مهریه

مهریه از طریق اداره ثبت چگونه است؟

مهریه حق شرعی و قانونی هر زنی است و از زمان عقد ازدواج زن مالک آن می شود. قانونگذار شرایط خاصی را برلی مهریه تعیین کرده است؛ زیرا در زندگی مشترک زوجین و بعد از جدایی، اصلی ترین حقوق مالی زن مهریه است.

در واقع مهریه نوعی پشتوانه مالی زن به شمار می رود و مرد تحت هر شرایطی موظف به پرداخت آن می باشد.

بر خلاف تصور اغلب افراد مهریه به شکل توافقی بین زن و مرد تعیین می شود. زن یا مرد نمی توانند مستقیما در تعیین مهریه نقشی داشته باشند بلکه باید طبق توافق بین طرفین حاصل شود.

هر نوع مالی که دارای ارزش اقتصادی است، می تواند به عنوان مهریه قرار گیرد و همچنین باید مشروعیت داشته باشد. در حال حاظر با توجه به عرف جامعه ما، سکه بهار آزادی برای مهریه تعیین می شود و معمولا ارقام بالایی در این زمینه در نظر گرفته می شود.

مهریه بالا با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور ما، تهدید جدی برای مردان به شمار می رود و تا حد نصاب خاصی (تا 110 سکه بهار آزادی) امکان محکومیت و یا بازداشتی برای مرد دارد.

در حال حاضر بسیاری از آقایان به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه در حال سچری کردن محکومیت خود می باشند و در نهایت سابقه کیفری برای آن ها در سیستم قضایی کشور ثبت می شود.

روش های مختلفی برای وصول مهریه وجود دارد. در واقع زن می تواند از را های گوناگونی مرد را تحت فشار قرار دهد تا مهریه را پرداخت کند. دعاوی مربوط به مهریه زمانی مطرح می شود که زوج تمایلی به پرداخت مهریه ندارد و زوجه به ناچار از طریق مراجع قانونی برای مطالبه آن اقدام می کند.

هنگامی که زوجین بر سر مسائل مربوط به مهریه با یکدیگر دچار اختلاف می شوند، بهتر است بدون مراجعه به مراجع قانونی و قضایی مشکل پیش آمده را حل  فصل کنند. در واقع زوجین با گفتگو ساده و به صورت مسالمت آمیز می توانند مشکل مهریه را برطرف کنند و نیازی به اقدامات قانونی در این زمینه نمی باشد.

در صورتی که زوج به دلایل مختلف قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، زوجه می تواند از طریق اداره ثبت و یا دادگاه اقدام کند.

مراحل مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت و دادگاه با هم متفاوت است و شرایط یکسانی ندارد. برای وصول مهریه زوجه می تواند به اداره ثبت و دادگاه خانواده مراجعه کند.

البته با توجه به رویه جدید، امکان مطالبه مهریه در وهله اول تنها از طریق اداره ثبت وجود دارد. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری در مورد نحوه وصول مهریه از طریق اجراییه ثبت خواهیم داد.

اداره ثبت اسناد

مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت

به طور کلی برای مطالبه مهریه دو راه وجود دارد، راه اول از طریق اداره ثبت و راه دوم از طریق دادگاه خانواده می باشد. به موجب قانون سابق، امکان مطالبه مهریه به اختیار زوجه از طریق دادگاه و یا اداره ثبت امکان پذیر بود. یعنی زوجه می توانست برای مطالبه مهریه به اداره ثبت و دادگاه مرجعه کند.

با توجه به قانون جدید، مراجعه مستقیم به دادگاه برای وصول مهریه امکان پذیر نیست. به بیان دیگر، زوجه نمی تواند مستقیما برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه اقدام کند. بلکه باید ابتدا به اجراییه ثبت مراجعه کرده و درخواست مطالبه مهریه را ثبت کند.

در حال حاضر اگر زوجه قصد مطالبه مهریه از همسر خود را داشته باشد، تنها راه حل پیش روی او مراجعه به اجراییه ثبت است. در واقع زن برای وصول مهریه به اداره ثبت بخش اجراییه مراجعه می کند و درخواست خود را به ثبت می رساند.

اگر تحت هر شرایطی مطالبه مهریه از طریق اجراییه ثبت امکان پذیر نبود یا زوجه به نتایج مورد انتظار خود در این زمینه نرسید، می تواند از طریق دادگاه مشکل مهریه خود را پیگیری کند.

لازم به ذکر است که مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت در مقایسه با دادگاه آسان تر است و زوجه به راحتی می توان روند قانونی را طی کند.

با توجه به این که رسیدگی به پرونده های مهریه در دادگاه نسبتا طولانی است، با تصویب بخشنامه جدید وصول مهریه شرایط همواری را فراهم کرده است تا زنان بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به حق و حقوق قانونی خود برسند.

مراحل وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

وصول مهریه از طریق اداره ثبت به روش های مختلفی صورت می گیرد و زوجه باید تمام مراحل قانونی را برای دریافت مهریه به طور کامل طی کند. برای مطالبه مهریه از طریق اجراییه ثبت نیازی به مراجعه به دادگاه و انتظار برای صدور حکم نیست.

زوجه ابتدا به دفتر خانه ای که ازدواج در آن به صورت رسمی ثبت شده است، مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه می کند. زوجه باید سند ازدواج را به دفتر خانه ارائه دهد تا از طریق آن صدور اجراییه انجام شود. تقاضای صدور اجراییه نسبت به مقداری از مهریه یا تمام آن انجام می شود.

در واقع زوجه می تواند تمام مهریه یا بخشی از آن را از طریق اجراییه ثبت تقاضا کند.

در سند ازدواج بخش مهریه توسط دفتر خانه درج می شود که اجراییه به همان میزان مهریه تقاضا شده صورت می گیرد. یعنی به همان میزان مهریه ای که از سوی زوجه تقاضا شده، از طرق دیگر امکان پیگیری وجود ندارد.

به طور مثال مهریه خانم 200 سکه بهار آزادی است که تنها به میزان 100 سکه تقاضا صدور اجراییه شده است. بنابراین زوجه برای مطالبه مهریه تا 100 سکه فقط می تواند از طریق اداره ثبت اقدام کند. البته مابقی مهریه که تقاضا صدور اجراییه نشده است از روش های دیگر مانند مراجعه به دادگاه امکان پذیر است.

در این صورت دفترخانه به زوجه برگه اجراییه می دهد که از طریق آن می تواند به اجرای ثبت مراجعه کند. سپس در اجراییه ثبت برای زوجه پرونده تشکیل شده و این موضوع از طریق اداره ثبت به زوج اطلاع رسانی می شود. اجراییه ثبت به مدت 10 روز به زوج فرصت می دهد تا برای پرداخت مهریه اقدام کند.

در غیر این صورت اموال وی شناسایی و توقیف می شوند. پرداخت مهریه زوجه از طریق اموال و دارایی مرد صورت می گیرد. به این طریق زن به مهریه خود که در واقع حق قانونی او می باشد، می رسد.

مهریه

توقیف اموال زوج از طریق اداره ثبت

از زمان ابلاغ اجراییه مهریه ظرف مدت زمان 10 روز زوج فرصت دارد تا مهریه خانم را پرداخت کند. اگر بعد از گذشت این مدت مهریه ای به زوجه پرداخت نشد، در نهایت راه حل توقیف اموال و دارایی زوج مورد بررسی قرار می گیرد.

در این صورت زوجه می بایست اموال و دارایی مرد را به اداره ثبت معرفی کند تا اقدامات لازم برای توقیف اموال صورت گیرد. روند توقیف اموال مرد به این شکل است که ابتدا اموال مرد توسط اجراییه ثبت کارشناسی شده و بهای آن ارزیابی می شود. سپس با کارشناسی هاص صورت گرفته اموال زوج به مزایده گذاشته می شود.

سوال اساسی که ممکن است مطرح شود این است که چنانچه در مهلت زمان 10 روز و تا قبل از عملیات توقیف توسط اداره ثبت، زوج اموال خود را به دیگری انتقال دهد، تکلیف زوجه چه خواهد بود؟

حال فرض کنیم که زوج پس از اطلاع از این که زوجه می خواهد مهریه را مطالبه کند، اموال خود را به شخص دیگر منتقل می کند که زوجه به خواسته خود نرسد.

باید گفت اگر از طریق ثبتی اقدام شده باشد و پس از ابلاغ اجراییه زوج این عمل را انجام دهد، تحت عنوان معامله به قصد فرار از دین به لحاظ حقوقی و کیفری قابل پیگیری می باشد. در واقع زوج با انتقال مال به دیگری در این شرایط مرتکب جرم شده است و قابل تعقیب کیفری از طریق مراجعه قضایی می باشد.

ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه از طریق اجرای ثبت

در صورتی که مرد تحت هر شرایطی مهریه همسر خود را نپردازد، امکان ممنوع الخروجی او به لحاظ قانونی وجود دارد. در این صورت زن می تواند از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه درخواست ممنوع الخروجی مرد را بدهد. زمانی که زوج مهریه همسر خود را پرداخت نمی کند، به لحاظ حقوقی بدهکار محسوب شده و باید ادای دین کند.

یکی از روش هایی که می توان مرد را برای پرداخت مهریه تحت فشار قرار داد، ممنوع الخروج کردن او است.

در واقع از این طریق می توان شوهر را وادار به پرداخت مهریه کرد. گاهی اوقات زوجه به اموال شوهر خود دسترسی ندارد و نمی توان آن ها را برای شناسایی و توقیف به اجراییه ثبت معرفی کند یا مرد نیز از معرفی اموال خود به منظور پرداخت بدهی خودداری می ‌کند. بنابراین زوجه درخواست ممنوع الخروجی شوهر خود را می دهد تا به دلایل مختلف از فرار شوهر خود جلوگیری کند.

ممنوع الخروج شدن شوهر با این هدف انجام می شود تا از خروج شوهر از کشور به قصد فرار از پرداخت بدهی و عدم پرداخت آن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که اگر اموال و دارایی مرد به متظور پرداخت مهریه شناسایی و توقیف شود، باز هم امکان ممنوع الخروجی زوج وجو دارد.

اگر از طریق توقیف اموال میزان مهریه مورد تقاضای زن پرداخت نشود، زوجه می‌تواند برای تامین باقیمانده مهریه خود نیز تقاضای ممنوع الخروجی مرد را داشته باشد.

در این صورت زوجه باید به دفتر ازدواجی که در عقد نامه قید شده و نکاح را ثبت کرده مراجعه نماید و تقاضای صدور اجراییه کند. پس از صدور اجراییه به اداره اجرای ثبت اسناد مراجعه می‌شود که آنجا هم می‌ تواند اموال زوج را توقیف کند و هم او را ممنوع الخروج کند.

مهریه

مزایا و معایب وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت می تواند معایب و مزایای زیادی برای زوجه داشته باشد. به طور کلی مطالبه مهریه با مراجعه به اداره ثبت هرینه کمتری در مقایسه با دادگاه دارد. همچنین روند رسیدگی به درخواست مهریه زن با سرعت عمل بیشتری انجام می شود.

توقیف اموال مرد با نظریه کارشناسی اداره ثبت صورت می گیرد و به راحتی اموال زوج شناسایی می شود.

چنانچه زوجه با مراجعه به اداره ثبت نتواند مهریه خود را به دلایل گوناگون دریافت کند، بعد از گذشت شش ماه از تاریخ درخواست اجرای ثبت می تواند دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه ارائه دهد.

زوجه می تواند بخشی از مهریه خود را از طریق اداره ثبت و بخش دیگر را از دادگاه مطالبه کند. هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد تا زوجه تمام مهریه خود را از اجراییه ثبت درخواست کند.

تفاوت مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت و دادگاه

  1. برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه باید دادخواست ارائه شود اما در اجرای ثبت چنین رویه ای وجود ندارد.
  2. در اقدام از طریق اداره ثبت نمی توان زوج را حبس و زندانی کرد اما از طریق دادگاه چنین امکانی وجود دارد.
  3. ممنوع الخروجی مرد در دادگاه مستلزم رای قطعی می باشد اما از طریق اداره ثبت به راحتی صورت می گیرد. زمانی که زوجه درخواست ممنوع الخروجی زوج را از دادگاه پیگیری می کند، تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود، از فرار مرد به خارج از کشور نمی توان جلوگیری کرد.

نکات مهم درمورد مطالبه مهریه

  • برای مطالبه مهریه باید مدارک شناسایی و سند ازدواج به دادگاه ارائه شود.
  • به جز مستثنیات دین، امکان توقیف اموال زوجه اعم از منقول و غیر منقول وجود دارد.
  • اموال غیر قابل توقیف (مستثنیات دین) شامل منزل مسکونی، اسباب و لوازم ضروری و سایر موارد مورد نیاز زوج می باشد.
  • قبل از صدور حکم زوجه می تواند درخواست توقیف اموال را بدهد، زیرا ممکن است بعد از صدور حکم، زوج اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد.
  • زوجه می تواند بخشی از مهریه خود را از طریق اداره ثبت و بخش دیگر را از دادگاه مطالبه کند.

اداره ثبت اسناد و املاک

مشاوره حقوقی برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های مهریه، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده مهریه وجود نداشته باشد. در این صورت بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با مهریه، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد نحوه مطالبه مهریه و غیره را کسب کرد.

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل مطالبه مهریه راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی در ارتباط با مسائل مهریه توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به مطالبه مهریه نمایید. همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست مهریه با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

برای آن که بتوانید مهریه خود را از همسرتان بگیرید و از طریق اداره ثبت اقدام کنید، باید اطلاعات حقوقی به میزان کافی داشته باشید. به همین جهت برای دریافت مشاوره های حقوقی در مورد نحوه وصول مهریه از اجراییه ثبت می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کلیه خدمات حقوقی مربوط به مسائل مهریه و سایر مسائل و مشکلات حقوقی در امور خانواده را با بهترین شرایط ممکن در اختیار شما قرار می دهیم.

مهریه

چگونه می توان مهریه را از طریق اداره ثبت مطالبه کرد؟

زوجه ابتدا می بایست به دفتر ثبت ازدواج مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سپس با دریافت گواهی مربوطه به اداره ثبت بخش اجراییه مراجعه کرده و در نهایت تقاضای مطالبه مهریه کند.

اگر با مهلت تعیین شده از اداره ثبت برای زوج، مهریه زوجه پرداخت نشود، تکلیف چه خواهد بود؟

اداره ثبت مهلت 10 روزه به زوج برای پرداخت مهریه می دهد. چنانچه در این مدت زمان مرد اقدامی بابت پرداخت مهریه نکند، اموال وی شناسایی و توقیف می شود.

آیا امکان توقیف تمام اموال مرد بابت مهریه وجود دارد؟

خیر، به جز مستثنیات دین مانند منزل مسکونی زوج، امکان توقیف سایر اموال او اعم از منقول و غیر منقول وجود دارد.

امکان ممنوع الخروجی زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه وجود دارد؟

بله، در صورتی که مرد مهریه همسر خود را پرداخت نکند، زوجه می تواند درخواست ممنوع الخروجی وی را بدهد.

ممنوع الخروجی مرد بابت عدم پرداخت مهریه از چه طریق امکان پذیر است؟

زوجه می تواند از طریق اداره ثبت یا دادگاه تقاضای ممنوع الخروج کردن شوهر خود را بدهد.

اگر زوجه بخشی از مهریه خود را از طریق اداره ثبت مطالبه کرده باشد، برای مابقی آن می تواند از طریق دادگاه اقدام کند؟

بله، زوجه می تواند بخشی از مهریه خود را از طریق اداره ثبت و بخش دیگر را از دادگاه مطالبه کند.

یک دیدگاه

  1. نظرم اینه که تف به این قوانین مملکت که همیشه مرد رو آزار واذیت میکنند مهریه کلا باید حذف بشه و خواهد شد دیگه هم کسی نمبتونه بابت مفت خوریی به مرد زور بگه لعنت به این قوانین احمقه اگر کسی مهرکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱