پیرامون طلاق

طلاق زنی که تمکین نمی‌کند چگونه است؟

اگر شما هم مدتی زمانی است که ازدواج کرده اید و با وجود انجام وظایف کامل زناشویی خود در زندگی مشترک، همسرتان از شما تمکین به عمل نمی آورد و شما دیگر قادر به ادامه این روند دشوار نیستید یا احیانا نمی دانید که چه رفتارهایی از سوی همسرتان، عدم تمکین محسوب می شود تا با توجه به آن دلایل بتوانید از پرداختن هزینه های سنگین زندگی که همان نفقه نام دارد خودداری کنید یا آن چنان این موضوع برای شما حائز اهمیت می باشد که با استناد به آن می خواهید طلاق بگیرید، حتما در ادامه این مطالب با ما همراه باشید.

واژه تمکین به چه معنایی است؟

هر یک از زن و مرد پس از انعقاد عقد نکاح، در برابر یکدیگر دارای حقوق و البته تکالیفی هستند که موضوع تمکین را می توان به عنوان مهم ترین تکلیف و وظیفه هر یک از زوجین در مقابل طرف دیگر عنوان کرد.

در خصوص واژه تمکین باید اعلام کرد که تمکین در اصطلاح و عرف رایج به این مفهوم است که پس از ایجاد علقه زوجیت و ازدواج بین زن و مرد، زن موظف به تبعیت از شوهر خود در امور زناشویی می باشد.

این تبعیت شامل مواردی از قبیل حُسن معاشرت (به معنای خوش اخلاقی و خوش رویی) با همسر، سکونت مشترک در منزلی که شوهر مشخص کرده است و مهم ترین آن امور که تمکین به معنای خاص کلمه است یعنی برقراری رابطه جنسی متعارف بین زن و شوهر در هر زمانی که مرد اراده کند.

بنابراین حسن معاشرت با همسر را می توان تمکین عام و برقراری رابطه ی جنسی متعارف را تمکین خاص نام نهاد.

آیا تمکین در رابطه بین زن و مرد، صرفا مختص به زوجه می باشد؟

در رابطه بین زوجین باید به این نکته اشاره داشت که همانطور که در ابتدا مطالب نیز عنوان شد، هریک از زن و مرد پس از ایجاد رابطه زوجیت در مقابل یکدیگر وظایفی دارند.

پس مرد نیز بعد از عقد ازدواج در مقابل همسر خود مسئولیت هایی خواهد داشت.

از جمله وظایف و مسئولیت های مرد در مقابل همسر خود می توان به تامین خانه و سایر ضروریات زندگی از قبیل تامین پوشاک و خوراک اشاره داشت و البته رعایت مسائل اخلاقی و حسن رفتار با همسر خود نیز از مهم ترین وظایف و تکالیف مرد در مقابل همسر خود است.

پس نمی توان گفت تمکین صرفا مختص خانوم ها است! حال پس از آشنا شدن با تمکین، در ادامه به بررسی رابطه  تمکین و طلاق خواهیم پرداخت.

عدم تمکین

مراحل درخواست طلاق به دلیل عدم تمکین زن به چه نحوی است؟

قطعا شما نیز با مطالعه سایر مقالات حقوقی ما مطلع شده اید که حق طلاق همواره و به موجب مقررات قانون مدنی، متعلق به مرد می باشد و مرد قادر است حتی بدون هیچ گونه دلیلی همسر خود را طلاق دهد.

اما این نکته را هم باید همیشه به یاد داشت که درصورت وقوع طلاق بدون هیچ گونه دلیل اقناع کننده و موجه از سوی مرد،

  1. اولا او موظف است نفقه و اجرت المثل تمام و کامل دوران زوجیت را به همسر خود پرداخت نموده
  2. ثانیا اموال مرد نیز مشمول شرط تنصیف دارایی خواهد شد و از همه مهمتر، قضات دادگاه ها با رو به رو شدن با چنین شرایطی، هیچ گاه از حقوق حقه زوجه کوتاه نخواهند آمد.

در خصوص با شرط تنصیف هم باید بدانید که در عقدنامه ها ی ازدواج، شروط ضمن عقدی درج گردیده که یکی از این شروط، مربوط به شرط تنصیف دارایی پس از طلاق است که بیانگر این امر می باشد، که اگر زوج خواهان طلاق همسر خود بدون علت موجه باشد و زن نیز همواره وظایف قانونی و تکالیف دوران زناشویی خود که شامل تمکین عام و خاص است را انجام داده باشد، نصف دارایی مرد که در دوران زوجیت کسب گردیده متعلق به زن خواهد شد. یعنی اموالی تقسیم خواهد شد که زن و مرد در طول ازدواج با مشارکت هم به دست آورده اند.

حال در صورتی که عدم تمکین زن در دادگاه از سوی مرد به اثبات برسد که البته اثبات آن ممکن است با اقرار زن یا ارجاع به پزشکی قانونی باشد، مرد قادر خواهد بود الزام همسر خود را به تمکین از دادگاه خانواده خواستار شود و درصورت عدم تمکین ایشان، دیگر حقی در خصوص دریافت نفقه نخواهد داشت.

همچنین مرد در صورت  اثبات عدم تمکین همسر خود در دادگاه، می تواند اجازه  ازدواج مجدد را از دادگاه خانواده کسب نماید.

در این خصوص لازم به توضیح است که در قوانین ما ازدواج موقت برای مرد متاهل با منع قانونی مواجه نیست اما برای انجام مجدد ازدواج دائمی، نیازمند به رضایت همسر خود یا کسب اجازه دادگاه می باشد.

از آن جایی که اثبات عدم تمکین برای گرفتن رای طلاق یا دفاع در مقابل این دعوا، دارای پیچیدگی خاصی است و ممکن است بی اطلاعی به برخی مسائل موجب تضرر زوج یا محکومیت ناروا زوجه گردد، حتما قبل از هر گونه اقدام، با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

آیا عدم تمکین زوجه تاثیری هم در پرداخت مهریه او از ناحیه زوج خواهد داشت؟

مهریه نیز همانند نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت یا همان هزینه کارهایی که زوجه در منزل شوهرش انجام داده است، از مصادیق حقوق مالی زوجه به حساب می آید که بعد از انعقاد عقد ازدواج و ایجاد رابطه زوجیت، برای خانم ها برقرار می گردد.

حال اگر خانم به هر دلیلی از جمله عدم تمکین، یا حتی خیانت و غیره از شوهر خود طلاق بگیرد، مرد تحت هر شرایطی همچنان موظف به پرداخت مهریه او خواهد بود مگر اینکه در مورد عدم پرداخت مهریه میان زوجین توافقی رسمی صورت گرفته باشد.

آیا طلاق به دلیل عدم تمکین مرد نیز امکان پذیر است؟

هرچند عرفا از عبارت تمکین مرد در برابر زن استفاده نمی گردد و اصولا چنین واژه ای مصداق عرفی ندارد، ولی همان گونه که بیان شد، مرد نیز در برابر همسر خود از وظایف و تکالیفی برخوردار است و هم قانونا و هم شرعا مکلف است که این موارد را رعایت کند.

حال در صورتی که مرد به این تکالیف در مقابل همسر خود تعهدی نداشته باشد، زن با اثبات این موضوع در دادگاه می تواند از طریق مصادیق عسر و حرج و حتی بدون اجازه مرد از طریق دادگاه اقدام به طلاق نماید.

در خصوص واژه عسر و حرج نیز باید بیان داشت که عسر و حرج به مجموعه حالات و شرایطی اطلاق می گردد که ادامه  زندگی و رابطه زناشویی را برای خانم با سختی و مشقت فراوان همراه می سازد.

محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر، برای نمونه ترک زندگی زناشویی توسط مرد حداقل به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه، ضرب شتم یا هرگونه سو رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد و … برخی از مصادیق عسر و حرج محسوب می گردد.

هرچند مصادیق عسر و حرج برای زوجه در قوانین محصور نیستند ولی گاها ممکن است با اثبات این موضوع که مرد تکالیف قانونی خود را مانند پرداخت هزینه های زندگی و خانه یا خوش رفتاری انجام نمی دهد و از آن سر باز میزند، درخواست طلاق را به مرجع قانونی تسلیم کرد.

همانگونه که ذکر شد به محض انعقاد عقد نکاح میان زوجین، حقوق و تعهدات مالی و غیرمالی بسیاری برای هریک از طرفین به وجود می آید. که یکی از اصلی ترین تعهدات هریک از طرفین در مقابل طرف دیگر، بحث تمکین است.

این تمکین به معنای تبعیت است و در اصطلاح بیانگر سکونت زن در منزل مشترک، برقراری رابطه جنسی و حسن و اخلاق رفتار با مرد است ولی نباید این گونه برداشت کرد که مرد تکلیفی به رعایت حسن اخلاق و رفتار در طول رابطه ی زوجیت را ندارد.

در صورتی که نه تنها ملزم به انجام این تکالیف می باشد بلکه درصورت عدم انجام آن و اثبات این موضوع توسط زوجه، می تواند از مصادیق عسر و حرج محسوب شده و دادگاه حکم به طلاق را صادر نماید.

اگر به دلیل عدم تمکین همسر خود، با او دچار مشکل شده اید و یا با شرایط موجود قادر نیستید این موضوع را ثابت نمایید یا نمی دانید بهترین دفاع در این زمینه چه دفاعی است تا حق خود را مطالبه نمایید، شما می توانید به وکلای متخصص امور خانواده ما در طلاق 24 اعتماد کامل نمایید.

عدم تمکین

دادگاه صالح برای طرح دعوای طلاق به جهت عدم تمکین زوجه کجاست؟

دعوای طلاق به جهت عدم تمکین، اصولا در صلاحیت دادگاه خانواده قرار دارد. زیرا به موجب بند 8 ماده 4 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 ، دعاوی مربوط به تمکین و نشوز زن در صلاحیت این دادگاه قرار گرفته است.

لذا در صورتی که زوج بخواهد علیه زوجه دعوای عدم تمکین یا همان دعوای الزام به تمکین مطرح نماید، باید حتما به دادگاه خانواده دادخواست الزام به تمکین تقدیم کند. اما در مورد اینکه کدام دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دعوای الزام به تمکین را دارا است، باید اعلام کرد که دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین، دادگاه خانواده محل اقامت زوجه می باشد.

البته لازم به توضیح است که در حال حاضر آقایان برای اقامه دعوای الزام به تمکین در دادگاه خانواده باید از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت دادخواست الزام به تمکین اقدام نماید.

پیشنهاد می گردد به دلیل جوانب متعدد و بعضا پیچیده در اثبات طلاق به جهت عدم تمکین زوجه یا دفاع در دعوای مطرح شده در این خصوص، حتما قبل از هرگونه اقدام قضایی، اطلاعات خود را در زمینه نحوه دعوا و دفاع از آن را کامل نمایید.

هزینه های دادرسی طرح دعوای طلاق به جهت عدم تمکین زوجه به چه میزان است؟

دعاوی طلاق از دعاوی غیرمالی به شمار می آید و هزینه دادرسی آن طبق هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی محاسبه و دریافت خواهد شد و در قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین میزان و تعرفه هزینه دادرسی انواع دعاوی تعیین گردیده است و هر سال با توجه به شاخص قیمت ها و متناسب با تورم قابل تغییر است.

طبق قانون فوق آخرین مبلغ هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی که طلاق توافقی را شامل می شود معمولا از چهل هزار تومان تا صد و هشتاد هزار تومان طبق بخش نامه ریس قوه قضاییه می باشد.

همانگونه که مستحضر هستید برای رسیدگی به هر دعوای حقوقی و کیفری، نیاز به پرداخت هزینه دادرسی و سایر هزینه‌های مرتبط با آن است. در واقع هزینه دادرسی، به هزینه‌هایی اطلاق می‌گردد که توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی برای رسیدگی به دعاوی و شکایات، دریافت می گردد.

اما در مجموع هزینه دادرسی از مرحله ثبت شکایت یا دادخواست تا صدور رای و هزینه های مرحله اجرا و همچنین تعرفه های حق الوکاله وکیل در صورت اخذ وکیل، هزینه های کارشناسی و هزینه های ثبت شکواییه هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد.

برای اطلاع از تعرفه خدمات قضایی در سال 1400 می توانید به قانون بودجه کشور مراجعه نمایید.

آیا برای طرح دعوای طلاق به دلیل عدم تمکین زوجه به استفاده از خدمات وکیل نیاز است؟

دعوای طلاق در سالهای اخیر از دعاوی بی شمار در محاکم دادگستری محسوب می گردد، دعوای طلاق دارای قوانین گسترده و مقررات خاصی است که اشخاص عادی اطلاعات کافی در مورد آن‌ها ندارند.

مشاوران و وکلای دادگستری افرادی هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای تخصص، بینش و آگاهی کاملی بوده و می توانند در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حقوق خانواده، خصوصا موضوع طلاق، گره گشای موکل خود باشند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلای طلاق 24 در فرآیند دعوای طلاق به دلیل عدم تمین زوجه: صرفه جویی در وقت و هزینه، کسب نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، چالش برانگیز، وقت گیر و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حقوق زوجه در پروسه رسیدگی به درخواست طلاق خواهد بود.

اگر می خواهید طرح دعوای شما در خصوص طلاق به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق از دست رفته تان را به راحتی بدست آورید، به شما توصیه می کنیم که با یک وکیل مجرب در این حوزه حتما مشورت کنید.

اغلب بعضی از مسائل پیش می آید که شاید از نظر شما عادی جلوه کند ولی برعکس، بسیار مهم هستند و می توانند در روند پرونده تاثیر گذار باشند. وکیل با تجربه و صادق می تواند شما را در خصوص موارد یاد شده، آگاه نماید.

همچنین وکلای دادکستری قادرند در مورد کم و کیف دعوای طرح شده و نحوه تنظیم دادخواست، شما را راهنمایی کنند و قادرند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای اثبات دعوا، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی شکایت شما را  تا حدودی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

پس اگر شما هم قصد طرح دعوای طلاق با هر عنوانی را دارید و می خواهید با یک وکیل درجه یک مشاوره حقوقی داشته باشید، می توانید از طریق راه ارتباطی ما در طلاق 24، با مشاورین و وکلای متخصص در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

طلاق

طرح دعوای طلاق به جهت عدم تمکین زوجه چقدر زمان می‌ برد؟

همانگونه که مستحضرید و شاید از بسیاری از رسانه های ارتباط جمعی نیز شنیده باشید، متاسفانه دعوای طلاق با دلایل وعناوین مختلف از جمله عدم تمکین زوجه، حجم  زیادی از پرونده‌های قضایی دادگاه ها را به خود اختصاص داده است.

بنابراین از آنجایی که متاسفانه همه روزه شاهد طرح این دعوی در سطح محاکم قضایی مختلف هستیم، باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه طرح شکایت به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.

ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف طلاق کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.

برای جلوگیری از رد دادخواست خود توصیه می کنیم قبل از طرح دعوا، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل حقوقی در حوزه فعالیت مسایل خانواده، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.

برای طرح دعوای طلاق به دلیل عدم تمکین زوجه چه مدارکی باید به همراه داشته باشم؟

شما باید برای طرح دعوای طلاق مدارک لازم زیر را ضمیمه دادخواست خود نمایید:

  1. هر دلیلی که نشان دهنده و اثبات کننده رابطه زوجیت زوجیت باشد مثل عقد نامه
  2. سایر مدارک در صورت موجود بودن مثل تامین دلیل به جهت عدم تمکین، شهادت شهود، استشهادیه مبنی خروج زوج و ترک منزل

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، در دفاع از ادعای عدم تمکین زوجه، شما باید تمامی مدارک و مستنداتی را که دلالت بر عدم تمکین زوجه دارد، در صورت نیاز به دادگاه ارائه کنید و آنها را به همراه لایحه دفاعیه حتما ضمیمه پرونده‌ نمایید.

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، برای اثبات هر دعوایی از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند می توان استفاده کرد هر چند علم و آگاهی قضات نیز در بسیاری از پرونده ها بی تاثیر نیست.

البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده، می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.

نحوه تنظیم شکایت و پشتیبانی به چه صورت است؟

مطمئنا مطرح کردن هر شکایتی در زمینه های حقوقی یا کیفری یا اداری، به فراخور خود مستلزم پرداخت هزینه هایی شامل هزینه دادرسی و ثبت شکایت، هزینه های کارشناسی و… خواهد بود.

در پرونده ها مختلف دیده شده که شاکی یا خواهان پرونده بعد از پرداخت تمام هزینه ها و ثبت شکواییه، به دلیل نقص در مدارک یا عدم توجه به محتویات پرونده چه در مقام دفاع و چه در مقام مطالبه حق، شکایتش با قرار رد مواجه و علاوه بر هدر رفت هزینه، زمان زیادی را نیز صرف فعالیتی بیهوده نموده است. مطمئن باشید حضور و همراهی یک وکیل توانمند، قطعا نتیجه پرونده شما را دگرگون خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱