدم ثبت طلاق خود به اقدامات دیگری روی آورند که می تواند بر زندگی دیگران اثرات منفی داشته باشد.

بر همین اساس قانونگذار از شرط ثبت طلاق در دفاتر رسمی و در مدارک شخصی زوجین مانند شناسنامه استفاده کرده تا از وقوع این مسائل و مشکلات جلوگیری شود و برای این کار به یک سری مدارک شخصی یا ثبتی نیاز است که باید توسط زوجین به دفاتر رسمی ارجاع داده شوند تا فرآیند ثبت طلاق به طور رسمی و قانونی انجام شود.

البته هیچ ضرورتی برای حضور اجباری هر کدام از زوجین در دفتر رسمی ثبت طلاق وجود ندارد و در صورت عدم حضور هر کدام از آن ها، دفتردار می تواند مراتب لازم را به آن ها گزارش داده و یک وقت دیگر را برای این کار اختصاص دهد.

در صورت عدم مراجعه مجدد هر کدام از زوجین بعد از تعیین وقت بعدی، دفتردار می تواند ثبت حکم طلاق را به صورت غیابی انجام دهد.

البته قبل این کار لازم است صیغه طلاق بر روی زوجین خوانده شود و حکم شرعی آن به دفترخانه ارجاع داده شود.

ازدواج

مجازات تعیین شده برای طلاق در صورت عدم ثبت در محضر

با توجه به توضیحات مفصلی که در بخش های قبلی مقاله درمورد لزوم ثبت طلاق در دفاتر رسمی و مدارک شخصی زوجین ارائه شد، دیگر لزوم این کار از نظر قانونی بر هیچ زوجی پوشیده نیست.

با این وجود ممکن است برخی از زوجین به دلایل مختلفی چون گم شدن شناسنامه و مسائل قانونی دیگر، دسترسی لازم به شناسنامه و یا مراکز ثبت اسناد رسمی نداشته باشند و حکم طلاق خود را بدون ثبت انجام دهند و بعدا در این زمینه دچار مشکلاتی شوند.

در چنین شرایط قانون این حرکت زوجین را جرم دانسته و برای آن مجازات هایی را در نظرگرفته است.

بر همین اساس طبق ماده 49 از فصل هفتم مقررات کیفری که در رابطه با ثبت وقایع مهم زندگی زناشویی بوده، هرگاه مردی طی یک بازه زمانی مشخص مثلا یک ماه جهت ثبت ازدواج دائم، فسخ ازدواج، طلاق و غیره به دفاتر رسمی ثبت این احکام مراجعه نکند، از نظر قانونی مجرم محسوب شده و علاوه بر ثبت الزامی آن، به مجازات های نقدی و غیر نقدی دیگری از جمله حبس محکوم خواهد شد.

در ادامه این بخش می خواهیم به یک سری از مجازات های قانونی مانند جزای نقدی و حبس تعزیری که برای متخلفین در این زمینه تعیین شده است اشاره کنیم.

  1. مورد اول اختصاص مجازات برای مردان بوده و زنانی که در زمینه ثبت طلاق کوتاهی می کنند با مجازاتی رو به رو نخواهند شد.
  2. مورد دوم ثبت الزامی طلاق توسط مرد بعد از برخورد قانونی با وی است که علاوه بر صدور مجازات، باید حکم طلاقی را که به تعویق انداخته است در اسرع وقت ثبت نماید.
  3. مورد سوم به جزای نقدی تعیین شده در رابطه با این حکم مربوط می شود که از نوع درجه پنج بوده و بنا بر نرخ روز تعیین می شود.
  4. مورد چهارم به جزای غیر نقدی یا حبس تعزیری مرد اشاره دارد که از نوع درجه 7 بوده و 3 الی 6 ماه حبس را شامل می شود.
  5. مورد پنجم مجازات تعیین شده برای عدم ثبت طلاق، به حقوق زنان در این مسئله برمی گردد که زن در صورت مشاهده این تخلف توسط مرد می تواند از نظر قانونی از وی شکایت کند و درخواست برخورد قانونی با وی نماید.
  6. مورد آخر نیز به حقوق زنان در این زمینه ارتباط داشته که زن از همان ابتدا و در دادگاه می تواند از مرد درخواست ثبت محضری طلاق نماید، در چنین شرایطی دادگاه نیز پس از بررسی و تائید اجرای حکم شرعی و جاری شدن صیغه طلاق، حکمی در رابطه با الزام ثبت طلاق در دفترخانه را برای مرد صادر می کند که شامل ثبت این حکم در شناسنامه مرد و زن نیز می شود.

عدم دسترسی به شناسنامه در مراحل اجرای طلاق

ممکن است برای برخی از زوجین این مسئله پیش آید که بنابر دلایلی نتوانند حکم طلاق خود را به ثبت برسانند.

یکی از این دلایل می تواند گم شدن شناسنامه یا عدم دسترسی به آن باشد که باعث می شود روند طلاق با مشکل رو به رو شود.

در ادامه این بخش به لزوم استفاده از شناسنامه در برخی مراجع قانونی و قضایی خواهیم پرداخت.

اول اینکه جهت رسیدگی به دادخواست طلاق در دادگاه نیازی به شناسنامه نیست ولی در ادامه می توان گفت که جهت ثبت طلاق و اجرای صیغه طلاق در دفترخانه حتما به شناسنامه نیاز است.

حال اگر بنابر دلایلی شناسنامه شما در دسترس نیست می توانید از برگ درخواست صدور المثنی آن برای این کار استفاده نمایید ولی این روش موقتا کار شما را جلو می برد تا شناسنامه المثنی خود را دریافت کرده و صیغه طلاق را در آن ثبت کنید.

سند ازدواج

مدارک مورد نیاز برای طلاق بدون ثبت در شناسنامه

برای ثبت درخواست طلاق بدون ثبت در شناسنامه به یک سری مدارک متداول برای طلاق به همراه گواهی صدور المثنی شناسنامه نیاز است که در این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

اولین مدرک مورد نیاز برای این کار عقدنامه رسمی زوجین بوده که می توان از رونوشت آن نیز برای ثبت درخواست استفاده کرد.

مدارک مورد نیاز دیگر برای این کار کارت ملی و گواهی صدور المثنی شناسنامه هر کدام از زوجین بوده که شناسنامه وی مفقود شده باشد.

همچنین در صورت عدم دسترسی زوجین به کارت ملی، می توانند تنها با استفاده از شماره ملی که از حفظ دارند درخواست طلاق خود را ثبت نمایند.

از دیگر مدارک مورد نیاز برای این کار می توان به گواهی های پزشک قانونی در رابطه با نوع دادخواست طلاق در صورت نیاز، توافقنامه کتبی حضانت از فرزندان، توافقنامه نحوه پرداخت مهریه و نفقه، گواهی کتبی مشاوره خانواده در رابطه با درخواست جدایی زوجین و غیره اشاره کرد.

هزینه های طلاق بدون ثبت در شناسنامه

ثبت و پیگیری دادخواست طلاق بدون ثبت آن در شناسنامه، متناسب با نوع دادخواست طلاق با هزینه هایی همراه خواهد بود که به بخش های مختلفی چون هزینه درخواست المثنی شناسنامه، هزینه جلسات مشاوره، هزینه دفترخانه طلاق، هزینه دادرسی و هزینه حق الوکاله در صورت نیاز تقسیم می شوند.

لازم به ذکر است که هزینه جلسات مشاوره برای هر یک از زوجین بستگی به تعداد جلسات آن ها دارد و هزینه دادرسی نیز یکی دیگر از هزینه های لحاظ شده برای طلاق بوده که در هنگام ارجاع درخواست طلاق به دفتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت می گردد.

هزینه دفترخانه صیغه و ثبت طلاق از دیگر هزینه های در نظر گرفته شده برای این کار بوده که مقدار آن بستگی به محل دفترخانه و نرخ قیمتی آن جا دارد که در صورت ارائه گواهی المثنی شناسنامه و بعدا المثنی شناسنامه می تواند افزایش یابد.

در آخر هزینه برآورد شده دیگر برای این نوع طلاق ها هزینه ای است که به وکلای زوجین پرداخت می شود.

از آن جایی که حضور وکیل در کنار هر کدام از زوجین و یا به عنوان نماینده آن ها برای این کار مسئله ای مهم و تاثیرگذار است، هر کدام از زوجین می بایست هزینه هایی را به عنوان حق الوکاله برای وکلای خود در نظر بگیرند.

البته حق الوکاله هر وکیل با وکیل دیگر می تواند متفاوت باشد و به طبع وکلای مجرب و با سابقه بالا از حق الوکاله بالایی برخوردار هستند.

ازدواج

آیا برای طلاق بدون ثبت در شناسنامه نیاز به وکیل است؟

همانطور که می دانید پیگیری درخواست های حقوقی و قضایی مانند انواع طلاق به خصوص طلاق بدون ثبت در شناسنامه نیازمند طی کردن مراحل و ضوابطی است که زوجین درگیر این پرونده ها ممکن است به تنهایی نتوانند از عهده آن ها برآیند.

همچنین پیگیری این درخواست ها با روال قانونی مشخصی همراه هستند که هرگونه سهل انگاری و خطا در مسیر رسیدگی به این درخواست ها می تواند سبب طولانی تر شدن فرآیند پیگیری پرونده و دستیابی به نتیجه عکس در صدور حکم آن شود.

همانطور که در بخش های مختلف این مقاله بدان اشاره شد، پیگیری و ثبت درخواست طلاق بدون ثبت در شناسنامه با مشکلات قانونی و حقوقی مختص به خود همراه بوده که می تواند بر تصمیمات و اقدامات آینده هر یک از زوجین تأثیر منفی بر جای بگذارد.

با این توصیفات پیگیری و ثبت درخواست طلاق بدون ثبت در شناسنامه زمانی به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد که فرآیند رسیدگی به آن مطابق با روال معمول و قانونی آن مانند استفاده از گواهی صدور المثنی شناسنامه باشد.

پس شما برای این کار به مشورت با فردی نیاز دارید که با تمام جزئیات لازم جهت پیگیری این شرایط آشنایی داشته باشد و این فرد کسی جز وکیل شمانمی تواند باشد.

از این رو شما قبل از اجرای صیغه طلاق می توانید با وکیل خود در ارتباط باشید و نحوه انجام مراحل قانونی و قضایی این نوع درخواست ها با وجود عدم دسترسی به شناسنامه را از وی جویا شوید.

علاوه بر آن وکیل شما در طی فرایند دادخواست طلاق بدون ثبت در شناسنامه می تواند به عنوان یک مشاور در کنار شما باشد و در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

ازدواج در محضر

مرکز اینترنتی طلاق 24

سایت طلاق 24 در زمینه حل مسائل حقوقی و اختلافات خانوادگی و زناشویی توانسته است مشاوره های خوبی را به متقاضیان خود ارائه دهد؛ از این رو توصیه ما به شما مخاطبان عزیز این است که در رابطه با مشکلات خود در زمینه طلاق مانند صدور طلاق بدون ثبت در شناسنامه و غیره به سایت طلاق 24 مراجعه نموده و از مشاوره ها و راهنمایی های کاربردی آن بهره مند شوید.

همچنین این سایت از تجربیات کاربران از سراسر و با استفاده کرده و خود هیچ تایید و یا ردی نسبت به این ادعاها ندارد.

از آن جایی که زوجین در زندگی زناشویی خود با مشکلات مختلف و متعددی مواجه می شوند و تحمل این مشکلات می تواند برای هر کدام از آن ها سخت باشدو سبب جدایی آن ها گردد.

با این حال سایت طلاق 24 پیشنهاد می کند که زوجین با صلح و سازش مشکلات بین خود را حل و فصل کنند و اگر طی چنین شرایطی هیچ نتیجه مطلوبی حاصل نشد، زوجین می توانند با استفاده از حق قانونی خود درخواست طلاق نمایند.

شاید خیلی از شما سؤالات زیادی در زمینه چگونگی طلاق بدون ثبت در شناسنامه داشته باشید و بخواهید از تجربیات دیگران در این زمینه بهره مند شوید.

همانطور که می دانید هر مسئله حقوقی و قانونی با ضوابط و مراحلی همراه بوده که ممکن است افراد را در مسیر رسیدگی و پیگیری آن با مشکل رو به رو کند و مسئله طلاق نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قطعا فرآیند رسیدگی به طلاق با مشکلاتی همراه خواهد بود که یکی از آن ها می تواند مسئله صدور حکم طلاق بدون ثبت در شناسنامه باشد.

همانطور که اشاره کردیم این کار از نظر شرعی ممکن بوده ولی از نظر قانونی یک تخلف به شمار می رود و در صورت عدم پیگیری زوجین با مجازات هایی برای مرد همراه خواهد بود.

بر همین اساس ما در این مقاله سعی کردیم به تشریح حکم طلاق بدون ثبت در شناسنامه بپردازیم و در کنار آن به موضوعات دیگری چون لزوم ثبت طلاق در دفاتر رسمی ثبت، نحوه حضور زوجین برای ثبت طلاق در محضر، مجازات تعیین شده برای طلاق در صورت عدم ثبت در محضر، عدم دسترسی به شناسنامه در مراحل طلاق، مدارک مورد نیاز برای طلاق بدون ثبت در شناسنامه، هزینه های طلاق بدون ثبت در شناسنامه اشاره کنیم.

با این وجود توصیه ما به شما عزیزان این است که جهت مدیریت زمان، دستیابی به یک نتیجه مطلوب و دفع مجازات های احتمالی در این زمینه، از یک وکیل توانا و با سابقه در زمینه مسائل خانوادگی، طلاق و مسئله مورد بحث ما در این مقاله کمک بگیرید.

همچنین جهت حل مشکلات قضایی، خانوادگی و زناشویی خود می توانید به سایت طلاق 24 مراجعه نموده و از مطالب، مشاوره ها، راهنمایی ها و تجارب مفید منتشر شده در آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱