پیرامون طلاق

طلاق به خاطر عقیم بودن مرد چگونه است؟

زندگی زناشویی با همه خوبی ها و زیبایی هایی که دارد می تواند با مسائل و مشکلاتی همراه باشد که شرایط را برای جدایی هر کدام از زوجین فراهم کند.

یکی از این مشکلات عدم باروری یکی از زوجین بوده که سبب می شود یکی از آرمان های اصلی ازدواج بی نتیجه بماند.

بر همین اساس اگر مرد توانایی باروری نداشته باشد، زن می تواند از طریق مراجع قانونی جهت رسیدگی به این مسئله و تنظیم دادخواست طلاق اقدام نماید.

بنابر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است چهل درصد ناباروری زوجین به مشکل مردان در این زمینه مربوط می شود که این مسئله می تواند از طریق اقدامات پزشکی تا حدودی حل گردد، هر چند در برخی حالات نتیجه ای در این مورد حاصل نشده و کار به اجرای حکم طلاق می کشد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی موضوع طلاق به خاطر عقیم بودن مرد به توضیحات دیگری در این رابطه بپردازیم که می تواند پاسخ مناسبی برای سؤالاتی باشد که ممکن است در ذهن شما مخاطبان عزیز و در رابطه با این موضوع شکل گرفته باشد.

مشکلات جنسی زوجین علی الخصوص مردان در ازدواج

در این بخش می خواهیم در مورد مشکلات جنسی زوجین که می توانند بر زندگی زناشویی آن ها تاثیر منفی بگذارد و مقدمات جدایی و طلاق آن ها را فراهم نماید اشاره کنیم.

در این رابطه می توان به دو نوع از مشکلات جنسی اشاره کرد که با عنوان های مقاربتی و روحی و روانی شناخته می شوند.

  1. نوع اول از مشکلات جنسی زوجین که با عنوان مشکلات جنسی مقاربتی معرفی می شوند به دلیل ضعف یا عدم کارایی لازم دستگاه تناسلی زوجین علی الخصوص مرد اتفاق می افتد که می تواند به دلیل ناتوانی جنسی مرد، بیماری های مقاربتی یا صعب العلاج باشد.
  2. نوع دوم این مشکلات جنسی به ناراحتی های روحی و روانی زوجین مخصوصا مردان برمی گردد که در دراز مدت بر روابط جنسی آن ها تاثیر منفی می گذارد.

بیماری های مربوط به مشکلات جنسی نوع اول می توانند شرایط را برای فسخ نکاح توسط طرف مقابل هموار کند.

بیماری هایی چون عقیم بودن مرد، بیماری های مقاربتی مانند ایدز و اختلالات جنسی مانند عنن، جبّ و حضاء می توانند حق فسخ نکاح را به زن واگذار نمایند.

به طور کلی هر مشکل جنسی در مرد که درمان آن مشکل یا غیرممکن باشد و سبب شود همسر وی طبق ماده 1130 قانون مدنی درخواست عسر و حرج کند، می تواند توسط قانون مورد پیگیری قرار بگیرد و شرایط را برای طلاق و جدایی زن از مرد فراهم نماید.

بارداری

تشخیص عقیم بودن همسر در دوران نامزدی

به جرات می توان گفت که عقیم بودن همسر از رایج ترین دلایل طلاق بوده است که امروزه بیشتر با عنوان مشکلات جنسی زوجین شناخته می شود.

اگر زوجین علی الخصوص مرد نتوانند رابطه جنسی را به طور کامل انجام دهند و در حین انجام آن با مشکلاتی همراه باشند، این مسئله می تواند بر روی فرآیند باروری زوجین اثر نامطلوبی ایجاد کند و سبب عدم باروری آن ها شود.

هر چند که امروزه با پیشرفت علم پزشکی و افزایش آگاهی زوجین در این زمینه، شمار این مشکلات بسیار کاهش یافته است ولی در برخی موارد علاج آن برای زوجین مخصوصا مرد ممکن نبوده و کار به جدایی آن ها خواهد کشید.

در چنین شرایطی مسئله عقیم بودن مرد می تواند در همان دوران نامزدی مشخص گردد؛ بدین صورت که هر گاه زن در دوران نامزدی خود بر اساس شواهد و یا مستنداتی متوجه شود که شوهر وی عقیم است می تواند درخواست طلاق دهد.

برای این کار لازم است که گواهی پزشک قانونی یا گزارش یک پزشک معتبر در رابطه با عقیم بودن شوهر خود را تهیه نماید و آن را به مراجع قانونی تحویل دهد تا مراحل قانونی این کار به صورت معمول طی شود.

حق طلاق برای عقیم بودن مرد در شرایط ضمن عقد

این شرط به طور رایج در عقدنامه ها وجود دارد و جزء شروط ضمن عقد زوجین به حساب می آید، اما گاهی بنابر دلایلی ممکن است هر کدام از زوجین از امضای آن خودداری می کنند.

به عنوان مثال اگر مرد شرایط ضمن عقد در این رابطه را قبول نکند، باز هم زن می تواند به دلیل مشکل عقیم بودن وی از دادگاه درخواست طلاق نماید.

حال اگر پس از ثبت درخواست و رسیدگی های لازم در این زمینه، مسئله عقیم بودن مرد اثبات گردد، دادگاه با درخواست زن برای جدایی موافقت کرده و حکم طلاق صادر می شود.

فسخ نکاح به دلیل عقیم بودن مرد

خوشبختانه در قانون مدنی موارد فسخ نکاح در رابطه با عیوب مرد گنجانده شده است که بر اساس آن ها تنها مسئله عقیم بودن مرد برای فسخ آن کافی نبوده و در شرایطی این امر اجرا می گردد که مرد با مشکل کوتاهی آلت و یا اخته بودن رو به رو باشد.

چرا که وجود این عیوب در مرد می تواند بر کیفیت رابطه جنسی زوجین تاثیر نامطلوبی بگذارد و امکان نارضایتی زن را به همراه داشته باشد.

پس در چنین شرایطی زن می تواند طبق قانون از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید.

عقیم بودن مرد

تفاوت فسخ نکاح و طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

درحالت کلی احکام طلاق و فسخ نکاح سبب انحلال پیمان ازدواج و جدا شدن زوجین می شود. با این وجود تفاوت هایی نیز در بین این احکام وجود دارد که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در مورد حکم فسخ طلاق می توان گفت که برای این حکم طبق ماده 1132 قانون مدنی، تشریفات و مراحلی که برای طلاق در نظر گرفته شده است وجود ندارد و استفاده از این حکم می تواند از زیان های وارده بر هر کدام از زوجینی که حق فسخ به نفع وی صادر شده است جلوگیری کند.

علاوه بر آن زنی که از حکم فسخ نکاح برخوردار است جهت انجام آن نیازی به تشکیل دادگاه ندارد و می تواند بدون مراجعه به دادگاه از شوهر عقیم خود جدا شود.

البته جهت اجرایی شدن آن نیاز به یک سری روال معمول رسیدگی مانند ارسال اظهارنامه رسمی، ثبت فسخ در دفاتر رسمی، ثبت در شناسنامه و غیره نیز نیاز است.

حال اگر در فرآیند اجرایی شدن این حکم با شوهر خود وارد اختلافاتی شود که مانع از انجام آن گردد می تواند جهت پیگیری آن به دادگاه مراجعه نماید.

اختیار فسخ نکاح طبق ماده 1131 قانون مدنی به صورت فوری بوده و اگر زنی که دارای حق فسخ طلاق است بعد از آگاهی از مسئله مورد نظر مانند مشکل عقیمی مرد فورا به فسخ آن اقدام نکند، خیار از وی ساقط می گردد.

البته به شرطی که وی قبل از صدور این حکم، به این مسئله آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند از حق فسخ خود به طور کامل استفاده نماید و خیار او در این زمینه از دست نرود.

چگونگی طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

در بند دهم از شرایط موجود در عقدنامه ازدواج دائم، به مسئله طلاق به دلیل عقیم بودن مرد اشاره شده است که طبق این بند، حق طلاق یا وکالت در طلاق توسط قانون حمایت از خانواده به زن واگذار می گردد.

بدین صورت که هر گاه زنی پس از گذشت 5 سال از تاریخ ازدواج آن ها، از شوهر خود بنابر مشکلات جسمانی، جنسی و یا عقیم بودن مرد، صاحب بچه نشود، می تواند از دادگاه درخواست طلاق و جدایی نماید.

اگر چه امروزه از طریق روش های پیشرفته پزشکی و آزمایشگاهی مانند تزریق اسپرم مرد به داخل تخمک زن و باردار نمودن آن به روش مصنوعی و به اصطلاح کاشت رحم می توان این مشکل را تا حدود زیادی رفع نمود، ولی اگر زن از انجام این کار خودداری کند، باز هم حق طلاق یا وکالت از طلاق با وی خواهد بود؛ چرا که نمی توان زن را به یک عمل پزشکی سخت وادار نمود درحالی که وی هیچ مشکلی در زمینه باروری ندارد و انجام این عمل پزشکی به خاطر مشکل و عیبی است که در شوهر وی وجود دارد.

پس با این وجود زن می تواند هم زیر بار این کار نرود و هم از حق طلاق خود استفاده کند.

در این رابطه اکثر قضات بر این باور هستند که شرط ازدواج زوجین و فرزند آوری آنها می بایست بر اساس روال طبیعی این کار باشد و هر گاه یکی از آن ها به طور طبیعی نتواند شرایط باروری را فراهم کند، امتیاز حق طلاق توسط طرف دیگر اجرایی می گردد.

بدین صورت که هر گاه مرد به دلیل عقیم بودن نتواند به طور طبیعی همسر خود را بارور سازد، حق طلاق به زن داده می شود.

در مورد مسائل مالی زن مانند مهریه و نفقه بعد از صدور حکم طلاق می توان گفت که پرداخت تمامی آن ها توسط مرد به قوت خود باقی می ماند.

در حالت کلی رسیدگی به درخواست طلاق زن به دلیل عقیم بودن مرد نیازمند گذراندن مراحلی چون سپری شدن 5 سال تمام از ازدواج زوجین، تهیه دادخواست طلاق با عنوان عقیم بودن مرد، تنظیم مدارک پزشکی جهت اثبات این ادعا، ارجاع مدارک مذکور به پزشکی قانونی و در آخر تایید پزشکی قانونی است.

طلاق

دامنه اختیارات زن در رابطه با عقیم بودن مرد

همانطور که در بخش قبلی بدان اشاره شد، دراغلب مواقع باروری زن از طریق تزریق اسپرم مرد به درون تخمک زن و کاشت رحم قابل انجام خواهد بود ولی از آن جایی که این کار با یک سری عملیات پزشکی و درمانی همراه است، ممکن است برای زن ناخوشایند باشد و از انجام آن امتناع ورزد.

پس در چنین شرایطی زن هیچ اجباری به انجام این کار ندارد و از آن جایی که مشکل باروری مربوط به مرد بوده، زن همچنان می تواند از حق طلاق خود استفاده کند.

همچنین از نظر متخصصان نازایی انجام عملیات پزشکی جهت باروری مصنوعی زن با سختی ها و فشارهایی همراه خواهد بود که می تواند برای زن ناخوشایند باشد و به مرور زمان در وی سبب ایجاد بیماری های دیگری مانند افسردگی شود.

احکام قانونی مرتبط با طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

در این بخش قصد داریم به یک سری از احکام قانونی در رابطه عقیم بودن مرد بپردازیم که ممکن است در برخی حالات برای زوجین نیز اتفاق بیفتد.

  • مورد اول اینکه اگر ناباروری زوجین به خاطر مشکل هر دو طرف باشد، بدین صورت که علاوه بر عقیم بودن مرد، همسر وی نیز مشکل ناباروری داشته باشد، در چنین شرایطی زن نمی تواند از حق طلاق خود استفاده نماید.
  • مورد دوم در این رابطه این است که اگر مرد به طور طبیعی امکان باروری نداشته باشد، شرط طلاق به همسر وی واگذار می گردد تا آن جا که حتی اگر مرد به روش های مصنوعی بتواند همسر خود را بارور کند، باز هم این حق طلاق از زن صلب نمی گردد.
  • مورد سوم به این امر اشاره دارد که شروط ازدواج برای زوجین در رابطه با باروری «طبیعی» آن ها بوده و اگر زوجین پس از طی 5 سال از زندگی مشترک، از طریق روش های درمانی و پزشکی بارور شوند، باز هم امکان استفاده از حکم طلاق وجود دارد.

مدارک لازم جهت طلاق به دلیل عقیم بودن مرد کدامند؟

در این نوع طلاق که از طرف زن وبه دلیل عقیم بودن مرد درخواست می شود، به مدارک مختلفی نیاز است که در ادامه این بخش به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

  • اولین مدرک مورد نیاز برای این کار سند رسمی ازدواج بوده که اگر زوجین بنابر دلایلی به آن دسترسی نداشته باشند می توانند با مراجعه به دفتر ازدواج مربوطه، رونوشت آن را تهیه نموده و به دادگاه ارجاع نمایند.
  • از دیگر مدارک مورد نیاز برای این کار می توان به اصل شناسنامه و کارت ملی زوجین اشاره کرد که در موارد خاص می توان کپی آن ها را نیز به بخش رسیدگی ارائه داد.
  • هر چند که این روزها کارت ملی افراد به صورت الکترونیکی درآمده و تمام امور مربوط به آن نیز به صورت الکترونیکی قابل اجرا خواهد بود.
  • علاوه بر این موارد به یک سری مدارک پزشکی نیز در این زمینه نیاز است که از جمله آن ها می توان به مدارک معاینات پزشک قانونی، برگه تایید پزشک معتبر در زمینه اثبات عقیم بودن مرد و غیره اشاره کرد.

هزینه تمام شده تنظیم طلاق به دلیل عقیم بودن مرد چقدر است؟

همانطور که می دانید مدارک قانونی و پزشکی ذکر شده در بخش قبل قاعدتا با هزینه هایی همراه خواهد بود که از جمله آن ها می توان به هزینه بررسی پزشک قانونی، هزینه انجام آزمایشات مربوط به عقیم بودن مرد و هزینه بررسی و تایید پزشک معتبر در این زمینه اشاره کرد که با هزینه های دیگری چون ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و تشکیل دادگاه و بررسی های قضایی مربوط به آن همراه خواهد بود.

البته هزینه حق الوکاله وکیل را نیز در صورت استخدام وی باید به این هزینه ها اضافه نمود.

در کل هزینه هایی که استخدام وکیل در این زمینه می تواند برای شما داشته باشد در مقایسه با خدمات و مزایای بسیار آن قابل چشم پوشی است.

طلاق

آیا برای طلاق به دلیل عقیم بودن مرد نیاز به وکیل است؟

این امر بر کسی پوشیده نیست که پیگیری درخواست های حقوقی و زناشویی مانند طلاق به خاطر عقیم بودن مرد نیازمند گذراندن مراحل و ضوابطی است که زوجین علی الخصوص زنان درگیر در این پرونده ها ممکن است به تنهایی نتوانند از عهده این کار برآیند.

علاوه بر آن پیگیری این درخواست ها با روال قانونی مشخصی همراه بوده که هرگونه کوتاهی و اشتباه در مسیر رسیدگی به آن ها می تواند مقدمات طولانی تر شدن فرآیند پیگیری پرونده و بروز اشتباه در مسیر رسیدگی به آن را به همراه داشته باشد.

همانطور که در بخش های مختلف این مقاله بدان اشاره شد، پیگیری و ثبت درخواست طلاق به خاطر عقیم بودن مرد بر اساس شرایط، قوانین و شروط مشخصی صورت می گیرد که انجام درست و به موقع هر کدام از این مراحل می تواند به زن در جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب کمک زیادی کند.

از جمله مزایای استخدام وکیل در پیگیری انواع طلاق مانند درخواست طلاق زن به خاطر عقیم بودن مرد می توان به مواردی چون عدم تشکیل پرونده‌ های متعدد در دادگاه و مراجع قضایی، افزایش شانس پیروزی زن در دادخواست، اثبات عسر و حرج وی به کمک تاکتیک های حقوقی،کوتاه تر شدن زمان رسیدگی به حکم طلاق و غیره اشاره کرد.

از این رو بهتر است زن قبل از اقدام به ثبت درخواست طلاق، با یک وکیل مجرب و با تجربه در ارتباط باشید و نحوه انجام مراحل قانونی و قضایی این دادخواست ها را از وی جویا شود.

علاوه بر آن وکیل در طی فرآیند درخواست طلاق به خاطر عقیم بودن مرد می تواند به عنوان یک مشاور در کنار زن باشد و یا در صورت لزوم به عنوان نماینده وی در جلسات دادرسی، اجرا و ثبت طلاق حضور پیدا کند.

طلاق

مرکز اینترنتی طلاق 24

سایت طلاق24 با سابقه روشنی که در زمینه بررسی و حل مسائل حقوقی و اختلافات خانوادگی زوجین داشته، توانسته است مشاوره های موثری رادر این زمینه به مخاطبان خود انتقال دهد.

بر همین اساس توصیه ما به شما این است که در رابطه با موضوعاتی چون انواع طلاق علی الخصوص طلاق به خاطر عقیم بودن مرد به سایتطلاق 24 مراجعه نموده و از مشاوره ها، راهنمایی ها و مطالب مفید آن بهره مند شوید.

با این حال سایت طلاق 24 پیشنهاد می کند که زوجین با صلح و سازش و از طریق مشاوره و مراجعه به پزشک مشکلات خود در این زمینه را حل و فصل کنند و اگر طی چنین شرایطی نتیجه مطلوب و قابل تاملی حاصل نشد، زن می تواند با استفاده از حق قانونی خود در این زمینه طلاق بگیرد.

از مشکلات رایج زوجین در زندگی زناشویی می توان به مسئله وجود اختلالات جنسی در هر کدام از آن ها اشاره کرد که می تواند بر زندگی مشترک آن ها تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

به علاوه مشکلات جنسی مرد و عقیم بودن وی نیز از جمله مسائل قابل تاملی استکه عدم توجه و رسیدگی به آن می تواند شرایط را برای فروپاشی زندگی مشترک زوجین هموار کند.

اگر چه امروزه امکان باروری زوجین با پیشرفت علم پزشکی و از طریق روش های آزمایشگاهی قابل دسترس بوده ولی در برخی موارد ممکن است این روند مطابق با میل زوجین پیش نرود و آن ها را از ادامه زندگی مشترک باز دارد.

توصیه ما به شما عزیزان این است که جهت مدیریت زمان و دستیابی به یک نتیجه مطلوب، از یک وکیل مجرب و باتجربه در زمینه مسائل خانوادگی و طلاق کمک بگیرید.

همچنین جهت حل مشکلات قضایی، خانوادگی و زناشویی خود می توانید به سایت طلاق 24 مراجعه نموده و از مطالب،مشاوره ها، راهنمایی ها و پرسش و پاسخ های مفید منتشر شده در آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱