پیرامون طلاق

طلاق در دوران عقد و باکره نبودن چگونه است؟

با توجه به قوانین موجود در قانون ایران و همچنین دین اسلام که در قانون گذاری به عنوان پایه و اساس در نظر گرفته شده است، می‌دانیم که نکاح امری بسیار پسندیده در نظر گرفته شده است و حتی روایاتی موجود است که گفته اند زن و مرد با ازدواج نصف دین خود را کامل می‌کنند.

اما در مقابل آن به این پرداخت شده است که اگر زن و مرد به هر دلیل نتوانستند به زندگی مشترکشان ادامه دهند و مشکلات غیر قابل‌ حلی بین آن‌ها به وجود آمده بود، می‌توانند از یکدیگر جدا شوند و اگر صیغه طلاق بین آن‌ها جاری شود، دیگر با یکدیگر زن و شوهر نخواهند بود و حقوق و تکالیف رابطه زوجیت از روی دوش آن‌ها برداشته می‌شود.

در رابطه با مسئله طلاق، هم در قانون  مدنی و هم در قوانین دیگر صحبت شده است و به احکام مربوط به آن پرداخته شده است که افراد مختلف باید در چارچوب قانون آن‌ها را رعایت کنند و به آنها عمل نمایند.

همانطور که بیان کردیم، این قوانین از قران گرفته شده‌اند و استنباط می‌شود که در این کتاب مقدس نیز به طلاق پرداخته شده و در رابطه با احکام آن صحبت شده است.

در ادامه قصد داریم تا انواع طلاق و مسائل مربوط به آن و همچنین طلاق در دوران عقد و باکره نبودن را بررسی کنیم.

طلاق در دوران عقد و باکره نبودن

همانطور که بیان شد، زوجین به دلایل مختلفی تصمیم به جدا شدن از یکدیگر می‌گیرند و این گونه نیست که بگوییم یک دلیل خاص می‌تواند برای آن وجود داشته باشد.  این طلاق معمولا پس از آغاز زندگی مشترک و یا حتی پس از گذشت چند سال اتفاق می‌افتد.

گاهی پیش می‌آید که طرفین پس از انعقاد عقد نکاح، دریابند که مناسب یکدیگر نیستند و یا متوجه شوند که مشکلات اساسی بین آن‌ها وجود دارد و در بسیاری از مسائل با هم تفاهم ندارند. به منظور تصمیم می‌گیرند که در همان دوران عقد  از یکدیگر جدا شوند.

این مشکلات می‌توانند ناشی از عدم شناخت درست از یکدیگر یا کم بودن سن زوجین در هنگام انعقاد عقد نکاح یا نگذراندن جلسات مشاوره یا نادیده گرفتن مسائل  مربوط به رابطه جنسی باشند.

اما اگر طلاق بخواهد در دوره نامزدی صورت گیرد و درخواست آن از سوی زوجه باشد، باید یکی از شروط 12گانه  مندرج در عقدنامه را اثبات نماید تا مراحل آن بسیار سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

دوران عقد

انواع طلاق در دوران عقد

طلاق از طرف مرد

با توجه به اینکه در قانون مدنی، حق طلاق برای مرد نظر گرفته شده است، می‌توانیم استنباط کنیم که ثبت طلاق در دوران نامزدی از طرف مرد بسیار آسان‌تر است است و سختی خاصی را به همراه ندارد.

البته برخی آثار و نتایج آن به باکره بودن یا نبودن زوجه بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

بنابراین با  در نظر گرفتن ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی، اگر شوهر قبل از رابطه نزدیکی همسر خود را طلاق دهد مستحق نصف مهریه خواهد بود اما اگر نزدیکی به طور کامل صورت گرفته باشد دریافت مهریه به طور تمام و کمال مستحق زن خواهد بود.

همچنین بیان شده است که اگر مرد بیشتر از نصف مهریه را به زن داده باشد و نزدیکی صورت نگرفته باشد، می‌تواند  آن مقدار بیشتر از نصف مهریه را از زن طلب کند.

طلاق از طرف زن

ارائه درخواست طلاق از طرف زن نیز با توجه به قانون مدنی در مواردی صحیح دانسته شده است و مثلا بیان شده است اگر زن بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند یا اگر طلاق خلع بگیرد و یا اگر وکالت در طلاق داشته باشند، می‌تواند دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد.

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که نسبت به دیگر انواع آن دارای دردسر کمتری می‌باشد و طرفین راحت تر می‌توانند آن را ثبت کنند. در این نوع طلاق، تمامی موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند و طرفین از هر لحاظ با یکدیگر توافق می‌کنند.

در مورد طلاق در دوران عقد باید بگوییم که باکره بودن یا نبودن زوجه مسئله است و باید بررسی شود. چرا که باکره  نبودن وی باعث می‌شود که مهریه به طور کامل به وی تعلق بگیرد. همچنین اگر زوجه در هنگام طلاق در دوران عقد باکره نباشد باید عده نگه دارد اما اگر باکره باشد عده ندارد.

نکته شایان توجه این است که حتی اگر زوج و زوجه بیان کنند که زوجه باکره است، اما باز هم باید معاینه از طرف پزشک قانونی صورت گیرد تا صحت آن به طور کامل احراز شود و پس از آن حکم به باکره بودن داده شود.

طلاق قبل از رابطه

مهریه و نفقه طلاق در دوران عقد

زوج و زوجه می‌توانند در طلاق توافقی در رابطه با مهریه و نفقه و دیگر حقوق مالی زوجه، تفاهم کنند. اما در حالت کلی همانطور که بیان کردیم در طلاق در دوران عقد اگر زوجه باکره نباشد زوج موظف است که تمام مهریه را پرداخت کند.

مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی در دوران نامزدی یا عقد

در پاسخ به اینکه چه مدارکی برای ثبت دادخواست طلاق لازم است موارد ذیل قابل اشاره هستند:

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه زوج (مرد)
  • اصل شناسنامه زوجه (زن)
  • کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)
  • وکالت‌نامه محضری طلاق (درصورتیکه حق طلاق با زن باشد)
  • توافق‌نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و غیره.
  • نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه

اگر در دوران عقد، زوجه شروع به اذیت و آزار و نفرین زوج کند، آیا زوج می‌تواند درخواست طلاق دهد و مهریه وی را ندهد؟

با توجه به اینکه به این که در حالت کلی حق طلاق در در قانون مدنی برای مرد در نظر گرفته شده است،  متوجه می‌شویم که در این مورد نیز زوج می‌تواند دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد.

در رابطه با مهریه باید بگوییم که چون حق زن است و به هیچ صورتی از وی سلب نمی‌شود، زوج ملزم است که مهریه زوجه را پرداخت کند. البته با توجه به اینکه این موضوع در دوران عقد اتفاق افتاده است، باید بگوییم که اگر زوجه باکره باشد، زوج فقط ملزم به پرداخت نصف مهریه است و مهریه کامل فقط در صورتی به وی تعلق می‌گیرد که باکره نباشد.

ثبت طلاق

اگر مدت طولانی از زمان عقد گذشته باشد و زندگی مشترک هنوز آغاز نشده باشد، آیا زوجه می‌تواند به دلیل عدم علاقه یا بدبینی و بداخلاقی همسر، از وی جدا شود؟

در پاسخ به این سوال باید بیان نماییم که اگر زوج نیز با طلاق موافق باشد، آن‌ها می‌توانند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند و در رابطه با تمامی مسائل و همچنین مهریه و توافق کنند و راحت تر از هم جدا شوند. اما اگر زوجه به تنهایی بخواهد دادخواست طلاق خود را ثبت کنند، باید بتواند عسروحرج خود را نیز ثابت کند و پس از طی شدن روند قانونی آن، طلاق خود را ثبت کند.

اگر دختری بعد از عقد پشیمان شود و پدر وی زوج را به به اجرا گذاشتن مهریه تهدید کند، آیا زوج می‌تواند بدون دادن مهریه زوجه را طلاق دهد ایا از دادگاه برای این عمل آن‌ها شکایت کند؟

در پاسخ به این سوال نیز باید بیان نماییم که متاسفانه زوج به هیچ عنوان نمی‌تواند از دادن مهریه خلاص شود و فقط در صورتی که زوجه نیز توافق کند، می‌تواند مهریه وی را پرداخت نکند.

در غیر این صورت یا باید به صورت یک جا یا در صورتی که استطاعت مالی نداشته باشد، به صورت ماهانه پرداخت کند.

توضیحات در رابطه با انواع طلاق و نحوه انجام دادن آن‌ها را گفتیم و در حالت کلی انجام طلاق در دوران عقد، مانند انجام طلاق پس از شروع زندگی مشترک است و فقط در برخی  مسائل مربوط به حقوق مالی و غیره تفاوت دارد.

فلذا باید در این مورد نیز از کمک یک وکیل خبره و حقوقدان آگاه استفاده نمایید‌ تا بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن طلاق خود را ثبت کنید.

استفاده از طلاق 24  به این دلیل خوب و مورد پسند است که شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن با وکیل طلاق یا هر وکیل دیگری که مدنظر شما باشد، در ارتباط قرار گیرید و با پرداخت کمترین هزینه و بالاترین کیفیت مشاوره سوالات و مشکلات خود را از وی بپرسید و از حق و حقوق خود در چارچوب قانون آگاهی یابید  و به بهترین روش ممکن آن‌ها را به دست آورید و از همسر خود جدا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱