پیرامون طلاق

طلاق زنی که مشکل روانی دارد چگونه است؟

مشکلات روانی ممکن است بنا بر دلایل مختلفی در افراد ایجاد شوند و با گذشت زمان به شدت آن ها افزوده شود.

این مشکلات روانی می تواند دردسرهای زیادی را برای افراد مخصوصا زوجین ایجاد کند و در برخی موارد نیز به دلیل عدم تعادل روانی یکی از زوجین، مقدمات طلاق و جدایی آن ها را فراهم نماید.

مطمئنا زندگی کردن با همسری که از مشکلات روانی رنج می برد و درمان دارویی و روانشناسی نیز بر وی تاثیرگذار نبوده می تواند بسیار دشوار باشد.

بر همین اساس ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکلات روانی که ممکن است زن با آن درگیر باشد بپردازیم و مراحل قانونی رسیدگی و پیگیری طلاق وی را در قالب سوالاتی که ممکن است در ذهن شما و در این زمینه شکل بگیرد مورد بررسی قرار دهیم.

طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی

از آن جایی که حق طلاق از نظر شرعی و قانونی با مرد بوده، درخواست اجرای این حکم توسط مرد نیاز به دلیل موجهی ندارد، البته به شرطی که مهریه زن به طور کامل پرداخت شود.

حال اگر زن به یک بیماری صعب العلاج یا بیماری های روانی دچار شود، مرد می تواند با پرداخت مهریه زن وی را طلاق دهد.

در برخی حالات ممکن است حق طلاق مرد بنابر دلایلی مانند واگذاری آن به زن، از وی صلب شود که در چنین شرایط مرد برای طلاق زن می بایست بیمار بودن همسر خود را برای مراجع قانونی اثبات کند.

برای این کار مرد می بایست یک درخواست در رابطه با بیماری روانی همسر خود تنظیم کند و این درخواست از طریق مراکز پزشکی و روانشناسی بررسی و تایید گردد.

پس از تایید آن مرد می تواند درخواست طلاق دهد، البته با این شرط که قبل از صدور این حکم، حقوق مالی زن مانند مهریه و نفقه وی بررسی شده و شرایط پرداخت آن به طور دقیق تعیین گردد.

لازم به ذکر است که وجود مشکلات روانی در زن نمی تواند مانعی برای پرداخت مهریه و نفقه به وی گردد و اگر زن به این مشکلات دچار باشد، حقوق مالی وی می بایست پرداخت گردد.

با این وجود کمک گرفتن از یک وکیل مجرب و کارآزموده در این مسیر می تواند کمک زیادی به روند رسیدگی به پرونده و کوتاه شدن زمان پیگیری آن شود.

بیماری های روانی

معرفی اختلالات روانی منجر به طلاق

همه ما در بین خانواده، دوستان، آشنایان و یا اطرافیان خود نمونه هایی از بیماری های روانی را مشاهده کرده ایم که هر کدام از آن ها می تواند برای خود فرد و یا اطرافیان وی دردناک باشد.

زندگی زناشویی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و هر کدام از زوجین ممکن است به این بیماری ها دچار باشند.

ممکن است مرد از بیماری روانی همسر خود گلایه مند باشد و بخواهد این مسئله را از طریق قانون حل کند. البته تشخیص و تایید این بیماری ها برای مرد یا زن می بایست توسط مراجع درمانی و قانونی صورت گیرد و در صورت حاد بودن و عدم وجود درمان قطعی می توانند مشکلاتی را برای زندگی زناشویی زوجین ایجاد کنند که قانون نیز می تواند گزینه خوبی برای حل و فصل آن باشد.

بیماری های روانی در زوجین مخصوصا در زن را می توان در چهار گروه مختلف اختلالات خلقی، روان پریشی، شخصیتی و اضطرابی دسته بندی کرد که در ادامه این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

اختلالات خلقی

اختلالات خلقی اولین گروه از بیماری های روانی زوجین بوده که بیماری افسردگی از شایع ترین آن هاست و به طور متداول در زوجین مخصوصا زنان دیده می شود.

البته لازم به ذکر است که این بیماری قابل درمان بوده و می توان از طریق مراجعه به روانشناس و مصرف دارو تا حدودی آن را درمان کرد؛ اما در برخی موارد شدت این بیماری به گونه ای خواهد بود که مراحل درمان کارساز نبوده و باعث فلج شدن زندگی مشترک در زوجین می شود.

اختلالات روان پریشی

دومین گروه از بیماری های روانی زوجین را اختلالات روان پریشی تشکیل می دهد که با عنوان جنون یا دیوانگی نیز شناخته می شوند.

زوجین مبتلا به این بیماری در شرایطی قرار می گیرند که می توانند صداهایی را بشنوند یا چیزهایی را ببینند که برای بقیه قابل شنیدن و دیدن نباشند و به عبارت دیگر ارتباط آن ها با محیط واقعی کمرنگ می گردد.

این بیماری جز خطرناک ترین بیماری ها برای زوجین علی الخصوص زن بوده که از بیماری اسکیزوفرنی می توان به عنوان مشهورترین آن ها یاد کرد.

همچنین این بیماری جزءمهمترین بیماری هایی است که جهت رسیدگی آن می توان به دادگاه درخواست طلاق داد.

اختلالات شخصیتی

اختلالات شخصیتی جز سومین گروه از بیماری های روانی رایج در بین زوجین بوده که چگونگی شکل گیری آن ممکن است به قبل از ازدواج و دوران کودکی هر کدام از آن ها برگردد.

همچنین این امکان وجود دارد که این اختلال قبل از ازدواج در زوجین وجود نداشته و بعدا در آن ها شکل گرفته باشد.

این اختلالات شخصیتی در صورت حاد بودن و نبود راه حل مناسب جهت رفع آن، می تواند با موافقت دادگاه همراه باشد.

از جمله مهمترین بیماری های روانی گروه اختلال شخصیتی می توان به اختلال اسکیزوتایپال، وسواس جبری، اختلال وابسته، پارانوئید و غیره اشاره کرد.

لازم به ذکر است که اگر فردی نسبت به وجود این اختلال در زن خود از دادگاه درخواست طلاق نماید و ابراز نماید که اختلال شخصیتی زن وی مربوط به قبل از ازدواج بوده و وی در طول آشنایی از وجود آن خبری نداشته، ممکن است با مخالفت دادگاه روبه رو شود مگر اینکه برای اثبات این ادعا دلیل محکمی در دست داشته باشد.

مشکلات روانی

اختلالات اضطرابی

در نهایت اختلالات اضطرابی را در گروه چهارم این بیماری ها قرار می دهند که به نسبت شیوع بالاتری نسبت به بقیه دارند.

این بیماری ها در صورت حاد بودن می تواند زندگی زناشویی زوجین را تحت تاثیر قرار دهد و کار را به عدم رضایتمندی مرد از همسر خود و درخواست حکم طلاق بکشاند.

از جمله بیماری های شایع در گروه اختلالات اضطرابی می توان به انواع فوبیا، اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی و غیره اشاره کرد.

طلاق زن به دلیل افسردگی وی

افسردگی از اختلالات روانی رایجی است که امروزه اغلب افراد را درگیر خود کرده است.

علائم افسردگی هم برای خود فرد و هم اطرافیان او مخصوصاً شریک زندگی اش بسیار سخت بوده تا آنجا که در برخی موارد زندگی با فرد افسرده بسیار ناراحت کننده و زجر آور خواهد بود؛ چرا که فرد افسرده همواره ناراحت، ناراضی، کم طاقت و مملو از افکار منفی است.

وجود این خصوصیات منفی در یک فرد مخصوصا در یک زن سبب می شود که شوهرش دیگر تمایلی به وی نداشته باشد و خواهان طلاق و جدایی از وی شود.

البته افسردگی شدت متفاوتی دارد و ممکن است کم یا حاد باشد، ولی در هر صورت می تواند مخرب رابطه باشد و جوانب مختلف زندگی زناشویی زوجین مانند مسائل عاطفی، روابط جنسی، تصمیمات مشترک و مسائل تربیتی در آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر زوجین سواد عاطفی لازم در این زمینه را داشته باشند افسرده نمی شوند و اگر هم به این اختلال دچار شوند می توانند از عهده حل آن برآیند.

در برخی موارد پیش می آید که این افسردگی در زوجین مخصوصا زن فرد، حتی با اقدامات مشاوره ای و روانشناسی و تجویز دارو نیز حل نمی گردد و مرد نیز به ناچار درخواست طلاق می نماید.

نکته قابل توجه در این رابطه اعطای حق قانونی و شرعی طلاق به مرد است و وی می تواند همسر خود را تحت هر شرایطی طلاق دهد؛ اما در برخی حالات ممکن است این حق بنا بر دلایلی مانند واگذاری آن به زن، از وی سلب شود که در چنین شرایط مرد برای طلاق زن می بایست بیمار بودن همسر خود را برای مراجع قانونی اثبات کند.

با این وجود اگر قانون با درخواست مرد موافقت کند و حکم طلاق زن اجرا شود، باز هم به وی مهریه تعلق می گیرد.

پس بر اساس شرع و قانون مرد هر وقت بخواهد می تواند زن خود را طلاق دهد، البته با شرطی که حقوق مالی و قانونی وی مانند مهریه و نفقه را پرداخت نماید.

طلاق زن به دلیل جنون وی

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، در فرد مجنون یا دیوانه نشانه هایی از توهم و هذیان دیده می شود، به طوری که نمی تواند به درستی با فضای واقعی زندگی خود ارتباط برقرار کند و در سنجش و درک واقعیت ناتوان می ماند.

این اختلال که با عنوان اختلال عقل نیز شناخته می شود سبب می گردد که زن فرد از انجام فعالیت های روزمره خود و خانواده باز بماند.

بنابراین بر اساس ماده 1121 قانون مدنی، مشاهده آثار جنون در هر کدام از زوجین می تواند شرایط فسخ نکاح آن ها را فراهم سازد.

البته قبل از اجرای این حکم دو حالت پیش روی قانون قرار می گیرد، بدین صورت که آیا جنون زن مربوط به قبل از ازدواج بوده یا اینکه وی بنا بر دلایلی پس از ازدواج به این اختلال دچار شده است که در ادامه به بررسی هر دو حالت خواهیم پرداخت.

اگر جنون زن مربوط به قبل از ازدواج باشد و مرد نیز از روی ناآگاهی با وی عقد کرده و پس از عقد متوجه این امر شده باشد، فسخ نکاح آن ها در دو حالت صورت می گیرد.

نخست آنکه مرد با زن خود هیچ رابطه جنسی برقرار نکرده باشد که در این حالت موظف به پرداخت هیچ مهریه ای به وی نیست و حالت دوم اگر بعد از عقد، زوجین با هم رابطه جنسی داشته باشند، مرد موظف است مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند.

در حالت اول که هیچ مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد، وی می تواند قبل از فسخ نکاح جهت دفاع از حق خود، از مرد درخواست طلاق نماید تا از طریق قانونی نصف مهریه را دریافت نماید.

از طرف دیگر اگر جنون زن مربوط به دوران بعد از ازدواج باشد، باز هم مرد از نظر شرعی و قانونیمی تواند درخواست طلاق نماید و برای این کار تنها لازم است حقوق مالی زن از قبیل مهریه و نفقه را به طور کامل پرداخت نماید.

طلاق

طلاق زن به دلیل اختلالات شخصیتی وی

شاید در نگاه اول تشخیص یک فرد که با اختلالات شخصیتی روبه رو است مقداری مشکل باشد ولی با توجه بیشتر به وی می توان به این امر پی برد.

هر کدام از زوجین نیز ممکن است به این نوع اختلال دچار باشند که می تواند در زندگی زناشویی آن ها اختلال ایجاد کند.

در کل برای تشخیص اینکه شریک زندگی شما مثلا زن شما دارای اختلال شخصیتی است کافی است به الگوهای رفتاری و واکنش های وی توجه نمایید. رفتارها و واکنش هایی چون من ازت سر ترم، خسته کننده هستی، نه عاشقتم و نه ازت متنفرم، من در رابطه با اتفاقات بدی که می افتد و یا از من سر می زند خودم را مسئول و جوابگو نمی دانم، من همیشه برنده می شوم و واکنش های دیگری از این قبیل که با دروغگویی شدید زن و تسلط دیوانه وار وی بر اطرافیان همراه می شود.

وجود این رفتارها در زن باعث ناراحتی شوهر و ناامیدی وی نسبت به ادامه زندگی مشترک می شود تا آنجا که مرد دیگر نمی تواند این شرایط را تحمل کند و درخواست طلاق می نماید.

همانطور که اشاره کردیم قانون نیز با تایید درخواست طلاق مرد مشکلی ندارد البته با این شرط که همانند حالات قبلی مسائل مالی زن اعم از مهریه و نفقه وی به طور تمام و کمال پرداخت شود.

در چنین شرایطی زن و مرد می توانند به طور قانونی از هم جدا شوند و نسبت به اجرای تصمیمات فردی خود در رابطه با آینده ای که پیش رو دارند اقدام نمایند.

مدارک لازم جهت طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی کدامند؟

همانطور که اشاره کردیم مرد نخست باید بیماری روانی همسر خود را به اثبات برساند و در این رابطه قاضی و دادگاه را مجاب کند که با درخواست طلاق وی در این رابطه موافقت نمایند.

لذا به یک سری مدارک پزشکی و قضایی در این زمینه نیاز است که می توان به مدارکی چون معاینه پزشک قانونی، شهادت شهود، اقرار صحیح و تایید تحقیقات محلی اشاره کرد.

در کنار آن برای ثبت طلاق به اصل کارت ملی و شناسنامه زوجین به همراه سند رسمی ازدواج آن ها نیز نیاز است.

هزینه تمام شده تنظیم طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی چقدر است؟

قطعا مدارک مورد نیاز در بخش قبلی چه در زمینه پزشکی و چه قضایی با هزینه هایی همراه خواهد بود که از جمله آن ها می توان به هزینه بررسی پزشک قانونی، هزینه تهیه و تایید فرم تحقیقات محلی و هزینه ثبت درخواست شهادت شهود اشاره کرد که با هزینه های دیگری چون ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و تشکیل دادگاه و بررسی های قضایی مربوط به آن همراه خواهد بود.

علاوه بر آن باید هزینه حق الوکاله وکیل را نیز مدنظر داشت که در صورت استخدام وی می توانید از مزایای زیادی چون پیشبرد قانونی و مطمئن پرونده در کمترین زمان ممکن بهره مند شوید.

مشکلات روانی

آیا برای طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی نیاز به وکیل است؟

همان‌طور که می دانید پیگیری درخواست های حقوقی، خانوادگی و زناشویی مانند طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی، نیازمند گذراندن مراحلی است که ممکن است افراد درگیر در این پرونده ها علی الخصوص شوهر زن، به تنهایی نتوانند از عهده انجام آن برآید.

همچنین پیگیری این دادخواست ها دارای روال قانونی و پزشکی معینی است که توسط مراکز مشخصی نیز اجرا می شود و هرگونه کوتاهی و اشتباه در مسیر رسیدگی به آن می تواند با مشکلاتی چون طولانی شدن فرآیند پیگیری دادخواست و یا بروز اشتباه در مسیر تکمیل آن همراه باشد.

همان‌طور که در بخش های مختلف این مقاله بدان اشاره کردیم، پیگیری و ثبت درخواست طلاق زن به دلیل مشکل روانی وینیازمند شرایط و قوانین مشخصی است که انجام درست و به جای هر کدام از این مراحل می تواند به شوهر زن در جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب کمک زیادی کند.

با این توصیفات رسیدگی و ثبت درخواست طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی، زمانی به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد که فرایند رسیدگی به آن مطابق با روال معمول پیگیری پرونده در بخش های پزشکی و قضایی آن باشد.

پس مرد به عنوان شاکی پرونده در این زمینه به مشورت با فردی نیاز دارد که با تمام جزئیات رسیدگی به این نوع دادخواست ها آشنایی جامع و کامل داشته باشد.

قطعا فردی با این مشخصاتکسی جز وکیل شما نخواهد بود که می تواند بر روند پیشبرد پرونده شما تاثیر زیادی بگذارد.

بر همین اساس بهتر است قبل از اقدام به ثبت درخواست طلاق با یک وکیل مجرب و باتجربه در این زمینه در ارتباط باشید و نحوه انجام مراحل قانونی و پزشکی این درخواست ها را از وی جویا شوید.

همچنین وکیل شما در طی فرآیند درخواست طلاق می تواند به عنوان یک مشاور در کنار شما باشد و یا در صورت لزوم به عنوان نماینده و جانشین شما در جلسات دادرسی، اجرا و ثبت طلاق حضور پیدا کند.

مشکلات روانی

مرکز اینترنتی طلاق 24

سایت طلاق 24 با حوزه فعالیت خود در زمینه بررسی و حل مسائل حقوقی، قضایی و اختلافات زناشویی زوجین، توانسته است مشاوره های خوب و مطمئنی را به متقاضیان خود ارائه دهد.

از این رو توصیه ما به شما مخاطبان عزیز این است که در زمینه موضوعات مرتبط با طلاق مانند طلاق زن به دلیل مشکل روانی وی،به سایتطلاق 24 مراجعه کرده و از مطالب، مشاوره ها و نکات مفید منتشر شده در آن بهره مند شوید.

با این حال سایت طلاق 24 پیشنهاد می کند که زوجین با صلح و سازش و از طریق مراجعه به مشاور، روانشناس و یا پزشک مشکلات موجود را حل و فصل کنند و اگر طی چنین شرایطی هیچ نتیجه ای حاصل نشد، از قانونی کمک بگیرند و درخواست طلاق نمایند.

امروزه اختلالات و مشکلات روانی زوجین به یکی از عوامل تنش زا در بین آن ها تبدیل شده که می تواند زندگی مشترک آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و مقدمات فروپاشی آن را فراهم کند.

بر همین اساس اگر زن فرد مشکل روانی داشته باشد و این ادعا نیز در دادگاه ثابت گردد، شوهر وی می تواند درخواست طلاق نماید.

البته بسیاری از این مشکلات روانی قابل درمان هستند و بهتر است زوجین قبل از اقدام به طلاق، به درمان آن روی آورند.

حال اگر مراحل درمانی به طور کامل سپری شد و نتیجه مطلوبی در این زمینه حاصل نگردید، طلاق می تواند یک گزینه مناسب برای حل این مسئله و حفظ فرد و فرزندان وی در برابر آسیب های ناشی از بیماری روانی زن وی باشد.

بر همین اساس توصیه ما به شما عزیزان این است که جهت مدیریت زمان و دستیابی به یک نتیجه مطلوب، از یک وکیل باسابقه و به اصطلاح کاربلد در زمینه مسائل خانوادگی و طلاق کمک بگیرید.

همچنین جهت حل مشکلات قضایی، خانوادگی و زناشویی خود می توانید به سایت طلاق 24 مراجعه نمایید و از مطالب، مشاوره ها و تجارب مفید منتشر شده در این سایت بهره مند شوید.

‫4 دیدگاه ها

  1. خیلی مزخرفه والا در محلات اغلب مردم بدگویی می کنند و شاهد فتنه هم کم نیست عملکرد خود فرد حسابه

  2. خیلیا نمی توانند انجور جاها بروند و دچار استرس می شوند در حالیکه در خانه مشکلی ندارند
    انگ گذاری کلا جوامع امروز را نابسامان تر کرده

  3. من همسرم دچار بیماری دوقطبی ست
    ولی حاضر به ادامه زندگی باهاش شدم
    الان مدت شش ماهه از خوردن داروهاش و درمان خودداری میکنه و زندگی رو برای بچه هام و من ، خیلی سخت کرده
    طوری که محیط منزل رو جهنم کرده و جرات ندارم بچه هام رو پیشش بزارم
    الان حدود بیست ساله ازدواج کردیم
    در صورت اثبات مریضی ش و عدم درمانش و درخواست طلاق
    آیا باید اجرت المثل و تصنیف و …. هم بدهم یا همان مهریه کافی ست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱