مهریه

مهریه از طریق دادگاه چگونه وصول می‌شود؟

قانونگذار شرایط خاصی را برای مهریه در نظر گرفته است و روش های مختلفی می توان آن را وصول کرد. اصلی ترین حق قانونی زن بعد از ازدواج مهریه است که توسط مرد پرداخت می شود. در واقع مهریه وظیفه ای شرعی و قانونی برعهده مرد است که می بایست آن را به همسر خود بدهد.

مهریه به صورت توافقی میان زوجین تعیین می شود و نباید اختلاف نظری میان آن ها در این زمینه حاصل شود. مهریه نمی تواند شخصا توسط مرد یا زن مشخص شود بلکه به صورت توافق صورت گرفته میزان آن تعیین می گردد.

به جوانان همواره توصیه می شود که اساس زندگی خود را بر پایه مسائل مالی مانند مهریه تشکیل ندهند؛ زیرا در آینده ادامه زندگی برای هر دو طرف با مشکل مواجه می شود.

در مورد مهریه بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد و هر یک استدلال مختلفی در این زمینه ارائه می دهد. زمانی که زوجین قصد جدایی ازهم می گیرند و در نهایت منجر به طلاق می شود، مهم ترین حقوق مالی زن مهریه می باشد.

مهریه به عنوان پشتوانه مالی زن در زمان زندگی یا بعد از ازدواج می باشد و نمی توان این حق را از او سلب کرد. مهریه در هر صورت باید از طرف مرد پرداخت شود و نمی توان به دلایل مختلف از انجام این وظیفه امتناع کرد.

در ازدواج دائم و موقت مهریه به زن تعلق می گیرد که شرایط پرداخت آن تقریبا مشابه هم است. در ازدواج موقت اگر مهریه در زمان عقد تعیین نشود، صیغه جاری شده بین طرفین باطل است.

در ازدواج دائم الزامی به تعیین مهریه از همان ابتدای عقد وجود ندارد و زوجین می توانند بعد از ازدواج آن را مشخص کنند.

مطابق قانون، مطالبه مهریه به طرق مختلف امکان پذیر است که یکی از آن ها مراجه به دادگاه است. البته در حال حاظر نحوه مطالبه مهریه در مقایسه با گذشته تغییر کرده است و زن می بایست ابتدا به اجراییه ثبت مراجعه کند.

در قانون سابق، زوجه برای وصول مهریه می توانست مستقیما به دادگاه مراجعه کند، اما با تصویب قانون جدید، تحت شرایطی امکان مطالبه مهریه از طریق دادگاه وجود دارد.

لازم به ذکر است که وصول مهریه از طریق اجراییه ثبت شرایط را برای زنان آسان تر کرده است و دیگر لازم نیست تشریفات قانونی آن را در دادگاه طی کنند. وصول مهریه از طریق دادگاه مقررات خاص خود را دارد که زوجه باید به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کند.

در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در مورد نحوه مطالبه مهریه از دادگاه و احکام خاص آن می پردازیم.

مطالبه مهریه

از زمانی که مهریه تعیین شود، زن مالک آن می شود و می تواند آن را از شوهر خود درخواست کند. زوجه می تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد یا آن را به طور کامل مطالبه کند. البته بذل مهریه معمولا زمانی مطرح می شود که زن درخواست طلاق دارد و مرد رضایتی از این بابت ندارد.

در واقع زن با بخشش مهریه خود رضایت مرد برای طلاق را جلب می کند.

مطالبه مهریه حق قانونی زن است و وی می تواند هر زمان که بخواهد آن را درخواست کند. اما نحوه پرداخت مهریه بستگی به نوع آن دارد. در واقع اگر مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، زن هر زمان که مطالبه کند، مرد باید آن را بپردازد. اما چنانچه نوع مهریه عندالاستطاعه باشد، توانایی و استطاعت مالی مرد شرط اصلی برای پرداخت آن می باشد.

دادگاه خانواده و اجراییه ثبت صلاحیت رسیدگی به درخواست مطالبه مهریه را دارند. البته طبق رویه جدید، زوجه برای مطالبه مهریه ابتدا باید به اداره ثبت مراجعه کند و اگر بعد از گذشت حداقل 6 ماه نتیجه موثری در این زمینه حاصل نشد، مراجعه به دادگاه برای وصول مطالبه امکان پذیر است.

وصول مهریه از طریق دادگاه

مطابق با قانون سابق، زوجه این اختیار را داشت تا برای وصول مهریه به دادگاه یا اداره ثبت مراجعه کند. اما با تغییراتی که در قانون به وجود آمد، تنها ترین راه برای مطالبه مهریه ابتدا مراجعه به اداره ثبت است.

اگر زوجه به هر دلیلی نتوانست مهریه خود را از اداره ثبت وصول کند، می تواند از طریق دادگاه اقدام کند. در واقع زوجه برای مطالبه مهریه نمی تواند مستقیما به دادگاه خانواده مراجعه کند.

زوجه می تواند بابت عدم پرداخت مهریه از شوهر خود شکایت کند. دعوی مربوط به مهریه زمانی مطرح می شود که مرد از پرداخت مهریه به همسر خود اجتناب می کند و زوجه برای وصول آن می تواند از طریق مراجع قانونی اقدام کند.

دادگاه خانواده مرجع صالح به رسیدگی به پرونده های مهریه می باشد و در زمان مقرر اقدام به صدور رای می نماید. نحوه وصول مهریه از طریق دادگاه با اداره ثبت متفاوت است و زوجه باید تمامی مراحل را برای دریافت مهریه طی کند.

طلاق

مراحل وصول مهریه از دادگاه

در این صورت اولین قدم برای مطالبه مهریه از دادگاه، تقدیم دادخواست متناسب با موضوع دعوا است. زوجه در وهله اول می بایست اقدام به تنظیم دادخواست مهریه نماید. دادخواست نویسی اصول و مقررات مشخصی در قانون دارد و برای بررسی توسط دادگاه باید تمام تشریفات قانونی در آن رعایت شود.

در دادخواست مهریه باید تمام مشخصات و اطلاعات خواهان و خوانده ذکر شده و سایر مقررات لازم رعایت شود. در دعوی مهریه علی القاعده خواهان زوجه و خوانده زوج می باشد.

بعد از تنظیم دادخواست مهریه، باید در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود. سپس به صورت الکترونیک دادخواست مزبور به دادگاه خانواده فرستاده می شود. مدیر دفتر دادگاه ابتدا دادخواست مطالب مهریه را مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه دادخواست مزبور حاوی یکسری اشکالات رایج حقوقی باشد، توسط دادگاه رد می شود و خواهان می بایست اقدام به رفع نواقص نماید.

در صورتی که دادخواست مهریه تکمیل باشد، برای رسیدگی به پرونده، وقت دادرسی تعیین شده و سپس طرفین در جلسات حضور پیدا می کنند. زوجین برای اثبات ادعای خود باید دلایل و مدارک کافی در اختیار دادگاه قرار دهند. در نهایت دادگاه با پذیرش ادعای زوجه، رای مقتضی را صادر کرده و زوج ملزم به پرداخت مهریه می شود.

در صورتی که طرفین نسبت به رای دادگاه اعتراض داشته باشند، می توانند آن را از طریق دادگاه تجدید نظر پیگیری کنند. در مورد دعاوی مرتبط با مهریه، اصولا رای به نفع زوجه صادر می شود و زوج می تواند اعتراض خود را بابت رای صادره اعلام کند تا در مرجع تجدید نظر به آن رسیدگی شود.

وصول مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه از طریق دادگاه

مهریه بر اساس توافق زوجین می تواند به صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد. مهریه عندالمطالبه در صورت تقاضای زن در هر زمان می بایست از طرف مرد پرداخت شود. مهریه عندالاستطاعه همانطور که از نام آن پیدا است، شرایط و اوضاع مالی مرد در نظر گرفته می شود. تفاوت اصلی این دو مهریه در نحوه پرداخت آن می باشد.

زمانی که زوجین برای ثبت ازدواج به محضر مراجعه می کنند، نوع مهریه توسط آن ها مشخص می شود. وصول مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در دادگاه شرایط متفاوتی دارد و نمی توان آن ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

اگر مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، زوج می بایست عدم توانایی مالی خود را در دادگاه ثابت کند. در واقع اثبات این نوع مهریه برعهده زوجه نمی باشد و زوج باید عدم تمکن مالی را به اثبات برساند.

چنانچه مهریه به صورت عندالاستطاعه تعیین شده باشد، زوجه باید بتواند توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه را ثابت کند. اگر استطاعت مالی مرد در دادگاه ثابت شد، وی ملزم به پرداخت مهریه به میزان تعیین شده به همسر خود می باشد.

اعسار در مهریه

اعسار در مهریه درخواستی از طرف مرد می باشد تا بتواند تحت شرایطی مهریه را بپردازد. درخواست اعسار زمانی مطرح می شود که زوج توانایی پرداخت مهریه را ندارد و دادگاه با در نظر گرفتن شرایطی، مهریه را برای او قسط بندی می کند. در واقع اگر این درخواست توسط دادگاه پذیرفته شود، مرد به صورت اقساطی مهریه را پرداخت می کند.

در صورتی که مرد از تمکن مالی برخوردار باشد و مهریه همسر خود را پرداخت نکند، اموال و دارایی او شناسایی شده و سپس توقیف می شود. در این صورت مهریه از اموال زوج پرداخت شده و مهریه زوجه وصول می شود.

چنانچه مرد اموال و دارایی برای توقیف نداشته باشد، درخواست اعسار می دهد. اگر با اقساطی شدن مهریه، زوج از پرداخت آن استنکاف کند، زوجه می تواند حکم جلب او را بگیرد و در نهایت روانه زندان می شود.

در مهریه عندالمطالبه زن می تواند تا زمانی که مرد مهریه او را پرداخت نکرده است، از دستورات وی تمکین نکند. در واقع زوجه این اختیار را دارد تا پرداخت آخرین اقساط مهریه از دستورات شوهر پیروی نکند.

دادگاه

مزایا و معایب مطالبه مهریه از دادگاه

مطالبه مهریه از دادگاه یکسری مزایا و معایبی دارد. در واقع در مواردی می تواند به نفع زوجه باشد اما گاهی اوقات به ضرر او است. مزیت وصول مهریه از دادگاه این است که توقیف اموال مرد با سرعت بیشتری انجام می شود و در این حالت زن زودتر به مهریه خود می رسد.

همچنین امکان گرفتن حکم جلب مرد از طریق دادگاه امکان پذیر است. حکم جلب مرد را نمی توان از اجراییه ثبت دریافت کرد.

از معایب مطالبه مهریه از طریق دادگاه می توان به طولانی تر شدن روند رسیدگی به شکایت اشاره کرد. با توجه به این که دادگاه های خانواده روزانه به تعداد بالایی از پرونده ها رسیدگی می کنند، به همین جهت روند رسیدگی به شکایت مهریه نسبت به اداره ثبت طولانی تر است.

در ضمن مطالبه مهریه از طریق دادگاه در مقایسه با اداره ثبت هزینه های بیشتری را برای زوجه به همراه دارد.

نکات مهم درمورد مطالبه مهریه

  • در مهریه عندالاستطاعه اثبات تمکن مالی زوج از سوی زوجه ضروری است. در واقع زوجه باید توانایی مالی مرد در پرداخت مهریه عندالاستطاعه را داشته باشد.
  • اثبات عدم توانایی زوج در پرداخت مهریه عندالمطالبه از جانب خود زوج ضروری است و وی این امکان را دارد تا درخولست اعسار به دادگاه بدهد.
  • برای مطالبه مهریه باید مدارک شناسایی و سند ازدواج به دادگاه ارائه شود.
  • به جز مستثنیات دین، امکان توقیف اموال زوجه اعم از منقول و غیر منقول وجود دارد.
  • اموال غیر قابل توقیف (مستثنیات دین) شامل منزل مسکونی، اسباب و لوازم ضروری و سایر موارد مورد نیاز زوج می باشد.
  • قبل از صدور حکم زوجه می تواند درخواست توقیف اموال را بدهد، زیرا ممکن است بعد از صدور حکم، زوج اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد.
  • زوجه می تواند بخشی از مهریه خود را از طریق اداره ثبت و بخش دیگر را از دادگاه مطالبه کند.
  • با توجه به قانون جدید، محکومیت یا بازداشت زوج تا 110 سکه بهار آزادی و یا معادل آن می باشد.

مهریه

نحوه تنظیم دادخواست مطالبه مهریه

طرح دعاوی حقوقی از طریق دادخواست صورت می گیرد و باید با رعایت تشریفات قانونی به مرجع صالح تقدیم شود. در زمان تنظیم دادخواست مهریه باید تمام اطلاعات ضروری از قبیل مشخصات خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) درج شود و همچنین سند ازدواج و سایر مدارک لازم نیز ضمیمه شود.

اصولا دادخواست نویسی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی مجرب انجام می شود و باید کلیه شرایط و ضوابط قانونی در آن رعایت شود. به همین جهت تنظیم دادخواست مطالبه مهریه را می توانید به عهده سایت طلاق 24 قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن نحوه تهیه و تنظیم آن صورت گیرد.

طلاق 24 با تجربه چندین ساله در زمینه تنظیم انواع اوراق قضایی نظیر شکوائیه، دادخواست، لوایح دفاعیه و غیره می تواند شما را در ارائه انواع دادخواست نظیر مطالبه مهریه یاری نماید.

با توجه به این که تنظیم دادخواست مستلزم رعایت اصول و تشریفات قانونی خاصی است، به شما توصیه می کنیم تهیه این گونه اوراق قضایی را به سامانه ما بسپارید.

مشاوره حقوقی برای وصول مهریه از طریق دادگاه

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های مهریه، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده مهریه وجود نداشته باشد.

در این صورت بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با مهریه، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد نحوه وصول مهریه و غیره را کسب کرد. سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل مطالبه مهریه راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با مسائل مهریه توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به مطالبه مهریه نمایید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست مهریه با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

برای آن که بتوانید مهریه خود را از همسرتان بگیرید و از طریق دادگاه اقدام کنید، باید اطلاعات حقوقی به میزان کافی داشته باشید. به همین جهت برای تنظیم دادخواست مهریه و دریافت مشاوره های حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کلیه خدمات حقوقی مربوط به مسائل مهریه و سایر مسائل و مشکلات حقوقی در امور خانواده را با بهترین شرایط ممکن در اختیار شما قرار می دهیم.

مهریه

برای مطالبه مهریه به کدام مراجع می توان مراجعه کرد؟

برای مطالبه مهریه می توان از طریق اداره ثبت و دادگاه خانواده اقدام کرد.

نحوه مطالبه مهریه عندالاستطاعه چگونه است؟

برای وصول مهریه عندالاستطاعه، زوجه باید در دادگاه توانایی و استطاعات مالی را ثابت کند. در غیر این صورت زوجه برای وصول مهریه به نتیجه مورد انتظار نخواهد رسید.

درخواست اعسار برای مهریه چگونه است؟

زمانی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارد، درخواست اعسار می دهد. دادگاه ابتدا بررسی های لازم را انجام می دهد تا عدم تمکن مالی زوج تا اثبات شود. سپس با پذیرش درخواست اعسار، پرداخت مهریه به صورت اقساطی می شود.

برای ثبت دادخواست مهریه باید به کجا مراجعه کرد؟

ثبت دادخواست مهریه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود.

در چه صورتی می توان برای مطالبه مهریه به شورای حل اختلاف مراجعه کرد؟

در صورتی که مبلغ مهریه به اندازه بیست میلیون تومان یا کمتر از آن باشد، برای مطالبه آن می توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی درمورد وصول مهریه از طریق دادگاه وتنظیم دادخواست، چه اقدامی می توان انجام داد؟

برای کسب اطلاعات حقوقی لازم در مورد مطالبه مهریه و تنظیم دادخواست مرتبط با آن می توانید از طریق سایت طلاق 24 اقدام کنید.

با توجه به رویه قضایی، برای مطالبه مهریه ابتدا باید به کجا مراجعه کرد؟

با تصویب قانون جدید، زوجه برای مطالبه مهریه باید به اداره ثبت مراجعه کند. در واقع امکان مراجعه مستقیم برای مطالبه مهریه به دادگاه وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱