پیرامون طلاق

طلاق زنی که شوهرش مفقود شده چگونه است؟

زندگی زناشویی همانند سایر مراحل زندگی قطعا با مسائل و مشکلاتی همراه خواهد بود که ممکن است تحمل آن برای دو طرف رابطه یا یکی از آن ها بسیار سخت و طاقت‌ فرسا باشد.

هر چند که طلاق یکی از گزینه های پیش روی زوجین برای رهایی از این شرایط است اما بنابر دلایلی ممکن است که آن ها از این کار هم طفره بروند و چاره ای جز ترک خانه و خانواده را نداشته باشند.

بر همین اساس ممکن است مرد خانواده از شرایط موجود در زندگی زناشویی خود راضی نبوده و بنابر دلایل موجه یا غیرموجهی تصمیم بگیرد خانه را ترک خانه را ترک کند و دیگر به آن جا باز نگردد.

همچنین این عدم بازگشت ممکن است خیلی زمان ببرد و تا مدت طولانی هیچ خبری از وی نشود. در چنین شرایطی همسر وی جهت تعیین تکلیف می بایست به مراجع قانونی مراجعه کند.

بر همین اساس ما در این مقاله قصد داریم در پاسخ به سؤالاتی که ممکن است در ذهن شما در رابطه با طلاق زن از شوهر مفقود به وجود آید، توضیحاتی را ارائه دهیم.

شوهر غایب مفقود الاثر

شوهر غایب مفقودالاثر به فردی گفته می شود که بنابر دلایل نامعلوم و به مدت طولانی از او هیچ خبری نشود تا آن جا که معلوم نباشد که او در حال حاضر زنده است یا مرده و علاوه بر زوجه وی، هیچ کس دیگری نیز به او دسترسی نداشته باشد.

به چنین فردی در فقه مفقودالخبر می گویند که مهم ترین معیار برای تشخیص آن، همان آگاه نبودن از وضعیت حیات یا مرگ او است.

حال اگر تحت یک شرایطی هیچ خبری از یک فرد نباشد ولی مدت کمی از غیبت او گذشته باشد، چنین فردی غایب مفقود الاثر نیست.

همچنین فردی که برای یک مدت طولانی غایب باشد اما اطرافیان آن فرد مخصوصا زوجه او، به بازگشتش اطمینان قطعی داشته باشند نیز غایب مفقودالاثر به حساب نمی آید.

پس فرد مورد نظر باید این دو خصوصیت را همزمان و یکجا داشته باشد.

طلاق

شرایط طلاق زن از شوهر مفقود

از آن جایی که هر خانواده ای در صورت مفقود شدن یکی از اعضای خود می بایست جهت پیگیری بیشتر به یکی ازکلانتری ها و مراکز رسیدگی از قبیل دادسراها مراجعه کند؛ زوجه فرد مفقود نیز باید فقدان شوهر خود را به مراجع قضایی و قانونی اطلاع دهد تا درخواست وی مورد تحقیق و بررسی بیشتر قرار گیرد.

این اقدام سبب می شود که همسر فرد مفقود از بلاتکلیفی درآید و از ایجاد آسیب های جدی به وی و فرزندانشان جلوگیری شود.

همچنین در چنین شرایطی قانون گزینه خوبی برای حل مشکلات پیش آمده خواهد بود و می تواند به زن و فرزندان وی کمک زیادی بکند.

شرط اول بررسی این مسئله توسط قانون اثبات فقدان شوهر است؛ بدین صورت که زن می بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نموده تا از طریق بررسی کارشناسان و بازدید آن ها از منزل وی گواهی تائید بر مفقودی شوهر را صادر نماید.

در گواهی باید درج شود که شوهر زن خانه را ترک کرده و مدت زیادی نیز به آن جا بازنگشته و هیچ کس هیچ خبری از وی ندارد.

حال اگر پس از گذشت این بازه زمانی طولانی، زن به این نتیجه برسد که شوهرش از روی تعمد او را ترک کرده و خود وی نیز از شرایط پیش آمده ناراضی باشد، می تواند جهت رسیدگی و ثبت حکم طلاق به مراجع قانونی مراجعه نماید.

فرآیند طلاق زن از شوهر مفقود

بر اساس قانون اگر زوج بدون هیج اطلاع و دلیل خاصی زن و خانواده خود را ترک کند و تا 6 ماه هیچ خبری از وی نشود، زوجه از طریق مراجع قانونی می تواند جهت پیگیری و ثبت درخواست طلاق اقدام نماید.

البته درخواست طلاق وی از نوع «طلاق از شوهر مفقود» خواهد بود که طی آن زن از شوهر خود طرح شکایت و دعوا می کند و چون شوهر وی که صاحب دعوا نیز خوانده می شود در دسترس نیست، می بایست از طریق مراجع قانونی به عنوان مجهول المکان معرفی شود.

پس از ارجاع درخواست مفقودی به مراجع قانونی، بخش رسیدگی به این پرونده ها از طریق ثبت و نشر آگهی مراتب را در صورت وجود به شوهر مفقودی و اطرافیان وی اطلاع رسانی می کنند تا شاید خبری از وی اعلام شود.

از آن جایی که مفقودی شوهر از قبل تائید شده است و وی نمی تواند به دادگاه مراجعه کند، پیگیری درخواست طلاق زوجه به صورت غیابی بررسی می شود و حکم طلاق غیابی صادر می گردد.

البته لازم به ذکر است که صدور حکم طلاق غیابی نیازمند یک ضامن معتبر از طرف محکوم له است.

همچنین خانم هایی که در شرایطی مشابه به این قرار می گیرند توصیه می شود جهت توقیف اموال شوهر مفقود خود، همراه با درخواست طلاق، درخواست طلب مهریه و نفقه را نیز مطرح نمایند تا در صورت وجود اموال، حق زوجه و فرزندان وی ادا شود.

البته جهت رسیدگی دقیق به این مسئله و جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی بهتر است زوجه با استخدام یک وکیل مجرب و باسابقه در این رابطه به روند بررسی و تکمیل پرونده طلاق و مطالبات خود سرعت ببخشد.

شوهر غایب مفقود الاثر

موت فرضی شوهر غایب مفقودالاثر

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با شوهر غایب مفقودالاثر، بررسی موت فرضی اوست.

بر اساس ماده 1019 قانون مدنی هر گاه یک فرد برای یک مدت طولانی حدود حداقل 4 سال غایب باشد و در این بازه زمانی از او هیچ خبری نرسد، دادگاه می تواند برای فرد غایب حکم موت فرضی را صادر کند.

البته درخواست موت فرضی فرد غایب باید توسط زوجه وی به دادگاه ارائه شود و حتما قبل از صدور این حکم در دادگاه، باید 3 بار متوالی و به فاصله یک ماه این خبر در یکی از روزنامه های محلی یا روزنامه هایی با انتشار بالا چاپ گردد.

این کار باعث می شود که اگر شخصی از فرد غایب خبر داشته باشد تا قبل از صدور حکم، به دادگاه یا زوجه وی خبر دهد.

در این شرایط اگر یک سال از زمان انتشار این خبر بگذرد و شوهر زن همچنان غایب بماند و خبری هم از نشود، حکم موت فرضی او صادر می گردد.

بررسی طلاق برای حالت موت فرضی شوهر غایب مفقودالاثر

پیگیری درخواست طلاق زن از شوهر مفقود که در عقدنامه آن ها شروط ضمن عقد وجود نداشته باشد مقداری دشوارتر خواهد بود.

بر این اساس همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، اگر مرد حداقل به مدت 4 سال غایب مفقودالاثر باشد زن می تواند در خواست طلاق نماید.

البته قبل از آن می بایست موت فرضی مرد بررسی و حکم آن توسط دادگاه صادر شود تا حاکم بتواند بر اساس قانون حکم طلاق زن را صادر کند.

البته بررسی و صدور حکم موت فرضی مرد نیازمند انتشار آن در روزنامه های محلی و کثیر الانتشار است خواهد بود؛ بدین صورت که در روزنامه های مذکور در سه مرحله متوالی و به فاصله زمانی یک ماه، اعلام حکم موت فرضی فرد منتشر می شود تا خود فرد یا اطرافیان او یا کسانی که ممکن است از وی خبری داشته باشند متوجه حکم شوند و زمان کافی در اختیار داشته باشند تا نسبت به آن عکس العمل نشان دهند.

حال اگر یک سال کامل از انتشار گواهی فوت فرضی شوهر مفقودالاثر سپری شد و کماکان خبری از وی اعلام نشده باشد، موت فرضی وی اثبات می شود و حکم آن صادر می گردد.

زن نیز در پی این حکم می تواند درخواست طلاق نماید و مراحل قانونی آن را در صورت تمایل با کمک وکیل طی نماید. البته علاوه بر گذشت یک سال، در صورتی که حکم طلاق زن مفقودالاثر صادر شود، وی باید طبق ماده 1156 قانون مدنی عده وفات مربوط به مرگ فرضی شوهر مفقودالاثر خود را نگه دارد.

در چنین شرایطی اگر تا قبل از اتمام عده وفات، شوهر زن پیدا شود و نزد وی برگردد، مرد می تواند رجوع به همسر خود را درخواست نماید، ولی بعد از گذشت این زمان و اتمام عده وفات این کار برای مرد میسر نخواهد بود و هیچ حق قانونی نسبت به انجام آن ندارد.

گذراندن چنین مراحلی که هر کدام از آن ها روال قانونی مختص به خود را دارد، بهتر است در کنار یک وکیل مجرب و با کمک وی صورت گیرد.

طلاق

زمان انتظار برای طلاق زن از شوهر مفقود

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم بررسی درخواست زن از شوهر مفقود از چند بخش تشکیل شده که هر کدام از آن ها مدت زمان مختص به خود را دارد.

بخش اول مربوط به طلاق زن از شوهر مفقود بوده که برای آن شروط ضمن عقد لحاظ شده است.

این زمان برابر با 6 ماه بوده که پس از طی آن زن می تواند از طریق مراجع قانونی از شوهر مفقود خود طلاق بگیرد.

بخش دوم برای زوجینی بوده که در عقدنامه آن ها شروط ضمن عقد لحاظ نشده باشد که در این شرایط حاکم باید ابتدا حکم موت فرضی شوهر مفقودالاثر را صادر کند.

البته این بخش از چندین مرحله تشکیل شده است که برای هر محله آن زمان مشخصی تعیین شده است.

صدور این حکم نیازمند طی 4 سال کامل دارد که از زمان آخرین حضور فرد در کنار همسر وی شروع می شود.

بدین صورت که زن باید حداقل 4 سال از شوهر مفقودالاثر خود هیچ خبری نداشته باشد.

مرحله دوم نشر آگهی و اطلاع رسانی همگانی جهت صدور حکم فوت فرضی است که در سه مرحله یک ماهه انجام شده و در مجموع 3 ماه به طول می انجامد.

در برخی حالات، بررسی این مسئله با تشریفات و صرف زمان انتظار بیشتری همراه بوده که در شرایط خاص سبب می شود یک سال دیگر به بازه زمانی 4 ساله افزوده شود.

در مجموع از زمان مفقودی شوهر تا صدور حکم طلاق زن 5 سال و 3 ماه زمان لازم است که در این بازه زمانی قانون موظف است در زمینه مهریه و نفقه زن و فرزندانش تصمیماتی را اخذ نماید.

طبق قانون در این بازه زمانی زن می تواند از اموال شوهرش استفاده کند تا حکم طلاق وی صادر شود و اگر مرد اموالی نداشت و زن در تنگنای مالی قرار گرفت، وی می تواند از دادگاه درخواست عسر و حرج نماید تا حکم طلاقش زودتر از موعد صادر گردد.

شرایط ازدواج مجدد زن بعد از طلاق از شوهر مفقودالاثر

هر گاه درخواست زن برای جدایی از شوهر مفقود خود توسط دادگاه تائید شود و حاکم نیز پس از گذشت بازه زمانی مذکور، حکم طلاق زن از شوهر مفقود الاثر را صادر کند، زن دیگر مطلقه به حساب می آید و با این شرط که عده خود را نگه دارد می تواند ازدواج کند.

بر همین اساس شرط ازدواج مجدد زن بعد از صدور طلاق، گذراندن عده آن است که 4 ماه و 10 روز بوده و تا قبل از اتمام آن،زن نمی تواند ازدواج کند.

البته به محض گذراندن عده، زن که دیگر مطلقه به حساب می آید می تواند یک زندگی زناشویی جدید را تشکیل دهد.

شرایط لغو طلاق زن از شوهر مفقود

بر اساس ماده 1030 قانون مدنی که در رابطه با شرایط لغو طلاق زن از شوهر مفقود بوده، اگر حکم طلاق زن صادر شود و شوهر او در حالی برگردد که هنوز عده زن سپری نشده باشد، شوهر می تواند از طریق مراجعه به دادگاه، ادامه زندگی با همسر خود را درخواست نماید.

در چنین شرایطی طبق قانون حکم طلاق لغو می شود و زوجین می توانند زندگی خود را از سر بگیرند.

از طرف دیگر اگر بازگشت شوهر بعد از گذراندن زمان عده باشد، هیچ تغییری در حکم طلاق زن صورت نمی گیرد. در چنین شرایطی اگر زن و مرد مایل به ادامه زندگی باشند، می بایست دوباره مراحل ازدواج را سپری کنند.

طلاق

مدارک لازم جهت انجام طلاق زن از شوهر مفقود چیست؟

از آن جایی که طلاق زن از شوهر مفقود به صورت غیابی انجام می شود، مدارک اصلی لازم برای آن همان مدارک طلاق غیابی خواهد بود که می توان به اصل شناسنامه و کارت ملی زوجه به همراه سند رسمی ازدواج آن ها اشاره کرد.

حال اگر در عقدنامه آن ها شروط ضمن عقد لحاظ نشده باشد و طلاق زوجه به روش دوم صورت گیرد به استشهاد محلی در تائید مفقودی شوهر و حکم اعلام شده در رابطه با فوت فرضی وی نیز نیاز است.

هزینه تمام شده تنظیم طلاق زن از شوهر مفقود چقدر است؟

هزینه های طلاق از شوهر مفقود نیز همانند هزینه های طلاق غیابیشامل، هزینه دفاتر خدمات قضایی چه به صورت حضوری و چه الکترونیکی، هزینه دادرسی، هزینه داوری، مشاوره و حق الوکاله وکیل در صورت استخدام آن است.

البته در صورتی که طلاق از شوهر مفقود به روش دوم صورت گیرد هزینه های تهیه استشهاد محلی، تنظیم دادگاه و تائید حکم موت فرضی شوهر مفقودالاثر نیز بدان اضافه می شود.

آیا برای طلاق زن از شوهر مفقود نیاز به وکیل است؟

بی شک پیگیری دادخواست های حقوقی و قضایی مانند طلاق زن از شوهر مفقود نیازمند گذراندن مراحل و ضوابطی است که مطمئنا زوجه درگیر در این پروندهنمی تواند به تنهایی از عهده آن برآید.

از آن جایی که پیگیری این درخواست ها با رویه قانونی معینی همراه بوده و توسط مراجع قضایی و قانونی مشخصی نیز اجرا می شوند، نیازمند توجه و بررسی فراوانی است و هرگونه کوتاهی و اشتباه در مسیر رسیدگی به این درخواست ها می تواند طولانی شدن فرآیند پیگیری پرونده و یا بروز اشتباه در مسیر اجرای آن را به همراه داشته باشد.

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، پیگیری و ثبت درخواست طلاق زن از شوهر مفقود نیازمند شرایط و قوانین مشخصی است که انجام درست و به موقع هر کدام از این مراحل می تواند زوجه را در جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب یاری کند.

با این توصیفات پیگیری و ثبت درخواست طلاق مخصوصا طلاق زن از شوهر مفقود زمانی به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد که فرآیند رسیدگی به آن مطابق با روال معمول و قانونی آن و در زمان مشخص شده باشد.

پس شما برای این کار به فردی نیاز دارید که با تمام زیر و بم های لازم جهت رسیدگی به این دادخواست ها آشنایی داشته باشد و بتواند شما را به نتیجه مورد نظرتان برساند و این فرد کسی جز وکیل شما نیست.

بر همین اساس شما به عنوان زوجه فرد مفقودالاثر قبل از اقدام به مراجع قانونی و ثبت دادخواست می توانید با وکیل خود در ارتباط باشید و در مورد نحوه انجام مراحل قانونی و قضایی این درخواست با وی مشورت نمایید.

شوهر غایب مفقود الاثر

مرکز اینترنتی طلاق 24

سایت طلاق 24 که در زمینه بررسی و حل مسائل حقوقی و اختلافات خانوادگی زوجین فعالیت دارد توانسته است مشاوره های خوب و مؤثری رادر این رابطه به متقاضیان خود ارائه دهد؛ لذا توصیه ما به شما این است که در رابطه با موضوعات مرتبط به انواع طلاق علی الخصوص مسئله طلاق زن از شوهر مفقود به سایت طلاق 24 مراجعه نموده و از مطالب، مشاوره ها و راهنمایی های مؤثر و دلسوزانه آن بهره مند شوید.

از آن جایی که زندگی مشترک زوجین با مشکلات مختلف و متعددی همراه است، بی شک این مشکلات می تواند خاطر هر کدام از آن ها را برنجاند و مقدمات جدایی آن ها را فراهم نماید؛ با این حال سایت طلاق 24 پیشنهاد می کند که زوجه فرد مفقودالاثر با صلح و سازش مشکلات و شرایط خود را سر و سامان دهد و اگر طی چنین تدابیری به نتیجه مطلوبی نرسید، می تواند با استفاده از حق قانونی خود، با تائید حاکم و به صورت غیابی درخواست طلاق نماید.

مطمئنا از مشکلات متعدد یک زن تنها که شوهرش برای یک مدت طولانی او و فرزندانش را ترک کرده است نمی توان چشم پوشی کرد.

با این حال قانون می تواند در این زمینه کمک حال زن باشد و به وی کمک کند تا مطابق با احکام قانونی مربوطه، شرایط را به نفع خود و فرزندانش تغییر دهد.

همانطور که اشاره کردیم قدم اول برای این کار اثبات مفقودی شوهر از طریق دادگاه بوده که در مراحل بعدی با صدور حکم موت فرضی شوهر مفقودالاثر همراه شده و در آخر به صدور حکم طلاق زن به صورت غیابی می انجامد.

البته در کنار آن زن می تواند درخواست مهریه و نفقه نیز نماید که لازم است روال قانونی آن به کمک یک وکیل مجرب و باتجربه در این زمینه طی شود.

بر همین اساس توصیه ما به شما به عنوان زوجه مرد مفقودالاثر این است که جهت مدیریت زمان و دستیابی به یک نتیجه مطلوب، از یک وکیل مجرب و باتجربه در زمینه انواع طلاق به ویژه طلاق غیابی از شوهر مفقود کمک بگیرید.

همچنین جهت حل مشکلات قضایی، خانوادگی و زناشویی خود می توانید به سایت طلاق 24 مراجعه نموده و از مطالب، مشاوره ها و تجربه های مفید منتشر شده در آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱