پیرامون طلاق

طلاق به علت نخواستن بچه چگونه است؟

این روزها دعاوی میان زوجین و به تبع آن طلاق بسیار زیاد شده به طوری که آمار طلاق در کشور ما به طرز نگران کننده‌ای بالا رفته است.

ممکن است درباره طلاق به علت ناباروری مرد، طلاق به علت بیماری زن و سایر دلایل را شنیده باشید، اما طلاق به علت نخواستن بچه کمی عجیب و متاسفانه بسیار رایج است.

احتمالا برایتان سوال پیش آمده است که اگر زن بچه نخواهد تکلیف چیست و مرد چگونه می‌تواند اقدام به طلاق به علت نخواستن بچه کند؟ و بر عکس، اگر مرد بچه نخواهد، آیا زن حق طلاق خواهد داشت و چگونه می‌تواند اقدام به درخواست طلاق به علت خواستن بچه کند؟

به طور حتم همگی از این موضوع آگاه هستیم که زن برای آن که بتواند از مرد طلاق بگیرد، باید در زمان درخواست طلاق، دلایل محکمه‌پسند ارائه دهد وگرنه درخواست او رد خواهد شد.

اما مرد نیازی به دلیل نداشته و در هر زمان می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد. اصولا می‌توان چنین گفت که طلاق برای زن اگر مرد راضی به آن نباشد کار سخت و دشواری خواهد بود.

یکی از دلایلی که زوجین به خصوص زن‌ها برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند، نخواستن بچه از سوی طرف دیگر است. البته این مورد بیشتر در مردها دیده می‌شود و زن‌های زیادی وجود دارند که اصرار به بچه‌دار شدن دارند در صورتی که مرد خودداری می‌کند.

طلاق به علت نخواستن بچه و دلایل نخواستن بچه

به طور معمول می‌توان این گونه گفت که علت هر ازدواجی تشکیل خانواده و فرزندآوری است. پیش فرض هر ازدواجی این است که زن و مرد پس از گذشت مدتی، اقدام به فرزندآوری کنند و ثمره زندگی خود را پرورش دهند.

اما در این میان زوج‌های زیادی وجود دارند که یا به علت نخواستن بچه و یا به دلیل مشکلات ناباروری هرگز فرزندی به دنیا نیاورده‌اند. این مسئله مشکل‌ساز نیست تا جایی که یکی از زوجین بچه بخواهد و دیگری نخواهد.

در چنین حالتی است که میان زوجین اختلافات زیادی شکل گرفته و یا درنهایت یکی از آن‌ها به خواسته دیگری تن می‌دهد و یا ادامه زندگی را ناممکن دیده و اقدام به درخواست طلاق به علت نخواستن بچه می‌کند.

یکی از مواردی که زن و مرد باید قبل از ازدواج درباره آن صحبت کنند، بچه‌دار شدن است. زن و مرد باید نظر یکدیگر را در این باره جویا شوند و از این جهت باهم به توافق برسند.

اگر مردی هرگز نمی‌خواهد بچه‌دار شود و از پدر شدن فراری است باید این حس و نظر خود را حتما با همسر آینده‌اش در میان بگذارد، تا پس از ازدواج دچار مشکل نشوند و زن نیازی به تقاضای طلاق به علت نخواستن بچه نداشته باشد.

مردان زیادی وجود دارند که اصلا قصد فرزندآوری نداشته و هرگز نمی‌خواهند در زندگی مشترک خود صاحب فرزند شوند. این گونه مردان باید در همان ابتدا قصد خود را به زن بیان کنند، تا زن با علم و آگاهی به این موضوع، به مرد جواب مثبت دهد.

شما نیز اگر با مردی مواجه شدید که چنین چیزی گفت، با این امید که امکان دارد در آینده نظرش عوض شود با او ازدوج نکنید، چون این احتمال وجود دارد که هرگز نظرش تغییر نکند.

فرزندآوری و بچه‌دار شدن مسئولیت بسیار سنگینی است و طبیعی است که عده‌ای از آن بترسند و مدام آن را به تعویق بی‌اندازند. بچه به صورت مداوم مخصوصا در ماه‌ها و سال‌های اول زندگی به مراقبت و توجه نیاز دارد و گاهی ممکن است زن یا مردی به دلیل نداشتن وقت کافی، از فرزندآوری دوری کنند.

با این وجود باید به یاد داشت که با وجود آن که آوردن یک بچه به این دنیا کار پرمسئولیت و سنگینی است اما می‌توان با کمی برنامه‌ریزی و کسب شناخت لازم، این چالش را به راحتی حل کرد. در ادامه برخی ازدلایلی که ممکن است زوجین به علت آن بچه نخواهند را بیان خواهیم کرد.

نیاز به آمادگی برای بچه دار شدن

بچه‌دار شدن نیازمند آمادگی، روحی، مالی و فکری است. صرف خواستن بچه برای فرزندآوری کافی نیست، بلکه زن و مرد باید تمام جوانب موضوع را مورد بررسی و سنجش قرار دهند.

به دنیا آوردن یک بچه مسئولیت زیادی دارد و زن و مرد خوب باید به آن فکر کنند. همین مسئولیت خود باعث ترسیدن زن و مرد شده، به طوری که مرتب در حال فرار از آن هستند و می‌گویند آمادگی لازم برای بچه‌دار شدن را ندارند.

نوزاد در دستگاه

اصرار به کسی که بچه نمی‌خواهد برای فرزندآوری

در بیشتر مواقع شاهد چنین چیزی هستیم که یکی از زوجین بچه نمی‌خواهد و دیگری به او اصرار کرده است که فرزندی به دنیا بی‌آورند.

در چنین شرایطی اختلافات میان زوجین بسیار افزایش پیدا می‌کند و احتمال دارد طرفی که مجبور به فرزند‌آوری شده حس خوبی به فرزند خود نداشته باشد و حتی از او دوری کند. در چنین حالتی مشکل اصلی برای فرزند پیش می‌آید که یکی از والدینش حس خوبی به او ندارد.

این موضوع بیشتر در مردان دیده می‌شود که می‌گویند آمادگی پدر شدن را ندارند ولی ناگهانی متوجه باردار شدن همسر خود می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است احساس فریب‌خوردگی کرده و همسرش را مانعی برای خوشبختی خود ببیند و درنهایت این رابطه منجر به طلاق شود.

زنان در صورتی که ناخواسته باردار شوند، راحت‌تر با فرزند کنار می‌آیند، زیرا 9 ماه او را درخود حمل کرده و به صورت فیزیکی و بیولوژیکی با او در ارتباط هستند. دوران بارداری زمان خوبی است برای زنانی که به صورت ناخواسته باردار شدند، تا به این طریق بتوانند حضور فرزند را بپذیرند.

ایجاد محدودیت در آزادی عمل

از مهم‌ترین دلایل و شاید بتوان گفت بهانه‌هایی که ممکن است زوجین برای نخواستن بچه بی‌آورند، این است که اعتقاد دارد بچه آزادی عمل را از آن‌ها سلب می‌کند.

آن‌ها فکر می‌کنند آمادگی لازم برای پذیرفتن نقش پدری یا مادری را ندارند و احتمال دارد در گذشت زمان آن را به دست آورند. البته باید گفت که هرکسی این آمادگی را در خود احساس نخواهد کرد.

کاهش میزان رابطه جنسی و توجه همسر

زمانی که زن و شوهر دو نفره زندگی می‌کنند، به طور حتم تمام توجه خود را معطوف یکدیگر می‌کنند و عامل دیگری وجود ندارد که آن‌ها توجه خود را به آن متمرکز کنند. همچنین وقت بیشتری برای گذارندن در کنار هم دارند.

از همین رو زوجین زیادی وجود دارند که تصور می‌کنند فرزندآوری باعث می‌شود تمام توجه همسرشان از وی برداشته شده و به بچه معطوف گردد. زنان و مردان زیادی وجود دارند که تمام توجه همسر خود را فقط بر روی خود می‌خواهند و به همین علت از آوردن بچه خودداری می‌کنند.

برخی دیگر از زوجین نیز به دلیل آن که به رابطه جنسی خود اهمیت زیادی می‌دهند، بچه دار شدن را یک مانع بزرگ بر سر برقراری یک رابطه جنسی باکیفیت می‌دانند و به همین دلیل به صورت کلی مخالف فرزندآوری و بچه‌دار شدن هستند.

تمایل نداشتن به فداکاری

آوردن فرزند به این دنیا همانگونه که گفتیم یک مسئولیت بزرگ و سنگین است و اصلی‌ترین نیاز در پرورش یک فرزند، فداکاری است. زنان یا مردان زیادی وجود دارند که در خود وجود این فداکاری را حس نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که فرزندی نیز به دنیا نیاورند.

به دنیا آوردن یک بچه تنها یک بخش قضیه است، بخش دیگر قضیه تامین هزینه‌های مالی بچه، نیازهای روحی او و غیره است که همگی نیازمند فداکاری‌های زیادی از سوی پدر و مادر است.

عده‌ای هستند که تمایلی ندارند درامد خود را صرف بچه و هزینه‌های او کنند و ترجیح می‌دهند که همان مبلغ را صرف خود و همسرشان کنند. به همین دلیل بچه نمی‌خواهند.

تجربه بد گذشته

وجود تجربه بد در گذشته از دیگر عواملی است که امکان دارد زوجین به علت آن بچه نخواهند. به عنوان مثال زن یا مرد در کودکی خود از پدر یا مادرش توجه و محبت لازم و کافی ندیده است و اکنون نمی‌خواهد خود بچه داشته باشد و نگران رابطه خود با بچه می‌شود.

این افراد تصور می‌کنند که به علت تجربه بد خود، آن‌ها نیز رفتاری یکسان با فرزند خود داشته و ممکن است در آینده او را نخواهند. جمله‌ای که معمولا این افراد می‌گویند این است که: «من چه گلی به سر خانواده‌ام زدم که بچه به سر من بزند.»

طلاق به علت نخواستن بچه از سوی زن

زمانی که مردی بچه نخواهد و هرگز نیز نظر خود را تغییر ندهد، طبق شرایطی برای زن این حق به وجود می‌آید که درخواست طلاق به علت نخواستن بچه به دادگاه بدهد.

شرایطی که باید وجود داشته باشد این است که 5 سال از زمان ازدواج گذشته باشد و مرد بچه نخواهد و اینکه مرد شرط مزبور را (یعنی طلاق به علت نخواستن بچه یا ناباروری مرد) در عقدنامه امضا کرده باشد.

حتی اگر مرد چنین شرطی را در عقدنامه امضا نکرده باشد، زن می‌تواند درخواست طلاق به علت عسر و حرج بدهد.

بچه خواستن زن

برای طلاق به علت نخواستن بچه، زن باید چه اقداماتی را انجام داده و چه مراحلی را طی کند؟

سامانه طلاق 24 در پاسخ به این سوال می‌گوید: زمانی که زنی می‌خواهد درخواست طلاق به علت نخواستن بچه بدهد، باید ابتدا به یک دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست طلاق خود را تنظیم نماید.

البته برای اینکار بهتر است تنظیم دادخواست طلاق خود را به کارشناسان سامانه طلاق 24 بسپارد تا آن‌ها خیلی سریع و راحت، برای او بهترین دادخواست را تنظیم نمایند.

پس از وصول دادخواست از سوی دادگاه، زن و مرد به مشاوره خانواده ارجاع داده می‌شوند تا از طلاق صرف نظر کرده و مشکل خود را حل نمایند، اما اگر مرد همچنان بر نخواستن بچه اصرار بورزد و دلایل و مدارک به اندازه کافی وجود داشته باشد، دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد، حتی اگر مرد راضی به طلاق دادن نباشد.

به طور کلی زن در 3 حالت می‌تواند به دادگاه خانواده درخواست طلاق بدهد:

  1. ادامه رابطه زناشویی باعث عسر و حرج و مخاطرات جانی، مالی، حیثیتی و غیره برای زن باشد. در چنین حالتی زن می‌تواند به ماده 1146 ناظر به ماده 1130 قانون مدنی استناد کرده و درخواست طلاق به علت عسر و حرج بدهد. درنتیجه زمانی که مرد با همسر خود رفتار خوبی نداشته باشد و برای او یک خطر محسوب شود، به زن حق طلاق داده است و درصورتی که ادعای زن ثابت گردد، دادگاه خانواده حکم طلاق را صادر خواهد کرد، حتی اگر مرد رضایت نداشته باشد.
  2. وجود شرط وکالت در طلاق یا همان حق طلاق برای زن. وکالت در طلاق به آن گونه که در عرف شناخته شده اعطای حق طلاق به زن یعنی مرد به زن وکالت می‌دهد که هر زمان بخواهد، به نمایندگی از مرد درخواست طلاق بدهد.
  3. در تمامی عقدنامه‌ها 12 شرط چاپی وجود دارد که اگر مرد آن‌ها را امضا کند، یعنی آنها را قبول کرده و اگر به هر یک از آن‌ها عمل نکند، زن می‌تواند با استناد به عدم رعایت شرط و نقض آن، درخواست طلاق بدهد.

شروط دوازده‌گانه چاپ شده در عقدنامه عبارتست از:

  • امتناع ورزیدن مرد از پرداخت نفقه یا عدم توانایی در پرداخت آن به مدت 6 ماه.
  • ابتلای زوج به بیماری‌های لاعلاج
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی، به نحوی که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار گردد.
  • جنون مرد هنگامی که امکان فسخ ازدواج وجود نداشته باشد.
  • اشتغال مرد به شغل و حرفه‌ای که موجب آبروریزی زن شود.
  • محکومیت مرد به حبس برای مدت پنج سال یا بیشتر
  • ترک کردن زندگی زناشویی از سوی زوج به مدت 6 ماه متوالی بدون آنکه عذر موجه داشته باشد.
  • محکوم شدن مرد به مجازات حدی و یا تعزیری
  • عدم توانایی یا رضایت مرد برای بچه دار شدن پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک.
  • ازدواج مجدد زوج بدون اخذ اجازه از همسر اول.
  • سوء رفتار شوهر.
  • در صورت مفقودالاثر شدن مرد برای مدت 6 ماه بعد از رجوع زوجه به دادگاه.

اما علاوه بر شرایط فوق زن این امکان را دارد که شرایط دیگری همچون حق تعیین محل سکونت، حق تحصیل، حق اشتغال و به صورت کلی هر شرطی که خلاف قانون و عقد نکاح نباشد را در صورت رضایت شوهر، در سند ازدواج اضافه نماید.

چنانچه یکی از شرایط فوق تحقق پیدا کند، مانند عدم توانایی باروری مرد یا نخواستن بچه از سوی او که موضوع بحث ماست، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و اثبات کند که یکی از شروط 12 گانه نقض شده و درخاست طلاق به علت نخواستن بچه بدهد.

البته گدر شرایطی که زن حق طلاق داشته باشد که در علم حقوق به آن وکالت در طلاق گفته مبی‌شود، دیگر نیازی نیست که حتما یکی از سه حالت فوق برای تقاضای طلاق به علت نخواستن بچه وجود داشته باشد.

زیرا که زن به موجب آن وکالت، می‌تواند هز مزان که تمایل داشته باشد، اقدام به تقاضای طلاق کند. البته برای این کار، مرد باید به صورت محضری به زن وکالت در طلاق داده باشد.

بچه خواستن مرد

مراحل طلاق به علت نخواستن بچه از سوی مرد

مردان از بابت ارائه دلیل موجه و محکمه پسند به دادگاه برای درخواست طلاق محدودیت ندارند. به این معنا که آن‌ها ملزم نیستند که در دادگاه ثابت کنند همسرشان بچه نمی‌خواهد. زیرا به موجب قانون ایران حق طلاق با مردان است و آنها ضرورتی برای ارائه دلیل موجه ندارند. البته رویه عملی دادگاه‌ها به این صورت است که حتی از مردان نیز دلیل موجه برای طلاق می‌خواهد.

مردی که درخواست طلاق به علت نخواستن بچه دارد باید ابتدا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را تنظیم کند.

کارشناسان سامانه طلاق 24 می‌توانند به مرد کمک کنند که بهترین دادخواست طلاق به علت نخواستن بچه را تنظیم کند. حتی اگر مرد قصد اخذ وکیل نداشته باشد نیز این سامانه زیر نظر افراد مجرب و متبحر اقدام به تنظیم دادخواست برای وی می‌کند.

پس از تنظیم دادخواست و ارائه آن به دادگاه، دادگاه تصمیم می‌گیرد که حکم طلاق را صادر کند یا خیر. چنانچه دادگاه حکم طلاق را صادر کرد، مرد باید تمامی حقوق مالی زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل و غیره را به وی بپردازد. یعنی بچه نخواستن از سوی زن، حق دریافت حقوق مالی او را از بین نخواهد برد.

در پایان و به عنوان جمع بندی مطالب گفته شده باید بگوییم که طلاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از آن، طلاق به علت نخواستن بچه است. زن یا مرد ممکن است دلایل گوناگونی برای نخواستن بچه داشته باشند که باعث شود طرف دیگر در عسر و حرج قرار بگیرد.

طرفی که بچه می‌خواهد، می‌تواند با مشورت کردن با کارشناسان سامانه طلاق 24، اقدام به درخواست طلاق به علت نخواستن بچه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱