طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد در دوران عقد چگونه است؟

طلاق یکی از معضلات اصلی این روز های جامعه ما به شمار می رود. وقوع طلاق در سراسر دنیا یک امر طبیعی است و نمی توان آن را انکار کرد.

راهکار های مختلفی برای کاهش طلاق ارائه شده است اما تاثیر چندانی در این زمینه نداشته است. برای کاهش وقوع طلاق باید به صورت تخصصی برنامه ریزی شود، در غیر این صورت آینده جامعه را به خطر می اندازد.

در روابط زن و شوهری گاهی اوقات اختلافات و درگیری ها به صورت مداوم ادامه می یابند که راهی به جز طلاق نمی توتن برای آن ها متصور شد. یقینا طلاق امری پسندیده به شمار نمی رود اما بعضا تنها راه حل برای جدایی طرفین می باشد.

در واقع ادامه زندگی به صلاح هیچ کدام از طرفین نمی باشد و باید طلاق صورت بگیرد. البته در این زمینه همواره توصیه هایی به جوانان می شود تا حتی الامکان در صورت بروز اختلاف، تصمیم به طلاق نگیرند.

در اغلب مواقع، زن و مردی که از یکدیگر جدا می شوند، بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه پشیمان می شوند و مجددا به رابطه سابق خود باز می گردند.

به لحاظ حقوقی حق طلاق برای مردان می باشد اما زنان نیز تحت شرایطی می توانند از این حق برخوردار شوند. در واقع رضایت مرد برای طلاق شرط اصلی می باشد اما در مواردی زن می تواند بدون رضایت همسر خود طلاق بگیرد. به طور مثال مرد طی وکالت نامه ای حق طلاق را به همسر خود می دهد.

در این صورت زوجه می تواند از طریق وکالت در طلاق، خود را مطلقه کند. البته دادن حق طلاق به زن موجب اسقاط حق طلاق از طرف مرد نمی باشد. بلکه این حق همچنان برای آقایان باقی است و تحت هیچ شرایط از بین نمی رود.

به طور کلی طلاق از طرف مرد نیازمند وجود شرایط خاصی نمی باشد و هر زمان که زوج صلاح بداند، می تواند همسر خود را طلاق دهد.

موضوع بسیار مهمی که در خصوص طلاق مطرح می شود، بحث حق و حقوق مالی زن است. بدین صورت که باید تکلیف مهریه، نفقه، اجرت المثل و سایر حقوق مالی زوجه مشخص شود. البته نفقه و اجرت المثل تحت شرایطی می تواند به زن پرداخت نشود اما در مورد مهریه چنین ضابطه ای وجود ندارد.

قانونگذار در مورد موضوع طلاق تا حدود زیادی به مردان امتیازات بیشتری داده است. اما درباره مهریه شرایط به این گونه نیست و وظیفه سنگینی برعهده آقایان می باشد.

در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد، وی به دادگاه مراجعه کرده و با دریافت گواهی عدم سازش طلاق خود را به ثبت می رساند. البته طلاق از طرف مرد مستلزم پرداخت کلیه حقوق قانونی زن می باشد.

گاهی اوقات در دوران عقد به دلایل مختلف میان زوجین اختلاف پیش می آید که در نهایت این اختلافات به طلاق ختم می شود. طلاق در دوران عقد می تواند با توافق طرفین یا به درخواست مرد یا زن صورت گیرد. در ادامه توضیحات بیشتری در ارتباط با طلاق از طرف مرد در دوران عقد خواهیم داد.

عقد نکاح

طلاق از طرف مرد چیست؟

طلاق می تواند به صورت توافقی، از طرف مرد یا از طرف زن باشد.

در قانون سابق، زوجه از هر زمان که تمایل داشت، می توانست همسر خود را طلاق دهد بدون آن که مدارک و ادله کافی به دادگاه ارائه دهند.

مرد می توانست بدون ارائه هیچ گونه دلیل و مدرکی به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و با پرداخت کلیه حقوق مالی همسرش او را طلاق دهد و زنان نمی توانستند هیچ نقشی در جلوگیری از این طلاق ایفا نمایند. قانون قدیم حاوی یکسری اشکالات بود که در قانون جدید تا حدود زیادی رفع شد.

در قانون جدید به دلیل این که یک جانبه و بدون محدودیت بودن طلاق از طرف مرد آشفتگی هایی در نظم اجتماعی ایجاد می کرد، شرایطی برای طلاق از طرف مرد پیش بینی شده که مرد پیش از این که بتواند همسر خود را طلاق دهد، باید مراحلی را طی کند تا دادگاه به آن ها اجازه طلاق بدهد.

ماده 1133 قانون مدنی در این زمینه بیان می کند: « مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.»

در حال حاظر شرایط برای طلاق از طرف مرد برخلاف سابق نمی باشد و تا زمانی که مرد شرایط قانونی را رعایت نکند، امکان طلاق دادن همسر خود را ندارد.

طلاق از طرف مرد چه مراحلی دارد؟

مطابق قانون، مرد برای طلاق دادن همسر خود باید یک سری مراحل را طی کند. مراحل طلاق از طرف مرد به شرح زیر می باشد:

ارائه دادخواست طلاق به دادگاه

در گام نخست، مرد برای طلاق می بایست دادخواستی به دادگاه ارائه دهد.

بنابراین مرد باید دادخواست مربوطه را مطابق آیین و تشریفات قانونی تنظیم نماید تا برای رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع داده شود. بعد از تنظیم دادخواست طلاق، زوجه باید به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کند و آن را به ثبت برساند.

دادخواست مزبور توسط مدیر دفتر دادگاه بررسی شده و در صورت تکمیل بودن آن، وقت دادرسی را تعیین می کند. در این صورت زمان دادرسی به طرفین ابلاغ می شود. سپس در مهلت مقرر در دادگاه حضور پیدا می کنند.

ارجاع به داوری

به موجب ماده 27 قانون حمایت خانواده، در کلیه موارد درخواست طلاق (به جز طلاق توافقی)، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.

پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری، هریک از زوجین مکلفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ، یک نفر از اقوام خود که متاهل و حداقل سی سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.

درصورت نبود فرد واجد شرایط در بین اقارب یا عدم دسترسی به آن ها یا استنکاف آنان از پذیرش داوری، هر یک از زوجین می ‌توانند داور خود را از بین افراد واجد صلاحیت دیگر تعیین و معرفی کنند.

درصورت امتناع زوجین از معرفی داور یا عدم توانایی آنان، دادگاه خود یا به درخواست هریک از طرفین اقدام به تعیین داور می‌ کند.

زوجین به دستور دادگاه به داوری ارجاع داده می شوند. کسی که از طرف زن و شوهر به عنوان داور انتخب می شود، باید تمام شرایط لازم را داشته باشد. در واقع طرفین نباید هر شخصی را برای داوری انتخاب کنند، زیرا ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای آن ها به همراه داشته باشد.

عقد نکاح

دریافت گواهی عدم سازش

دادگاه خانواده دادخواست طلاق را به صورت کامل بررسی می کند و در صورتی که تشخیص دهد، طرفین باید از هم جدا شده و طلاق بگیرند، گواهی عدم سازش را صادر می کند. گواهی عدم سازش همان حکم دادگاه برای طلاق زوجین می باشد.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی ‌ شدن رای است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفتر خانه رسمی طلاق تسلیم کرده است، ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفتر خانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط است.

هرگـاه گواهی عـدم امکان سازش صادر شده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود، کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است، ملغی می‌گردد.

مراجعه به محضر

زوج بعد از آن که گواهی عدم سازش را دریافت کرد، می تواند به دفاتر ازدواج و طلاق یا محضر مراجعه کند و طلاق را به ثبت برساند. تا زمانی که گواهی مزبور از طرف دادگاه صادر نشود، امکان ثبت طلاق تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

در واقع اگر طلاق بدون حکم دادگاه به صورت رسمی ثبت شود، غیر قانونی محسوب شده و هیچ اعتباری ندارد. مطابق قانون حمایت خانواده، ثبت طلاق تنها از طریق حکم دادگاه امکان پذیر است، در غیر این صورت اثر قانونی ندارد.

به موجب ماده 35 قانون حمایت خانواده، هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین اخطار می‌کند تا برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند.

درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد. فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول ‌المکان باشند، دعوت از شخص مجهول ‌المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیر الانتشار یا هزینه درخواست کننده به وسیله دفتر خانه به عمل می‌آید.

مطابق ماده مذکور، اگر طلاق از جانب مرد باشد، عدم حضور زوجه مانعی در ثبت طلاق نیست. به بیان دیگر اگر زوجه در مهلت قانونی در دفتر خانه حضور پیدا نکند، زوج می تواند طلاق را به صورت رسمی به ثبت برساند. درواقع حضور زوجه برای ثبت طلاق الزامی نمی باشد.

لازم به ذکر است که در طلاق توافقی، در صورتی ‌که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادر کننده رای و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

موضوع بسیار مهمی که در ارتباط با طلاق از طرف مرد وجود دارد، این است که باید تمام حقوق قانونی زن پرداخت شود. در صورتی که مرد مهریه، نفقه یا اجرت المثل زن را پرداخت نکرده باشد، دادگاه برای او مجوز طلاق صادر نمی کند.

طلاق در دوران عقد و دلایل آن

منظور از دوران عقد همان دوران نامزدی است که شرایط خاص خود را دارد.

در روابطی که از همان ابتدا دوران عقد میان زوجین ناسازگاری وجود دارد، معمولا دوام زیادی ندارد و ظرف مدت زمان کوتاهی طرفین از هم جدا می شوند.

اختلافاتی که می تواند منجر به طلاق در دوران عقد شود، متعدد هستند که تنها به مواردی از آن ها اشاره می کنیم. دلایل طلاق در دوران نامزدی یا عقد عبارتند از:

  • پایین بودن سن دختر و پسر و عدم درک آن ها از هم
  • اجبار دختر به ازدواج
  • از دست رفتن اعتماد میان طرفین
  • اختلافات خانوادگی
  • طولانی شدن زمان دوران عقد
  • مشکلات مالی
  • عدم برخورداری پسر از اخلاق مناسب
  • پایبند نبودن به عقدی که صورت گرفته

نکاح

طلاق در دوران عقد از طرف مرد

یکی از موارد طلاق در دوران عقد می تواند از طرف مرد باشد. طلاق در دوران نامزدی از طرف مرد به این معناست که زن تمایلی به طلاق ندارد اما این درخواست به خواست مرد انجام می شود. اگر در زمان عقد طلاق از جانب مرد تقاضا شود، ممکن است این سوال مطرح شود که تکلیف حقوق مالی زن چه خواهد شد؟

به لحاظ قانونی اگر بین طرفین رابطه جنسی برقرار نشده باشد و مرد در خواست طلاق کند، زن مستحق دریافت نصف مهریه است. در واقع طلاق قبل از نزدیکی میان مرد و زن منجر به نصف شدن مهریه می شود. پس در صورت درخواست طلاق از سوی مرد قبل از نزدیکی، مهریه زن کاهش می یابد.

نداشتن رابطه جنسی به روش های مختلف اثبات می شود اما باکره بودن دختر شرط اساسی برای این کار می باشد. دادگاه از طریق سلامت پرده بکارت تشخیص می دهد که نزدیکی بین طرفین صورت نگرفته است. در این صورت میزان مهریه زن به نصف کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که باکره بودن دختر می تواند عده طلاق را از بین ببرد. به بیان دیگر دوشیزگی دختر علاوه بر این که در میزان مهریه درخواستی او تاثیر گذار است و آن را نصف می کند، موجب از بین رفتن عده طلاق برای دختر هم می شود.

مشاوره حقوقی درمورد طلاق در دوران عقد

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

در ارتباط با پرونده های طلاق، اخذ وکیل می تواند کمک فراوانی به شاکی نماید و در روند رسیدگی به پرونده تاثیر به سزایی خواهد داشت. اما به دلایل مختلف ممکن است دسترسی به وکیل برای پرونده طلاق وجود نداشته باشد.

در این صورت بهترین گزینه برای طرح دعاوی مرتبط با طلاق، مشاوره های حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی است.

مشاوره های حقوقی آنلاین یا تلفنی مزیت های فراوانی دارد که برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی امکان پذیر است. از طریق مشاوره حقوقی می توان اطلاعات لازم در مورد طلاق در دوران عقد را کسب کرد.

سایت طلاق 24 با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور خانواده و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل درخواست طلاق راهنمایی نماید. مشاوره حقوقی در ارتباط با طلاق از طرف مرد در دوران عقد توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید اقدام به ثبت طلاق نمایید.

همچنین تهیه و تنظیم انواع دادخواست طلاق با موضوعات گوناگون به صورت کاملا تخصصی توسط این سایت صورت می گیرد.

برای آن که بتوانید از همسر خود در دوران عقد طلاق بگیرید، باید اطلاعات حقوقی به میزان کافی داشته باشید. به همین جهت برای تنظیم دادخواست طلاق و دریافت مشاوره های حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کلیه خدمات حقوقی مربوط به مسئله طلاق را با بهترین شرایط ممکن در اختیار شما قرار می دهیم.

نکاح

منظور از طلاق در دوران عقد از طرف مرد چیست؟

در دوران عقد یا نامزدی در صورت شرایط قانونی، مرد می تواند همسر خود را طلاق دهد.

آیا امکان نصف شدن مهریه زن در صورت طلاق در دوران عقد وجود دارد؟

بله، هرگاه شوهر قبل از رابطه نزدیکی همسر خود را طلاق دهد، مستحق دریافت نصف مهریه خواهد بود.

باکره بودن دختر می تواند باعث از بین رفتن عده طلاق شود؟

بله، باکره بودن دختر منجر به از بین رفتن عده طلاق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱