پیرامون طلاق

طلاق برای بار دوم چگونه است؟

در دین اسلام تاکید ویژه ای نسبت به تشکیل خانواده و پیوند ازدواج شده است. اما به دلایل مختلف ممکن است پیوند ازدواج شکسته شود و بحث جدایی زن و شوهر به میان آید.

طلاق یکی از معضلات اساسی جامعه ما محسوب می شود که بسیاری از جوانان درگیر آن هستند.

میزان آمار طلاق در ایران هر ساله در حال افزایش است و باید برای کاهش وقوع آن راهکار های مختلفی نیز اتخاذ شود.

البته در این زمینه روش های مختلفی برای افزایش سازگاری و عدم تمایل جوانان به جدایی ارائه شده است، اما در خصوص کاهش طلاق چندان موثر نبوده است.

زن و مردی که دیگر تمایلی به ادامه زندگی مشترک با یکدیگر ندارند، تصمیم به جدایی گرفته و در نهایت منجر به طلاق می شود. عدم سازش بین زن و شوهر یکی از علت های اصلی طلاق است.

البته در قانون ایران عدم سازش زوجین دلیلی برای طلاق محسوب نمی شود و دادگاه در صورت عسر و حرج زوجه حکم طلاق را صادر می کند.

در واقع اگر عدم سازش بین زن و مرد منجر به عسر و حرج زوجه شود، امکان اقدام برای طلاق به روش قانونی وجود دارد.

اگر طلاق به صورت توافقی باشد، شرایط کاملا متفاوت می شود و دیگر برای طلاق نیازی به اثبات دلیل خاصی در دادگاه نمی باشد.

یکی از راه های پایان زندگی مشترک طلاق است. طلاق می تواند از طرف مرد، زن یا از هر دو طرف باشد. به لحاظ قانونی مرد می تواند همسر خود را هر زمان که بخواهد، طلاق دهد. اما باید شرایط حقوق مالی وی مانند مهریه را مشخص کند. زمانی که زوج تقاضای طلاق می کند، زوجه می تواند از طریق مراجع قانونی مهریه را به اجرا بگذارد.

در مورد مهریه، مرد موظف به پرداخت آن می باشد و زن می تواند آن را هر زمان که بخواهد مطالبه کند. البته در صورتی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، چنین شرایطی برقرار است.

زمانی که بحث طلاق مطرح می شود، باید وضعیت حقوق مالی و غیر مالی طرفین خصوصا زوجه نیز مشخص شود. در طلاق توافقی، زوجین باید در مورد مسائل مالی مانند مهریه و نفقه و مسائل غیر مالی مانند حضانت فرزندان نیز به توافق کلی برسند. برای ثبت طلاق توافقی در محضر نیاز است تا زوجین برگه توافق نامه در این زمینه را در اختیار مرجع مربوطه قرار دهند.

طلاق یکی از اصلی ترین موضوعات مرتبط با حقوق خانواده به شمار می رود که همواره با چالش های مختلفی مواجه است. در قانون ایران شرایط نسبتا دشواری برای طلاق در نظر گرفته شده است و زوجین به راحتی نمی توانند برای طلاق اقدام کنند.

با توجه به این که قانون ایران برگرفته از دین اسلام می باشد، شرایطی برای طلاق تعیین شده تا زوجین نتوانند به راحتی از یکدیگر جدا شوند.

با توجه به این که طلاق امری ناپسند محسوب می شود و جامعه ما دیدگاه منفی نسبت به آن دارد، اما گاهی اوقات تنها راه برای جدایی زن و مرد محسوب می شود. در واقع اختلاف و عدم سازش بین زوجین به اندازه ای است که جز طلاق راهی برای آن ها باقی نمی ماند.

لازم به ذکر است که در کشور های غربی، قوانین سخت گیرانه ای برای طلاق وضع نشده است و زوجین در صورت احراز یک سری از شرایط عمومی به راحتی می توانند درخواست طلاق دهند و از یکدیگر جدا زندگی کنند.

به طور مثال در قانون کشور آمریکا اگر زوجین برای مدت نسبتا طولانی از هم جدا زندگی کنند، بدون ارائه دلیل خاصی دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

در صورتی که در قانون ایران، برای امر طلاق می بایست دلایل قانع کننده ای ارائه شود تا مجوز طلاق زوجین توسط دادگاه صادر شود.

طلاق برای بار دوم از دیگر مسائل مهم در این حوزه می باشد و بسیاری از زوجین برای بار دوم و حتی سوم قصد طلاق دارند. در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد طلاق برای بار دوم ارائه گردد.

طلاق

آشنایی با انواع طلاق

به طور کلی طلاق به دو دسته رجعی و بائن تقسیم بندی می شود که هرکدام شرایط خاص خود را دارد.

طلاق رجعی

در این نوع طلاق مرد این حق را دارد که در مدت عده به همسر سابق خود رجوع کند. منظور از عده این است که زوجه در مدت زمان مشخص بعد از انحلال نکاح نمی تواند با فرد دیگری ازدواج کند.

شرایط کلی رجوع از طلاق رجعی عبارتند از:

  1. درخواست رجوع صرفا از طرف مرد صورت گیرد. (درخواست رجوع بعد از طلاق از جناب زن تاثیری ندارد)
  2. مرد قصد و اراده برای رجوع داشته باشد که می تواند به صورت فعل یا لفظ باشد.
  3. امکان رجوع بعد از طلاق تنها در مدت زمان عده میسر است.

طلاق بائن

منظور از طلاق بائن این است که امکان رجوع و بازگشت در مدت عده برای زوج وجود ندارد. مطابق ماده 1145 قانون مدنی، طلاق در موارد زیر بائن است:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود. طلاقی که قبل از برقراری رابطه زناشویی صورت گیرد، به طلاق باکره یا غیر مدخوله معروف است که جزو طلاق بائن به شمار می رود.
  2. طلاق یائسه: درصورتی که زوجه در دوران یائسگی باشد و در این دوران جدایی صورت گیرد، طلاق بائن است.
  3. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد. منظور از طلاق خلع این است که زن به واسطه تنفر و کراهتی که از همسر خود دارد، اقدام به بخشش تمام یا قسمتی از مهریه خود می کند یا مالی را به وی می دهد تا در برابر این بخشش از همسر خود جدا شود. طلاق مبارات برخلاف طلاق خلع، طرفین( زوج و زوجه) از هم تنفر دارند و هردو خواستار جدایی از هم می باشند.
  4. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید. چنانچه مردی سه بار با یک زن به صورت متوالی ازدواج کند و مجددا وی را طلاق دهد، طلاق مرتبه سوم بائن محسوب می شود.

لازم به ذکر است که طلاق درصورت عسر و حرج نیز نوعی طلاق بائن به شمار می رود. معمولا طلاق های عسر و حرج به گونه ای است که زن خواهان جدایی از مرد است و زوج تمایل چندانی به طلاق ندارد.

در صورتی که زوجه عسر و حرج در زندگی زناشویی را اثبات کند و حکم طلاق از سوی مراجع قضایی صادر شود، طلاق بائن خواهد بود. همچنین وکالت در طلاق نیز در زمره طلاق بائن به شمار می رود که مرد به همسر خود وکالت می دهد که هر زمان می تواند برای درخواست طلاق اقدام نماید.

طلاق توافقی به طور مستقیم در قانون مدنی ذکر نشده است اما در قانون حمایت از خانواده به آن اشاره شده است. طلاق خلع را می توان نوعی طلاق توافقی در نظر گرفت. در رویه های قضایی به این شکل است که طلاق خلع را جز طلاق توافقی قلمداد کرده و مقررات طلاق توافقی را برای آن در نظر می گیرند.

طلاق برای بار دوم

طلاق برای دوم ممکن است اغلب افراد تا حدودی با آن آشنایی داشته باشند و در بسیاری از روابط زوجیت این اتفاق می افتد. طلاق برای دومین بار زمانی مطرح می شود که زن یا مرد به دلایل مختلف از همسر سابق خود طلاق گرفته اند و مجدد با شخص دیگر ازدواج کرده و برای بار دوم اقدام به طلاق گرفته اند.

افرادی که در رابطه اول با همسر سابق خود با مشکل مواجه می شوند و تحت هیچ شرایطی قصد ادامه زندگی مشترک با وی را ندارند، برای طلاق اقدام می کنند.

در این شرایط برای تشکیل رابطه ای دیگر اقدام به ازدواج مجدد می کنند. گاهی اوقات ممکن است در رابطه دوم خود نیز با مسائل گوناگونی روبرو شوند و برای بار دوم از همسر دوم خود جدا می شوند.

بسیاری از افراد طلاق برای بار دوم را مساوی با شکست در ازدواج دوم تلقی می کنند. افرادی که به هر دلیلی در ازدواج خود ناموفق می شوند، سعی در بهبود روابط و تغییر در شکل زندگی خود می کنند.

افرادی که ازدواج های ناموفق دارند، مدام به دنبال توجه رفتار و کار های خود هستند و وقوع طلاق را حتی برای دومین بار عادی تصور می کنند.

شکست در زندگی مشترک می تواند تاثیرات نامطلوبی در روان افراد داشته باشد و از این جهت به فکر طلاق می افتند. اگر شما یک زندگی­‌ مملو از مشکلات و تنش‌های فراوان داشته باشید، ممکن است پس از طلاق این تفکر اشتباه را داشته باشید که دیگر ازدواج نخواهید کرد.

بسیاری از اشخاص بعد از شکست در ازدواج اول خود تصمیم به تشکیل زندگی مجدد می گیرند که در نهایت ممکن است به طلاق ختم شود. در این شرایط طلاق برای بار دوم به وقوع می پیوندد.

بسیاری از افراد در جامعه ما تجربه طلاق برای بار دوم را دارند و به طور کامل با مراحل آن آشنا هستند. اگر فردی قصد طلاق برای دومین بار را دارد، باید همان مراحل طلاق برای بار اول را مجدد انجام دهد.

تصور اشتباه برخی افراد این است که اگر طلاق را یک بار انجام داده باشند، دیگر برای بار دوم نیازی به انجام مجدد مراحل طلاق نیست اما زن و شوهری که برای دومین مرتبه طلاق اقدام می کنند، باید مراحل آن را به طور کامل طی کنند تا دادگاه گواهی عدم سازش یا همان حکم طلاق را صادر بنماید.

طلاق

مراحل طلاق برای بار دوم

تفاوت چندانی بین مراحل طلاق توافقی، طلاق از طرف زوجه یا از طرف زوج نمی کند که در قانون حمایت از خانواده به آن اشاره شده است.

البته در مورد طلاق توافقی مرحله ارجاع به امر داوری وجود ندارد و دادگاه بدون نظر مستقیم داوران اقدام به صدور رای می کند. همچنین اگر طلاق به صورت توافقی باشد، زوجین باید به مراکز مشاوره خانواده نیز مراجعه کنند.

اگر زن یا مرد برای مرتبه دوم تصمیم به طلاق می گیرند، باید مراحل زیر را به طور کامل طی کنند:

مراجعه به مراکز مشاوره خانواده

در صورتی که طلاق برای بار دوم به صورت توافقی باشد، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در طلاق توافقی، زن و مرد بابت جدایی رضایت کامل دارند و به نوعی طلاق با رضایت دو طرف انجام می گیرد. در این موارد طرفین می‌ توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند.

در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.

چنانچه طلاق برای دومین بار به صورت توافقی باشد، حضور زوجین در جلسات مشاوره الزامی می باشد. در این مراکز روانشناسان و کارشناسان متخصص در امور خانواده فعالیت می کنند و حضور در این جلسات می تواند برای زوجین بسیار تاثیر گذار باشد.

در صورتی که روانشناس تشخیص دهد که یکی از طرفین راضی به طلاق نبوده یا از طلاق منصرف شده است، به زوجین فرصت می دهد که تا در مورد تصمیم خود تامل بیشتری انجام دهند و جلسه را به زمان دیگری موکول می کند.

ثبت دادخواست طلاق

بعد از شرکت زوجین در جلسات مشاوره، چنانچه از تصمیم طلاق منصرف نشوند، گواهی تحت عنوان عدم انصراف از طلاق برای آن ها صادر می شود. زوجین از طریق گواهی مزبور می توانند دادخواست طلاق برای بار دوم را به ثبت برسانند. دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می شوند.

به موجب بخشنامه جدید قوه قضاییه، ثبت دادخواست طلاق بدون گواهی عدم انصراف از طلاق امکان پذیر نمی باشد. البته اگر طلاق برای بار دوم به صورت توافقی نباشد، نیازی به ارائه گواهی مذکور برای ثبت دادخواست طلاق نمی باشد.

ارجاع به امر داوری

مطابق ماده 27 قانون حمایت از خانواده، در کلیه موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.

بنابراین اگر طلاق برای دومین بار به صورت توافقی نباشد، پرونده به مرحله داوری ارجاع داده می شود و اقدامات قانونی در این زمینه صورت می گیرد.

پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری، هریک از زوجین مکلفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ یک نفر از اقارب متاهل خود را که حداقل سی ‌سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.

صدور حکم طلاق

مرحله مهم در طلاق برای بار دوم صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش می باشد. در این مرحله زوجین متقاضی طلاق می توانند در دادگاه حضور پیدا کرده و اظهارات خود را نزد قاضی اعلام کنند. همچنین در این مرحله زوجین می بایست ادله کافی به دادگاه خانواده ارائه دهند تا تصمیمات نهایی در مورد طلاق اتخاذ شود.

در نهایت مبادرت به صدور حکم طلاق می کند و زوجین می توانند از طریق آن طلاق را به صورت رسمی ثبت کنند.

مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

مرحله آخر طلاق برای بار دوم، مراجعه زوجین به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق یا همان محضر است. در این مرحله طرفین از طریق گواهی عدم امکان سازش می توانند طلاق را در محضر ثبت کنند.

ثبت طلاق در محضر بدون حکم طلاق امکان پذیر نمی باشد. در واقع تا زمانی که حکم طلاق از سوی دادگاه صادر نشده باشد، امکان ثبت آن در محضر وجود ندارد.

در نهایت صیغه طلاق بین زن و شوهر جاری می شود و این واقعه در شناسنامه آن ها به صورت رسمی درج می شود. از این پس به لحاظ شرعی و قانونی هیچ گونه رابطه زوجیت بین آن ها وجود ندارد.

به موجب قانون، مرد بعد از طلاق می تواند برای ازدواج مجدد اقدام کند اما زن تا پایان عده طلاق حق ازدواج با فرد دیگری را ندارد.

طلاق

تجربیات دیگران در مورد طلاق برای بار دوم

یقینا افرادی در جامعه ما تجربه طلاق برای بار دوم را دارند و حتی برخی از آن ها برای بار سوم از همسر خود طلاق گرفته اند. در این بخش قصد داریم تجربیات دیگران در مورد طلاق برای مرتبه دوم را به اشتراک بگذاریم تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

یکی از کاربران فضای مجازی درباره تجربه طلاق برای بار دوم این گونه بیان کرده بود: « حدود 10 سال پیش با مردی ازدواج کردم که علاقه زیادی به او نداشتم. بعد از گذشت مدت زمانی دیگر نمی توانستم همسرم را تحمل کنم و تصمیم به جدایی گرفتم. در ابتدا شوهرم با طلاق مخالف بود و بعد از آن که مهریه خودم  را بخشیدم، راضی به طلاق شد. بعد از طلاق به اصرار خانواده ام مجدد ازدواج کردم و متاسفانه در ازدواج دوم هم ناکام ماندم. برای بار دوم تصمیم به طلاق گرفتم و اتفاقا همسرم با جدایی رضایت داشت. بنابرین طلاق دوم خودم را به صورت رسمی ثبت کردم و اصلا تحت هیچ شرایطی از ازدواج خاطره خوشی ندارم.»

همچنین شخص دیگری در این زمینه عنوان کرده بود: « در سن 20 سالگی با مردی که تقریبا آشنایی زیادی با او نداشتم ابتدا به طور موقت ازدواج کردم و بعد از گذشت چند ماه ازدواجم را با او دائمی کردم. تقریبا بعد از پنج سال با او به مشکل برخوردم و تصمیم به طلاق گرفتم. در نهایت از او جدا شدم. بعد از مدت دو سال از تاریخ ثبت طلاق، مجدد با همسر سابق خود ازدواج کردم و خوشبختانه اوایل زندگی با او هیچ گونه مشکلی نداشتم. اما به مروز زمان تحمل او برایم غیر ممکن بود و به همین جهت تصمیم به طلاق برای بار دوم گرفتم.»

رجوع بعد از طلاق برای بار دوم

یکی از سوالات اساسی که در مورد طلاق مطرح می شود این است که امکان رجوع به همسر بعد از طلاق برای بار دوم وجود دارد؟ رجوه به همسر بعد از طلاق بستگی به نوع آن دارد. به طور کلی در قانون امکان رجوع همسر در طلاق رجعی پیش بینی شده است.

در طلاق رجعی مرد می تواند در مدت زمان عده به همسر خود رجوع کند و این حق برای او در نظر گرفته شده است. در واقع با بازگشت زوج حکم طلاق باطل خواهد شد و مرد می تواند با همسر سابق خود زندگی کند.

در طلاق بائن امکان رجوع برای مرد وجود ندارد ولی تحت یک سری شرایط خاص در این نوع طلاق حق رجوع برای زوج امکان پذیر است. در طلاق خلع اگر زوجه از بخشش مهریه خود منصرف شود یا مالی را که به همسر خود داده است، مسترد نماید، در این صورت طلاق بائن به رجعی تبدیل شده و مرد می تواند در مدت عده به همسر خود رجوع کند.

طلاق

مشاوره حقوقی درمورد طلاق برای بار دوم

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

در این صورت بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد شرایط طلاق برای بار دوم را کسب کرد.

طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل طلاق راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با طلاق برای بار دوم توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست طلاق با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

برای آن که بتوانید از همسر خود برای مرتبه دوم طلاق بگیرید، باید اطلاعات حقوقی به میزان کافی داشته باشید. به همین جهت برای تنظیم دادخواست طلاق و دریافت مشاوره های حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کلیه خدمات حقوقی مربوط به مسئله طلاق را با بهترین شرایط ممکن در اختیار شما قرار می دهیم.

شرایط طلاق برای بار دوم چگونه است؟

شرایط طلاق برای بار دوم همانند طلاق در مرتبه اول است و زوجین متقاضی طلاق باید مراحل قانونی را به طور کامل انجام دهند.

مراحل طلاق برای بار دوم چگونه است؟

از جمله مهم ترین مراحل طلاق برای دومین بار می توان به مراجعه به مراکز مشاوره خانواده( در صورت توافقی بودن طلاق)، ثبت دادخواست طلاق، ارجاع به امر داوری و صدور گواهی عدم امکان سازش اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱