دادخواست های خانواده

دادخواست طلاق از طرف زن چگونه است؟

اگر چه روند هر جدایی و طلاق متفاوت است اما در نهایت همه این اتفاقات دلایل مشابهی دارند. این دلایل می توانند ریشه های مختلفی در نوع تفکر، تربیت و زندگی ما داشته باشند.

ما بدون حرف زدن از همدیگر جدا می شویم. بدون توجه به احساسات طرف مقابل او را نادیده گرفته و خواسته های خودمان را در اولویت قرار می دهیم و گاهی با داشتن روابط خارج از ازدواج، همسرمان را آزار داده و او را به جدایی و طلاق سوق می دهیم.

از آن جایی که دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد، در متن حاضر قصد داریم با مرور این موارد بررسی کنیم که دادخواست طلاق از طرف زن چگونه است.

دلایل عمده زنان برای طلاق

زنان دلایل زیادی برای جدا شدن از همسر خود دارند. به خصوص زنانی که در این دوره زندگی می کنند و نوع نگاهشان حتی با مادر خود نیز تفاوت بسیاری دارد.

آن ها آموخته اند که حق خود را طلب کرده و به جای سکوت و سازگاری با شرایط مختلف، پا به میدان گذاشته و حق خود را به دست آورند. دلایل عمده در تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن، به این شرح است:

فقدان ارتباط

بر اساس نظرسنجی برخی کارشناسان، دلیل اصلی طلاق عدم ارتباط زوجین است. ارتباط مؤثر کلید هر رابطه سالم و شاد است. اینکه بتوانید در مورد مشکلات، برنامه ها، اهداف و نیازها با شریک زندگی خود صحبت کنید، باعث ایجاد صمیمیت می شود.

همچنین به شناسایی و رفع مشکلاتی که به خودی خود می تواند ازدواج شما را نجات دهد، کمک می کند. این میان بیش از 34 درصد از افراد طلاق گرفته، عدم ارتباط مناسب را به عنوان آفت ازدواجشان عنوان کردند.

خیانت

دومین دلیل رایج برای تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن، خیانت است. اعتماد جز اصلی هر رابطه ای است که در زندگی خود دارید.

همکاران شما باید به شما اعتماد کنند، دوستانتان باید به شما اعتماد کنند و شریک زندگی شما قطعا باید به شما اعتماد کند. یکی از شکست های عمده اعتماد در روابط که می تواند منجر به جدایی شود، خیانت است.

فرقی ندارد که این اتفاق به صورت احساسی، مالی یا فیزیکی رخ داده باشد، داشتن رابطه صمیمی خارج از ازدواج یک خیانت است.

اگرچه در برخی رویدادها خیانت ممکن است به سادگی یک لغزش باشد، اما در موارد دیگر روابط خارج از ازدواج می تواند نشان دهنده مسائل عمیق تری در درون یکی از طرفین باشد. این مهم می تواند عدم تعهد به طرف مقابل یا احساس جدا شدن از یکدیگر را نشان دهد.

در حالی که در برخی موارد آسیب های وارد شده به رابطه را می توان با مشاوره ازدواج ترمیم کرد، در موارد دیگر باید با جدایی زندگی خود را از آن شرایط نجات داد؛ بنابراین جای تعجب نیست که خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق است و 24 درصد از افراد جدایی خود را به خیانت نسبت می دهند.

دادخواست طلاق

ناتوانی در حل تعارض

هیچ رابطه ای بدون تعارض نیست. اما توانایی مدیریت و حل تعارض اغلب مستلزم سازش است. مشکلات زمانی به وجود می‌آیند که ارتباط از بین می‌رود، یکی از طرفین از مصالحه امتناع می‌کند یا اگر موضوع کاملا تفرقه‌انگیز باشد.

زندگی در عین جدایی احساسی

جدایی عاطفی باعث درگیری و اصطکاک می شود. در موارد دیگر، با دانستن این که دو نفر که زمانی با هم عالی بودند، دیگر بهترین لحظه ها را با هم نخواهند داشت، می‌تواند دوستانه رابطه خود را به پایان رسانده و به طلاق توافقی فکر کنند.

جدا شدن از هم اغلب می تواند به عنوان تفاوت های آشتی ناپذیر معنا شود، جایی که دو نفر به سادگی نمی توانند رابطه خود را به درستی خاتمه دهند.

وقتی زن و شوهری بعد از جدایی عاطفی احساس می کنند که در جستجوی طلاق ناعادلانه هستند. زیرا هیچ یک از طرفین مسئول این جدایی نیست و هیچ کس کاری برای آسیب رساندن به رابطه انجام نداده است.

با این حال، اگر باعث ناراحتی شما می شود و قادر به رفع آن نیستید، انجام آن کاملا موجه است. در واقع با تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن شروع کرده و این زندگی بدون عاطفه را کنار بگذارید.

فقدان عاطفه در یک رابطه همچنین می تواند به عشق و صمیمیت بسیار آسیب برساند. می تواند بین دو نفر فاصله ایجاد کرده و به نظر برسد که فقدان علاقه و ناتوانی در ابراز عشق وجود دارد. این مسئله، می تواند برای بسیاری از افراد آخر قطره ای باشد که ظرف وجودشان را لبریز کند.

حفظ سطح صمیمیت زوجین در شروع یک رابطه لزوما هدف نیست. با این حال هنوز باید صمیمیت کافی برای زوجین وجود داشته باشد تا در درون رابطه احساس امنیت کنند. در حالی که کاهش صمیمیت پس از چندین سال ازدواج غیرمعمول نیست، اما مطمئنا مشکلی است که در صورت تعهد دو نفر قابل حل است.

مسائل مالی

مشکلات مالی می تواند وزن واقعی بر روابط داشته باشد و یکی از دلایل اصلی طلاق باشند. اگرچه پول منبع خوشبختی نیست، اما عدم ثبات مالی می تواند بر روابط فشار وارد کند.

اگر به دلیل رابطه قبلی در شرایط مالی سختی قرار گرفته اید، چندین قدم وجود دارد که می توانید برای کاهش مشکلات مالی انجام دهید.

برای نمونه ایجاد یک برنامه مالی، که به موجب آن درآمد ماهانه خود را مدیریت کنید، می تواند به شما کمک کند تصویر واضح تری از میزان پس انداز خود ترسیم کنید.

اما در نهایت عدم تلاش همسر برای رسیدگی به این مسئله می تواند دلیل باشد که تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن انجام شده و وی بخواهد زندگی در وضعیت بهتری را تجربه کند.

در این صورت حتما در پرداخت نفقه و مهریه زن دچار مشکل خواهد شد و این مهم موضوع طلاق را پیچیده تر می کند.

ازدواج با دلایل اشتباه

برخی از کسانی که طلاق گرفته اند، ازدواج خود را از ابتدا محکوم به فنا می دانند. شاید این زوج خیلی جوان، ناآماده یا صرفا به این دلیل که برای انجام این کار تحت فشار بودند ازدواج کردند. اگر پایه و اساس ازدواج هرگز برای شروع درست نبود، اغلب منجر به طلاق می شود.

متأسفانه فرهنگ ما نیز در این امر دخیل است. بسیاری از پدر و مادرها هنوز گمان می کنند ازدواج فرزندانشان در سن کم، با فرد پول‌دار، برای حرف مردم و یا دلایلی از این دست بهترین کار است.

اما نکته اینجاست که ازدواج فرد بدون داشتن آمادگی لازم در نهایت فرصت های او را به تباهی کشیده و در بسیاری موارد تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن را در پیش دارد.

طلاق

سوء استفاده

متاسفانه هنوز هم روابط توهین آمیز بسیار رایج هستند. سوء استفاده در انواع مختلف مانند آزار جسمی، آزار عاطفی یا آزار کلامی می تواند افراد را از هم جدا کند.

در حالی که برخی از مشکلاتی که در روابط ایجاد می شود را می توان برطرف کرد یا حداقل می توان مصالحه کرد، معمولا سوء استفاده وضعیت متفاوتی دارد. در مورد سوء استفاده، کمک گرفتن و یا خروج از یک رابطه مخرب بسیار مهم است.

هرگز بهانه ای برای خشونت خانگی وجود ندارد و اگر دچار این وضعیت هستند حتما با تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن، زندگی خود را به سمت بهتری هدایت کنید.

روش های مختلف دادخواست طلاق از طرف زن

در متن قانون روش های مختلفی برای درخواست طلاق زن وجود دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که برای بررسی تمام این روش ها دادگاه باید دلیل محکمه پسند داشته باشد و تنها در این صورت است که شما می توانید طلاق بگیرید.

برای مثال اگر شما تنها یک بار از همسر خود توهین شنیده اید، نمی توانید این مسئله را دلیل طلاق بدانید اما اگر این وضعیت همیشگی است و زندگی برای شما سخت شده است، می توانید از روش های زیر برای درخواست طلاق، اقدام کنید.

مسئله عسر و حرج

به ماده 1130 قانون مدنی و موارد ذکر شده در تبصره آن توجه کنید. این ماده عنوان می کند که «در مورد زیر زن می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود».

موارد مهم این ماده در تبصره بعد از آن این گونه ذکر شده اند «عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می گردد:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه
  2. 2اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجددا به مصرف موارد مذکور روی آورده، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد
  5. ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید. موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

در اصل شما به عنوان یک زن، 5 راه مختلف برای تنظیم دادخواست طلاق را دارید. اگر در وضعیتی مانند موارد بالا هستید، با استفاده از تجربیات یک وکیل متبحر دادخواست خود را تنظیم کرده و حق خود را به دست آورید.

شروط دوازده گانه ضمن عقد

زن و مرد در زمان ازدواج می توانند شروطی را برای همدیگر در نظر بگیرند. این شروط مواردی مانند تحصیل، حق خروج از کشور، حق کار و مسائلی از این دست را پوشش می دهند.

همچنین مواردی مانند سوء رفتار مرد، عدم توانایی او در بچه دار شدن بعد از 5 سال، عدم توجه پرداخت نفقه و همکاری نکردن با دادگاه در این مورد، اعتیاد زوج به موارد مضر و غیره را می توان در این شروط مشاهده کرد.

طلاق

فسخ نکاح به درخواست زن

این مسئله نیز به وضوح در متن قانون توضیح داده شده است. ماده 1122 قانون مدنی اشاره دارد که در صورت وجود امراض زیر، زن می تواند درخواست فسخ نکاح را به دادگاه اعلام کند. تنها باید هر کدام از این موارد را به کمک پزشکی قانونی اثبات کرد.

  • عنن بودن مرد به معنای ناتوانی در رابطه جنسی است. در این وضعیت ابتدا حکم به درمان داده می شود که بعد از گذشت یک سال، اگر در مان صورت نگرفت، نکاح به درخواست زن فسخ می شود.
  • خصاء به معنای مثله یا اخته بودن مرد
  • مقطوع بودن آلت تناسلی

داشتن حق طلاق

بسیاری از افراد قبل از ازدواج، حق طلاق را شرط لازم برای زن می دانند و آن را به وی اهدا می کنند. در این وضعیت برای تنظیم دادخواست طلاق از طرف زن، نیازی به حضور مداوم مرد در دادگاه نیست و زوجه می تواند با ارائه حق وکالت خود، ازدواج را خاتمه دهد.

آیا می توان به دلیل عدم پرداخت نفقه درخواست طلاق داد؟

بله. پرداخت نفقه از جمله وظایف مرد است و اگر از آن سر باز بزند، با برخورد قاطع قانون روبرو می شود.

اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد، تکلیف مهریه چیست؟

این مسئله موجب حذف مهریه نیست. مهریه از حقوق اصلی هر زن است مگر اینکه بخواهد آن را ببخشد و در ازای این بخشش طلاق بگیرد.

با درخواست طلاق از طرف زن حضانت فرزند به چه صورت است؟

اگر توافقی در این موضوع بوده، دادگاه طبق توافق زوجین پیش می رود. در غیر این صورت به صورت قانونی حضانت فرزند بالای 7 سال با پدر است. مگر اینکه مادر ثابت کند او صلاحیت لازم را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱