پیرامون طلاق

طلاق به علت واژینیسموس چگونه است؟

در بررسی طلاق به علت واژینیسموس باید گفت که مهم‌ترین اصل و هدف در هر ازدواج، برقراری رابطه زناشویی و جنسی است. در واقع می‌توان چنین گفت که وجود یک رابطه زناشویی گرم و موثر تاثیر بسیار زیادی در بقای زندگی مشترک دارد.

این روزها آمار طلاق در کشور ما بسیار افزایش یافته است، و دلایل زیادی برای این امر جود دارد اما بیشترین دلیلی که زن شوهرها بابت آن اقدام به طرح دادخواست طلاق می‌کنند، مشکلات مربوط به روابط جنسی است.

مشکلات جنسی و عدم توانایی در برقرارری رابطه زناشویی مشکلات و اختلافات زیادی را در زندگی مشترک ایجاد می‌کند. و به همین دلیل است که بزرگترین علت برای طلاق محسوب می‌شود.

عدم برقراری رابطه جنسی و یا برقراری رابطه جنسی متعارف از مواردی است که بیشتر اختلافات و مشکلات زن و شوهرها بر سر آن است. از آن جایی که در ایران مسائلی همچون غرور، شرم، حیا و مانند آن وجود دارد، این مشکل را حتی پیچیده‌تر کرده است.

بسیاری از زن و شوهرها به خاطر همین شرم و حیا برای طلاق و یا طرح این مشکل پیش‌قدم نمی‌شوند و همین امر باعث می‌شود که بر سر دلایل دیگری باهم بحث و مشاجره کنند تا بتوانند به دروغ برای دلیل دیگری طلاق بگیرند.

به طور حتم وجود رابطه جنسی متعارف و مطلوب باعث محکم شدن پایه‌های خانواده می‌‌شود و درصورتی که میان زن و شوهر محبت، عشق و رابطه جنسی مناسب وجود داشته باشد، بسیاری از دلخوری‌ها و مشکلات به وجود نخواهد آمد.

بر عکس این حالت نیز وجود دارد که زن و شوهر نتوانند به خوبی باهم رابطه جنسی داشته باشند و درنتیجه کم کم علاقه میان آن‌ها کمرنگ شده و بسیاری از درگیری‌ها و اختلافات ایجاد شود.

همانگونه که گفتیم در بسیاری از مواقع زن و شوهر به دلیل شرم و حیای نابجا از طرح مسئله اصلی ممانعت ورزیده و به دنبال بهانه‌جویی برای یافتن دلایل دیگر هستند.

در صورتی که اگر در همان ابتدا بگویند که مشکل آن‌ها کیفیت نامطلوب رابطه جنسی است، امکان دارد با کمک پزشکان و مشاوران حل شده و بهبود یابد.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به یکی از بیماری‌های زنان که باعث دردناک شدن رابطه جنسی برای او و یا غیرممکن شدن انجام آن، یعنی بیماری واژینیسموس صحبت کنیم. همچنین طلاق به علت بیماری واژینیسموس را هم بررسی خواهیم کرد.

طلاق گرفتن

واژینیسموس چیست؟

در ابتدا و پیش از بررسی کردن طلاق به علت واژینیسموس بهتر است به تعریف این بیماری بپردازیم.

واژینیسموس نام بیماری است که در برخی از خانم‌ها وجود دارد. در این بیماری عضلات واژن ممکن است به صورت غیرارادی، به طور دائمی و یا موقت در زمان دخول دچار انقباض گردد و یا مانع از دخول به صورت کلی شود و یا دخول را برای زن بسیار دردناک کند.

به عبارت بهتر واژینیسموس یک اختلال است و در اصطلاح پزشکی به آن واژینیسم گفته می‌شود.

زنانی که به بیماری واژینیسموس مبتلا هستند یا کلا نمی‌توانند رابطه جنسی برقرار کنند و یا اینکه برقراری رابطه جنسی برای آن‌ها بسیار دردناک خواهد بود زیرا که عضلات واژن آنها در زمان دخول به صورت غیرارادی منقبض شده و یا کلا مانع از ورود می‌شود و یا ورود را بسیار سخت می‌کند.

اختلال واژینیسموس  به دو شکل اولیه و ثانویه ممکن است اتفاق افتد. شکل اولیه به حالتی است که قبل از تجربه مقاربت اتفاق می‌افتد و زن بدون آن که هیچ تجربه‌ای از رابطه جنسی داشته باشد بنا به دلایلی مانند ترس زیاد، دچار این اختلال شود.

شکل ثانویه نیز به حالتی گفته می‌شود که زن در گذشته تجربه مقاربت و نزدیکی داشته اما بعدا بنا به دلایلی مانند تجاوز یا زایمان به این بیماری دچار شده است.

نکته‌ای که باید بدانید این است که انقباض عضلات در این اختلال کاملا به صورت غیرارادی اتفاق می‌افتد و شخص هیچ کنترلی بر روی آن ندارد.

زنانی که به این بیماری دچار هستند به دلیل آن که از دخول ترس داشته و یا چون بسیار دردناک است، از برقراری رابطه فراری هستند و این امر مشکلات روحی و روانی زیادی برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر آن عدم برقراری رابطه جنسی زندگی زناشویی آن‌ها را سرد کرده و از این جهت نیز با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

آیا زنی که به اختلال واژینیسموس مبتلا است، ناشزه محسوب می‌شود؟

در قانون به زنی ناشزه می‌گویند که که بدون داشتن هیچ عذر موجهی و با اراده و عقل خود تصمیم به ترک خانه مشترک خود با شوهرش بگیرد و یا که در خانه باشد اما هیچگونه تمکینی از شوهر خود نکند. به چنین زنی ناشزه گفته می‌شود و نفقه به او تعلق نمی‌گیرد.

اما سوالی که بسیار از کارشناسان سامانه طلاق 24 پرسیده می‌شود این است که آیا زنی که اختلال واژینیسموس داشته باشد، به علت آن که نمی‌تواند از همسر خود تمکین کند ناشزه محسوب می‌شود یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت زنی که در زمان برقراری رابطه جنسی به صورت غیرارادی دچار اقباض عضلات شده و نتواند دخول را تحمل کند، مبتلا به واژینیسموس است و ناشزه محسوب نمی‌شود. در نتیجه به او نفقه تعلق خواهد گرفت. همچنین مرد موظف است هزینه درمان، مشاوره و مسائل مربوط به آن را پرداخت کند.

طلاق به درخواست زوج به دلیل نداشتن رابطه جنسی

همانگونه که در مقدمه مطلب بیان نمودیم، رابطه جنسی مهم‌ترین اصل در هر ازدواجی است و بسیار نقش مهمی در حفظ کانون خانواده دارد. زمانی که زن و شوهر رابطه جنسی باکیفیتی با یکدیگر داشته باشند، کمتر بایکدیگر بحث داشته و درنتیجه زندگی آرامی خواهند داشت.

اما وقتی که رابطه جنسی میان زن و شوهر وجود نداشته باشد، آن‌ها به مرور از یکدیگر سرد می‌شوند و بحث‌ها و اختلافات میان آن‌ها شدت می‌گیرد.

سوال پرتکراری که از کارشناسان سامانه طلاق 24 پرسیده می‌شود این است که آیا مرد می‌تواند به دلیل نداشتن رابطه جنسی از زن طلاق بگیرد؟

پاسخ به این سوال واضح است. مرد به هر دلیلی می‌تواند طلاق بگیرد، زیرا مطابق با ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است و می‌تواند به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق بدهد.

مخالفت زن نیز در این زمینه تاثیری نداشته و همچنین مرد نیازی ندارد که دلیل محکمه‌پسند به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه درخواست طلاق را از وی بپذیرد. یعنی لازم نیست که مرد ثابت کند درخواست طلاق به دلیل عدم وجود رابطه جنسی میان زن و شوهر است.

البته رویه فعلی به این صورت است که ددگاه به راحتی درخواست طلاق مرد را نمی‌پذیرد و برای زن و شوهر جلسات مشاوره تعیین می‌کند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اگر مرد ثابت کند که میان او و زوجه رابطه جنسی از هیچ نوعی اتفاق نیوفتاده و زوجه باکره است، مهریه زوجه نصف خواهد شد.

اما در صورتی که مرد درخواست طلاق به علت بیماری واژینیسموس یا کلا عدم وجود رابطه جنسی به دادگاه بدهد و میان آن‌ها حتی یکبار رابطه جنسی برقرار شده باشد، زن استحقاق دریافت تمام مهریه را دارد.

بیماری واژینیسموس

فسخ نکاح به درخواست زوج به دلیل نداشتن رابطه جنسی

در بررسی طلاق به علت بیماری واژینیسموس باید بگوییم که یک سری عیوب مختص به زن وجود دارد که در صورت وجود، مرد حق فسخ نکاح به دلیل آن‌ها را دارد.

البته برای فسخ لازم است شرایطی وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال عیوب باید در حین عقد وجود داشته باشد و مرد اطلاعی از وجود آن‌ها نداشته باشد.

پس اگر عیوب مخصوص پس از عقد ایجاد شود و یا مرد از پیش نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشد، حق فسخ نکاح را نخواهد داشت. حتی اگر میان آن‌ها رابطه جنسی صورت نگرفته باشد.

عیوب مختص به زن که مرد به علت آنها می‌تواند نکاح را فسخ کند عبارت است از:

  • قرن: وجود استخوانی است فرج که مانع جماع است.
  • جذام: بیماری خوره.
  • برص: یک بیماری پوستی‏ که باعث پدیداری لکه‌های بزرگ سفید یا سیاه در بدن می‌شود.
  • افضاء: یکی شدن مجرای بول و حیض
  • زمین‌گیری
  • نابینایی از هر دو چشم.

اگر عیوب مختص به زن وجود داشته باشد و شرایط لازم برای فسخ نکاح نیز وجود داشته باشد، مرد باید دادخواستی تنظیم و به آن دلایل و مستندات خود را ضمیمه کرده و به دادگاه خانواده ارجاع دهد.

دادگاه نیز دلایل و مستندات را بررسی کرده و اگر تشخیص دهد که عیب در حین نکاح وجود داشته و مرد نیز از آن آگاه نبوده حکم فسخ نکاح را صادر خواهد کرد. در چنین حالتی اگر میان زن و مرد رابطه جنسی صورت نگرفته باشد، زن حقی برای دریافت مهریه نخواهد داشت.

اما چنانچه میان زن و مرد رابطه جنسی صورت گرفته باشد، زن مستحق دریافت مهر المثل است.

به عبارت دیگر در حالت فسخ نکاح و وجود رابطه جنسی میان زن و مرد، زن مهریه‌ای که در عقدنامه ذکر شده را دریافت نمی‌کند بلکه مهرالمثل که متناسب با اوضاع خانوادگی و موقعیت او است را دریافت می‌کند. (به مهریه‌ای که در عقدنامه درج شده و زن و شوهر بر سر آن توافق کرده‌اند مهر المسمی و به مهریه‌ای که براساس اوضاع خانوادگی و موقعیت زن تعیین می‌شود مهرالمثل گفته می‌شود.)

نکته قابل توجه این است که خیار فسخ نکاح فوری است و درصورتی که یکی از زوجین دارای خیار فسخ نکاح شود، پس از اطلاع از خیار اقدامی در جهت اعمال آن و فسخ نکاح نکند، خیار ساقط خواهد شد.

البته همانگونه که متوجه شدید از زمان آگاهی و علم نسبت به این خیار، اعمال آن فوری خواهد شد و میزان فوری بودن آن را عرف تشخیص می‌دهد.

نکات طلاق به علت واژینیسموس

  1. در صورتی که مرد بخواهد به دلیل یکی از عیب‌هایی که مختص به زن است و در قانون نام برده شده نکاح را فسخ کند، اگر ثابت شود که میان آن‌ها نزدیکی صورت نگرفته است، دیگر لازم نیست که مرد به زن مهریه پرداخت کند و درحقیقت ان وظیفه از عهده او ساقط می‌شود. اگر هم میان آن‌ها رابطه جنسی وجود داشت، زن نمی‌تواند مهریه‌ای که در عقدنامه خود با مرد توافق کرده را دریافت کند، بلکه مستحق دریافت مهرالمثل است که براساس اوضاع و شرافت خانوادگی زن تعیین می‌شود.
  2. اگر زمانی که مرد درخواست طلاق به علت واژینیسموس می‌دهد زوجه دوشیزه باشد و میان آن‌ها هیچ رابطه‌ای صورت نگرفته باشد، زن تنها استحقاق دریافت نیمی از مهریه خود را دارد.
  3. در صورتی که مرد درخواست طلاق به علت واژینیسموس  به دادگاه بدهد و میان وی و همسرش حتی یکبار رابطه زناشویی برقرار شده باشد، زن استحقاق دریافت مهریه خود را به صورت کامل دارد و درواقع عدم توانایی او در برقراری رابطه جنسی، تاثیری در مهریه او نخواهد گذاشت. البته از آن جایی که زن یکی از وظایف خود را که همان تمکین است انجام نداده شرط تنصیف دارایی برای او قابل اجرا نخواهد بود.

برای تنظیم دادخواست طلاق به علت واژینیسموس نیاز به مشاوره با یک شخص متخصص در این زمینه دارید. تنظیم دادخواست کاری است که هرکسی از عهده آن برنمی‌آید و کسی باید دادخواست طلاق به علت واژینیسموس را تنظیم کند، که تجربه و مهارت کافی و لازم در این زمینه داشته باشد.

سامانه طلاق 24 بستری است که برای افراد در زمینه موضوع درخواستی‌شان دادخواست تنظیم می‌کند. کارشناسان سامانه طلاق 24 خیلی راحت و سریع و زیر نظر وکلای باتجربه اقدام به تنظیم دادخواست برای متقاضیان می‌کنند.

مواردی که زن می‌تواند به علت نداشتن رابطه جنسی تقاضای طلاق کند

همانگونه که گفتیم مردان برای درخواست طلاق نیاز به ارائه دلیل محکمه‌پسند ندارند، اما این موضوع در زنان برعکس است و زنان تنها زمانی می‌توانند تقاضای طلاق بدهند که دلیل محکمه‌پسندی به دادگاه ارائه دهند.

عدم وجود رابطه جنسی برای زن یک دلیل محکمه پسند است زیرا وجود رابطه زناشویی یک امر مهم در زندگی مشترک است و اهمیت زیادی به آن داده شده است.

اما زن باید ثابت کند که میان وی و همسرش رابطه زناشویی وجود ندارد و برای این کار باید یکی از موارد زیر را به اثبات برساند:

چنانچه مرد عنن باشد

عنن یکی از عیوب مختص به مرد است و به معنای عدم توانایی نعوظ و در نتیجه برقراری رابطه جنسی است. زمانی که مردی دچار بیماری عنن باشد، زن می‌تواند تقاضای فسخ نکاح را به دادگاه بدهد و زمانی که این مسئله در دادگاه ثابت شد، دادگاه حکم فسخ نکاح را صادر خواهد کرد.

نکته هم این است که عیب عنن حتی اگر بعد از عقد نکاح در مرد ایجاد شود هم برای زن حق فسخ ایجاد می‌گردد.

همانگونه که گفتیم در فسخ نکاح اگر رابطه‌ای میان زن و مرد صورت نگرفته باشد، زن حق دریافت مهریه را نخواهد داشت. اما این موضوع در خصوص عیب عنن جریان ندارد و زن در صورت فسخ نکاح به این دلیل، می‌تواند نصف مهریه خود را دریافت کند.

مرد توانایی نعوظ دارد، ولی سرد مزاج است

میل جنسی در هرکس متفاوت است و عده‌ای میل بالایی دارند و یا به اصطلاح گرم مزاج هستند و عده‌ای دیگر نیز کمتر میل داشته و سرد مزاج هستند.

در سرد مزاجی مردان دلایل مختلفی می‌تواند نقش داشته باشد مانند دلایل ارثی، بیماری‌های روانی، بیماری‌های جسمی و غیره.

در چنین حالتی اگر زن بتواند در دادگاه ثابت کند که به دلیل سرد مزاجی مرد در سختی و مشقت قرار دارد و ادامه زندگی مشترک برای او سخت شده می‌تواند درخواست طلاق به علت عسرو حرج بدهد.

در صورت اثبات سرد مزاجی مرد درد ادگاه و قرار داشتن زن در شرایط سخت، دادگاه حک مطلاق را برای او صادر خواهد کرد. بنابراین همانطور که مرد می‌تواند درخواست طلاق به علت واژینیسموس بدهد، زن نیز می‌تواند درخواست طلاق به علت سرد مزاجی مرد بدهد.

مرد زود انزالی دارد اقدامی برای درمان نمی‌کند

زودانزالی مرد مشکلی است که هم برای زن و هم برای خود مرد مشکل ساز است. الیته این مشکل به کمک پزشکان متخصص قابل درمان است.

در صورتی که مرد درمان خود را جدی نگیرد و یا اصلا اقدامی برای درمان انجام ندهد، زن اگر بتواند در دادگاه ثابت کند که به همین علت در سختی و مشقت قرار دارد، می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد.

دادخواست طلاق و حلقه‌ها

مرد رابطه جنسی بر قرار نمی‌کند

در صورتی که مرد از برقراری رابطه جنسی با همسر خود خودداری کند، جدا از آنکه چه دلیلی دارد مانند قهر کردن، دلخوری و غیره، چنانچه برای مدت طولانی این رویه را در پیش گرفته باشد، زن می‌تواند در دادگاه ثابت کند که مرد عمدا با او رابطه زناشویی برقرار نمی‌کند و به همین علت نیز زن در سختی قرار دارد. دادگاه نیز می‌تواند درخواست طلاق به علت عسر و حرج زن را بپذیرد و حکم طلاق را صادر کند.

درخواست رابطه جنسی نامتعارف

اگر مرد از همسر خود رابطه جنسی خارج از چهارچوب و نامتعارف بخواهد، زوجه می‌تواند با اثبات اینکه با اجرای درخواست مرد در سختی و مشقت قرار می‌گیرد درخواست طلاق بدهد.

رابطه جنسی نامتعارف مصادیق متنوعی دارد، مانند آنکه مرد از همسر خود در طول شبانه روز رابطه‌های مکرر بخواهد و تحمل این کار برای زن سخت باشد.

کارشناساسن سامانه طلاق 24 به این نکته اشاره دارند که اگر زن درخواست طلاق به علت عسر و حرج به دادگاه بدهد، حقوق مالی وی را مانند مهریه و نفقه ساقط نکرده و همچنان باقی می‌ماند.

در جمع‌بندی مطالب گفته شده باید بگوییم که طلاق به علت واژینیسموس یکی از دلایلی است که مردان را وادار به طلاق دادن زن می‌کند.

واژینیسموس بیماری یا اختلالی است که به موجب آن عضلات واژن زن منقبض می‌شود به حدی که اجازه دخول مرد را نمی‌دهد و یا آن که دخول برای بسیار دردناک خواهد بود.

این انقباض کاملا غیرارادی است و به همین دلیل زن ناشزه محسوب نمی‌شود. البته این اختلال یا بیماری قابل درمان است و زن باید تلاش کند تا بیماری خود را درمان کند.

اما اگر قابل درمان نبود یا از درمان نتیجه نگرفت، مرد می‌تواند اقدام به تقاضای طلاق به علت واژینیسموس بدهد. مرد برای تنظیم دادخواست می‌تواند از طریق سامانه طلاق 24 اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱