پیرامون طلاق

طلاق به علت خیانت چگونه است؟

در سال‌های اخیر آمار طلاق به شکل صعودی افزایش داشته و دلیل‌های زیادی هم داشته اما بیشترین دلیلی که طلاق‌ها به علت آن صورت گرفته، طلاق به دلیل خیانت است.

بسیاری از افراد ممکن است خیانت دیده باشند و مایل باشند بدانند راه‌های طلاق به علت خیانت چیست و از کجا می‌توانند شروع کنند.

به عبارت بهتر در مورد خیانت می‌توان این چنین گفت که باعث به پایان رساندن زندگی مشترک می‌شود. براساس آماری که از سوی وکلا، روانشناسان و جامعه شناسان منتشر گردیده، طلاق به دلیل خیانت یکی از بیشترین دلایل مراجعه افراد به آنها بوده و افراد زیادی با این مسئله درگیر هستند.

طلاق گرفتن به دلیل خیانت یکی از حساس‌ترین موارد و پروده‌های دادگاه خانواده محسوب می‌شود زیرا گذشته از بعد حقوقی آن، دارای بعد کیفری و جرم رابطه نامشروع و غیره نیز می‌شود. به همین دلیل چنین پرونده‌هایی باید با حساسیت بیشتری مورد رسیدگی قرار بگیرد.

از آنجایی که خیانت باعث بروز خشم از سوی شخص خیانت دیده می‌شود، ممکن است راضی کردن او به طلاق توافقی سخت باشد و فرقی ندارد که زن باشد یا مرد.

در طلاق به دلیل خیانت، چه خسانت از سوی مرد باشد چه از سوی زن، باید دلایل محکمه‌پسند و کافی به دادگاه ارائه شود و هر یک از طریفین راه‌های اثبات خیانت را بداند. تا بتواند درخواست طلاق را تنظیم نموده و به دادگاه خانواده تقدیم کند.

دو اصل مهم در هر ازدواجی، وجود صداقت و وفاداری است. طرفین نمی‌توانند با کوچک‌ترین مشکلی جا زده و آن را تبدیل به بهونه‌ای برای خیانت کردن‌های خود کنند.

بیشتر اوقات خیانت از سوی یکی از زوجین، باعث می‌شود که بنیان خانواده فرو بپاشد و دیگر طرف خیانت دیده نتواند به همسر خود اعتماد نموده و زندگی مشترک را ادامه دهد.

خیانت یک مسئله غیراخلاقی است و در دین ما نیز یک عمل حرام محسوب شده است. از آن جایی که در زمان ادعای خیانت کردن شخصی، آبرو و حیثیت او در میان است، دادگاه این ادعا را تنها با ارائه مدارک و دلایل قانع کننده‌ای می‌پذیرد.

بنابراین اگر کسی نتواند برای ادعای خود دلیل آورد، طرف مقابل می‌تواند از او شکایت کند.

در ادامه این مطلب، طلاق به دلیل خیانت مرد، طلاق به دلیل خیانت زن و راه‌های اثبات خیانت را بیان خواهیم کرد.

دلایل خیانت کردن چیست؟

خیانت کردن به همسر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما می‌توان این گونه گفت که مهم‌ترین دلیل خیانت نارضایتی جنسی است.

زمانی که روابط جنسی میان زن و مد سرد شود و یکی از آن‌ها تمایل زیادی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد، طرف دیگر احساس کمبود کرده و برای آن که نیازهای خود را رفع کند به سمت خیانت و برقراری رابطه نامشروع کشیده می‌شود.

البته باید گفت که هیچ چیز خیانت را توجیه نمی‌کند و خیانت کردن یک کار زشت و ناپسندی است که با هیچ دلیل و بهانه‌ای قابل چشم‌پوشی و توجیه کردن نیست.

علاوه بر نارضایتی جنسی در زندگی مشترک، مشکلات مالی، انتقام، تعارضات فرهنگی، مشکلات روانی و غیره از دیگر دلایل برای خیانت کردن به حساب می‌آیند.

در بررسی معضل خیانت نباید یک طرفه به قاضی رفت و انگشت اتهام را به سوی شخص خیانت کننده گرفت. درست است که او عمل بسیار ناپسندی انجام داده است اما آیا واقعا تمام تقصیر بر گردن اوست؟ هر کسی در زندگی خود کمبودهایی دارد که ممکن است برای برطرف کردن آن صورت مسئله را پاک کرده و به جای حرف زدن با همسر خود برای حل مشکل، به سوی خیانت برود.

به عنوان مثال مردی که از سوی همسر خود توجه جنسی لازم را نمی‌بیند و یا زنی که از سوی مرد خود توجه عاطفی یا جنسی لازم را نمی‌بیند، امکان دارد به سوی خیانت کشیده شوند.

به عبارت بهتر، خیانت ردن بدترین تصمیم برای رفع کمبودهای موجود در زندگی است. خیانت عمل ناپسندی است که در هیچ فرهنگ و دینی مورد پذیرش نیست و بسیار نیز منع شده است.

کسی که در زندگی خود با کمبود عاطفی، جنسی یا هرچیز دیگری مواجه است، بهتر است به جای پناه بردن به خیانت و بدتر کردن مشکلات به مشاور و روانشناس مراجعه کرده و سعی کند تا مشکلات را برطرف کند.

خیانت زن شوهردار

بررسی طلاق به دلیل خیانت

در نظام قانونی ما، حق طلاق با مرد است و مرد هر زمان بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد.

مرد محدودیتی از بابت ارائه دلیل محکمه‌پسند برای طلاق دادن همسر خود ندارد و تنها محدودیتی که برای طلاق دادن زن دارد این است که باید به دادگاه مراجعه نموده و تشریفات قانونی طلاق را انجام دهد و همه حقوق مالی زن را نیز بپردازد.

زمانی که مردی بخواهد همسر خود را به دلیل خیانت طلاق دهد باید خیانت او را ثابت کند. اگر نتواند خیانت زن را ثابت کند، زن می‌تواند از او شکایت کند.

در بررسی طلاق به دلیل خیانت باید بگوییم که اگر زن بخواهد از مرد به دلیل خیانت کردن طلاق بگیرد، باید مدارکی که ثابت کننده خیانت از سوی مرد باشد را به دادگاه ارائه دهد.

اگر خیانت مرد برای دادگاه احراز گردید، جکم طلاق را صادر خواهد کرد. در ادامه طلاق به دلیل خیانت از سوی هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

طلاق به دلیل خیانت مرد به زن

همانگونه که گفتیم به موجب قانون ایران، زن حق ندارد مگر در شرایط خاصی. یکی از شرایطی خاصی که قانون گذار پیش بینی کرده و به موجب آن به زن حق طلاق داده، خیانت است.

با وجود آن که در کشور ما چندهمسری قانونی است، اما مرد تنها زمانی می‌تواند همسر دوم اختیار کند (اعم از موقت یا دائم) که از همسر اول خود اجازه داشته باشد و همسر اول از این جریان آگاهی داشته باشد.

اگر مردی بدون اجازه همسر اولش اقدام به ازدواج مجدد کند و یا آن که با شخص دیگری وارد یک رابطه نامشورع بشود، خیانت محسوب شده و زن به موجب آن می‌تواند درخواست طلاق به دلیل خیانت بدهد.

البته لازم به ذکر است که زن به موجب هر ارتباطی که مرد دارد نمی‌تواند درخواست طلاق به دلیل خیانت بدهد و تنها در مواردی که مدارک زیر را داشته باشد می‌تواند درخواست طلاق بدهد:

  1. عقدنامه مرد با زن دیگر.
  2. صیغه‌نامه وی با زن دیگر.

سوالی که پیش می‌آید این است که اگر زن صیغه نامه مرد را در دست نداشت چه کار می‌تواند بکند؟ کارشناسان سامانه طلاق 24 می‌گویند در چنین موقعیتی اگر زن می‌دانست که صیغه مرد در یک دفتر ازدواج به ثبت رسیده می‌تواند در دادگاه این موضوع را اعلام کند و از قاضی بخواهد تحقیقات لازم را انجام دهد.

باید توجه داشت که زن تنها زمانی می‌تواند درخواست طلاق بدهد که مدارک و ادله کافی مبنی بر ازدواج مجدد مرد داشته بشد و علاوه بر آن، عدم ازدواج مجدد مرد جز شروط هقدنامه باشد و مرد آن را امضا نموده باشد.

در غیر این صورت خیانت مرد دلیل محکمه پسند برای درخواست طلاق از سوی زن نیست و درخواست طلاق از سوی او پذیرفته نمی‌شود.

البته خوب است این را بدانید که اگر مرد با شخص دیگری رابطه نامشروع داشته باشد و زن از طری قمدارک بتواند این موضوع را ثابت کند، می‌تواند از مرد در دادگاه شکایت کرده تا برعلیه مرد حکم مقتضی صادر گردد.

زمانی که مرد به برقراری رابطه نامشروع محکوم گردد، می‌توان آن را یکی از مصادیق عسر و حرج محسوب کرد و زن به این طریق درخواست طلاق به دلیل خیانت بدهد.

طلاق زوج تازه ازدواج کرده

طلاق به دلیل خیانت زن به مرد

مردان برای طلاق دادن همسر خود نیازی به ارائه دلیل محکمه پسند ندارند، بنابراین صرف اینکه شک کنند و یا مطمئن شوند که همسرشان درحال خیانت کردن به او بوده و با شخص نامحرمی ارتبط نامشروع دارد، می‌توانند درخواست طلاق به دلیل خیانت بدهند و دلایل خود را مبنی بر اثبات داشتن رابطه نامشروع از سوی زن ارائه کنند و یا آن که تنها درخواست طلاق بدهند.

باید توجه داشته باشید که اگر مرد درخواست طلاق به دلیل خیانت زن را داد، ضرورت دارد که دلایل محکمه‌پسند ارائه دهد، در غیر این صورت زن می‌تواند از او شکایت کند.

قانون مجازات اسلامی در ماده 637 برای ارتباط نامشروع میان زن و مرد مجازات تعیین کرده است.

به موجب این ماده هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

در صورتی که مرد یا زنی به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق به دلیل خیانت طرف مقابل را بدهد، اگر نتواند مدارک کافی برای اثبات خیانت شخص به دادگاه ارائه دهد و خیانت وی ثابت نگردد، طرف مقابل می‌تواند علیه ادعا کننده شکایت کند و او را به جرم قذف محکوم نماید.

شواهد و مدارکی که خیانت همسر را در دادگاه ثابت خواهد کرد:

اولین دلیلی که زوجین برای اثبات ادعای خیانت همسر خود می‌آورند تلفن او و گرفتن پرینت از خط او است. زنان یا مردان به قاضی می‌گویند اگر از خط همسرم پرینت بگیرید، خیانت او ثابت خواهد شد.

در صورتی که باید بدانید قاضی چنین حکمی صادر نمی‌کند و بسیار کم پیش می‌آید که یک قاضی به مخابرات دستور استعلام خط یا پرینت بدهد.

اما راه‌های دیگری نیز برای اثبات خیانت وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حضور دو شاهد

زن یا مردی که ادعای خیانت همسر خود را دارد می‌تواند از دو شاهد دعوت کند که شهادت دهند همسر او به او خیانت می‌کند. این دو شاهد باید از افراد معتبر و عاقل و بالغ و رشید باشند. در این صورت دادگاه نیز رای طلاق را صادر خواهد کرد.

وجود فیلم و عکس از خیانت همسر

اگر زن یا مردی که ادعا می‌کند همسرش به او خیانت کرده است فیلم یا عکسی از او در حین خیانت داشته باشد، می‌تواند آن را به دادگاه به عنوان سند و مدرک ارائه دهد. البته در دادگاه فیلم و عکس بررسی می‌شود که جعلی نباشد.

صرف ارائه چند عکس و فیلم برای اثبات خیانت کافی نیست، بلکه اینها کمک می‌کند تا قاضی به خیانت شخص آگاه گردد و در واقع دلیلی برای به علم رسیدن قاضی است.

اعتراف و اقرار خود همسر

اگر شخصی که بر علیه او ادعای خیانت طرح شده ترس از ریختن آبرو داشته باشد و برای آنکه موضوع به جایی درز پیدا نکند و کسی متوجه نشود، اقرار می‌کند که خیانت کرده است.

در چنین حالتی با اقرار شخص، دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد. در چنین مواردی زوجین به صورت توافقی و بی دردسر از هم جدا می‌شوند.

آیا ایمیل یا اس ام اس، سند و مدرکی برای اثبات خیانت محسوب می‌شوند؟

زنان یا مردانی که مدعی خیانت همسر خود هستند می‌توانند به ایمیل، اس ام اس و یا چت به عنوان دلیل استناد کنند، اما باید این را بدانند که این دلایل مانند سند عادی هستند و به همران میزان اعتبار دارند.

همچنین به دلیل آن که ممکن است در این اسناد و دلایل دخالت وجود داشته باشد و یا مورد حمله هک قرار بگیرد، آن چنان اعتباری ندارد نسبت به سایر اسناد کتبی.

در ماده 1257 قانون مدنی حکم کرده است که هر کس مدعی حقی باشد باید آن را اثبات کند و مدعی‌علیه هرگاه در مقام دفاع‌، مدعی امری شود که محتاج به دلیل باشد اثبات امر بر عهده او است‌.

در ماده 50 قانون جرایم رایانه‌ای نیز آمده است: چنانچه داده‌ای رایانه‌ای توسط طرف دعوا یا شخص ثالثی که از دعوا آگاهی نداشته، ایجاد یا پردازش یا ذخیره یا منتقل شده باشد‌ و سیستم‎ رایانه‌ای یا مخابراتی مربوط به نحوی درست عمل کند که به صحت و تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری داده‌ها خدشه وارد نشده باشد، قابل استناد خواهند بود.

کسی که می‌خواهد به ایمیل، اس ام اس یا چت به عنوان دلیل استناد بکند باید ثابت کند که دلیل استناد شده صحت داشته و برای آنکه ادله الکترونیکی جمع آوری شده صحیح باشد و تمامیت آن حفظ شود برای اعتبار و انکارناپذیری آن، لازم است که از آن مراقبت شود، تا بتوان به عنوان دلیل به آن‌ها استناد کرد.

البته این ادله نیز تنها اماره‌ای برای ایجاد علم قاضی محسوب می‌شوند و در کنار سایر ادله، کمک می‌کنند که قاضی تصمیم گیری کند.

ترک همسر

درصورتی که مرد بدون اذن همسر اول خود، با زن دیگری ازدواج کند در حالی که همسرش خبر ندارد، خیانت محسوب می‌شود؟

در صورتی که مرد بدون آنکه از همسر اول خود اجازه بگیرد اقدام به ازدواج با زن دیگری بکند، اعم از آنکه ازدواج دائم باشد یا موقت، همسر اول این حق را خواهد داشت که به دادگاه مراجعه کرده و به همین دلیل اقدام به تقاضای طلاق بکند.

در چنین شررایطی مرد وظیفه دارد مهریه زن را به صورت تمام و کمال به وی بپردازد و حتی اگر مرد نارضایتی داشته باشد به این طلاق، دارای ترتیب اثر نبوده و دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

به گفته کارشناسان سامانه طلاق 24، این نوع طلاق، طلاق به دلیل خیانت محسوب نمی‌شود زیرا مرد به موجب شرع اسلام این حق را دارد که تا 4 زن اختیار کند. درنتیجه اگر مرد ازدواج دیگری کرده باشد، خیانت به حساب نمی‌آید.

تصورات غلطی که درباره طلاق به دلیل خیانت وجود دارد

از آن جایی که هرکسی اطلاعات حقوقی کاملی ندارد، این طبیعی است که افراد تمامی مسائل و نکات مربوط به طلاق را ندارند و به همین علت است که باید به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنند اما برخی هستند که نه دانش حقوقی دارند و نه تجربه کار حقوقی، و فقط به صرف چندبار رفت و آمد در دادگاه‌ها، خود را صاحب اطلاعات می‌دانند و ممکن است اطلاعات غلط را در میان مردم گسترش دهند.

در ادامه برخی از تصورات غلطی که درباره طلاق به دلیل خیانت وجود دارد را بیان خواهیم کرد:

  1. مردان زیادی فکر می‌کنند که اگر به همسران خود اتهام خیانت بزنند، دیگر مجبور نیستند به او مهریه و نفقه پرداخت کنند. این تصور کاملا اشتباه است و حتی اگر در دادگاه ثابت شود که زن خیانت کرده، بازهم مرد باید مهریه او را بپردازد. مهریه یک حق مالی است که از زمان جاری شدن صیغه طلاق، زن صاحب آن می‌شود و مرد نیز تا زمانی که آن را بپردازد بدهکار است.
  2. ثابت کردن خیانت زن در دادگاه، همچنین ساقط نفقه نیست و نفقه از دیگر حقوق مالی زن است و تا زمانی که از مرد تمکین کند، مرد ملزم به پرداخت آن است. بنابراین اثبات خیانت مانعی برای پرداخت نفقه ایجاد نخواهد کرد. به عبارت دیگر ثابت کردن خیانت زن در دادگاه، تنها حق دریافت اجرت المثل را از او سلب می‌کند و نمی‌تواند از مرد بابت کارهایی که کرده است اجرت المثل دریافت کند.
  3. ثابت کردن خیانت، تاثیری در حضانت و حق دیدار از فرزند نخواهد داشت. در هر حالت و شرایطی پدر و مادر این حق را خواهند داشت که فرزند خود را ملاقات کرده و خیانت نمی‌تواند مانعی برای اجرای این حق باشد. خیانت تنها در صورتی می‌تواند باعث سلب حضانت شود که ثابت گردد شخص مشکلات زیادی داشته و به دلیل فقدان صلاحیت اخلاقی، نمی‌تواند حضانت فرزند را برعهده داشته باشد.

در پایان و به عنوان نتیجه گیری از مطالبی که بیان نمودیم، باید گفت خیانت یک امر ناپسندیده است و در هر آیین و فرهنگی رد شده است. مردان اگر متوجه شدند همسرشان درحال خیانت به آن‌هاست می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق بدهند.

مردان نیازی نیست که مدرکی برای اثبات خیانت زن ارائه دهند. اما مهریه زن را باید به صورت کامل بپردازند.

زنانی هم در صورتی که دریافتند همسر آن‌ها در حال خیانت کردن به آن‌هاست، باید مدارک و ادله لازم را جمع‌آوری کرده و به دادخواست طلاق به دلیل خیانت ضمیمه نمایند. تنظیم دادخواست امری سخت و مشکل است و هرکسی ممکن است از پس آن برنیاید.

به همین دلیل افراد بهتر است وظیفه تنظیم دادخواست خود را به سامانه طلاق 24 بسپارند تا کارشناسان این سامانه، خیلی راحت و سریع و زیر نظر افراد متخصص و مجرب برای آنها دادخواست تنظیم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱