پیرامون طلاق

بلاتکلیفی زن در طلاق

راهنمای مطلب

متاسفانه گاهی اوقات انسان برای تمام کردن یک تلخی بی انتها، مجبور می شود تصمیمی را که هیچ تمایلی به انجام آن ندارد به انجام برساند.
در حقیقت شرایط به گونه ای رقم می خورد که خانم ها هر چقدر صبوری هم به خرج دهند و مشکلات طاقت فرسای زندگی را تحمل نمایند بازهم شوهرشان رفتاری بدتر از قبل از خود نشان می دهد.

در چنین اوضاع و احوالی نه تنها تصمیم به طلاق یک تصمیم کاملا درست است و هیچگاه  مایه شرمساری نیست، بلکه درخواست چنین تقاضایی از محاکم قضایی مصداق شجاعت و درایت یک زن می‌باشد.

البته مسیر طلاق برای بانوان خیلی هم راحت نیست و در بسیاری از موارد، مرد با وجود اینکه حتی خودش می داند لیاقت زندگی با یک همسر دلسوز و فداکار را ندارد و ادامه این زندگی برای همسرش صرفا عذاب خواهد بود، اما بازهم لجبازی کرده و در مقابل طلاق دادن او مقاومت و سماجت می نماید و همسرش را در این فرآیند در بلاتکلیفی کامل رها می کند. در چنین شرایطی زن باید برای رفع این بلاتکلیفی اقدامات آگاهانه خود را انجام دهد.

در صورتی که شما نیز به دنبال جدایی و مطالبه کامل حقوق مالی خود از شوهرتان می باشید، و شوهرتان شما را در یک بلاتکلیفی رها نموده است، می توانید با دنبال نمودن این مقاله با نحوه و چگونگی رهایی از این اوضاع و راه های اثبات یا دفاع از آن آشنا شده و تصمیم خود را جهت ادامه زندگی مشخص نمایید.

منظور از بلاتکلیف گذاشتن زوجه در قبل و بعد از طلاق چیست؟

عموما بانوانی که قصد جدایی از همسرشان را دارند، با دو نوع بلاتکلیفی مواجه می گردند. نخستین بلاتکلیفی قبل از طلاق است. در واقع در دوران زندگی زناشویی ومشترک، این بلاتکلیفی حادث می گردد.

برای مثال در دوران زندگی مشترک، برخی شوهران که قصد جدایی و طلاق همسرشان را دارد زندگی مشترک را ترک کرده و هیچ راه تماس یا ارتباطی هم برای همسرش باقی نمی گذارد.

از دیگر شرایطی که می توان به عنوان بلاتکلیفی قبل از طلاق به آن اشاره کرد این است که شوهر در مقابل وظایف زناشویی خودش نسبت به زن، هیچ پاسخگویی و ممارستی نشان نمی دهد.

گاهی این بلاتکلیفی به دوران بعد از طلاق بر می گردد. در واقع همان فرار از تعهدات و عدم پاسخگو بودن در مقابل آن ها است. متاسفانه مرد در قبال مهریه و شاید حضانت فرزندان یا سایر تکالیفی که انجام طلاق و جدایی بر دوش او قرار داده است، انجام وظیفه نمی کند و زن نیز هیچ راه ارتباطی برای مطالبه حقوق و تکالیف او ندارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در این شرایط، بلاتکلیف کردن کسی که با عشق و علاقه به یک زندگی مشترک وارد می‌شود، دور از انصاف و ناعادلانه بوده و مطمئنا مراجع قضایی و قانونگذاران، پیش بینی های لازم را در رفع این بلاتکلیفی بعمل می آورند.

طلاق

آیا قانونگذار مجازاتی برای بلاتکلیف گذاشتن زن در طلاق و آزار روانی او در نظر گرفته است؟

همان گونه که در انتهای مطلب قبل عرض کردیم، این که شوهر، همسرش را به حدی مورد آزار و اذیت روحی قرار دهد که تقاضای طلاق کند و حتی برای طلاق هم او را در بلاتکلیف محض قرار دهد، کار غیر انسانی وغیر شرعی است که البته بسیاری از مردها آن را انجام می دهند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره گردد این است که این بلاتکلیفی در طلاق روش های بسیار زیادی دارد و هر کدام از این شیوه ها به شکل متفاوتی اتفاق می‌افتد و طبیعتا قانون گذار برای همه این شرایط، نتوانسته راه حل مشترکی پیش بینی کند.

البته همان گونه که روش های بلاتکلیف گذاشتن زوجه بسیار زیاد است راه های رفع بلاتکلیفی او نیز در طلاق مشخصا وجود دارد. اینکه کدام یک از این مسیرها بیشتر به کار شما بیاید را تنها وکلا و مشاوران با تجربه می تواند مشخص نمایند.

برای این منظور تنها کافیست شما به مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی تلفنی در مجموعه طلاق 24 مراجعه نمایید و با کسب مشورت از وکیل آنلاین در این مجموعه مشکل بلاتکلیفی خود در طلاق را رفع کنید.

مدت زمان بلاتکلیفی در طلاق چه میزان است و چگونه دوره بلاتکلیفی طلاق را به حداقل برسانیم؟

از آنجایی که متاسفانه اغلب افراد نسبت به تعهد خودشان در زندگی مشترک پایبند نبوده و بدون اخذ مشورت و یا برنامه ریزی دقیق، وارد رابطه زناشویی و آغاز زندگی مشترک می گردند.

لذا حجم و وسعت میزان طلاق در جامعه نیز بسیار بالا رفته و متاسفانه بالاترین حجم دعاوی در محاکم قضایی، دعوای طلاق و سایر دعاوی مرتبط با آن است که البته اغلب آن ها نیز بر اثر بلاتکلیفی زن در زندگی مشترک اتفاق افتاده است و عموما تقاضای طلاق برای رفع بلاتکلیفی از سوی زن، آن هم برای رهایی از زندگی نابسامان مشترک خود با مرد بوده است.

متاسفانه طرح دعاوی مرتبط با حقوق زوجه از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، نحله و غیره در جوار دعوای طلاق، حجم  زیادی از پرونده‌های قضایی دادگاه ها را به خود اختصاص داده است و منجر به افزایش زمان بلاتکلیفی نیز گردیده است.

بنابراین از آن جایی که متاسفانه همه روزه شاهد طرح این دعوی در سطح محاکم قضایی مختلف هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان زمان مشخصی را بیان کرد.

ولی با دیدی خوش بینانه اگر بخواهیم حداقل یا حداکثر زمان بلاتکلیفی در تاریخ صدور حکم طلاق در ایران را برای شما تعیین کنیم نیاز به یک تحقیق بسیار جامع در سراسر کشور دارد.

اما در مجموع می توان  اینگونه بیان کرد که زمان رفع این بلاتکلیفی را می توان حداقل چند ماه و حداکثر چند سال تخمین زد تا زن از این بلاتکلیفی در طلاق خارج شود.

البته پیشگویی زمان در پرونده های حقوقی و کیفری در هر زمینه ای، در اغلب مواقع کاملا دقیق در نمی آید. ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف طلاق و مطالبه حقوق زوجه کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

آیا تن دادن به طلاق به دلیل بلاتکلیف ماندن در دوران عقد یا زندگی زناشویی تصمیم درستی است؟

بسیاری از خانم ها در همان دوران عقد شخصا یا با مشورت از دوستان به این نتیجه نهایی می‌رسند که واقعا در بلاتکلیفی به سر می برند و باید برای رفع این بلاتکلیفی از زندگی زناشویی خارج و اقدام به دعوای طلاق نمایند. اما اینکه بگوییم آیا این تصمیم درست است و یا خیر؟

بستگی به اوضاع و احوال، شرایط و مدت زمان بلاتکلیفی و علت ایجاد آن دارد. برای مثال گاهی اتفاق می افتد که شوهر خانمی که قصد طلاق در دوران عقد را دارد، برای ایجاد یک زندگی سالم و بسیار خوب و آرام در دوران عقد تمام تلاش خود را به کار گرفته باشد و به همین جهت کمتر برای همسر خودش وقت و فرصت بگذارد که همین امر همسر را در بلاتکلیفی فرو خواهد برد.

اینکه چنین شرایطی را بخواهیم بلاتکلیف بودن عنوان کنیم شاید کمی غیر منطقی و به دور از انصاف باشد. در مقابل این اشخاص، شوهرانی هم هستند که همسران خود را در دوران عقد و بدون هیچ دلیلی منطقی و صرفا برای خوشگذرانی ترک می نمایند و یا اصلا او را فراموش می کنند و یا این که به ندرت در این دوران برای همسرشان وقت می‌گذارند.

در چنین مواردی شاید اساسی ترین تصمیم این باشد که تا یک زندگی اشتباه شکل نگرفته به آن سریعا پایان دهیم و آینده خودتان را برای شخصی که هیچ ارزشی برای شما قائل نیست هدر ندهید. البته باز هم پیشنهاد می‌کنیم در این خصوص با مشاوران حقوقی حتما مشورت نمایید.

چه مواردی را دادگاه به‌ عنوان بلاتکلیفی زوجه در زندگی مشترک قلمداد می کند؟

موارد زیر را می توان مصداق بلاتکلیفی زوجه در زندگی مشترک قلمداد کرد:

  • مشخص نکردن مسکن برای شروع زندگی زناشویی می تواند اولین موردی باشد که دادگاه آن را به ‌عنوان بلاتکلیفی زوجه در زندگی مشترک قلمداد نماید و نسبت به رفع بلاتکلیفی زن در طلاق در این خصوص اقدام نماید.
  • مورد دیگری که می تواند به عنوان بلاتکلیفی زندگی مشترک در دادگاه به آن استناد نمود، پرداخت نشدن نفقه زوجه به مدت ۶ ماه توسط مرد به همسرش است. در چنین حالتی دادگاه تصمیم می‌گیرد نسبت به رفع بلاتکلیفی زن در طلاق اقدام نماید.
  • از جمله موارد خاص دیگری که دادگاه قطعا به آن استناد خواهد کرد، متارکه طولانی مدت زن و مرد و زندگی جدا از هم آن ها برای یک مدت طولانی خواهد بود.
  • همچنین در صورتی که شوهر برای یک مدت طولانی به جهات مختلف از جمله بدلیل فرار از دستگیری توسط دادگاه در ارتکاب جرم، متواری باشد و همسر او هیچ گونه ارتباطی با او نداشته باشد، دادگاه قادر است نسبت به رفع بلاتکلیفی زن در طلاق اقدام نماید.

دلایلی فوق تنها چند مورد کلی و معین است. قطعا موارد بسیار زیاد دیگری هم در مورد بلاتکلیفی زندگی مشترک وجود خواهد داشت که با مراجعه به وکلا و کارشناسان متخصص در حوزه مسائل خانواده، بهتر آن ها را می شناسید ودر جهت رفع بلاتکلیفی تلاش خواهید کرد.

مراسم اردواج

آیا تقاضای طلاق زوجه به دلایلی چون به تعویق انداختن مراسم عروسی، در دادگاه های خانواده قابل پذیرش است؟

قبل از شروع به بررسی این موضوع ، لازم به توضیح است که دادگاه و نظام قضایی ما تا حد ممکن تلاش می‌کند از جدایی و طلاق وفروپاشی نظام خانواده با احکام قضایی جلوگیری نماید. اما درپاسخ به این موضوع که درصورت به تعویق افتادن مراسم عروسی، آیا امکان تقاضای طلاق با عنوان بلاتکلیفی وجود دارد یا خیر؟

باید در پاسخ به این موضوع این گونه گفت که همانند طلاق گرفتن در دوران عقد این موضوع هم بستگی به شرایط خاص آن دوران برای زوجه دارد. مثلا گاهی ممکن است مرد به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی توانایی برگزاری مراسم عروسی را در شرایط حاضر و با توقعاتی که خانواده عروس از او دارند نداشته باشد.

مطمئنا دادگاه ها به خاطر عدم توانایی داماد برای فراهم آوردن شرایط و مراسم عروسی اقدام به بلاتکلیفی برای طلاق نخواهند کرد.

برای دادگاه ها تشریفات عروسی ملاک زندگی نبوده و نیست. ولی به دلیل اینکه مرد چند ماه متواری بوده و به خاطر عدم حضور او، تشریفات عروسی به تعویق بیوفتد آن گاه شاید دادگاه وارد عمل گردد و نسبت به رفع بلاتکلیفی زن در طلاق اقدام نماید.

دادگاه های خانواده، چه معیاری برای تحمل بلاتکلیفی زنان در طلاق دارد؟

اگر به مطالب فوق با دقت توجه کرده باشید، تا اینجا چندین بار این موضوع را تکرار کردیم که پرونده های مختلف و متنوعی در خصوص بلاتکلیفی زنان در طلاق وجود دارد و بیان کردیم برای رفع این بلاتکلیفی زنان در طلاق هم راه کارهای مشخص و مختلفی وجود دارد.

اشاره شد که طبیعتا، دادگاه هم نمی تواند یک روش خاص و کلی را به عنوان معیار تحمل برای بلاتکلیفی زنان در نظر بگیرد و بر اساس آن رای مورد نظر خود را صادر کند. دادگاه ها با توجه به شرایط و اتفاقاتی که در زندگی مشترک زوجین رقم خورده است و مدت زمان بلاتکلیفی زوجه و دلایل خاص آن، رای را صادر خواهند کرد.

دادگاه اگر تشخیص دهد که  بلاتکلیفی زوجه دلایل عمدی ندارد و مرد فقط برای رفع مشکلات زندگی مجبور بوده چند ماهی دور از خانواده به سر ببرد، قطعا سعی می کند زوجه او را به تحمل کردن این شرایط دعوت نماید تا مشکلات رفع و صلح و سازش برقرار شود. اما اگر دادگاه متوجه شود که مرد در قید و بند زندگی زناشویی نیست و برای زوجه فقط مشکل ایجاد می نماید، این بار سعی خواهدکرد، همسر او را در رفع بلاتکلیفی کمک نماید.

تکلیف مهریه، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان، جهیزیه و غیره در طلاق به خاطر بلاتکلیفی زندگی چیست؟

در خصوص اینکه تکلیف مهریه، حضانت فرزندان، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و سایر حقوق زوجه، پس از رفع بلاتکلیفی زن در طلاق و صدور حکم طلاق به نفع او چه می گردد، مطمئن باشید دادگاه اظهارنظر لازم را انجام خواهد داد و کلیه حقوق زوجه را مد نظر قرار می دهد. مطمئنا اگر تمام مدارک و شواهد دلالت به این امر نماید که مرد همسر خود را در بلاتکلیف قرار داده است تمامی این حقوق به زوجه تعلق خواهد گرفت.

اما در شرایطی هم که شاید زن زیاده روی کرده باشد و مرد آن گونه هم که همسرش می گوید او را در بلاتکلیفی قرار نداده باشد، در این شرایط برخی از این حقوق به زن تعلق خواهد گرفت در واقع تعلق گرفتن هر کدام از حقوقی که زن در زندگی مشترک از آن ها سهمی دارد توسط دادگاه معین می گردد.

از آن جایی که دعاوی مربوط به طلاق به دلیل بلا تکلیفی و متعاقبا مطالبه کلیه حقوق زوجه در روند این دعاوی یا دفاع در مقابل آن، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب تضرر زوجه یا محکومیت ناروا زوج گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

هزینه های دادرسی دعوای طلاق به دلیل بلاتکلیفی و مطالبه حقوق زوجه به چه میزان است؟

برای رسیدگی به کلیه دعاوی حقوقی و کیفری، نیاز به پرداخت هزینه دادرسی و سایر هزینه‌های مربوط به آن است.

در واقع هزینه دادرسی، به هزینه‌هایی اطلاق می‌گردد که توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی برای رسیدگی به دعاوی و شکایات متعدد، دریافت می گردد. لذا رسیدگی به درخواست طلاق به عنوان دعوایی غیرمالی و رسیدگی به سایر حقوق زوجه به عنوان دعوای مالی در محاکم مورد رسیدگی قرار می گیرد و هزینه های دادرسی آن نیز دریافت می گردد.

اگر زوجه درخواست مطالبه حقوق قانونی خود را به دادگاه تقدیم کند، هزینه دادرسی آن را باید مطابق دعاوی مالی پرداخت نماید و در نهایت در صورتی که زوج محکوم به پرداخت آن به همسر خود گردد، زوجه می‌تواند هزینه دادرسی را با عنوان تادیه خسارت و هزینه‌های دادرسی، از دادگاه مطالبه نماید و دادگاه نیز با توجه به مدارک و دلایل مورد استناد زوجه، حکم به پرداخت هزینه‌های دادرسی توسط زوج ، صادر می نماید.

از آن جایی که برای ثبت این گونه شکایات، دادگاه های خانواده صلاحیت رسیدگی دارند، هزینه دادرسی هم با توجه به نحوه دعوایی که به این مراجع ارجاع شده است تعیین می گردد.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

طلاق

آیا برای طرح دعوای طلاق به دلیل بلاتکلیفی زوجه، به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

مطالبه حقوق قانونی زوجه و طرح دادخواست طلاق یکی از مسائل بسیار کاربردی و مهم در عقد دائم محسوب می گردد، و از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالبه این حقوق قانونی در کنار دعوای طلاق به دلیل بلاتکلیفی، دارای قوانین و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات بسیار اندکی در مورد آن‌ها دارند.

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حقوق خانواده، خصوصا موضوعات اشاره شده، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای طلاق24 در فرآیند مطالبه و دریافت حقوق زوجه و گرفتن حکم طلاق او: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق زوجه در پروسه رسیدگی به درخواست طلاق خواهد بود.

اگر می خواهید طرح شکایت شما در خصوص موارد یاد شده به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به دست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف تخلفات واقع شده و نحوه تنظیم دادخواست، شما را راهنمایی کنند و می تواند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قصد دریافت حقوق قانونی خود را در ضمن شکایت طلاق به جهت بلاتکلیفی را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در طلاق 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

طلاق

برای طرح دادخواست طلاق به دلیل بلاتکلیفی، چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، برای طرح دعوای طلاق به دلیل بلاتکلیفی و زنده نمودن حق و حقوق از دست رفته خود، شما نیز باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت بر تعلق بلاتکلیفی در دوران زندگی زناشویی است با استناد به دلایل قانع کننده به دادگاه ارائه کنید و مطالبه سایر حقوق قانونی خود را نیز با استناد به سنوات زندگی مشترک مطالبه نمایید و آن ها را به همراه دادخواست تقدیمی، حتما ضمیمه پرونده‌ کنید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون ، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست. مهمتر از هم، انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر دعوای پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی در دعاوی طلاق به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و غیره خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه های مختلف و ثبت شکواییه، متاسفانه به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده برای ارائه استدلال های قوی چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، دعوا یا شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱