پیرامون طلاق

طلاق از شوهر بچه ننه چگونه است؟

طلاق امری بسیار شایع در سراسر دنیا می باشد که با توجه به قوانین و مذهب هر کشور صورت می گیرد. در ایران قوانینی که برای طلاق درنظر گرفته شده است مطابق دین اسلام می باشد و نحوه جاری صیغه طلاق نیز به همین روال است.

در حالت کلی طلاق امری ناخوشایند محسوب شده و تحت هیچ شرایطی به زوجین توصیه نمی شود. اما گاهی اوقات با توجه به نوع روابط زناشویی تنها راه حل محسوب می شود.

زمانی که بحث طلاق مطرح می شود که زوجین از ادامه زندگی با یکدیگر خسته و نا امید شده اند یا به دلایل مختلف هر یک از طرفین قصد جدایی دارد.

با مطرح شدن موضوع طلاق، رضایت شوهر بسیار حائز اهمیت است و تا زمانی که وی رضایت ندهد، امکان درخواست طلاق وجود ندارد.

لازم به ذکر است که همیشه رضایت مرد برای طلاق شرط نمی باشد و در مواردی که مطابق قانون حق طلاق برای زن ایجاد می شود، بدون اجازه شوهر امکان ثبت طلاق وجود دارد. حق طلاق همان وکالت در طلاق است که زن چنین حقی را از همسر خود اخذ می نماید.

وکالت در طلاق می تواند در زمان عقد ازدواج ضمن عقد نامه ذکر شود یا با مراجعه به دفتر خانه و تنظیم وکالت نامه صورت گیرد.

زمانی که مرد حق طلاق را به همسر خود می دهد، در واقع حق قانونی خود در مورد طلاق را به زوجه انتقال داده است که معمولا در آینده زوج با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه می شود.

بر خلاف تصور اغلب افراد که طلاق را حقی برای مردان تصور می کنند، اما در قانون شرایطی تعیین شده تا زنان بتوانند درخواست طلاق بدهند. در علم حقوق طلاق جز ایقاعات محسوب می شود یعنی تنها با اراده یکی از طرفین عقد صورت می گیرد اما همانطور که گفته شد، طلاق می تواند از طرف مرد، زن و یا به صورت توافقی بین طرفین انجام شود.

زمانی که طلاق از طرف مرد است، باید تکلیف حق و حقوق قانونی همسر خود مانند مهریه را مشخص کرده باشد. اصولا وقتی مرد درخواست طلاق می کند و زن رضایتی بابت این کار ندارد، اقدام به اجرا گذاشتن مهریه خود می کند.

در این صورت شرایط طلاق دادن زن برای مرد دشوار می شود و تا زمان تعیین تکلیف مهریه خانم امکان صدور حکم طلاق وجود ندارد.

اگر طلاق از جانب زن باشد، باید دلایل قانونی نزد دادگاه ارائه دهد تا مجوز جدایی طرفین صادر شود. موضوعاتی مانند عدم پرداخت نفقه، عسر و حرج، غیبت بیش از چهار سال می تواند حق طلاق را برای زوجه ایجاد کند. در واقع در صورت وجود موارد مزبور زوجه می تواند درخواست طلاق را به دادگاه بدهد.

در ساده ترین نوع طلاق یعنی همان طلاق توافقی، زوجین با توافقاتی که با یکدیگر انجام داده اند، می توانند از یکدیگر جدا شوند. در طلاق توافقی زن و مرد برای جدایی رضایت کامل دارند و مخالفتی در این زمینه بین آن ها وجود ندارد.

در این نوع طلاق صرفا در مورد جدایی بین زوجین توافق صورت نمی گیرد بلکه در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان نیز می بایست زن و شوهر با هم به توافق برسند.

شوهر بچه ننه یک اصطلاح عرفی در جامعه ما است و به افرادی اطلاق می شود که معمولا وابستگی شدیدی به مادران خود دارند.

در واقع یک مرد باید بتواند بین مادر و همسر خود عدالت را رعایت کرده و در برابر هر یک از آن ها وظایف قانونی و شرعی خود را به درستی انجام دهد.

حال در این زمینه بحث طلاق از شوهر بچه ننه مطرح می شود که زوجه با توجه به وابستگی شدید زوج به مادر خود درخواست طلاق از وی را دارد.

مادر شوهر

منظور از شوهر بچه ننه کیست؟

در روابط زناشویی همواره مشکلات و مسائل مختلفی بین زن و شوهر وجود دارد که به راحتی می توانند با گفتگو ساده آن را حل و فصل کنند. متاسفانه به دلیل عدم آموزش های کافی در امور خانوادگی، زوجین نحوه رفتار صحیح با یکدیگر را نمی دانند و همین مسئله سبب بروز مشکلات عدیده ای نیز می شود.

معمولا زنان به مادران خود وابستگی شدیدی دارند و این خصوصیت در مردان بسیار کم دیده می شود. یکی از مسائلی که زنان در زندگی مشترک با آن مواجه هستند، بحث ارتباط نزدیک و یا وابستگی شدید همسر با مادران خود است.

بچه ننه اصطلاح عرفی است و به افرادی که به مادران خود وابستگی شدیدی دارند، گفته می شود.

در واقع اصطلاح بچه ننه نوعی کنایه است. از این کنایه برای اشاره به افرادی که ترسو، بی کفایت، بی عرضه، ناز پرورده و وابسته به دیگران باشند، استفاده می شود.

معمولا وابستگی شدید مرد به مادر خود مورد پسند زن نمی باشد که ممکن است باعث بروز مشکلات گوناگونی در این زمینه شود. در واقع یکی از مشکلاتی که برخی زنان با همسر خود دارند، وابستگی بیش از حد آن ها به مادران خود می باشد.

مرد باید این توانایی را داشته باشد که در مورد علاقه مندی و وابستگی بین همسر و مادر خود اعتدال را رعایت کند. در غیر این صورت قطعا در ادامه زندگی با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

داشتن استقلال، تدبیر صحیح و قدرت مردانگی جز اصلی ترین ویژگی های هر مردی می باشد که باید بتواند در مواقع حساس و هم تصمیم درستی در زندگی مشترک خود بگیرد و از همسر خود به خوبی حمایت کند.

خصوصیات شوهر بچه ننه

به طور معمول پسران کم سن و سال به مادران خود وابستگی شدیدی دارند و انجام کار هایشان را بدون اجازه مادر انجام نمی دهند. این نوع ویژگی در مردان بالغ به ندرت دیده می شود و شاید بتوان خصوصیت بچه ننه بودن را به 1 درصد از جمعیت مردان اطلاق کرد.

اما در هر حال ویژگی اصلی شوهر بچه ننه این است که ارتباط نزدیکی با مادر خود دارد و بسیاری از مسائل زندگی مشترک را با او در میان می گذارد.

لازم به ذکر است که داشتن ارتباط و صمیمیت مردان با مادران خود هیچ منعی ندارد و به لحاظ شرعی وظیفه هر انسانی است که رابطه خوب و مناسبی با خانواده خود داشته باشد اما اگر این رابطه از حد و اندازه خود فراتر رود، قطعا باعث بروز مشکلات فراوانی در ادامه زندگی مشترک خواهد شد.

از دیگر خصوصیات شوهر بچه ننه می توان به عدم توجه وی به نظرات و خواسته های همسر اشاره کرد. شوهر بچه ننه با توجه به وابستگی شدیدی که به مادر خود دارد، نظر و خواسته او را در زندگی اولویت قرار داده و هیچ گونه توجهی به خواسته های همسر خود ندارد.

در زندگی زناشویی، نظر زن می بایست در اولویت قرار گیرد و مرد نباید صرفا به خواسته های مادر خود توجه داشته باشد. در واقع ارائه نظرات خانواده شوهر می تواند تاثیرات مثبتی در روند زندگی زناشویی داشته باشد اما در هر صورت نظر و خواسته های همسر باید در اولویت زندگی قرار گیرد.

با توجه به این که شوهر بچه ننه، نظرات مادر خود را در زندگی مشترک سرلوحه قرار می دهد و این حیث توجه خاصی به خواسته های همسر خود ندارد، منجر به بروز مشکلات فراوان در زندگی زناشویی می شود.

اگر خواستگار شما چنین شخصیتی دارد یا نامزد کرده اید و متوجه وابستگی همسرتان به مادرش شده اید، کار سختی پیش رو دارید. باید واقعا با سیاست و درایت پیش بروید تا بتوانید اعتماد همسرتان را جلب کنید و از تنش های احتمالی پیشگیری نمایید.

شاید خصوصیت بچه ننه بودن شوهر تا حد زیادی برای زن قابل تحمل باشد، اما با گذشت زمان ممکن است شرایط تغییر کند و دیگر زن نتواند رفتار های این چنینی همسر خود را تحمل کند.

حمایت بیش از حد از دیگر خصوصیات شوهر بچه ننه می باشد. مرد از مادر در مقایسه با همسر حمایت بیشتری می کند و این حمایت به اندازه ای می باشد که زمینه اختلاف را به وجود می آورد.

حمایت بیش از حد شوهر از مادرش یقینا ادامه زندگی مشترک را با چالش روبرو می کند و حتی می تواند منجر به جدایی نیز شود.

شوهر بچه ننه بدون مشورت با مادر تصمیم نمی گیرد و صحبت های مادرش می تواند نظر او را کاملا دگرگون کند. همچنین به خاطر مادرش، خیلی از کارهایی را که تمایل به انجام دادن آن ها دارد اما می داند مادرش مخالف است، انجام نمی دهد.

از کوچک ترین فرصتی برای بودن در کنارش استفاده می کند و نمی تواند به درخواست های مادرش حتی اگر برخلاف مصلحت او است، مخالفتی داشته باشد.

در واقع شوهر بچه ننه هیچگونه استقلالی در تصمیم گیری های خود ندارد و به نوعی نظر مادر خود را پایه و اساس تشکیل زندگی مشترک قرار می دهد.

مادر شوهر

رفتار مناسب با شوهر بچه ننه

نحوه صحیح رفتار با شوهر بچه ننه بسیار حائز اهمیت است و زن باید روش های مختلفی را در این زمینه به کار گیرد. اگر نامزد شما به مادرش وابستگی زیادی دارد، باید کارهایی انجام دهید تا او به شما اعتماد کند و تصمیمات شما را بی نقص یا حداقل کم نقص بداند.

در واقع زوجه با بهره گیری از ترفند های مختلف باید به شوهرش ثابت کند که به وی علاقه مند است و برای زندگی مشترک تدبیر های لازم را در نظر گرفته است.

البته نباید توقع داشته باشید که همسرتان در مقابل هر اظهار نظر مادرش بایستد و آن را مخالف استقلال در زندگی اش بداند. برخورد نامناسب با مادر ها در چنین مواقعی، عواقب خوبی در زندگی مشترک شما نخواهد داشت و در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

زن نباید هیچ گاه از مادر و خانواده شوهر در برابر او بدگویی کند. بعضی از خانم ها با انجام اشتباهات رایج و زمانی که از خانواده همسرشان رفتاری را می بینند که مطابق میل آن ها یا متناسب با آداب و رسوم خانوادگی شان نیست، به طور دائم آن را به همسر آینده یادآوری می کنند.

در چنین حالت هایی معمولا اعتماد همسر نسبت به شما سلب می شود، چون تصور می کند که همسرش نمی تواند با مادر او رفتار درستی داشته باشد یا همسرش از اوایل ارتباط در حال ناسازگاری است و وقتی زندگی مشترکی را شروع کنید، اوضاع و شرایط دشوار تر خواهد شد. بنابراین به همسرتان نشان دهید که با خانواده او هیچ گونه مشکل خاصی ندارید.

آیا طلاق از شوهر بچه ننه امکان پذیر است؟

در بیشتر اختلافات خانوادگی و پرونده های منجر به طلاق، دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی نقش پر رنگی دارند. در واقع خصوصیات و ویژگی های شوهر باعث می شود تا دیگران در زندگی زناشویی دخالت کرده و حتی ممکن است در نهایت منجر به جدایی شود.

در اغلب مواقع زن تمایلی به اظهار نظر و یا دخالت دیگران در ارتباط با زندگی مشترک خود ندارد و نحوه رفتار شوهر تا حد زیادی باعث بروز چنین مشکلاتی می شود.

در واقع زن و مرد به اختیار خود اقدام به تشکیل زندگی داده اند و می توانند تصمیمات مناسبی برای زندگی خود اتخاذ کنند. بنابراین دخالت دیگران خصوصا مادر شوهر در این زمینه تحت هیچ شرایطی نمی تواند قابل قبول باشد.

سوال اساسی که مطرح می شود آن است که آیا خصوصیت بچه ننه بودن شوهر می تواند منجر به طلاق شود؟ آیا در قانون چنین مواردی برای طلاق از طرف زن پیش بینی شده است؟

به طور کلی چنین خصلت هایی از سوی شوهر موجب ایجاد حق طلاق برای زن نمی شود. در قانون صراحتا به چنین مواردی برای درخواست طلاق از طرف زوجه در نظر گرفته نشده است.

در واقع زن به واسطه وابستگی شدید شوهر به مادرش نمی تواند تقاضای طلاق داشته باشد. همچنین در رویه قضایی این گونه مسائل دلیلی برای درخواست طلاق نمی باشد.

البته که وابستگی و حمایت شدید شوهر از مادر خود می تواند باعث ایجاد اختلافات خانوادگی گردد اما به لحاظ قانونی این امکان برای زوجه فراهم نیست تا درخواست طلاق به دادگاه بدهد.

ویژگی بچه ننه بودن شوهر می تواند منجر به عسر و حرج زوجه شود؟

در این زمینه بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد و برخی چنین ویژگی را دلیلی برای عسر و حرج زوجه تلقی کرده اما برخی افراد نظر متفاوتی دارند.

اصولا نمی توان بچه ننه بودن شوهر را دلیلی بر عسر و حرج زن در نظر گرفت؛ زیرا عسر و حرج به این معنا است که زن در زندگی مشترک با همسر خود در شرایط نامطلوبی قرار داشته باشد و به گونه ای که دیگر امکان زندگی با شوهر تحت هیچ شرایطی فراهم نباشد.

با توجه به این که قانون در این زمینه سکوت کرده است و رای وحدت رویه نیز صادر نشده است، همچنان ابهمات فراوانی برای امکان طلاق به واسطه ویژگی بچه ننه بودن شوهر وجود دارد.

لازم به ذکر است که نظر برخی از حقوقدانان این است که اگر  خصلت بچه ننه بودن در مرد تغییر پیدا نکند و چه بسا شدید تر شود و زوجه شرایط زندگی مطلوبی به واسطه چنین خصلت شوهرش نداشته باشد، می توان از مصادیق عسر و حرج تلقی کرد.

مادر شوهر

عسر و حرج زوجه مطابق قانون

عسر و حرج زوجه یکی از مصادیق طلاق از طرف زن می باشد. در واقع زن به واسطه عسر و حرج می تواند از همسر خود طلاق بگیرد.

ماده 1130 قانون مدنی عسر و حرج را این گونه تعریف کرده است: « عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.»

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

  1.  ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری ‌های صعب ‌العلاج روانی یا هر عارضه‌ صعب ‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

مرجع صالح به رسیدگی شکایت طلاق از طرف زن

قاعدتا رسیدگی به دعاوی طلاق در صلاحیت دادگاه های خانواده است. در صورتی که شرایط شکایت طلاق فراهم باشد، زن درخواست خود را به دادگاه ارائه می دهد. طرح دعاوی حقوقی از جمله طلاق از طریق ارائه دادخواست به مراجع قضایی صالح صورت می گیرد.

زوجه برای شکایت طلاق ابتدا باید دادخواستی متناسب با موضوع دعوا تنظیم کند. در دادخواست طلاق باید تمام مشخصات و اطلاعات زوج و زوجه درج شود.

همچنین دلایل و مدارک لازم نیز ضمیمه دادخواست گردد. در شکایات مربوط به طلاق علی الاصول زوجه خواهان و زوج خوانده دعوا معرفی می شود.

بعد از تنظیم دادخواست ابتدا باید در دفاتر الکترونیک قضایی به ثبت برسند. سپس دادخواست طلاق به دادگاه خانواده فرستاده می شود تا بررسی های لازم صورت گیرد. در صورتی که دادخواست ارائه شده مشکل خاصی نداشته باشد، توسط مدیر دفتر دادگاه ثبت شده و زمان وقت رسیدگی تعیین می شود. زوجین باید در مهلت مقرر در جلسات دادرسی حضور پیدا کنند تا شکایت طرح شده مورد رسیدگی قرار گیرد.

چنانچه درخواست طلاق از طرف زن پذیرفته شود، دادگاه گواهی عدم سازش را صادر کرده که زوجین از طریق آن می توانند با مراجعه به دفتر خانه، طلاق خود را رسما ثبت کنند.

لازم به ذکر است که پروسه صدور گواهی طلاق از سوی دادگاه طولانی است و گاهی اوقات تا چندین ماه به طول می انجامد.

با توجه به این که دادخواست نویسی، اصول و مقررات خاص خود را دارد، به شما پیشنهاد می کنیم تهیه و تنظیم دادخواست طلاق را در اختیار سایت طلاق 24 قرار دهید.

مادر شوهر

مشاوره حقوقی در مورد نحوه طلاق از شوهر

طرح دعاوی خانواده پیچیدگی های خاص خود را دارند و قطعا داشتن اطلاعات و دانش حقوقی می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات پیش آمده در حوزه طلاق به دلیل عدم اطلاع از راه و روش های قانونی و حقوقی می باشد و به همین جهت وجود وکیل و یا مشاور و کارشناس حقوقی مجرب می تواند در این زمینه موثر باشد.

همانطور که گفته شد، به واسطه خصلت بچه ننه بودن شوهر نمی توان از وی طلاق گرفت. در واقع زوجه نمی تواند به واسطه این که شوهر وابستگی زیادی به مادر خود دارد، تقاضای طلاق کند. در رویه قضایی و قانون چنین ویژگی از مرد برای ایجاد حق طلاق از طرف زن مطرح نشده است.

طرح شکایت طلاق در دادگاه اصول و روش های خاص خود را دارد و باید از مشاوره های تخصصی حقوقی در این زمینه بهره مند شوید.

در صورتی که برای طرح شکایت طلاق نیاز به مشاوره حقوقی دارید، راه حل مناسب برای شما استفاده از خدمات و سرویس های متنوع سامانه طلاق 24 می باشد که می توانیم شما را در تمام مراحل شکایت راهنمایی کنیم.

طرح شکایت طلاق اصولا کمی زمانبر و نیازمند رعایت یک سری شرایطی است که بدون بهره گیری از کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب عملا روند رسیدگی را دشوار می کند.

این سامانه با بهره مندی از مشاوران و کارشناسان مجرب و متخصص در امور حقوقی و کیفری و ارائه خدماتی نظیر مشاوره های تخصصی حقوقی، می تواند شما را در تمامی مراحل ثبت شکایت طلاق راهنمایی نماید.

مشاوره حقوقی برای طرح شکایت طلاق توسط سایت طلاق 24 به صورت تخصصی انجام می شود و یقینا به راحتی می توانید از شوهر خود طلاق بگیرید.

اگر قصد گرفتن طلاق از همسرتان را دارید، باید دلایل قانونی برای این امر داشته باشید تا دادگاه مجوز طلاق را صادر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منظور از شوهر بچه ننه چیست؟

شوهر شوهر بچه ننه یک اصطلاح عرفی در جامعه ما است و به افرادی اطلاق می شود که معمولا وابستگی شدیدی به مادران خود دارند.

آیا با صرف خصلت بچه ننه بودن شوهر می توان از وی طلاق گرفت؟

خیر، در قانون چنین خصلتی از سوی مردان دلیلی برای طلاق گرفتن خانم ها محسوب نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
وکیل خانواده: ۸۷۱۳۲۳۳۳ - ۰۲۱