پیرامون طلاق

طلاق به درخواست زوج چگونه است؟

بسیاری از زوج‌ها، هنگامی که می‌بینند دیگر نمی‌توانند با هم در زندگی مشترک توافق داشته باشند و مشکلات آن‌ها به جایی رسیده است که به هیچ نحوی حل نمی‌شود، اقدام به جدا شدن از یکدیگر به طور رسمی می‌کنند و صیغه طلاق را بین خودشان جاری می‌سازند.

پس از آن، آن‌ها دیگر به عنوان زن و شوهر شناخته نمی‌شوند و شوهر بلافاصله پس از طلاق و زن پس از اتمام مدت عده، می‌توانند مجددا ازدواج کنند.

لازم است بدانیم که برای ثبت طلاق، نیاز به طی کردن مراحل قانونی می‌باشد و باید تشریفات آن به طور کامل رعایت شوند.

برای مثال اگر طلاق بخواهد از طرف مرد صورت بگیرد، باید یک سری تشریفات خاص و اگر هم زوجه بخواهد در مواردی که قانونگذار معین کرده درخواست طلاق خود را ارائه دهد، تشریفات خاص معین شده توسط قانونگذار را به انجام برساند.

در این مطلب سعی داریم تا به طور تخصصی بپردازیم به اینکه درخواست طلاق از طرف مرد به چه صورت است و اگر زوج بخواهد درخواست طلاق خود را ثبت کند چگونه باید اقدام کند.

حق طلاق برای مرد با توجه به قانون

با توجه به قانون مدنی و چنانچه در ماده ۱۱۳۳ بیان شده است، حق طلاق در قانون مدنی برای مردان در نظر گرفته شده است و بیان شده است که: مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید و همچنین به طور واضحی بیان شده است که اراده و اختیار طلاق با مرد است و زن تنها در موارد احصا شده حق طلاق را دارا می‌باشد.

این حق طلاق و دارا بودن اراده و اختیار که قانونگذار در قانون مدنی به آن اشاره کرده است، به این  منظور است که زوج هر زمانی که بخواهد می‌تواند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد طلاق خود را ثبت کند و برای این کار فقط کافی است که به دادگاه مراجعه کند و حتی نیازی نیست که دلیل محکمه پسندی را ارائه دهد.

تا پیش از سال ۱۳۷۲، زوج می‌توانست با مراجعه به دفتر ثبت طلاق و پرداخت حق و حقوق قانونی زن، این کار را انجام دهد.

از آن جایی که این آمار در گذر زمان به شدت افزایش پیدا کرده و روند صعودی پیدا کرده بود، قانونگذار ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی را تصویب کرد که با توجه به آن، مردانی که متقاضی طلاق هستند باید در ابتدا به دادگاه مراجعه کنند و به اصطلاح با این کار نوعی محدودیت برای مردان به وجود آمد تا از طلاق‌هایی که بر اثر عصبانیت بود یا مبتنی بر سوءتفاهم بود جلوگیری شود.

دادرسی طلاق زوجین

مشاوره در طلاق به درخواست مرد

آیا عدم موافقت زن در طلاقی که به درخواست زوج است تاثیر دارد؟

به صورت کلی با توجه به اینکه بیان کردیم که حق طلاق برای مرد است، می‌توانیم بگوییم که اگر یک مرد دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد و تمامی حقوق مالی زن را به طور تمام و کمال پرداخت کند، عدم موافقت زن برای طلاق موثر نخواهد بود و  طلاق آن‌ها ثبت می‌شود.

اگر آن‌ها بخواهند طلاق توافقی بگیرند، رضایت زن لازم است و اگر وی رضایت نداشته باشد، مرد باید بدون توجه به توافق و حقوق مالی که زن در طلاق توافقی می‌بخشد، تمام حقوق مالی وی را پرداخت کند و طلاق را ثبت کند.

طلاق به درخواست زوج چقدر طول می‌کشد؟

با مراجعه مرد به دادگاه و دریافت اجازه دادگاه برای طلاق دادن همسر خود یا همان گواهی عدم سازش، و پس از آن رسیدگی دادگاه به دادخواست طلاق از طرف مرد و طی شدن تشریفات لازم، حکم طلاق صادر می‌شود تکلیف حقوق مالی زن مشخص می‌شود و به وی پرداخت می‌شود.

در حالت کلی نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای طلاق در نظر گرفت و بسته به زمانی که دادگاه به آن رسیدگی می کند و خود مرد این روند را پیگیری می‌کند، زمان می‌برد.

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق به درخواست زوج چگونه است؟

حضانت فرزندان در طلاق به درخواست زوج، همانگونه است که در حالت کلی بیان می شود و این حضانت تا ۷ سالگی بر عهده مادر و پس از آن بر عهده پدر است.

مراحل طلاق به درخواست زوج

زوج برای اینکه بتواند از حق قانونی خود استفاده کرده و طلاق خود را ثبت کند، باید در ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه کرده و پس از آن درخواست طلاق خود را ثبت کند.

همچنین با توجه به قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق، صدور گواهی با عنوان عدم امکان سازش از سوی دادگاه قابل پیشبینی است.

گواهی عدم امکان سازش در صورتی است که زوجه نیز برای ثبت طلاق رضایت داشته باشد و ثبت طلاق بدون رضایت زوجه فقط در صورتی امکان پذیر است که زوج تمامی حقوق قانونی وی را به او پرداخت کند و پس از آن از حق طلاق خود استفاده کند.

لازم به ذکر است که این حقوق فقط مهریه نیست و موارد دیگری را نیز در بر می‌گیرد. برای مثال می‌توان نفقه و اجرت المثل اشاره کرد.

در ادامه این پرسش پیش می‌آید که نفقه و اجرت المثل چه چیزهایی هستند و چگونه باید پرداخت شود که در در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

با توجه به ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، نفقه زن به عهده شوهر است و زن، واجب النفقه محسوب می‌شود. همچنین مواردی که نفقه به حساب می‌آیند و از طرف شوهر باید پرداخت شوند قانون مدنی به آن‌ها اشاره شده است.

البته در مقابل آن نیز بیان شده است که اگر یک زن از  تمکین و انجام وظایف خود در رابطه زناشویی امتناع ورزد، دیگر واجب النفقه نخواهد بود و مرد وظیفه‌ای در قبال پرداخت نفقه به او ندارد.

اجرت المثل نیز یکی دیگه از حقوق مالی زن است که قانونگذار برای وی در نظر گرفته است. در حالت کلی با توجه به اینکه زن هیچ وظیفه ای ندارد که در خانه همسرش کار کند و کارهای خانه را انجام دهد، برای آن اجرتی در نظر گرفته می شود و مرد موظف است که آن ها را بپردازد. برای مثال برای اتو کردن لباس‌ها  و غیره.

چه مدارکی برای طلاق به درخواست زوج لازم است؟

در حالت کلی مردان برای ثبت طلاق و مراجعه به دادگاه خانواده نیازمند مدارک زیر هستند:

  • اصل سند ازدواج
  • اصل شناسنامه مرد
  • کپی کارت ملی مرد

ثبت درخواست طلاق

مهریه در طلاق به درخواست مرد

همانطور که پیشتر نیز در این متن بیان شد، در صورتی که مرد بخواهد طلاقی را ثبت کند و از حق طلاق خود که در قانون مدنی برای وی در نظر گرفته شده است استفاده کند، باید مهریه را را به طور کامل پرداخت کند و این حق زن است که آن را به طور کامل دریافت کند.

طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به جزئیاتی که در قانون اعلام شده است، مرد می‌تواند به صورت غیابی از حق طلاق خود استفاده کند و به طوری باشد که نیازی به حضور زوجه در دادگاه نباشد و بیان شده است که در این صورت نیز دادگاه به درخواست مردم رسیدگی می‌کند و غیاب زن در مراحل ثبت طلاق و غیره، تاثیری در رای دادگاه ندارد و اگر شرایط لازم توسط دادگاه محرز شد، گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

البته شایان ذکر است که اگر حکم طلاق به صورت غیابی صادر شده باشد، زن می‌تواند در مهلت نسبت به آن تقاضای واخواهی داشته باشد و پس از انجام آن، امکان تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی نیز موجود است.

در نهایت می‌توان گفت که انجام طلاق غیابی از طرف مرد، می‌تواند ماه‌ها طول بکشد اما اگر اعتراض و واخواهی و غیره از طرف زن صورت نگیرد، در مدت زمان کمتری طلاق آن‌ها انجام می‌شود.

همچنین در رابطه با مدت زمان انجام طلاق به صورت غیابی، باید بیان نماییم که ثبت طلاق در دفترخانه به این صورت است که باید مدارک زن و شوهر به دفترخانه ارائه بشود و با در نظر گرفتن این که این طلاق به صورت غیابی است، ممکن است که زن به هر دلیلی به دفترخانه مراجعه نکند و به همین منظور مدت زمان ثبت طلاق آن‌ها طولانی شود.

البته همچنین باید بیان نماییم که این مشکلات در صورتی به وجود می‌آید که ثبت طلاق غیابی از سوی زن و مرد یا به عبارتی توافقی باشد و اگر عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق از طرف مرد باشد، مشکل زیادی از این بابت وجود ندارد و دفترخانه پس از اینکه به طرفین اخطار داد می‌تواند طلاق را ثبت کند.

همچنین اگر طلاق از طرف مرد انجام بگیرد، اعتراض نسبت به آن باعث نمی‌شود که رای دادگاه در رابطه با طلاق از طرف مرد تغییر کند بلکه باید بیان نمایم که اعتراض به حکم دادگاه مبنی بر صدور گواهی عدم سازش، معمولا به این دلیل است که زوجه نسبت به حقوق مالی خود از تبدیل مهریه و اجرت المثل اعتراض شکایت دارد.

ثبت طلاق با طلاق ۲۴

دانستن اینکه برای انجام طلاق باید چه کارهایی را انجام دهیم و چه مدارکی را لازم داریم و چگونه باید عمل کنیم که از تمامی حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق بهره‌مند شویم نیازمند این است که با یک فرد دانا به مسائل حقوقی و متخصص در زمینه‌های مربوط به ثبت طلاق از طرف زوج یا زوجه، مشورت کنیم و از مشاوره‌های وی بهره‌مند شویم.

به همین منظور، بهتر است که از یک پلتفرمی استفاده کنید که در آن، متخصصین و افراد مختلفی در حال فعالیت هستند و می‌توانند شما را در انجام مراحل مربوط به طلاق و ثبت طلاق یاری کنند.

به همین منظور پیشنهاد می‌شود که حقوقدان و وکیل مورد نظر خود را در طلاق ۲۴ بیابید و با خیال راحت از مشاوره‌های وی بهره مند شوید و در کمترین زمان و با کمترین هزینه، حقوق خود را در چارچوب قانونی به دست بیاورید.

طلاق به درخواست زوجه چگونه است و چگونه می‌تواند انجام گیرد؟

همانطور که بیان کردیم در قانون مدنی ایران حق طلاق برای مردان در نظر گرفته شده است و می‌توانند حتی بدون داشتن دلیل محکمه پسند طلاق خود را ثبت کنند و از حق طلاق خود استفاده کنند.

این پرسش پیش می‌آید که زن‌ها در چه صورتی می‌توانند طلاق  خود را ثبت کنند و آیا قانونگذار چنین حقی برای آن‌ها در نظر گرفته است یا خیر؟

در قانون مدنی به طور صریح به طلاق از سوی زنان و دارا بودن حق توسط آن‌ها اشاره نشده است اما برای مثال بیان شده است که زن می‌تواند طلاق خلع انجام دهد و این به این معنا است که می تواند با بخشیدن قسمت یا تمام مهریه خود، درخواست طلاق قرار دهد و از همسر خود جدا شود که البته این مورد نیز نیازمند قبول توسط مرد است.

همچنین زن می‌تواند در طلاق وکالت داشته باشد و این به این معنا است که در سندی که ضمن عقد یا پس از عقد تنظیم می‌شود، برای وی حق طلاق در نظر گرفته شود تا بتواند از آن استفاده کند.

جدایی زوجین

علاوه بر آن بیان شده است که اگر عسر و حرج زن ثابت شود، یعنی او در چنان سختی و مشقتی باشد که نتواند زندگی مشترک با مرد را تحمل کند، می‌تواند استرس و حرج خود را به دادگاه ثابت کرده و دادگاه حکم طلاق وی را صادر کند.

موارد عسر و حرج نیز در قانون احصا شده است که از آن می توان به اعتیاد زوج یا غیبت وی در یک مدت مشخص اشاره کرد.

البته باید بیان کنیم که موارد عسر و حرج به این چند مورد محدود نمی‌شود و بیان شده است که بسیاری از موارد، توسط قاضی تشخیص داده می‌شود و می‌تواند خارج از دایره شمول موارد مذکور در قانون مدنی باشد.

طلاق توافقی و توافق طرفین برای ثبت طلاق

یکی دیگر از انواع طلاق نیز که با توجه به آن، طرفین می‌توانند از یکدیگر جدا شوند، طلاق توافقی است و بیان گردیده است که در طلاق توافقی، هر دو طرف در تمامی مسائل مربوط به طلاق با هم توافق می کنند و هیچ مشکلی از بابت مقدار مهریه و غیره وجود نخواهد داشت.

البته در این نوع طلاق، بخشش مهریه نمی‌تواند بیش از مقدار آن باشد و چند قاعده دیگر نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱