پیرامون طلاق

طلاق عاطفی چیست؟

تعارض بخشی از هر ازدواج است. افرادی که در ازدواج خود شاد هستند، این مهم را می دانند که باید روی کشمکش هایی که در طول رابطه به وجود می‌آید، کار کنند تا بتوانند در روابط خود، به عنوان فردی موفق، رشد کنند.

زمانی که به مشکلات رسیدگی نشود، حتما رابطه افراد دچار تباهی شده و منجر به فرسایش ازدواج می شود. با شناخت علائمی که نشان می دهد ازدواج شما مشکل دارد، می توانید ارزیابی کنید که آیا می توانید برای نجات ازدواج خود از مشکلات تلاش کنید یا در عوض باید طلاق بگیرید.

برای بررسی بیشتر این موضوع، در ادامه این مهم را در نظر داریم که طلاق عاطفی چیست و چطور می توان علائم آن را شناسایی کرده و از نتایج آن جلوگیری کرد.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی اغلب مقدم بر طلاق قانونی است. این مهم یک مکانیسم روان‌ شناختی است که برخی از همسران برای جدا کردن احساسات خود از طرف مقابل، استفاده می کنند.

در واقع زمانی که احساس می کنند رابطه به تهدیدی برای رفاه آن ها تبدیل شده است، وارد سطوح مختلف طلاق عاطفی می شوند. اما مهم است که بدانیم چگونه این اتفاق رخ می دهد.

طلاق عاطفی

چگونه یک عشق به نفرت تبدیل می شود؟

شما و همسرتان یک شبه وارد گرداب عشق و نفرت نشدید. این وضعیت نتیجه بسیاری از چیزهای کوچک است که یا به آنها توجه نکرده اید یا نخواسته اید آنها را ببینید. برخی از این مسائل عبارت‌اند از:

خودخواهی

نفس و عشق نمی توانند با هم باشند. اگر شما و شریک زندگیتان منّیت های غول پیکری دارید که عشق شما را تحت الشعاع قرار می دهد، پس در پذیرش عیوب خود مشکل خواهید داشت. هنگامی که شریک زندگی شما سعی می کند به آن اشاره کند، ممکن است آن را منفی تلقی کنید.

عدم سازگاری

زمانی که دیدگاه ها و انتظارات شما از عشق، زندگی، اهداف و رویاها مطابقت نداشته باشند، ممکن است همه چیز به اشتباه پیش برود و به سمت طلاق عاطفی سوق پیدا کند.

عدم تلاش برای تغییر

اگر هر دو طرف عقاید و دیدگاه‌های شخصی قوی داشته باشند و حاضر نباشند آنها را رها کنند یا حتی به خاطر با هم بودن کمی آن ها را منعطف کنند، در این صورت عشق می تواند در کوتاه مدت به نفرت تبدیل شود.

مسائل کنترل کننده

یکی دیگر از نکات منفی داشتن شخصیت قوی، میل به کنترل است. اگر هم شما و هم شریک زندگیتان همیشه بر سر اینکه چه کسی افسار رابطه را در دست دارد با هم دعوا می کنید، در این صورت بین شما فقط جنگ وجود دارد و نه عشق.

خیانت، حسادت و ناامنی

چنین ویژگی های منفی نیز رابطه را به طلاق عاطفی سوق می دهد. اگر با این مسائل رو به رو شوید و به جای پرداختن به آنها از آن ها چشم پوشی کنید، حتما نفرت و کراهت را در خود ایجاد می کنید.

سعی کنید دیگران را به کمال برسانید اما نه خود را

وقتی همیشه ایراد هایی پیدا می کنید و می خواهید شریک زندگی تان بی نقص باشد، اما عیب های خود را نادیده می گیرید، ناگزیر موقعیت عشق و نفرت ایجاد می کنید.

در نهایت، بیشتر طلاق ها یک طرفه است. به ندرت این موضوع را شنیده ایم که یک زوج بنشینند و با هم تصمیم به طلاق بگیرند. به طور معمول، همسری که قبلا از نظر عاطفی خود را از ازدواج جدا کرده است، درخواست طلاق می کند. آن فرد یک «طلاق عاطفی» را پشت سر گذاشته و حالا قصد دارد به طور قانونی از همسرش طلاق بگیرد.

نشانه های طلاق عاطفی

در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد که با شناخت احساسات و عواطف خودمان می توانیم از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کنیم. یکی از این مشکلات عمده در سال های اخیر، طلاق عاطفی میان زوجین است.

بی شک هر کدام از طرفین، با شناخت نقاط ضعف و قوت خود می تواند به راحتی درخواست های خود را به زبان آورده و از بروز دیگر مشکلات و سوءتفاهم ها جلوگیری کند. برای شناخت بهتر خود، لازم است به این موارد توجه کنیم:

عدم توانایی بیان احساسات

احتمالا شما فردی هستید که با شناسایی، احساس، بیان و مدیریت تمام «احساسات» خود مبارزه می کنید. شما از همان چند کلمه «من غمگین هستم، خوشحالم، خوبم، خوب نیستم» استفاده کرده و واژگان عاطفی محدودی برای توضیح آنچه تجربه می کنید، دارید.

به نظر می رسد که از احساساتی که دیگران به شما ابراز می کنند گیج شده اید و با یک نگاه خیره پاسخ می دهید. وقتی ناراحت هستید احساس می کنید که در یک وضعیت مداوم ایستاده اید و نمی توانید راهی برای بیان آنچه در حال وقوع است پیدا کنید.

نکاح

مشکل در شفقت نسبت به خود

احتمالا شما هم جزو افرادی هستید که به راحتی راه درد دل را برای دیگران باز گذاشته و گوش شنوای فعالی برای صحبت های آن ها دارید اما وقتی نوبت به ابراز شفقت یا بخشش به خودتان می رسد، فردی بسیار منتقد و بی حوصله هستید.

مشکل در اعتماد + اتکا به دیگران

شما یاد گرفته اید که برای مراقبت از خود، به خودتان وابسته شوید. متوجه می شوید که از کمک خواستن یا تکیه بر دیگران اجتناب می کنید، زیرا می ترسید ناامید شوید.

این ترس حتما ریشه در این مسئله دارد که نمی خواهید نادیده گرفته شوید یا ناامید شوید یا احساس درماندگی و بی‌ اهمیتی خواهید داشت و این فکر شما را می‌ترساند.

به این لیست می توان موارد بسیار دیگری را نیز اضافه کرد اما در نهایت مسئله مهم شناخت و درک هر کدام از این نشانه ها و عوامل است.

اگر قبل از ازدواج این موارد را نشناخته و خود را وارد زندگی با کسی کنید که مشکلاتی مانند شما دارد، حتما از درک یکدیگر عاجز مانده و دچار طلاق عاطفی خواهید شد. اگر در چنین وضعیتی گرفتار شدید، بهتر است راه های کنار آمدن با آن ها را نیز یاد بگیرید.

مراحل کنار آمدن با طلاق عاطفی

در حالی که قطعا طلاق برای هر دو طرف دشوار است، شریکی که قبلا دچار طلاق عاطفی شده، ممکن است فرایند طلاق قانون را ساده‌ تر از شریک خود سپری کند. اما نکته مهم این است که هر چقدر هم این کار سخت باشد، راه هایی برای کنار آمدن با طلاق وجود دارد. برای درک بهتر این موضوع، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

جدا شدن خود را به رسمیت بشناسید

برخی از همسران قبل از اینکه متوجه شوند که طلاق راه حل خوبی برای آنها است، سال ها با احساس فاصله عاطفی دست و پنجه نرم می کنند. این افراد معمولا به عنوان «همسر دور از خانه» نامیده می شوند. همسری که از خانه دور می شود، ممکن است به دلایل مختلفی از نظر عاطفی جدا شده باشد. معمولا جدا شدن از نظر عاطفی از ازدواج و همسر، راهی است که به فرد اجازه می دهد تا زمانی که احساس می کند آسیب دیده یا ازدواج برای او ناامن شده، مرزهایی را برای خود حفظ کند.

به بیان دیگر، طلاق عاطفی از همسر به فرد کمک می‌کند تا احساس یکپارچگی روانی خود را حفظ کند. اشاره کردیم که اساسا، طلاق عاطفی برای برخی قبل از طلاق قانونی پیش می آید، زیرا در این وضعیت افراد احساس کرده اند که نیاز به کناره‌گیری و محافظت از خود در برابر مشکلات ازدواج دارند.

همسری که پس از طلاق قانونی مجبور به مقابله با احساسات خود شده، معمولا به عنوان «همسر طرد شده» نامیده می شود.

مهم نیست که چه نقشی را ایفا می کنید، باید با پایان زندگی مشترک خود کنار بیایید و خود را به عنوان یک فرد جدا شده و نه یک زن یا شوهر ببینید. با شناخت ویژگی های شخصیتی خود در آن رابطه، بهتر می توانید جدایی خود را به رسمیت بشناسید.

طلاق
ویژگی های همسری که از خانه دور می شود
  • پس از گذراندن سال‌ ها تلاش برای برقراری ارتباط با ناامیدی ها، بی‌تفاوت ها رو به روست.
  • احساساتی سرد و دور دارد و بالاخره از ادامه رابطه خود منصرف شد و دیگر علاقه ای به تلاش برای احیای ازدواج خود ندارد.
  • زمان زیادی را دور از خانه می گذراند تا از ازدواج ناخوشایند فرار کند.
  • تحریک پذیر و بی حوصله است و از تلاش های همسرش برای نجات ازدواج ناراحت می شود.
  • می خواهد روند طلاق به سرعت پیش برود.
ویژگی های همسر طرد شده
  • شوکه شده است و فکر نمی کرده که در ازدواج خود مشکلی داشته باشد.
  • به دنبال راه هایی برای نجات ازدواج و رابطه خود است.
  • اغلب برای داشتن فرصتی دیگر، تلاش و حتی التماس می کند.
  • ممکن است همسر خود را تعقیب کرده و یا آزار دهد.
  • احساس اضطراب و ترس از آینده و مجرد بودن دوباره در نظرش بسیار پررنگ است.
  • هر کاری می کند تا روند طلاق را به تأخیر بیندازد و به ازدواج و همسر خود برگردد.

اعمال خود را کنترل کرده و بر احساسات غلبه کنید

غریزه اصلی یک همسر طرد شده، کنترل اوضاع است. آن ها ممکن است احساس کنند که علائم هشدار دهنده را نمی بینند و نمی دانند چگونه به طور مؤثر واکنش نشان دهند.

در نتیجه، آن ها به گونه‌ای پاسخ می‌ دهند که همسر خود را از نظر عاطفی، دورتر می کند.

همسر طرد شده، به دلیل ترس و درد عاطفی ناشی از، از دست دادن کسی که دوستش دارد، می خواهد کاری انجام دهد یا بگوید که همسرش را از نظر عاطفی به ازدواج بازگرداند. این افراد، اغلب در طول فرآیند طلاق باعث درگیری هایی می شوند که غیرضروری است.

لازم است که بدانید هیچ کدام از این نوع رفتارها، زندگی شما را به حالت قبل، برنمی‌گرداند. شما از روز ازدواجتان بسیار فاصله گرفته اید و این مسیر را نمی توان به تنهایی طی کرد.

اگر شریک عاطفی و همسر شما نمی خواهد در این بازگشت کنار شما باشد، این نوع جدایی را درک کرده و اعمال خود را کنترل کنید.

همچنین درک این نکته مهم است که همسری که قبلا خود را از ازدواج جدا کرده است، فرد بدی نیست. او در فکر ایجاد صدمه و درد برای دیگری نیست. بلکه به دنبال فرار از موقعیتی است که باعث رنج و درد خودش و دیگری می شود.

این کار ممکن است باعث شود که آنها به شوک و درد همسرشان به شیوه ای سرد و حسابگرانه پاسخ دهند.

طلاق عاطفی

نکاتی برای مقابله با طلاق

مهم است که بدانید احساسات شما نسبت به همسرتان یک شبه از بین نمی رود. در حالی که ممکن است احساس درد، خشم، تنهایی یا ناامیدی وجود داشته باشد، بسیار مهم است که به درک این احساسات در خود رجوع کنید تا بتوانید با آنها کنار بیایید. می توانید به این موارد نگاهی موشکافانه داشته باشید:

  • آن چه در رابطه برای شما رضایت بخش نبود.
  • چه چیزی در این نارضایتی مؤثر بود و چه چیزی مؤثر نبود.
  • می خواهید چه چیزی را دوباره به دست بیاورید.
  • اگر به زندگی خود بازگشتید، چه چیزی ممکن است در روابط آینده شما متفاوت باشد.

زمانی که بتوانیم به تمامی این موارد پاسخی صادقانه بدهیم (در واقع به خودمان دروغ نگوییم) می توانید از طلاق عاطفی رها شده یا آن را به طلاق قانونی تبدیل کنیم.

این چرخش تنها به میزان صداقت ما با خودمان بستگی دارد. برای رهایی از این وضعیت، راهکارهایی زیادی وجود دارد که می توانید بنا بر علاقه و خواست خود یک یا چند مورد از آن ها را انتخاب کرده و پیش بروید. برای مثال:

  • صحبت با یک روان درمانگر برای به دست آوردن حمایت عاطفی به خودتان مفید است.
  • ترس، شرم، تنهایی را کنار گذاشته و جای آنها را به صبر، عشق به خود و تلاش برای داشتن یک ارتباط بهتر و مفید پر کنید.
  • به طور منظم ورزش کرده، از منابع مدیتیشن یا تمدد اعصاب استفاده کنید. یا یک روند ماساژ درمانی را برای خود برنامه ریزی کنید.

آیا طلاق عاطفی منجر به طلاق توافقی می شود؟

به طور معمول بله. معمولا افراد پس از جدایی عاطفی می توانند برای جدایی قانونی به توافق برسند.

طلاق عاطفی بهتر طلاق قانونی است؟

خیر. تحمل زندگی بدون عشق و علاقه به مراتب سخت تر از تحمل زندگی جداگانه خواهد بود.

خودشناسی تا چه میزان از طلاق عاطفی جلوگیری می کند؟

شناخت خود پایه و اساس حل هر معضل است. افراد با شناخت درست عواطف خود می توانند احساسات طرف مقابل را نیز شناخته و به آن احترام بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱